Фрагменти самопідготовки у системі роботи ГПД.
Математика 1-й клас
Мета: формувати в учнів уміння розв'язувати математичні завдання на основі творчих видів роботи, працюючи самостійно; розвивати креативне мислення, уяву, пам'ять; завдяки поєднанню логічних прийомів актуалізувати необхідні знання учнів; стимулювати прагнення правильно і швидко виконувати завдання; виховувати почуття взаємодопомоги.
Хід заняття
І. Організаційна частина( в цій частині використано мотивацію навчальної діяльності, зокрема ,підготовка до виконання дз, а також використано метод створення проблемної ситуації).
Учитель. Вітаю вас, любі діти. Запрошую вас відпочити і налаштуватись на роботу в казковій атмосфері. Заплющте оченята і спробуйте пригадати назву казки, прослухавши уривок. Прохання до вас: відповіді давати лише тоді, коли текст завершиться. Домовились?
(Учитель читає фрагмент казки В. Катаєва «Квітка-семицвітка». Діти пригадують назву казки, учитель прикріплює картку з написаною на ній назвою твору. Наступний фрагмент української народної казки «Вовк та семеро козенят».)
Учитель. Що спільного у назвах казок «Вовк і семеро козенят» й «Квітка-семицвітка», уривки з яких ви прослухали? (Відповіді дітей.)
Картку з цифрою 7 учитель прикріплює на демонстраційну дошку.
- Запам'ятайте це число.
ІІ. Основна частина( використано метод підготовчої роботи шляхом використання вправ на концентрацію уваги, також повторення таблиць з метою актуалізації знань потрібних для виконання дз, індивідуальні види роботи, метод гри « математичний футбол», роботи в парах, над задачами, інсценізація як один із видів роботи використаний з метою урізноманітнення видів роботи та заохочення учнів до подальшої роботи ).
Вправи на концентрацію уваги
Учитель. Розпочинаємо готуватися до виконання домашнього завдання з математики. Видатний учений М. Ломоносов сказав: «Математика — це саме та наука, яка розум до ладу приводить». Тому сподіваюсь, що працювати ви будете старанно, рахувати швидко, а мислити логічно.
- Щоб це справдилось, вашою супутницею протягом заняття повинна бути увага. Я допоможу вам її сконцентрувати.
- Візьміть картку із зображенням геометричних фігур і олівець улюбленого кольору. Діти, які сидять у першій колонці, зафарбують усі кружечки; у другій колонці — квадратики; у третій — трикутники.
(Діти виконують завдання на картках. Учитель визначає час, протягом якого учні виконуватимуть завдання.)
Перевірка(Учні називають кількість зафарбованих фігур, перевіряють правильність виконання завдання)
Учитель. Зверніть увагу на монітори і знайдіть зайве число. Обґрунтуйте свій вибір. (Одноцифрове число.)
(На моніторі демонструються двозначні (парні одноцифрові) числа, серед них картка з цифрою 7. Діти визначають, що зайвим є число 7. Ознакою для вибору можуть бути: одно-, двоцифрові, парні (непарні).)
Учитель. Мабуть, це не випадково! Самі сімки! Цікаво, а чи помітите ви зв'язок між числом сім та ілюстрацією на моніторах?
(На моніторі демонструється фрагмент мультфільму «Білосніжка».)
- Чимало поколінь, підростаючи, читали або слухали казку про принцесу Білосніжку та сімох гномів, яку багато років тому написали відомі казкарі Брати Грімм. Сьогодні я запрошую вас до лісової хатинки гномів, у якій жила Білосніжка. Гноми допоможуть вам сумлінно підготуватися до виконання домашнього завдання.
Систематизація знань учнів
Учитель. Білосніжка — надзвичайно працьовита і розумна принцеса. Вона просить вас довести гномам-бешкетникам, що правила математики потрібно вивчати, щоб правильно і швидко виконувати математичні вправи. Я впевнена, що ви пам'ятаєте всі вивчені правила і повідомите про це гномів за допомогою сигнальних карток. Я буду висловлювати твердження, якщо воно істинне — сигналізуйте зеленим кружечком, якщо хибне — червоним.
(Правильні відповіді — на моніторі. Доцільний коментар дітей (учителя).)
1. Результатом дії додавання є сума.
2. Невідомий доданок знаходиться дією додавання.
3. 0 — не натуральне число.
4. Різницю довжин сторін прямокутника називають периметром прямокутника.
5. Многокутник — це замкнена ламана.
6. Невідоме зменшуване знаходиться дією віднімання.
Повторення таблиць додавання (віднімання)
Учитель. Коли семеро гномів зустріли у своєму будинку Білосніжку, вони почали наввипередки розповідати їй безліч лісових новин про зайчиків, білочок, їжачків... І їй стало надзвичайно цікаво, скільки ж лісових мешканців проживає в цьому чарівному лісі. Не довго думаючи, трійко гномів побігли їх рахувати. Ну а ми з вами їм на допомогу.
(Учні отримують картки для групової роботи., На картках — приклади на закріплення таблиць додавання (віднімання) з переходом через розряд. Діти знаходять значення виразів. Правильність виконання завдань перевіряють фронтально:)
Учитель. Вирушаємо далі разом із казковими гномами. Подивіться, напевно, одному з них вже потрібна ваша допомога. Виявляється, Білосніжка насварила його за чималу кількість помилок в обчисленнях, він вирішив ходити по лісових стежках і рахувати все, що трапиться на очі. Але ж ми не відпустимо гнома самого, з ним підуть діти, в яких на партах картки із зображенням цього бідолахи. Попрацюйте в парах і допоможіть гному виправити помилки. Коли виконаєте роботу, полічіть, скільки разів помилився гном? Бажаю успіху!
(На картках для індивідуальної роботи — вирази, у розв'язках яких є помилки. Дітям потрібно знайти ці помилки та правильно виконати обчислення.)
Гра «Математичний футбол»
(Діти отримають картки у формі футбольного м'яча з написаними прикладами. На дошці прикріплено зображення воріт, на яких написано числа другого десятка. Учням потрібно свій м’яч прикріпити біля воріт із числом, що є значенням виразів. Гру можна провести як змагання.)
Учитель. Приступайте до роботи! Якщо у вас виникнуть технічні проблеми — сигналізуйте червоним кружечком!
Перевірка
Молодці! Допомогли ми з вами гномам у футбол пограти, полічити, настав час відпочити з гномами-близнюками.
Учитель. Фізкультхвилинка допоможе вам розслабитись. Підніміться! Ваш улюблений масаж!
Робота в парах
- Погляньте на монітори! Із вами хочуть побавитись! Гномик-жартівник увімкнув два ліхтарі — червоний і синій.
- Хто який ліхтарик зможе увімкнути самостійно? Пригадайте, у виразах з дужками, яка дія виконується першою? (У дужках.)
- Запам’ятайте, при виконанні домашнього завдання, вам знадобляться ці знання. Оберіть для себе завдання. Зверніть увагу, на аркуш паперу в клітинку потрібно записати тільки відповідь.
Учитель. Відповіді на моніторі. Хто виконав без помилок?
- А тепер поміркуйте!
- Чому дорівнює сума другого і останнього чисел? (14.)
- Які числа є одноцифровими? (9, 5.)
- Скільки трицифрових чисел? (1.)
- Яке число, якщо до нього додати 3, відповідає кількості місяців у році? (9.)
- Яке з чисел відповідає температурі кипіння води? (100.)
Робота над задачами
Прості задачі
Учитель. Хитрі гноми вже зрозуміли, що ви дітки розумні, тому не хочуть вони самостійно розв'язувати задачі від Білосніжки і вирушили з ними до вас. До задач ви маєте лише правильно обрати дію для розв'язання.
1. У їжачка 18 грибочків, а у білочки на 9 більше. Скільки грибочків у білочки? Назвіть дію якою розв'яжемо задачу.
2. У їжачка 18 грибочків, а у білочки 9. Скільки всього грибочків у їжачка і білочки?
3. У їжачка 18 грибочків, а у білочки 9. На скільки грибочків більше у їжачка, ніж у білочки.
Складена задача
Учитель. А зараз настав час розв'язати задачу, подібну до тієї, яку ви маєте розв'язати самостійно, Умову і запитання задачі ви дізнаєтесь, проглянувши невелику виставу.
- У нас в гостях один із гномів, який відповідає за господарчу роботу біля будиночка, і його помічники.
Інсценізація
Гном. Доброго ранку, друзі! (Позіхає.)
Песик і Качечка. Привіт!
Гном. Чим займалися з самого ранку?
Песик і Качечка. Моркву на городі збирали.
Песик. Подивись, я зібрав 10 морквині!
Качечка. А я на 6 морквин більше!
Песик і Качечка. Подумай! Скільки всього моркви ми зібрали?
Гном. Ой, діточки, важко мені, допоможіть, будь ласка! Дякую.
Учитель. Вам сподобалось? Давайте допоможемо!
(На дошці — короткий запис задачі.)
- Тепер подивіться на коротку умову і скажіть, скільки морквин зібрав Песик? (10.)
- А Качечка? (На 6 морквин більше, ніж Песик.)
- Про що запитується в задачі?
- Чи можемо відразу відповісти на запитання задачі? (Ні.)
- Чому? Що нам заважає? (Не знаємо скільки моркви зібрала Качечка.)
- Можемо дізнатися? Якою дією? Які числа потрібно додати? (До 10 додати 6.)
- Ми дізнаємося, скільки морквин зібрала качечка.
- А тепер можемо дати відповідь на запитання задачі? Якою дією?
Учитель. Я пропоную вам записати розв'язок задачі на картках жовтого кольору, використовуючи допоміжні схеми. Першому і другому ряду схема підкаже, як розв'язувати задачу по діях, а третьому — пропоную розв'язати виразом.
Учитель. Мені сумно, але казка завершується. Гноми були раді зустрічі з вами. А я радію, що ви активно працювали. Знання, які вам необхідні для самостійного виконання домашнього завдання, ми відновили.
Виконання завдання учнями
Але щоб працювати самостійно, вам потрібно згадати деякі правила: що дозволяється учням під час виконання домашнього завдання, а що ні. На моніторах з'являтиметься твердження. Якщо воно істинне, ви робите сплеск у долоні. Якщо хибне — хитаєте голівками. Читайте за мною!
Молодці! Бажаю вам успіху! Заняття завершено.
Українська мова
Хід заняття
І. Організаційна частина( використано різні методи активізації навч. діяльності учнів, зокрема, підготовча робота з метою налаштування дітей до праці, релаксація з метою виховання естетичного почуття учнів та створення проблемної ситуації, або скоріше створення тематики заняття, використано ігрові методи: гра «шарада» (мета розвивати в якісь мірі акторські здібності ,створити психологічний комфорт, а також введення казкового героя в заняття), використано різні розвивальні вправи: словникові, шифрограма, анаграма та інші види роботи ,що допомагають зосередити увагу учнів для подальшої їх самостійної роботи).
Учитель. Діти, ви пообідали, відпочили, а тепер настав час підготуватись до виконання домашнього завдання. Цей етап роботи ми розпочнемо з хвилинки милування, яка допоможе зосередитися і створити позитивний настрій для подальшої роботи. Для цього вам потрібно уважно дивитись на монітори і спостерігати за зміною картин природи, вслухаючись у звуки музичного супроводу.
- Картини яких пір року ви побачили?
- А хто запам'ятав, яке зображення було останнім?
- Яка пора року нині за календарем?
- Назвіть ознаки весни.
- Уявіть картини весняного лісу. Що можна побачити? Що почути?
(Звучить музичний супровід.)
- Розплющте очі. Чи був схожий ваш ліс на той, що був зображений на моніторах? (Відповіді дітей.)
- Пригадайте назви зображених тварин.
- Кого з цих тварин не можна побачити в лісі навесні?
- А якби вам випала нагода перевтілитись в одну із зображених тваринок, ким би ви себе уявили? (Відповіді дітей.)
Інтерактивна гра «Шаради»
Учитель. Хто бажає вийти до дошки і за допомогою жестів і звуків показати одну з цих тваринок, не називаючи її, а ми спробуємо відгадати.
- Отже, наша невеличка мандрівка до весняного лісу скінчилась і час повертатись до класу, де на нас чекає... а хто, ви зрозумієте коли дасте відповідь на запитання.
- Кого в усім відомій казці Олексія Толстого, з усім відомою назвою, навчала Мальвіна?
- А відома назва казки?
- Дійсно, до нас завітав Буратіно.
- Як тільки не навчала Мальвіна Буратіно, її старання виявились марними, він завжди просить допомоги. Отже, настала наша черга допомогти йому!
Систематизація знань учнів
Учитель. Буратіно просить допомоги у виконанні завдань з української мови і читання..
- Допоможемо йому?
- Тоді, Буратіно, вчись і запам'ятовуй!!!
Шифрограма
- Перше завдання вчить читати слова, зроблені за допомогою шифру.
- На моніторах зображено шифр — слово Буратіно, під кожною літерою якого стоїть цифра, що їй належить. Вам потрібно прочитати закодовані слова.
Словникові слова
Ця вправа допоможе вчитися читати швидко і правильно слова, в яких пропущені літери.
Ой, лишенько! — кричать слова.
Пропала літера одна.
Без неї бути ми не можем.
Допомогти зуміє кожен
Ти дуже добре поміркуй,
І нас скоріше порятуй!
- Подивіться, здогадайтеся і прочитайте їх разом!
в дм дь; за ць; ол нь; д т л.
Анаграми
У нас є ще одне завдання, яке допоможе зосередити вашу увагу і збагатити ваш словниковий запас. Прочитайте склади на хмаринках, зберіть слова і перевірте.
(Учні відновлюють деформовані слова, доцільно скласти з ними речення.)
нок ра ва дро чик го роб ка сні жин
Виконання завдання з читання
(використовується введення в заняття казкового героя задля зацікавлення дітей в роботі, творчі робот из виховання почуття прекрасного та розвитком уявлення дітей, використано вправи для розвитку швидкого виразного і правильного читання).
Вивчення вірша
- Діти, Буратіно отримав завдання вивчити вірш, але він не знає навіть з чого розпочати:
- Можливо, тобі, Буратіно, потрібно виконати деякі вправи разом із нами... і віршик у тебе «в кишені».
- За допомогою слів-пірамідок, що з'являтимуться на моніторах, ви будете розвивати зорову пам'ять, прискорювати швидкість читання. Ваше завдання разом зі мною: швидко читати слова.
Кіт; сиджу; довго; сова; висять; раніше; садок; знялися; пильніше; яблука
- А тепер, Буратіно, ми продемонструємо тобі, як можна швидко запам'ятати вірш.
(Діти отримують картки з текстом вірша.)
- Ваше завдання, читаючи вірш, побачити картини природи, зображені у вірші, а може, хтось із вас почує звуки, і своїми враженнями поділитись після читання. Поставте пальчики на початку заголовка. А тепер виразно, швидко й усвідомлено починаємо читати вірш.
Все навколо зеленіє...
Все навколо зеленіє.
Річка ллється і шумить.
Тихо, тихо вітер віє
І з травою гомонить.
Як тут всидіти у хаті,
Коли все живе, цвіте,
Скрізь дзвенять пташки крилаті,
Сяє сонце золоте...
«Швидше, мамо, черевички!
Глянь, як весело в саду.
Ти не бійся — до кринички
Я і сам не підійду».
О.Олесь
- Розкажіть, які картини природи ви побачили, читаючи вірш?
- А що ви почули під час читання?
- Отже, для того щоб швидко і гарно вивчити вірш, потрібно не лише виразно його прочитати, а й уявити все те, про що йдеться у вірші.
Поетапне вивчення твору
Учитель. Настав час наступного завдання.
- Прочитайте, кожен для себе, тільки першу строфу вірша.
- Прочитали? А хто з вас може повторити щойно прочитану строфу вірша, не підглядаючи в нього?
- Отже, ми розвивали навички швидкого, виразного, правильного, свідомого читання, збагачували словниковий запас, тому, Буратіно, ми впевнені, що ти виконаєш своє завдання без труднощів.
Виконання завдання з української мови
( Використано різні види роботи підготовчої: «доповни речення» (розвиває мислення ,вміння висловлюватись та виконує підготовчу роботу до самостійної роботи, гра «Знайди слово» розвиває мислення, допомогає бути уважним і кмітливим,встановлення відповідностей допомагає зосередити увагу учнів та підготувати їх до виконання дз).
Учитель. А попереду нас чекають ще завдання з української мови, але перед тим як розпочати їх, нам необхідно повторити деякі правила, які знадобляться нам у подальшій роботі.
- Читаємо за мною, доповнюємо речення, наводимо приклади.
Слова, які
Слова,
- Правила ви знаєте гарно, подивимось, як ви вмієте застосовувати їх на практиці.
- А зараз, діти, пограймо у гру.
Гра «Знайди зайве слово»
Яскрава, гарна, куля, весела
Чудовий, ключик, іграшка, шапка
Учитель. Гра допоможе вам бути уважними і кмітливими.
- Читаємо слова, зображені на моніторах, думаємо, яке слово зайве, обґрунтовуємо відповідь.
- Остання вправа допоможе Буратіно виконати домашнє завдання безпомилково.
стоїть хлопчик
стрибає дім
літає місяць
світить літак
Учитель. Перед вами дві колонки слів. А тепер разом прочитаємо першу колонку.
- Яке питання можна поставити до цих слів?
- Як називають ці слова?
- А тепер прочитаємо другу колонку.
- Які запитання можна поставити до цих слів?
- Як називають ці слова?
- А тепер поєднайте слова так, щоб утворились словосполучення.
- Діти, на вашу думку, чи допомогли ми Буратіно у виконанні завдань, чи зуміє самостійно виконати домашню роботу?
Учитель. Ви гарно попрацювали і настав час. відпочинку.
- Буратіно ми допомогли, тепер і нам вже час самостійно виконувати домашнє завдання.