Формування компетентностей учнів зумовлене не тільки реалізацією відповідного оновлення змісту освіти, а й адекватних методів та технологій навчання. Одна з таких технологій за якою працюю, технологія розвиваючого навчання «Росток».
Дидактичними принципами розвиваючого навчання є такі принципи:
- Діяльності (формування особистості учня і подальший його розвиток здійснюється не тоді коли він сприймає готовий матеріал, а в процесі його власної діяльності направленої на відкриття ним «нового» знання)
- Творчості (орієнтація на творче «начало» в учбовому процесі, складання задач по аналогії; формування в учнів вміння самостійно знаходити нові способи дій.)
- Мінімакса ( даний принцип заключається в наступному: школа дає учню зміст освіти на максимальному рівні, а учень зобов’язаний засвоїти його зміст на мінімальному рівні.
Ця система є оптимальною для реалізації індивідуального підходу, слабкий учень обмежиться мінімумом, а сильний візьме все та піде далі.)
- Варіативності (розуміння можливості різних варіантів розв’язку задач і вміння здійснювати систематичний перебір варіантів.)
- Психологічної комфортності ( зняття, по можливості, всіх стресових факторів учбового процесу, створення на уроці такої атмосфери, яка розкриває дітей і в якій вони почувають себе «як вдома»).
Соціальна компетентність (розв'язання математичних компетентностей у соціумі – взаємозв’язок учень - учень, учень – вчитель).
- Вибір учителем завдань , які передбачають для учнів самостійний пошук розв'язку.
Задачі на 4 розв’язки( задача з теми «Подільність добутку. Задачі на рух». 5 клас, технологія «Росток») : Два пішоходи йдуть по одній дорозі зі швидкостями відповідно 100м/хв і 80 м /хв. Зараз між ними 900 м. Яка відстань буде між ними через 3 хв? (задача має 4 розв’язки.)
Знову ж таки, працює принцип мінімакса: учень з середнім рівнем знань знайде 1- 2 розв’язки, учень з високим рівнем знань - всі 4 розв’язки.
Полікультурна компетентність. ( між предметні зв’язки)
Вивчення теми « Мова та логіка». Визначення істинності чи хибності тверджень з різних предметів:
Коли закінчуються літні канікули?
Навчальний рік в Україні починається 1 вересня.
У слові «визначення» 4 склади.
Князь Кий заснував місто Харьків.
Найвищою посадавою особою в Україні є Президент.
Слово «алгоритм» складається з 8 різних літер.
Ельбрус – найвища вершина Європи.
Починаючи з таких простих тверджень, учні переходять до математичних означень і математичних прикладів, де треба довести їх істинність.
Комунікативна компетентність. (Розвиток мовленнєвих умінь)
Стимулювання вміння учнів висловлювати власну точку зору.
Сприяння удосконаленню вмінь вести навчальний діалог.
Використання усних та письмових рецензій на відповідь, доповнень та зауважень до неї .
Удосконалення вмінь дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.
Застосування взаємоопитування та взаємоперевірки з можливим подальшим коментуванням.
Фрагмент опитування учнів 7 класів при вивченні теми «Властивості степенів»
Інформаційна компетентність.
Залучення вчителем додаткової інформації в процесі викладання математики.
Стимулювання учнів до використання додаткової інформації.
Приклад складання схем на уроці алгебри у 8 класі при вивченні теми «Квадратні рівняння»
Компетентність самоосвіти і саморозвитку.
Написання учнями повідомлень, рефератів, самостійних творчих робіт.
Використання випереджальних завдань , що передбачають активну самостійну та самоосвітню діяльність учнів.
В кінці першого семестру учням 9- х класів було запропоновано завдання підготувати повідомлення на одну з вивчених тем « Геометричні перетворення. Симетрія». Фрагменти рефератів учнів.