актуалізація знань про поняття «соціалізація», «соціальна компетентність»,«комунікативність»; з'ясування чинників, які позитивно та негативно впливають на розвиток комунікативності дошкільників, розвиток ефективного спілкування з дітьми. Формування навичок комунікативної компетентності та групової взаємодії.
«Формування комунікативного компоненту соціальної компетентності дошкільників»
Семінар розрахований як для практичних психологів так і для педагогів дошкільного закладу
Мета: актуалізація знань про поняття «соціалізація», «соціальна компетентність»,«комунікативність»; з’ясування чинників, які позитивно та негативно впливають на розвиток комунікативності дошкільників, розвиток ефективного спілкування з дітьми. Формування навичок комунікативної компетентності та групової взаємодії.
Хід семінару:
Вправа «Автопортрет»
Мета: налаштування учасників на роботу; створення умов для ефективної співпраці.
Психолог: - Учасники малюють на аркуші свій автопортрет і за командою міняються своїм малюнком з іншими учасниками. Гра продовжується до тих пір поки ваша робота не повернеться знову до вас. Необхідно підписати свою роботу і розповісти про себе.
Вправа «Галявина очікувань»
Мета: надати учасникам можливість визначення своїх очікувань від семінару.
Психолог: -Нашу психологічну та педагогічну роботу можна уявити як мальовничий та різноманітний ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи протоптаними широкими дорогами, то блукаючи стежками особистісних пошуків, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини. Тож уявімо собі, що ми вийшли на одну з численних галявин, де на ґрунті наших сподівань та очікувань виростають барвисті квіти професійного досвіду.
Психолог пропонує на стікерах у вигляді квітки написати свої очікування від семінару та озвучити свої сподівання та прикріпити стікер на ватман – «галявину».
- Зміни, які відбуваються в суспільстві на сучасному етапі його розвитку, породжують нові вимоги щодо системи освіти та виховання підростаючого покоління. Одним із завдань виховання дитини дошкільного віку є вивчення її особистості та усіх факторів, що впливають на її становлення. Важливу роль у цьому процесі відіграє соціальне середовище, адже саме воно визначає, якою дитина виросте.
Вправа «Дайте визначення терміну»
Мета: Актуалізація уявлень учасників про такі терміни як «соціалізація» та «соціальна компетентність».
Психолог: - Пропоную вам визначити, що таке «соціалізація» та «соціальна компетентність»?(Учасники відповідають на запитання, працюючи у підгрупах).
Соціалізація (від лат. socialis – «суспільний») – процес становлення особистості, засвоєння індивідом мови, соціальних цінностей і досвіду (норм, настанов, зразків поведінки), культури, властивих даному суспільству, соціальній спільності, відтворення й збагачення їм соціальних зв'язків і соціального досвіду. Програма соціалізації займає все життя, але основний «удар» соціального розвитку припадає саме на період дитинства.
У процесі соціалізації формується соціальна компетентність дитини як здатність адекватно та ефективно вирішувати завдання соціальної взаємодії.
Під соціальною компетентністю слід розуміти вміння правильно взаємодіяти в суспільстві, конструктивно вирішувати проблеми, мати свою власну думку та поважати інтереси, погляди інших людей.
Соціалізувати дошкільника- означає збагатити його індивідуальний досвід позитивними враженнями від спільної з іншими життєдіяльності, розвинути в нього соціальні потреби, сформувати соціальні вміння та навички, працювати в команді, в разі потреби поступатися власними інтересами на користь соціальної групи, товаришувати.
Інформаційне повідомлення:
«Соціальна компетентність як інтегративна якість особистості»
Соціальна компетентність дошкільника включає в себе наступні компоненти, які запропонувала (Атонова, Т.Н):
- Сьогодні ми з вами детальніше розглянемо формування комунікативного компоненту.
Міні-презентація :
«Психологічний супровід формування комунікативного компоненту соціальної компетентності у дошкільників»
Змістом діяльності практичного психолога щодо формування комунікативного компоненту є:
Зміст роботи практичного психолога з педагогічним колективом:
Метою роботи з педагогічним колективом є отримання та вдосконалення ними знань з психології, збагачення інтересів, духовних і професійних потреб, які дають змогу мати власну позицію щодо психологічних потреб сучасності, як ефективно взаємодіяти з батьками та нові методики розвитку дітей дошкільного віку.
Організація роботи психолога з педагогічним колективом
Мною розроблені семінарські заняття «Година з психологом», які розраховані на опрацювання комплексу важливих і актуальних питань із психології та педагогіки. Після проведення таких занять можна помітити підвищення рівня компетентності педагогів, ефективності спілкування з дітьми та їх батьками.
Для роботи з педагогами в цьому напрямку використовую такий
діагностичний інструментарій:
Основою педагогічної взаємодії є спілкування, адже саме спілкування є і найважливішою умовою, і засобом розвитку особистості. Одним з видів педагогічної взаємодії є спілкування педагога з батьками вихованців, головна мета якого - побудувати партнерські стосунки та забезпечити психолого-педагогічний супровід сімейного виховання. Щоб досягти цієї мети, потрібно майстерно володіти ефективними технологіями спілкування. З якими ми зараз познайомимося.
Вправа «Ти-повідомлення» - «Я-повідомлення»
Мета:формування умінь конструктивного спілкування, розпізнавання і перетворення «Ти – повідомлення» у «Я – висловлювання».
Психолог: -Під час спілкування кожна людина навчається регулювати як власну поведінку, так і поведінку тих, із ким контактує. Вона може діяти власним прикладом, заохочувати, стимулювати до співпраці, а може маніпулювати партнером. Спілкуючись, люди поступово взаємно змінюють одне одного.
Маленький дошкільник також проходить певні етапи розвитку комунікації, учиться спілкуватися та жити у навколишньому світі.
Але досить часто дорослі не помічають того, що спілкування може пригнічувати дитину, знижувати її самооцінку, викликати конфлікти. Потрібно уважно добирати висловлювання щодо діяльності дитини, не принижувати її, пояснювати про наслідки певних учинків. У цьому допоможе перехід від «Ти — повідомлень», коли дитина відчуває образу, смуток («Який ти незграба!», «Яка ти роззява!» та ін.) до «Я — повідомлення», коли засуджується вчинок дитини, а не дитина («Я дуже втомилась. Мені хотілося б, щоб удома панувала тиша», а не: «Як ти мене втомила. Скільки від тебе шуму та галасу!»).
Завдання для педагогів:
Перефразувати «Ти — повідомлення» на «Я — повідомлення».
1.Який ти незграба, не можеш швидко одягатись.
2.Які в тебе брудні руки, ти завжди неохайна.
3.Ти завжди плутаєшся під ногами.
4.Я не розумію, як таке взагалі можна зробити. Я тепер просто не можу з
тобою нормально спілкуватися.
Ця вправа дає нам змогу зрозуміти як «Ти-повідомлення» можна ефективно перефразувати у «Я-повідомлення».
- Однією з ефективних технік спілкування педагогів з батьками та дітьми є використання стилів "адвокат" і "прокурор". Педагоги зі стажем часто скаржаться на те, що у них з'являється особлива манера спілкування з оточенням, вони починають розглядати світ з позиції "добре" і "погано", "правильно" і "неправильно", внаслідок чого в судженнях з'являється категоричність. Ця категоричність не сприяє формуванню доброзичливої атмосфери і взаєморозуміння. Подібну позицію педагога можна віднести до стилю "прокурор", оскільки тут, однією з головних цілей вихователя є звинувачення батьків або дитини. Протилежний до стилю "прокурор" стиль "адвокат" має на увазі захист педагогом дитини або батьків.
Стиль "адвокат" рекомендується використати в спілкуванні з батьками коли:
Кажучи про проблеми дитини, педагог може говорити з позиції його захисника - людину, яка щиро хоче допомогти як дитині, так і батькам. Головне в позиції "адвокат" - не звинувачувати, а знайти вихід з ситуації, що склалася. Стиль "адвокат" легше використовувати в розповідній формі, ставити питання набагато важче. Ми ставимо питання. Що б допомогти, а не що б звинувачувати.
Позиція «адвокат»:
Позиція «прокурор»:
Вправа «Як би це сказати»
Мета: відпрацювання навичок повідомлення батькам негативної інформації з використанням технік «прокурор» та «адвокат».
Психолог: - Пропоную вам для відпрацювання навичок повідомлення батькам негативної інформації ситуації, в яких ви повинні відповідати в стилі «прокурор» та «адвокат». Робота виконується по підгрупах.
Ситуації для виконання:
Тепер ви знаєте, які стилі спілкування можна використовувати і як вони вливають на вирішення проблемної ситуації.
Вправа«Мій погляд на мої відносини»
Мета: допомогти педагогам усвідомити і сформулювати свої сильні сторони в спілкуванні з батьками і визначити існуючі проблеми, які можна вирішити.
Психолог: -Пропоную вам намалювати на аркуші паперу себе і батьків своїх вихованців у вигляді правильних і неправильних геометричних фігур.
Після завершення малюнка : Подивіться, будь ласка, на свої малюнки, зараз я ставитиму вам запитання, вам потрібно на них відповісти, але відповіді ці тільки для вас, спробуйте бути максимально щирими, записувати відповіді не потрібно, але якщо хто - то хоче то в ході вправи можна робити позначки, підписувати фігури, переміщати їх стрілками і тому подібне. Обговорювати відповіді під час вправи не потрібно, ця робота тільки ваша, якщо хтось захоче поділитися своїми думками, почуттями або змістом роботи - це можна буде зробити у кінці.
Обговорення: запитання були дані для того, що б допомогти вам усвідомити і сформулювати свої сильні сторони в спілкуванні з батьками і визначити існуючі проблеми, які можна вирішити. Що бажають поділитися своїми думками, почуттями або змістом виконаної роботи можуть зробити це зараз.
Вправа «30 прислів’їв»
Мета: визначити стиль поведінки в конфліктній ситуації.
Психолог:-Пропоную вам заповнити тест «30 прислів’їв» і визначити який стиль поведінки в конфліктній ситуації.
Тест «30 прислів’їв»
Інструкція до тесту:
"Уявіть собі, що ви - екзаменатор, який оцінює пропоновані нижче судження, ті судження, які особисто вас не задовольняють оцінюються 1 або 2, а ті, які співпадають з вашою думкою або близькі до неї 4 або 5.Оцінка 3 не повинна використовуватися зовсім. Оцінюється кожне судження без роздумів, щоб не затягувати процедуру «іспиту». Оцінки ставляться по першому враженню навпроти номерів суджень в таблиці, приведеній нижче".
Після того, як учасники оцінюють всі прислів'я, вони можуть підрахувати бали по колонках.
1.Худий мир кращий за добру сварку.
2.Якщо ви не можете змусити іншого думати як ви, тоді змусьте його
поступати як вам треба.
3.М'яко стелить, та жорстко спати.
4.Рука руку миє.
5.Розум добре, а два - краще.
6.З двох сперечальників розумніше той, хто першим замовкне.
7.Хто сильніший, той і прав.
8.Не підмажеш, не поїдеш.
9.З паршивої вівці - хоч шерсті жмут.
10.Правда те, що мудрець знає, бо, що усі базікають.
11.Хто вдарить і втече, той зможе битися і наступного дня.
12.Слово "перемога" чітко написано тільки на спинах ворога.
13.Вбивай ворога своєю добротою.
14.Чесна угода не викликає сварки.
15.Ні в кого немає повної відповіді, але у кожного є що додати.
16.Тримайтеся чимдалі від людей, не згодних з вами.
17.Битву виграє той, хто вірить в перемогу.
18.Добре слово не вимагає витрат, а цінується дорого.
19.Ти мені, я - тобі.
20.Тільки той, хто відмовиться від монополії на істину, може отримати
користь з істини, яку мають інші.
21.Хто сперечається, той ні гроша не коштує.
22.Хто не відступає, той не тікає.
23.Лагідне телятко двох маток смокче, а уперте - жодної.
24.Хто дарує, той друзів наживає.
25.Винось турботи на світло і тримай з друзями раду.
26.Кращий спосіб вирішувати спори - зовсім уникати їх.
27.Сім разів відміряй, один раз відріж.
28.Лагідність торжествує над гнівом.
29.Краще синиця в руці, чим журавель в небі.
30.Щиросердя, чесність і довіра зрушують гори.
«черепашка» |
«акула» |
«ведмедик» |
«лисиця» |
«сова» |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. |
17. |
18. |
19. |
20. |
21. |
22. |
23. |
24. |
25. |
26. |
27. |
28. |
29. |
30. |
Інтерпретація
1-й тип –«черепашка». У людей такого типу - велике бажання сховатися від проблем під "панцир". Це представники позитивного консерватизму, вони цінні тим, що ніколи не втрачають мету. У спокійній ситуації людина цього типу з вами в усіх справах, але в складній ситуації вона може зрадити вас.
2-й тип – «акула». Для людей цього типу головне - їх мета, їх робота. Їх не хвилює стосунки колег ("Ваша любов мені ні до чого"). Розумний керівник поважає цілеспрямованість "акули" - потрібно лише обмежити її домагання. Якщо колектив складається з "черепах", він може добитися, щоб "акули" не процвітали. "Акули" дуже важливі для колективу, тому що, рухаючись до власної мети, вони можу вивести колектив із складної ситуації.
3-й тип –«ведмежа». Люди цього типу намагаються згладжувати гострі кути, щоб усі в колективі любили один одного. Знаючи турботи та інтереси кожного, вони вчасно подадуть чай, подарують квіти на день народження, поспівчувають, підтримають в скрутну хвилину. Але при цьому вони можуть повністю забути кінцеву мету своєї діяльності, тому що для них найбільш важливими виявляються людські відносини.
4-й тип – «лисиця». Люди цього типу завжди прагнуть досягти компромісу. Вони не просто хочуть, щоб усім було добре, вони стають активними учасниками будь-якої діяльності. Але в стосунках з людьми "лисиць" може відійти від головних заповідей (користуються принципом "Не обдуриш - не проживеш"). Люди цього типу часто не розуміють, чому їх не цінує оточення.
5-й тип – «сова». Це чесні і відкриті люди. Представники цього типу ніколи не відвертатимуться, не йтимуть від боротьби, вони можуть пожертвувати гарними стосунками в ім'я вибраної мети. У них стратегія чесної і відкритої боротьби, чесної і відкритої мети.
Зміст роботи практичного психолога з дітьми
Основною метою роботи є допомога в розумінні дітьми, що людські взаємини –це велика цінність, їх слід підтримувати та збагачувати. Тут важливо довести зв'язок як доброго в людських проявах (чесність, доброта, чуйність, допомога) так і недоброго, щоб діти зрозуміли причини помилок і вміли їх аналізувати та виправляти. Саме через ігрову діяльність, сплановану систему занять із дітьми можна навчитися їх почуватися комфортно поруч з іншими, розуміти, любити й вибачати.
Дошкільник має певні етапи розвитку комунікації, вчиться спілкуватися та жити в навколишньому світі. Розглянемо більш детальніше етапи розвитку комунікації дошкільників:
3-й рік життя
Формується потреба у спілкуванні з однолітками. Виникає інтерес до дій інших дітей. З’являється нова форма спілкування-емоційно забарвлені ігрові дії, за допомогою яких дитина демонструє одноліткові свої вміння та запрошує до спільних дій інших дітей. Збільшується інтерес до особистості дорослих, їхньої діяльності, подій життя, внутрішнього світу. Діти виявляють ініціативу до спільної з дорослим гри.
4-й рік життя
Посилюється потреба у спілкуванні з однолітками. Діти стають чутливими до проблем та емоційного стану однолітків. Дорослий уже не тільки піклується, а він є партнером зі спільної діяльності, старшим товаришем.
5-й рік життя
Усвідомлення дитиною свого місця та ролі у групі однолітків, формується вибіркове ставлення до партнерів у спілкуванні. У стосунках із близькими дорослими діти виявляють упевненість, спокій, у присутності сторонніх-сором’язливість, неспокій. Діти дуже чутливо ставляться до настрою дорослого, його мовлення, рухів.
6-й рік життя
Провідними новоутвореннями комунікативної діяльності є здатність до рефлексії-орієнтація на погляди, думки, почуття інших людей, оцінювання себе з позиції партнерів спілкування. Це дає поштовх до розвитку комунікативних умінь, емпатій.
Організація роботи психолога з дітьми
Для діагностичної роботи з дітьми я використовую такий інструментарій :
Спілкування |
Мета дослідження |
Методики дослідження |
Дослідження сфери спілкування та її емоційних стосунків |
Тест «Різнокольорові будиночки» (Н.Ганошенко, І.Тихомирової) |
|
Вивчення та оцінка міжособистісних взаємин у групі дітей |
Методика «Вибір у дії» |
|
Якісна оцінка міжособистісних взаємин |
Методика «Капітан корабля» |
|
Соціально-психологічна характеристика групи |
Соціометричний тест за методикою Дж.Морено та опитувальником Т.Репіної |
|
Дослідження особистісних очікувань дитини у спілкуванні з дорослим |
Методика «Особистісні очікування дитини у спілкуванні з дорослим» |
|
Вивчення стану внутрішньо-сімейних взаємин |
Проективна методика «Малюнок сім’ї» |
Після дослідження комунікативної сфери дітей проводжу розвивальну та корекційно-відновлювальну роботу. А після курсу корекційних занять проводиться повторна діагностика.
-Пропоную вам переглянути фото та відео-матеріали корекційно-розвивальних занять.
Метою яких є розвиток емпатій, тренування вміння слухати інших, встановлювати доброзичливі стосунки, помічати позитивні якості інших та висловлювати їх, робити компліменти, створення сприятливої атмосфери безпосереднього, вільного спілкування і емоційної близькості.
Вправа «Привіт»
Мета: розвиток комунікативних умінь у дітей.
Психолог: - Пропоную вам пограти у цікаву гру, а саме привітатися. Вам необхідно ходити по залу і вітатися одне з одним за руку, промовляючи : «Привіт! Як твої справи?». Вітаючись з одним учасником, можна не звільняти руку, тоді як другою почати вітатися ще з кимось. Постійно підтримувати контакт одним із учасником гри.
Цю гру ви можете використовувати у свій роботі, адже вона спрямована на розвиток комунікативних навичок у дітей.
Вправа «Акваріум»
Мета: розвиток дружньої взаємодії учасників семінару.
Психолог: - Уявіть, що наша кімната це великий акваріум, а в ньому плавають різнокольорові рибки. Ви тепер-рибки, котрі повільно пливуть і розглядають все навколо. При цьому кожен має тримати на голові кольорову серветку. Рухайтеся так, щоб серветка не впала. Рибка, в котрої впаде серветка, залишається на місці й не може більше рухатись. Їй допоможе інша рибка, яка допливе на дно акваріуму та дістане серветку.
Ця гра спонукає дітей до групової взаємодії, взаємодопомоги.
Зміст роботи практичного психолога з батьками
Метою цієї роботи є допомога батькам краще зрозуміти свою дитину, знайти правильні шляхи у подоланні труднощів під час виховання дитини. З цього приводу є дуже корисними різноманітні форми роботи.
Організація роботи психолога з сім’єю
Для батьків було створено батьківський клуб «Дошколярик» з метою надання психологічної допомоги батькам, вихованні та навчанні дітей, які виховуються в умовах сім’ї, відповідно до їх здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей.
В своїй роботі я використовую такий діагностичний інструментарій:
Існує багато факторів, які впливають на спілкування дитини, а саме
неблагополучні відносини в сім'ї.
- Цю інформацію важливо донести до батьків, так на батьківських зборах їм можна запропонувати визначити їх стиль батьківського виховання.
Вправа « Який ваш стиль батьківського виховання?»
Мета: визначення стилю батьківського виховання.
Психолог: - Пропоную вам заповнити анкету і визначити стилі батьківського виховання. Після того ми з вами обговоримо плюси та мінуси цих стилів. Учасники виконують завдання по підгрупах.
Який ваш стиль батьківського виховання?
Додаток 1А
Як вас виховували ваші батьки (анкета –перелік №1)
Дайте відповіді на запитання анкети
Оцініть кожне твердження за шкалою балів: 1-абсолюно не згоден, 2-не згоден, 3- не можу вирішити, 4-згоден, 5-повністю згоден |
Як вас виховували ваші батьки |
1.Мої батьки вважали, що за ними необхідно доглядати, а не слухати їх. |
1 2 3 4 5 |
2.Мої батьки заспокоювали мене, коли я був засмучений. |
1 2 3 4 5 |
3.Мої батьки карали мене фізично за мої провини. |
1 2 3 4 5 |
4.Мої батьки рідко виправляли мене, даючи мені можливість навчатися на помилках. |
1 2 3 4 5 |
5.Мої батьки робили все можливе, щоб я досяг успіху. |
1 2 3 4 5 |
6.Я міг про все розповісти батькам, не побоюючись покарання. |
1 2 3 4 5 |
7.Мої батьки навчили мене поважати їх та інших людей |
1 2 3 4 5 |
8.Мої батьки не звертали уваги на мою неслухняність, якщо вона не переходила межі. |
1 2 3 4 5 |
9.Мої батьки навчили мене правильно поводитися майже у всіх ситуаціях. |
1 2 3 4 5 |
10.Мої батьки вибачалися перед дорослими, яких я скривдив. |
1 2 3 4 5 |
11.Моя миттєва покірність була дуже важливою для батьків. |
1 2 3 4 5 |
12.Мої батьки завжди виявляли любов до мене. |
1 2 3 4 5 |
13.Мої батьки завжди перевіряли, чи зробив я важливі речі першими. |
1 2 3 4 5 |
14. Мої батьки ніколи не цікавилися з ким я дружу. |
1 2 3 4 5 |
15.Мої батьки сприймали лише мої найкращі спроби й намагання. |
1 2 3 4 5 |
16.Мої батьки дозволяли мені висловлювати емоції, навіть коли я їх бентежив. |
1 2 3 4 5 |
17.Мої батьки навчили мене цінувати самоконтроль. |
1 2 3 4 5 |
18.Мої батьки сприймали мій гнів і дозволяли його висловлювати без страху. |
1 2 3 4 5 |
19.Мої батьки навчили мене цінностям і традиціям нашої культури. |
1 2 3 4 5 |
20.Мої батьки з задоволенням надали мені можливість вибору кар’єри і стилю життя. |
1 2 3 4 5 |
Який ваш стиль батьківства?
Додаток 1Б
Як вас виховували батьки - підрахунок результатів
Загальна кількість балів непарних тверджень |
|
Загальна кількість балів парних тверджень |
|
|
|
|
|
Підрахунок:
Характеристика стилів батьківського виховання
ПОБЛАЖЛИВИЙ СТИЛЬ - Низький контроль, високий рівень підтримки. Батьки досяжні. Дитина керує. Двостороннє спілкування. Лише декілька нечітко висловлених стандартів. Слабе уявлення про наслідки. Постійний прояв любові, слабка дисципліна. Неприборкана воля і егоцентричний характер. Вседозволяючий і теплий.
Вплив на дитину: Низький самоконтроль, низька самоповага, нешанобливе ставлення, незахищеність. Нездатність пристосовуватися до меж, низька відповідальність, низька успішність у школі.
Вирішення: Підвищити рівень контролю.
УСУНУТИЙ СТИЛЬ: Низький контроль, низький рівень підтримки. Батьки недосяжні. Мінімум спілкування. Лише декілька нечітко висловлених стандартів. Непередбачувані наслідки. Мінлива любов та дисципліна. Деформована воля і характер. Віддалений і відсутній.
Вплив на дитину: Недостатня самоповага і мотивація, труднощі у формуванні стосунків, бунтівливість, незахищеність, погана успішність у школі.
Вирішення: Більше часу приділяти дитині(підвищити як підтримку так і контроль).
СКЕРОВУЮЧИЙ СТИЛЬ: Високий рівень підтримки і контролю. Батьки досяжні, доброзичливе керування дитино. Двостороннє ефективне спілкування. Чіткі стандарти, що ґрунтуються на добрих цінностях. Логічний аналіз проявів поганої поведінки. Постійна любов та дисципліна. Добре сформована воля і сильний характер. Люблячий і постійний.
Вплив на дитину: Висока самоповага , самоконтроль, самостійність. Здорові взаємини, хороша успішність у школі.
Вирішення: Підтримувати цей баланс та покращувати підтримку і контроль
ВЛАДНИЙ СТИЛЬ: Високий контроль, низька підтримка. Батьки недосяжні, викликають страх, вимагають безперечної покори. Однобічне спілкування: батьки-діти. Негнучкі. Часто безпідставні стандарти. Жорсткі, часто безпідставні наслідки. Уникання проявів любові, негнучкі покарання. Зламані воля й характер. Переважаючий і черствий.
Вплив на дитину: Низька самоповага і самоконтроль, прояви бунтівливості, депресія, погані відносини, посередня успішність у школі.
Вирішення: Підвищити рівень підтримки і турботи, вислуховувати дитину.
-Ось такий психологічний супровід формування комунікативного компоненту я здійснюю в своєму дошкільному закладі.
Вправа «Галявина сподівань»
Мета: підвести підсумок семінару-практикуму, визначити, чи здійснилися очікування учасників.
Психолог:Кожному учаснику пропонується на аркуші паперу у вигляді метелика коротко написати про свої враження від семінару та прикріпити до наших квіточок на «галявині сподівань».
Підведення підсумків семінару-практикуму