Формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти. Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти затверджено наказом Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 № 01-11/71.
Педагогічна рада– формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти (ст. 20 ЗУ «Про дошкільну освіту)Органи місцевого самоврядування – відповідають за забезпечення якості освіти на відповідній території(ст. 66 ЗУ «Про освіту»)Державна служба якості освіти – надає рекомендації, здійснює інституційний аудит Система забезпечення якості освіти
Внутрішня система забезпечення якості освіти - сукупність умов, процедур та заходів у ЗДО, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів, які безпосередньо впливають на якість освітнього процесу, формування ключових компетентностей дітей раннього та дошкільного віку, сприяють всебічному розвитку особистості.
Формуючи внутрішню систему, варто враховувати основоположні поняття, принципи стосовно систем управління якістю:2. Єдність призначеності та напрямків розвитку ЗДО і створення умов для задіяння усіх працівників до досягнення цілей ЗДО у сфері якості (інформування працівників про місію ЗДО, бачення, стратегію, політики та процеси; створення та підтримання спільних цінностей, справедливості та етичних моделей поведінки; формування культури довіри та чесності; заохочення до зобов’язання щодо якості в масштабі всього ЗДО тощо).
Формуючи внутрішню систему, варто враховувати основоположні поняття, принципи стосовно систем управління якістю:4. Зорієнтованість на поліпшення показників освітнього процесу, підвищення задоволеності батьків або законних представників дітей; підвищення здатності прогнозувати внутрішні та зовнішні ризики й можливості, а також реагувати на них.
Внутрішня система розробляється як інструмент управління якістю освіти в ЗДО. Кожен з її компонентів має визначатися з урахуванням його впливу на якість навчання та виховання дітей дошкільного віку. Результати самооцінювання аналізуються та використовуються закладом освіти виключно з метою подальшого розвитку: визначення точок зростання, вдосконалення освітніх та управлінських процесів та поліпшення якості освіти
Внутрішня система забезпечення якості освіти включає: (ч. 3 ст. 41 ЗУ «Про освіту») : стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освітисистему та механізми забезпечення академічної доброчесностіоприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освітиоприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної (науково-педагогічної) діяльності педагогічних та науково-педагогічних працівниківоприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освітизабезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, в тому числі для самостійної роботи здобувачів освітизабезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освітистворення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування. Оцінювання освітнього середовища. Здобувачі дошкільної освіти. Фахова діяльність педагогічних працівників. Управлінські процеси закладу
ЗДО може використовувати Орієнтовні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу дошкільної освіти(далі – Критерії), що є додатком №1 до Методичних рекомендацій. У рамках власної академічної та організаційної автономії ЗДО може обрати й інший підхід до формування компонентів внутрішньої системи,врахувавши основні компоненти такої системи, визначені законодавством(частина третя статті 41 Закону України «Про освіту»), а також визначивши інші компоненти, які забезпечують якість освіти!
Стратегія (політика) забезпечення якості освіти має бути орієнтована на: Партнерство у розвитку, навчанні та вихованні дітей, а також професійній взаємодії; недискримінацію, запобігання та протидію булінгу (цькуванню); прозорість та інформаційну відкритість діяльності ЗДО; сприяння безперервному професійному зростанню педагогічних працівників; справедливе та об’єктивне оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників; створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей; забезпечення академічної свободи педагогічних працівників.
Критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності працівників Застосовуються з метою організації безперервного розвитку педагогічних працівників, створення умов для вдосконалення ними власних професійних компетентностей. Критерії оцінювання діяльності педагогічних працівників визначаються з урахуванням відповідних професійних стандартів. Процедурою оцінювання педагогічної діяльності може бути проведення внутрішнього моніторингу в ЗДО щодо визначення професійних компетентностей або окремих знань, умінь педагогічного працівника.
Що має бути враховано в критеріях, правилах і процедурах оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти?Має бути враховано, що така діяльність спрямована на забезпечення якості освіти у ЗДО і ґрунтується на неухильному дотриманні вимог законодавства. Управлінський цикл у ЗДО передбачає стратегічне та поточне планування освітньої діяльності, організацію освітнього процесу, здійснення моніторингу виконання поставлених завдань та інші дії.
Як реалізується забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу?Реалізується через процедури добору педагогічних кадрів, ініціювання перед засновником ЗДО питань щодо розвитку матеріальнотехнічної, навчально-методичної бази, використання інформаційних ресурсів тощо
Забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освітисприяє обґрунтованому прийняттю рішень та оптимізує управлінські процеси. До відповідних процедур належать: створення баз даних про вихованців та/або працівників закладу, використання системи електронного документообігу в ЗДО, використання електронних інформаційно-комунікаційних ресурсів.
Створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосуваннязабезпечує реалізацію прав усіх дітей раннього та дошкільного віку на освіту, фізичну, психологічну та соціальну безпеку, комфортні умови праці та розвитку, виховання і навчання дітей. Процедурами, що забезпечують інклюзивне середовище в ЗДО, можуть бути: індивідуальні програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами, використання ресурсних кімнат, налагодження роботи команди психолого-педагогічного супроводу, моніторинг потреб учасників освітнього процесу для адаптації освітнього середовища тощо.
Для ЗДО важливо регулярно здійснювати внутрішній контроль і оцінювати як виконання плану на рік, так і дієвість внутрішньої системи. Ретельно продумані показники полегшують моніторинг та оцінювання діяльності ЗДО. З метою аналізу стану сформованості й функціонування внутрішньої системи рекомендується проводити у ЗДО самооцінювання освітніх і управлінських процесів. Варто визначити механізм самооцінювання та періодичність його проведення. Рівень якості освітньої та управлінської діяльності доцільно визначати за вимогами / правилами та напрямами.
Рівні оцінювання якості освітньої діяльності314 бали: у всіх випадках, описаних вербально, або у 76% – 100% при математичному обрахунку(другий) 3 бали:спостерігається у більшості випадків, описаних вербально, або 51% – 75% при математичному обрахунку(третій) 2 бали:спостерігається у поодиноких випадках або від 26% до 50% при математичному обрахунку(четвертий) 1 бал: випадки не спостерігаються/норма законодавства не дотримується або до 25% при математичному обрахунку
Модель 1. Щорічне комплексне самооцінювання з урахуванням завдань, визначених планом роботи ЗДО на рік та літній період або ж, у разі потреби, за всіма напрямами, що визначені в Критеріях. Щорічне самооцінювання діяльності ЗДО можна здійснювати за блоковою системою аналізування, використовуючи розділи плану роботи ЗДО
Інформацією, яка підлягає аналізу під час самооцінювання, можуть бути результати внутрішніх моніторингів освітніх і управлінських процесів ЗДО, а також зовнішніх моніторингів, проведених органами управління у сфері освіти, міжнародними установами, громадськими організаціями тощо. Внутрішні моніторинги можуть проводитися для відстеження стану освітньої діяльності, якості надання освітніх послуг, ефективності управлінських процесів. Механізм підготовки та проведення моніторингу визначається Порядком проведення моніторингу якості освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 року за № 154/344371 . Для проведення моніторингу обов’язковими є розроблення його програми та оприлюднення його результатів на вебсайті ЗДО (у разі його відсутності – на вебсайті засновника).
Підрахувати загальну кількість відповідей по кожному із запропонованих у питанні варіантів. Помножити цю кількість на бал, що відповідає рівням оцінювання. Визначити рівень освітньої діяльності за питанням анкети (середньоарифметичне). Отримане середньоарифметичне значення співставити зі шкалою визначення рівня якості освітньої діяльності Варіант 1. Письмово з використанням друкованих бланків анкет. Варіант 2. У формі онлайн опитування за допомогою комп’ютерів, ноутбуків, планшетів чи смартфонів. Анкетування пріоритетних напрямів щодо удосконалення освітніх і управлінських процесів у закладі; тенденцій розвитку освітньої діяльності та внесення відповідних коректив до річного плану та/або стратегії розвитку закладу;динаміки оцінювання педагогічною, учнівською та батьківською громадськістю діяльності ЗЗСО (співставлення результатів анкетування учасників освітнього процесу упродовж кількох років)Для чого?Визначення: У який спосіб?Для оцінювання враховуються лише закриті питання (один варіант відповіді). Як?
Інформація, одержана в ході опитування, спостереження та вивчення документації, узагальнюється та на її основі визначаються тенденції в організації освітніх і управлінських процесів ЗДО, досягнення та труднощі у формуванні внутрішньої системи. З метою об’єктивного самоцінювання узагальнена інформація зіставляється з описом вимог / правил організації освітніх і управлінських процесів ЗДО та внутрішньої системи забезпечення якості освіти, що визначені ЗДО. Здійснюючи самооцінювання, ЗДО має визначити рівні оцінювання закладу щодо дотримання вимоги / правила організації освітніх і управлінських процесів ЗДО та внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Маючи автономію, ЗДО може самостійно визначати рівні самооцінювання власної діяльності або запроваджувати інші способи вимірювання рівня освітньої діяльності та ефективності внутрішньої системи.
Обговорення результатів щорічного самооцінювання Розглянуто та схвалено. Обговорення визначення шляхів удосконалення освітніх і управлінських процесіврозбудова внутрішньої системи забезпечення якості освітипланування роботи на наступний навчальний ріквнесення змін до стратегії розвитку закладу освітиприйняття інших управлінських рішень
Загалом інформація, отримана під час самооцінювання, може бути використана в цілях:прийняття відповідних управлінських рішень для вдосконалення внутрішньої системи; визначення пріоритетних напрямів удосконалення освітніх і управлінських процесів ЗДО;аналізу тенденцій в освітній діяльності ЗДО і корегування його плану роботи на рік та/або стратегії розвитку закладу (у разі потреби); аналізу динаміки оцінювання освітньої діяльності ЗДО педагогічними працівниками, батьками (шляхом співставлення результатів опитування учасників освітнього процесу впродовж кількох років)