ТЕМА: ФНР. ЕКОНОМІЧНО ГЕОГРАФІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА
МЕТА: дати економіко-географічну характеристику Німеччини; розвивати основні життєві компетентності; сприяти вихованню толерантного ставлення до інших народів.
Обладнання: підручники, атласи, навчальна презентація, карта.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу – урок презентація.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
День, прожитий без збагачення знаннями, -
Даремно прожитий день.
Клас поділено на чотири групи. Окремо за столом перед класом сидять учні творчої групи, які підготували проект презентації країни, вони ж виконують роль експертної групи.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Назвіть регіони, на які поділяється Європа.
- Назвіть та покажіть країни, які входять до складу Північної Європи, Західної Європи, Південної Європи, Східної Європи.
Знайдіть серед відповідей помилкові
а) Швеція; б) Іспанія; в) Італія; г) Греція; д) Чехія.
2. Півострівні держави Європи:
а) Італія; б) Іспанія; в) Греція; г) Велика Британія; д) Португалія.
3. Промисловими запасами нафти і газу забезпечені:
а) Франція; б) Росія; в) Австрія; г) Нідерланди; д) Норвегія.
4. Руди кольорових металів залягають на території:
а) Швеції; б) України; в) Білорусії; г) Фінляндії; д) Болгарії.
5. Народи романської групи:
а) італійці; б) іспанці; в) португальці; г) французи; д) німці.
6. Великі міські агломерації Європи:
а) Мадрідська; б) Паризька; в) Нідерландська; г) Лондонська; д) Рейнсько-Рурська.
7. «Центральна вісь» розвитку простягнулася територією:
а) Великої Британії; б) Австрії; в) сходу Франції; г) заходу Німеччини; д) Швеції.
8. Всесвітньо відомі автомобільні фірми Європи:
а) «Фольксфаген»; б) «Рено»; в) «Вольво»; г) «Форд»; д)»Фіат».
9. Рибальство відіграє особливо важливу роль в економіці:
а) Норвегії; б) Ісландії; в) Білорусі; г) Данії; д) Швеції.
10. Члени ЄС:
а) Велика Британія; б) Франція; в) Мальта; г) Іспанія; д) Албанія.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вчитель. Творча група у складі 5 учнів підготувала нам сьогодні презентацію країни. Якої – ми спробуємо відгадати, ознайомившись з її візитною карткою.
Прийом «Візитна картка»
1 учень. «Країна любителів пива»
На південному сході цієї країни вирощують відмінної якості хміль – продукт, необхідний для пивоваріння. Всього пивоварень у країні близько півтори тисячі, а кількості сортів пива – близько 6000. Цієї різноманітності достатньо, щоб задовільнити будь-які смаки. Кожен рік у Мюнхені проводиться свято пива. Виробництво пива забезпечує роботою 65000 людей та надає бюджету країни більше, ніж м»ясна чи кондитерська промисловість, поступаючись тільки молочній. За продажем цього напою країна знаходиться на другому місці після США, отримуючи дохід більше ніж 20 млрд. марок на рік.
2 учень.
Відома фраза: «Який чоловік не любить швидкої їзди?»- характеризує не тільки чоловіків нашої країни, а й жителів цієї країни. Високошвидкісні автодороги (автобани) з ідеальним покриттям, які опутали павутинням усю країну, надають можливість розвивати будь-яку доступну для сучасних автомобілів швидкість.
3 учень.
Якщо коротко узагальнити образ цієї країни, то вийде, що це країна романтичного народу, що полюбляє розмірене життя, пиво, ковбасу та сардельки з гірчицею, досяг неперевершеної продуктивності праці, славився своїми культурними та науковими досягненнями.
Учитель. Ви вже здогадались, що мова піде сьогодні про…
/учні називають тему, записують її і визначають завдання уроку; перед тим як приступити до вивчення нового матеріалу, заслуховуються результати тестування /.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Виступ творчої групи, яка супроводжується комп»ютерною презентацією та роботою із картою.
- розташована в центрі Європи;
- межує з 9 високорозвиненими та середньо розвиненими країнами;
- сусіди – партнери по НАТО чи нейтральні країни (Швейцарія, Австрія);
- на півночі має вихід до Північного та Балтійського морів;
- розташована на перехресті транзитних, залізничних, авто-, авіа-, трубопровідних шляхів;
- після поразки у Другій світовій війні країна була розділена на дві частини – східну (НДР) та західну (ФРН), які з 1949 по 1990 роки находились у складі двох протилежних світових суспільно-політичних систем. У 1990 році відбулося об»єднання цих країн в одну.
- проживає 82,8 млн. осіб і кількість зростає за рахунок іммігрантів з Туреччини та республік колишньої Югославії;
- середня густота – 232 особи на кілометр квадратний;
- народжуваність – 9,4%, смертність – 10,5%, природний приріст – 1,1%;
- тривалість життя: чоловіків – 74 роки, жінок -81;
- населення країни етнічно однорідне – більше 92% складають німці;
- 85% проживають у містах;
- 52 % населення не працюють і навіть не шукають роботу і у той час тут відмічається найвища продуктивність праці;
- одна із серйозних соціальних проблем – надлишок вільного часу у населення.
- Мінеральні: родовища кам»яного та бурого вугілля, залізної руди, урану, нафти, природного газу, міді, калійної та кам»яної солі – обмежені та вичерпні. ФРН споживає більше корисних копалин, ніж видобуває.
- Водні: має густу річкову сітку, але є дефіцит питної води.
- Земельні: підзолисті, бурі лісові грунти.
- Лісові: 29% території займають широколисті хвойні ліси.
- Рекреаційні: історико-культурного напрямку (Берлін, Дрезден, Мюнхен), гірськолижного напрямку – Альпи.
- Природні умови: рельєф – підвищується з півночі на південь, клімат – помірний з переходом від морського на півночі до помірно-континентального на півдні.
Промисловість – основні галузі:
- енергетика;
- металургія;
- хімічна;
- машинобудування;
- будівельних матеріалів;
- деревообробна;
- легка;
- харчова.
Сільське господарство – переважає тваринництво, яке спеціалізується на скотарстві та свинарстві. В рослинництві головна культура – пшениця, великі площі зайняті хмелем. Один сільськогосподарський робітник забезпечує продуктами харчування 75 чоловік.
Розвинені всі види. Перше місце за пасажиро- та вантажообігом займає автомобільний.
Імпорт Експорт
Мінеральна сировина Автомобілі
Продовольчі товари Судна
Корми Електротехніка
Кольорові метали Верстати, електроніка
Хімікати
Пиво
Фарфор
Музичні інструменти
Вчитель просить учнів зробити висновок.
Висновок: Німеччина – перш за все країна виробник, а потім споживач, торговельник, посередник.
7. Вчитель знайомить із рекордами Німеччини.
Місце серед країн у світі |
Область, в якій досягнуто певних успіхів |
1 місце |
за експортом продукції хімічної промисловості |
2 місце |
за поголів»ям свиней |
3 місце |
за виробництвом автомобілів та за вирощування картоплі |
4 місце |
за виробництвом чавуна і сталі і за ВВП після США, Китаю, Японії |
V. Закріплення знань
Робота в групах над проблемними питаннями /кожна група витягує собі по два запитання і за відповіді на запитання учні отримують додаткові бали /максимум – 3 бали//.
- Яке значення має Рурський басейн для розвитку економіки Німеччини?
- Чому ФРН, зазнавши поразки у Другій світовій війні, вийшла на третє місце за рівнем розвитку економіки?
- За якими демографічними показниками країна є лідером у Європі?
- Назвіть найбільші міста Німеччини і охарактеризуйте їх роль в економіці держави.
- Назвіть провідні галузі промисловості держави.
- Яка частка сільського господарства у ВНП країни? Про що це свідчить?
- Німеччина зробила великий внесок у розвиток світової науки, техніки, культури. Підтвердьте це твердження прикладами.
- Як змінилося геополітичне положення Німеччини на карті світу після жовтня 1990 року?
VІ. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
( за допомогою 4 -5 речень учні складають візитку держави)
- Німеччина – одна із найрозвинутіших країн світу.
- Держава входить до НАТО і ЄС.
- Вона є лідером з виробництва й експорту продукції хімічної промисловості, устаткування, автомобілів.
- Німеччина – один з найбільших інвесторів капіталу в промисловість та сферу послуг інших країн.
VІІ. Домашнє завдання та оцінювання роботи учнів.
- Опрацювати відповідний параграф підручника.
- Випереджальне завдання (група із п»яти учнів працює над проектом презентації Великої Британії).