Відпрацювання практичних умінь і навичок учнів дії з десятковими дробами.

Про матеріал
Урок відпрацювання практичних умінь і навичок Тема уроку: Дії з десятковими дробами. Мета: закріпити практичні навички і вміння учнів під час виконання завдань на десяткові дроби; ознайомити з історичною довідкою про дроби; активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів на уроці; зацікавити до вивчення матеріалу; формувати інформаційно-цифрову компетентність учнів. Тип уроку: відпрацювання практичних умінь інавичок. Обладнання: проектор, ноутбук, роздатковий матеріал. Хід уроку І. Організаційний момент. 1) Перевірка домашнього завдання. учні порівнюють свої відповіді та заздалегідь підготовлені записи відповідей на дошці 2) Гра «Четверте зайве». потрібно встановити, яке слово або число зайве в заданому наборі Математика, фізика, торгівля, економіка. 1000; лікоть; 0,3; вісім. Градус, транспортир, метр, миля. . ІІ. Актуалізація знань. 1. Цікаві повідомлення про десяткові дроби. повідомлення учнями та вчителем історичних та цікавих фактів про десяткові дроби готувалися вдома, використовуючи підручник з математики, книги з шкільної бібліотеки, мережу Інтернет та інші джерела інформації (наводимо лише деякі з них) Учень 1. У підручнику [47, с. 262-263] сказано, що десяткові дроби пов’язані з десятковою системою числення. Проте їхня поява має більш давню історію і пов’язана з ім’ям видатного математика й астронома ал-Каші (повне ім’я – Джемшид ібн-Масуд ал-Каші). У праці «Ключ до арифметики» (ХV ст.) він уперше сформулював правила дій з десятковими дробами, навів приклади. Але нічого не знаючи про відкриття ал-Каші, удруге «відкрив» десяткові дроби приблизно через 150 років фламандський математик та інженер Сімон Стевін. У праці «Децималь» (1585 р.) С. Стевін виклав теорію десяткових дробів. Він усіляко пропагував їх, підкреслюючи зручність десяткових дробів для практичних обчислень. Учень 2. Відокремлювати цілу частину десяткового дробу від дробової ал-Каші і С. Стевін пропонували по-різному. Так, ал-Каші цілу й дробову частини писав різними чорнилами або ставив між ними вертикальну риску. С. Стевін відокремлював частини десяткових дробів нулем у кружечку. Прийняту у наш час кому запропонував у 1592 році відомий німецький астроном Йохан Кеплер (1571 – 1630). Нині в деяких країнах, наприклад у США, замість коми використовують крапку. У зв’язку з стрімким розвитком програмування використання крапки стає все популярнішим. Пригадайте, де ми використовуємо крапку під час запису десяткових дробів! на слайді учні показують портрети згаданих науковців (рис.12) Рис. 12. Портрети науковців. Учень 3. Щоб не повторювати інформацію з підручника, здійснювався пошук цікавої інформації у мережі Інтернет. Зокрема, використавши джерело [10], хочу ознайомити клас із стародавніми мірами довжини, які були пов’язані з десятковими дробами (інформаціє подається на слайді презентації, рис. 13). Рис. 13. Стародавні міри довжини. Учитель. Чи задумувалися ви про те, які величини можуть позначати десяткові дроби? Наприклад (використано з [20]), дріб 0,001 – це на перший погляд невелике число (0,001 секунди – для нас у повсякденному житті це дуже мало). Але потяг зі швидкістю 72 км/год за цей час проїде 20 см; звук у повітрі пройде 33 см, а куля пролетить 70 см; Земна куля за це й же час проходить шлях по своїй орбіті навколо Сонця завдовжки 30 м; навіть комар встигає змахнути крилами вгору і вниз. Дріб 0,000001 ще менший. Але для сучасного фізика-дослідника 0,000001 секунди – це зовсім немалий проміжок часу. Так, промінь світла за цей час пробігає 300 м. Міліметр – це 0,001 м, що вдвічі менше від товщини сірника, однак для вимірювання хімічних процесів і реакцій це число є достатньо великим. Тут використовують мікрон – це 0,001 мм. Мікрон в 1000 раз менший від міліметра. Так звані червоні кров’яні тільця, яких у краплині крові близько 10 000 000, мають довжину 7 мк і товщину 2 мк. Усе в природі відносне і навіть числа. 2. Математичний диктант. вчитель швидко зачитує речення (без повторень), а учні повинні записати в зошит лише пропущене в реченні слово 1) Результатом дії додавання є … 2) Результатом дії множення є … 3) Суму кількох однакових доданків можна замінити дією… 4) Якщо один із доданків зменшити на три, то сума … на три. 5) Якщо один із множників зменшити у k-разів, то добуток … 6) Якщо знаменником правильного дробу є кругле число, то такий дріб називається … 7) Ціла і дробова частини десяткового дробу відокремлюється … 8) Один міліметр – це … частина сантиметру. 9) Між дробами 0,1 і можна поставити знак … 10) Якщо ціла частина десяткового дробу дорівнює нулю, то він менший від … ІІІ. Відпрацювання вмінь і навичок. 1. Виконайте тестові завдання. вчитель роздає бланки із завданнями, в яких треба обрати одну правильну відповідь, перші три учні, які правильно виконають усі завдання, можуть отримати 10 балів (матеріал використано із [56]) 1) Запишіть у вигляді десяткового дробу 3 . А Б В Г Д 0,304 3,4 3,04 3,004 0,34 2) Обчисліть 2,43 + 1,16. А Б В Г Д 3,59 2,59 6,82 3,45 4,38 3) Обчисліть 4,67 – 2,34. А Б В Г Д 2,3 0,233 2,33 23,03 32,1 4) Як з чисел є коренем рівняння ? А Б В Г Д 1,93 4,3 0,429 4,29 3,2 5) Обчисліть 4,34 • 11,21 А Б В Г Д 44,675 4,7654 44,876 7,8798 48,6514 6) Знайдіть 0,2 від 45. А Б В Г Д 19 5 25 9 8 7) Між якими двома сусідніми натуральними числами розміщується десятковий дріб 4,76? А Б В Г Д 2 і 3 3 і 4 4 і 5 5 і 6 7 і 6 8) Знайдіть частку чисел 7,781 і 3,1. А Б В Г Д 1,2 2,18 2 2,815 2,51 9) На скільки треба поділити число 58,88, щоб отримати число 2,56? А Б В Г Д 24 29 13 17 23 10) У прямокутному паралелепіпеді висота дорівнює 6,7 см, довжина – 9,3 см, ширина – 4,2 см. Знайдіть об’єм паралелепіпеда. А Б В Г Д 120,765 775,43 261,78 см 261,702 7,60 2. Виконання завдань зі слайду (рис.14). учнів розподілили на чотири групи, кожна група виконує завдання свого варіанта Рис. 14. Варіанти завдань. 3. Знаходження невідомого елемента у вигляді гри «Ланцюжок». учні виходять по черзі до дошки, називають невідомий елемент дії та виконують одне завдання; першого учня викликає учитель, а потім цей учень називає наступного, хто вийде до дошки і т.д. 4. Гра «Магічний квадрат» (рис. 15) [20] . учням треба встановити залежність і заповнити порожню клітинку квадрата І – відповідь «2,6» (кожне з чисел зменшуємо на 0,5) ІІ – відповідь «72,433» (по черзі додаємо 0,3; 0,03; 0,003) ІІІ – відповідь «0,1» (кожне число ділимо на 4» IV – відповідь «12» (кожне число множимо на 2) V – відповідь «0,754» (кожне число ділимо на 10) VI – відповідь «2» (кожне число множимо на 2) І ІІ ІІІ ІV V VI Рис. 15. Магічний квадрат. IV. Підсумки уроку. важливо, щоб учні мали можливість висловити свою думку, обґрунтувати її та реально оцінити рівень своїх математичних знань і умінь, а також навичок роботи з різними джерелами інформації; учитель повинен оцінити роботу учнів на уроці 1) Вправа «Моє враження»: – я все зрозумів (зрозуміла), тому що … – я частково зрозумів (зрозуміла), тому що … – я нічого не зрозумів (зрозуміла), тому що … 2) Оцінювання учнів учитель виставляє оцінки тим учням, які активно працювали протягом уроку і за тест; також звертає увагу учнів, що отримані оцінки будуть внесені до електронного журналу класу V. Домашнє завдання. 1) Виконати завдання з підручника [Тарасенкова-5]: №№ 1416, 1443, 1483, 1489. 2) Скласти два власних «магічних квадрати» або кросворд на 10 запитань, пов’язаних з десятковими дробами для підказки або у разі виникнення утруднень при створенні кросворда можна скористатися електронним ресурсом [40]
Перегляд файлу

Урок відпрацювання практичних умінь і навичок

 

Тема уроку: Дії з десятковими дробами.

Мета: закріпити практичні навички і вміння учнів під час виконання завдань на десяткові дроби; ознайомити з історичною довідкою про дроби; активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів на уроці; зацікавити до вивчення матеріалу; формувати інформаційно-цифрову компетентність учнів.

Тип уроку: відпрацювання практичних умінь інавичок.

Обладнання: проектор, ноутбук, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

1) Перевірка домашнього завдання.

учні порівнюють свої відповіді та заздалегідь підготовлені записи відповідей на дошці

 

2) Гра «Четверте зайве».

потрібно встановити, яке слово або число зайве в заданому наборі

Математика, фізика, торгівля, економіка.

1000; лікоть; 0,3; вісім.

Градус, транспортир, метр, миля.

.

 

ІІ. Актуалізація знань.

  1. Цікаві повідомлення про десяткові дроби.

повідомлення учнями та вчителем історичних та цікавих фактів про десяткові дроби готувалися вдома, використовуючи підручник з математики, книги з шкільної бібліотеки, мережу Інтернет та інші джерела інформації (наводимо лише деякі з них)

 

 

Учень 1. У підручнику [47, с. 262-263] сказано, що десяткові дроби повязані з десятковою системою числення. Проте їхня поява має більш давню історію і пов’язана з ім’ям видатного математика й астронома ал-Каші (повне ім’я – Джемшид ібн-Масуд ал-Каші). У праці «Ключ до арифметики» (ХV ст.) він уперше сформулював правила дій з десятковими дробами, навів приклади.

Але нічого не знаючи про відкриття ал-Каші, удруге «відкрив» десяткові дроби приблизно через 150 років фламандський математик та інженер Сімон Стевін. У праці «Децималь» (1585 р.) С. Стевін виклав теорію десяткових дробів. Він усіляко пропагував їх, підкреслюючи зручність десяткових дробів для практичних обчислень.

Учень 2. Відокремлювати цілу частину десяткового  дробу від дробової ал-Каші і С. Стевін пропонували по-різному. Так, ал-Каші цілу й дробову частини писав різними чорнилами або ставив між ними вертикальну риску. С. Стевін відокремлював частини десяткових дробів нулем у кружечку. Прийняту у наш час кому запропонував у 1592 році відомий німецький астроном Йохан Кеплер (1571 – 1630).

Нині в деяких країнах, наприклад у США, замість коми використовують крапку. У звязку з стрімким розвитком програмування використання крапки стає все популярнішим. Пригадайте, де ми використовуємо крапку під час запису десяткових дробів!

на слайді учні показують портрети згаданих науковців (рис.12)

Рис. 12. Портрети науковців.

Учень 3. Щоб не повторювати інформацію з підручника, здійснювався пошук цікавої інформації у мережі Інтернет. Зокрема, використавши джерело [10], хочу ознайомити клас із стародавніми мірами довжини, які були пов’язані з десятковими дробами (інформаціє подається на слайді презентації, рис. 13).

 

http://images.myshared.ru/17/1162781/slide_7.jpg

Рис. 13. Стародавні міри довжини.

 

Учитель. Чи задумувалися ви про те, які величини можуть позначати десяткові дроби? Наприклад (використано з [20]), дріб 0,001 – це на перший погляд невелике число (0,001 секунди – для нас у повсякденному житті це дуже мало). Але потяг зі швидкістю 72 км/год за цей час проїде 20 см; звук у повітрі пройде 33 см, а куля пролетить 70 см; Земна куля за це й же час проходить шлях по своїй орбіті навколо Сонця завдовжки 30 м; навіть комар встигає змахнути крилами вгору і вниз.

Дріб 0,000001 ще менший. Але для сучасного фізика-дослідника 0,000001 секунди – це зовсім немалий проміжок часу. Так, промінь світла за цей час пробігає 300 м.

Міліметр – це 0,001 м, що вдвічі менше від товщини сірника, однак для вимірювання хімічних процесів і реакцій це число є достатньо великим. Тут використовують мікрон – це 0,001 мм. Мікрон в 1000 раз менший від міліметра. Так звані червоні кров’яні тільця, яких у краплині крові близько 10 000 000, мають довжину 7 мк і товщину 2 мк. Усе в природі відносне і навіть числа.

 

  1. Математичний диктант.

вчитель швидко зачитує речення (без повторень), а учні повинні записати в зошит лише пропущене в реченні слово

  1. Результатом дії додавання є …
  2. Результатом дії множення є …
  3. Суму кількох однакових доданків можна замінити дією… 
  4. Якщо один із доданків зменшити на три, то сума … на три.
  5. Якщо один із множників зменшити у k-разів, то добуток …
  6. Якщо знаменником правильного дробу є кругле число, то такий дріб називається …
  7. Ціла і дробова частини десяткового дробу відокремлюється …
  8. Один міліметр – це … частина сантиметру.
  9. Між дробами 0,1 і можна поставити знак …
  10. Якщо  ціла  частина  десяткового  дробу  дорівнює  нулю,  то  він  менший від …

 

ІІІ. Відпрацювання вмінь і навичок.

 

  1. Виконайте тестові завдання.

вчитель роздає бланки із завданнями, в яких треба обрати одну правильну відповідь, перші три учні, які правильно виконають усі завдання, можуть отримати 10 балів (матеріал використано із [56])

  1. Запишіть у вигляді десяткового дробу  3.

А

Б

В

Г

Д

0,304

3,4

3,04

3,004

0,34

 

 

  1. Обчисліть  2,43 + 1,16.

А

Б

В

Г

Д

3,59

2,59

6,82

3,45

4,38

 

  1. Обчисліть  4,67 – 2,34.

А

Б

В

Г

Д

2,3

0,233

2,33

23,03

32,1

 

  1. Як з чисел є коренем рівняння ?

А

Б

В

Г

Д

1,93

4,3

0,429

4,29

3,2

 

  1. Обчисліть 4,34 · 11,21

А

Б

В

Г

Д

44,675

4,7654

44,876

7,8798

48,6514

 

  1. Знайдіть 0,2 від 45.

А

Б

В

Г

Д

19

5

25

9

8

 

  1. Між якими двома сусідніми натуральними числами розміщується десятковий дріб 4,76?

А

Б

В

Г

Д

2 і 3

3 і 4

4 і 5

5 і 6

7 і 6

 

  1. Знайдіть частку чисел 7,781 і 3,1.

А

Б

В

Г

Д

1,2

2,18

2

2,815

2,51

 

  1. На скільки треба поділити число 58,88, щоб отримати число 2,56?

А

Б

В

Г

Д

24

29

13

17

23

 

  1.          У прямокутному паралелепіпеді висота дорівнює 6,7 см, довжина – 9,3 см, ширина – 4,2 см. Знайдіть об’єм паралелепіпеда.

А

Б

В

Г

Д

120,765

775,43

261,78 см

261,702

7,60

 

 

2. Виконання завдань зі слайду (рис.14).

учнів розподілили на чотири групи, кожна група виконує завдання свого варіанта

 

 

 

       

Рис. 14. Варіанти завдань.

 

3. Знаходження невідомого елемента у вигляді гри «Ланцюжок».

учні виходять по черзі до дошки, називають невідомий елемент дії та виконують одне завдання; першого учня викликає учитель, а потім цей учень називає наступного, хто вийде до дошки і т.д.

 

 

 

 

4. Гра «Магічний квадрат» (рис. 15) [20] .

 учням треба встановити залежність і заповнити порожню клітинку квадрата

 

І – відповідь «2,6» (кожне з чисел зменшуємо на 0,5)

ІІ – відповідь «72,433» (по черзі додаємо 0,3; 0,03; 0,003)

ІІІ – відповідь «0,1» (кожне число ділимо на 4»

IV – відповідь «12» (кожне число множимо на 2)

V – відповідь «0,754» (кожне число ділимо на 10)

VI – відповідь «2» (кожне число множимо на 2)

 

 

 

 

 

 

                        І                                         ІІ                                      ІІІ

нестандартный урок математики

                ІV                                        V                                      VI

нестандартный урок математики

Рис. 15. Магічний квадрат.

 

IV. Підсумки уроку.

важливо, щоб учні мали можливість висловити свою думку, обґрунтувати її та реально оцінити рівень своїх математичних знань і умінь, а також навичок роботи з різними джерелами інформації; учитель повинен оцінити роботу учнів на уроці

  1.     Вправа «Моє враження»:

– я все зрозумів (зрозуміла), тому що …

– я частково зрозумів (зрозуміла), тому що …

– я нічого не зрозумів (зрозуміла), тому що …

  1.          Оцінювання учнів

учитель виставляє оцінки тим учням, які активно працювали протягом уроку і за тест; також звертає увагу учнів, що отримані оцінки будуть внесені до електронного журналу класу

V. Домашнє завдання.

1) Виконати завдання з підручника [Тарасенкова-5]: №№ 1416, 1443, 1483, 1489.

2) Скласти два власних «магічних квадрати» або кросворд на 10 запитань, повязаних з десятковими дробами

для підказки або у разі виникнення утруднень при створенні кросворда можна скористатися електронним ресурсом [40]


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
1056
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку