Фрагмент уроку діяльнісного підходу на уроці «Я досліджую світ» в 4 класі НУШ
Машина часу
Тема: « Як далеко в минуле ми можемо зазирнути?»
( Підручник «Я досліджую світ»,О.Волощенко,О.Козак, А.Остапенко, 4 клас, І частина, стор.44-45)
Вчитель початкових класів Ралівського опорного закладу ЗСО ім. І.Франка: Дика М.С.
Проблемне питання: « Як далеко в минуле ми можемо зазирнути?»
Учнів поділено на групи. Кожна група виконує завдання в шести осередках, щоб отримати відповідь на проблемне питання.
Завдання 1.
Осередок читання і письма
Ліс
Шумить верхами буйний ліс –
Дуби, берези, буки.
Співає сойка, свище дрізд
І воркотять голубки .
Стрибає білка по верхах,
Дітей зозуля кличе.
Вітрець шепоче в галузках,
В ярку потік мугиче.
Цілує сонечко листки
У ніжній, теплій ласці,
Гриби наділи шапочки
Так само, як у казці.
Марійка Підгірянка
- Хто автор цього вірша?
- Що зображує поетеса у вірші?
- З якими почуттями?
- Яка пора року описана у вірші?
- Підберіть синонім до слова мугиче.
- Чим приваблює тебе ліс? Розкажи.
2.Вправа « Групове інтерв’ю»
- Прочитайте висловлювання про Марійку Підгірянку.
« Її поезія як кришталева вода з гірського джерела».
« Її вірші ніжні і легкі».
- Чи погоджуєтесь ви з таким твердженнями?
- Який образ створюють ці висловлювання?
Завдання 2.
Дослідницький осередок
1.Читаючи біографію поетеси, четвертокласники дізнались, що Марійка Підгірянка – це псевдонім Марії Омелянівни Ленерт-Домбровської.
- Чому саме такий псевдонім обрала Марія Омелянівна?
- Про що це свідчить?
2.Свої враження від відвідин кабінету української мови у школі Назар вирішив висвітлити на сайті школи. Текстовий редактор позначив три слова з помилками. Які це слова?
-Сьогодні наш клас побував у кабінеті української мови, де ми дізнались багато цікавого про житя Марійки Підгірянки. Нас усіх вразило , що Марійка здобула лише початкову освіту. Вона мріяла стати вчитилькою і зайнялася самоосвітою. У п'ятнадцять років Марія екстерном закінчила восьмикласну жіночу школу в Коломиї, а в дев’ятнадцять років – у Львові ( також екстерном) жіночу вчительську семінарію.
- Справте помилки.
-Про яку рису характеру Марійки Підгірянки свідчить цей факт?
Завдання 3.
Осередок відпочинку та релаксу.
- Сядьте зручно, закрийте очі . Уявіть літо. Ви на мальовничій карпатській полонині. Буйні трави ніжно торкаються ваших ніг. Ласкаве сонечко гладить теплом ваші щічки. Чути багатоголосий спів птахів. Здалеку лунає дзвін гірського потічка. Яка дивовижна природа Карпат! Відкрийте очі.
- Який у вас настрій?
- Які виникли бажання?
Завдання 4.
Математичний осередок
- Яке це століття?
В 1908 році вийшла перша збірка віршів поетеси.
- Яке це століття?
- В якому столітті ми живемо?
- Полічіть , скільки вже минуло років від народження поетеси?
2023 – 1881 = 142 ( р.)
142 р. - . ст. . р.
- Розгадайте загадки Марійки Підгірянки.
А два доганяють. ( Колеса )
А в ній – коліщатка. ( Годинник )
І чотири ноги.
Нікуди не ходить,
Тримається підлоги. (Стіл)
По п’ять синів мають.
Всі собі у праці
Щиро помагають. ( Руки і пальці)
Завдання 5.
Творчий осередок
Колишися, калинонько, колишися,
Зеленими листочками розпишися.
Сонячними променями розмалюйся,
З дужим вітром буйнесеньким розцілуйся.
А ще й срібною росою вмийся чисто,
Надінь свої ягідочки, як намисто.
Буде тобі, калинонько, дуже радо,
Коли глянеш в чисту річку – у свічадо.
*Свічадо – дзеркало
2. Створіть до цього вірша ілюстрацію.
Завдання 6.
Осередок новин та відкриттів
- Діти , ви побували в історичному кабінеті нашої школи . Які речі ви там бачили? ( Стародавні).
- Яка річ вам найбільше запам’яталася?
- Вишитий рушник на домотканому полотні.
- Опишіть його.
- Про які події минулого ця річ розповідає?
- Давно люди самі виготовляли полотно на ткацькому верстаті, відбілювали його,шили одяг та вишивали.
- Скільки років тому люди використовували цю річ?
- Саме цьому рушникові близько 100 років.
Прочитайте наступну інформацію.
Історія цієї дивовижної тканини сягає в сиву давнину. Вона налічує багато століть, навіть тисячоліть. На території України ткацтво виникло ще за часів неоліту. А епоха неоліту – це VII -V тисячоліття до нашої ери.
Рефлексія.
Методичний прийом « Сократівський діалог».
Вчитель.
- Отже, як далеко в минуле ми можемо зазирнути?
Учень1.
- Я впевнений , що в минуле можна зазирнути як завгодно далеко.
Учень2 .
- Я з тобою погоджуюсь, друже. Ти правий. Кожен може заглянути в сиву давнину.( ЗГОДА)
- Але було б добре мати справжню машину часу, щоб можна було швидко поринути в минуле і швидко про все дізнатись. ( Сумнів).
- Наприклад, щоб довідатись про життя наших далеких предків, треба багато читати, дивитися відео чи фільми. На це піде багато часу.
- Та, оскільки , в наш час є дуже багато джерел інформації, то кожен, хто бажає збагатити свої знання, зможе дізнатися про все, що цікавить.( Аргумент)
- Отже, в минуле можна заглянути дуже далеко. Я це буду робити, тому що хочу знати історію.( Висновок)