Ви вже знаєте, що в екосистемі формуються так звані ланцюги живлення (трофічні ланцюги). Усі ланцюги, які ви будували, виконуючи завдання, починалися з рослин. Наприклад: пшениця →миша → гадюка → змієїд. Чому ланцюги живлення можуть починатися з рослин, але не можуть починатися з тварин?
Номер слайду 3
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Усі організми, що здійснюють фотосинтез, є продуцентами. Вони — основа харчових ланцюгів в екосистемах.
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Дослід ван Гельмонта. У 1649 році фламандський хімік і фізіолог Ян Баптіста ван Гельмонт зважив молоду вербу (вона важила 2,27 кг) і посадив її в горщик із ґрунтом (він важив 90,72 кг). Упродовж п’яти років вербу поливали лише дистильованою водою. Потім дослідник зважив рослину й ґрунт і порівняв їх із вагою на початку експерименту. Він зміг установити, що дерево збільшилось у вазі в багато разів — на 74 кг, тоді як земля втратила лише 60 г. Як ви вважаєте, який висновок зробив Ян Баптіста ван Гельмонт, проаналізувавши результати цього експерименту? Зробіть свій висновок. Обґрунтуйте його
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Досліди Прістлі та як був відкритий фотосинтез та кисень
Номер слайду 11
Візьміть дві банки. На дно однієї з них покладіть сухе насіння. Можете взяти кукурудзу, горох, квасолю (на вибір). На дно другої банки покладіть насіння, яке вже почало проростати. Банки щільно закрийте кришками й залиште на добу. Потім кожну банку по черзі треба відкрити і швидко внести до неї запалену свічку. Що відбувається? (У банці із сухим насінням свічка продовжує горіти, а в банці, де насіння проросло, свічка гасне.)Проаналізуйте побачене. Чим насіння, що проростає, відрізняється від сухого? Чому в банці, де насіння проросло, свічка гасне? Який висновок ви можете зробити? Обґрунтуйте його. Увага! Дотримуйтеся правил безпеки під час проведення експериментів!
Номер слайду 12
Візьміть кілька гілочок водяної рослини елодеї канадської і покладіть їх у склянку з водою під лійку. На трубку воронки помістіть пробірку, заповнену водою. Склянку виставте на яскраве світло. Відразу ж із рослини починають виділятися бульбашки газу, які піднімаються в пробірку, витискаючи з неї воду. Тепер, якщо обережно зняти пробірку й швидко внести до неї тліючий сірник, він яскраво спалахне. Проаналізуйте побачене. Який висновок ви можете зробити? Обґрунтуйте його. Увага! Дотримуйтеся правил безпеки під час проведення експериментів!Варіант І
Номер слайду 13
Варіант ІІ
Номер слайду 14
Будь-яку кімнатну рослину залиште на добу в темному місці. Після цього закрийте половину одного з листків цієї рослини з обох боків таким папером, що не пропускає світло, і виставте рослину на кілька годин на сонечко. Потім зніміть папір, відріжте листок і опустить його в гарячий спирт. Листок знебарвлюється, а спирт стає зеленим, бо в ньому розчиняється хлорофіл. Безбарвний листок промийте водою й полийте слабким розчином йоду. Ви вже знаєте, що йод використовують для розпізнавання крохмалю. Йод забарвлює крохмаль у синій колір. Переконайтеся, що у вашому досліді в синій колір забарвлюється лише та частина листка, яка була освітлена. Зробіть висновок. Обґрунтуйте його. Увага! Дотримуйтеся правил безпеки під час проведення експериментів!
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Головною особливістю рослин є фотосинтез, який відбувається завдяки хлорофілу. Рослини утворюють органічні речовини з неорганічних сполук за допомогою сонячної енергії, тому вони є автотрофами. Оскільки рослини автотрофи, то в екосистемах вони виконують роль продуцентів і є основою ланцюгів живлення. Під час дихання рослини поглинають кисень і виділяють вуглекислий газ.
Номер слайду 17
1. Які органели і які особливості живлення рослин свідчать про те, що вони є фототрофами?2. Наведіть приклади тих джерел енергії, які живі організми можуть використовувати для здійснення процесів життєдіяльності.3. Чи може рослина рости в закритій камері без доступу повітря? Чому?
Номер слайду 18
Домашне завдання §7. Що нового ви дізналися? Які досліди ви провели? Як змінилися ваші уявлення про життєдіяльність рослин?Виконати проек.
Номер слайду 19
Проєкт «Дослідження впливу мінеральних добрив на ріст рослин»1. Сформулюйте мету, завдання та план дослідження.2. Обґрунуйте вибір об’єкта.3. Підготуйте необхідні матеріали для вирощування рослин у стаканчиках.4. Придбайте доступне мінеральне добриво для кімнатних рослин.5. Після проростання рослин розподіліть їх на групи: контроль та дослід. Дослідні рослини поливайте водою, у яку за інструкцією додано добриво. Контрольні рослини поливайте водою без добрив. 6. Через рівні проміжки часу (3, 6, 9 та 12 днів) вимірюйте висоту пагона та робіть світлини рослин із лінійкою для визначення масштабу. 7. Наприкінці досліду вийміть рослини іґрунту. Окремо визначте масу коренів та масу листків за допомгою терезів.8. Порахуйте середні значення для кожного показника й презентуйте результати за допомогою діаграми.9. Сформулюйте висновки згідно з метою роботи.