Урок
Українська література
9 клас
Тема уроку: Г. Скорода. «Бджола та Шершень». Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродний труд». Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські»
Мета: допомогти учням краще усвідомити моральні загальнолюдські цінності, про які пише Г. Сковорода; зосередити увагу на ідейно-тематичному спрямування байки «Бджола та Шершень»; закріпити навички виразного читання байок, пояснення їх моралі; розвивати вміння аналізувати, коментувати зміст байки, розвивати культуру мовлення, вміння висловлювати й аргументувати власну думку; виховувати кращі моральні якості, любов до художнього слова, естетичний смак.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійні засоби навчання, портрет Г.Сковороди, роздатковий матеріал (тестові завдання, картки), текст байки.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Робота з інтелект-картою
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Байка — невеликий, частіше віршований алегоричний твір повчально-гумористичного або сатиричного характеру, що містить на початку чи наприкінці мораль.
ІV. Оголошення теми, визначення учнями мети уроку. (Слайд)
Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Очікування»
Від сьогоднішнього уроку я очікую…
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Залишивши педагогічну працю і живучи в селах поблизу Харкова, Г.Сковорода написав знамениту збірку байок «Басни харьковскія». Перша половина її (15 байок), очевидно, створена у 1769p., бо сам автор повідомляє, що «полтора десятка басен» він написав «в седьмом десятке нынешняго века, отстав от учительской должности». Друга половина збірки написана 1774 р. в селі Бабаях, і тоді ж Г. Скворода надіслав увесь збірник з 30 байок до свого приятеля П. Ф. Панкова з листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував традиційну тематику байок Антонія Радивиловського, байок з риторик і поетик, а з іншого — виступав як новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки, виводить її на шлях самостійного розвитку.
Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в собі ховає силу». Ця розумна штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка, сверху смешна, но внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає йому можливість висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та філософсько-етичні погляди.
Ідейно-тематична спрямованість байок шкільного репертуару була досить обмеженою потребами практичної моралі. Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у байках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — розум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визначають учинки кожної людини.
Найбільший інтерес становлять байки, в яких Г. Сковорода викриває негативні явища тогочасного суспільства. Насамперед байкар таврує згубність честолюбства та сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість багатства. Серед байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства, його гонитви за славою і чинами.
1. |
Час написання збірки «Байки Харківські» |
Перша половина (15 байок) створена у 1769p Друга половина збірки написана 1774 р |
2. |
Кількість творів |
30 |
3. |
Присвята |
П. Ф. Панкову |
4. |
Роль Сковороди у розвитку жанру байки |
Виводить байку на шлях самостійного розвитку |
5. |
Ідейно-тематична спрямованість байок |
Дружба, любов, розум, позитивні людські риси: знання, працьовитість, чесність, справедливість Викриття негативних явищ тогочасного суспільства: честолюбство, хтивість, нестримне прагнення до багатства і маєтків, ненаситність зажерливого панства, гонитва за славою і чинами |
3. Робота над змістом байки «Бджола і Шершень».
- Прослуховування аудіозапису виразного читання байки.(Слайд)
- Виразне читання учнями байки за ролями.
- Бесіда:
- як Шершень називає Бджолу? (дурна)
- Кому, на думку Шершня, користь від праці Бджоли? (людям, а Б.- смерть)
- Чому Шершень називає Бджіл «безглуздими головами», як сам це пояснює? («ви без пуття закохані в мед»)
- як Бджола звертається до Шершня? (поважний дурень, пане раднику)
- Який засіб комічного використано? (дурень – сатира, радник - іронія)
- Як Бджола пояснила свою любов до меду?
- Поміркуйте, чому автор у своїй байці вибрав саме Бджолу і Шершня, а не інших тварин? (зовнішня схожість, але «ядро» - різне)
Образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на те тільки, щоб їсти, пити і таке інше.
Символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться.
- Процитуйте, які слова Бджоли є метою їхнього життя.
4 .Заповнення паспорту твору
Тема: розповідь про призначення праці в житті кожної людини на прикладі діалогу Бджоли і Шершня.
Ідея: возвеличення праці, яка є смислом щасливого життя; засудження ліні, ледарства, крадіжки.
Головні герої: Бджола, Шершень.
Жанр: літературна байка.
Композиція .(робота вчителя біля дошки)
Сюжет байки: Діалог між Бджлою т Шершнем |
Сила:
|
Твір складається з двох частин: сюжетної і дидактичної («сили»). Сюжетна частина побудована у формі діалогу між Шершнем, який сміється над працелюбністю Бджоли і над бджолою, яка отримує від праці задоволення. Друга частина («сила») містить тлумачення прихованого змісту першої.
5.Визначння особливостей байки Сковороди (дописування до куща):
Чим ця байка за формою відрізняється від звичних нам, наприклад байок Глібова, Гребінки, Крилова? (Вони мають «силу», а не мораль, докладно пояснюють ідею.)
VІ.Закріплення вивченого матеріалу.
VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
У наш час професія передусім має приносити фінансову стабільність та благополуччя. А час і досвід допоможе стати гарним фахівцем.
Тільки «сродна» праця може принести духовне задоволення. А це набагато важливіше, ніж матеріальний добробут.
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
IX. Домашнє завдання
*Написати творчу роботу «Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця».
Підготуватися до к.р.
Інформаційною карта
Загальна характеристика збірки «Байки Харківські»
Залишивши педагогічну працю і живучи в селах поблизу Харкова, Г.Сковорода написав знамениту збірку байок «Басни харьковскія». Перша половина її (15 байок), очевидно, створена у 1769p., бо сам автор повідомляє, що «полтора десятка басен» він написав «в седьмом десятке нынешняго века, отстав от учительской должности». Друга половина збірки написана 1774 р. в селі Бабаях, і тоді ж Г. Скворода надіслав увесь збірник з 30 байок до свого приятеля П. Ф. Панкова з листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував традиційну тематику байок Антонія Радивиловського, байок з риторик і поетик, а з іншого — виступав як новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки, виводить її на шлях самостійного розвитку.
Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в собі ховає силу». Ця розумна штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка, сверху смешна, но внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає йому можливість висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та філософсько-етичні погляди.
Ідейно-тематична спрямованість байок шкільного репертуару була досить обмеженою потребами практичної моралі. Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у байках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — розум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визначають учинки кожної людини.
Найбільший інтерес становлять байки, в яких Г. Сковорода викриває негативні явища тогочасного суспільства. Насамперед байкар таврує згубність честолюбства та сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість багатства. Серед байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства, його гонитви за славою і чинами.
Інформаційною карта
Загальна характеристика збірки «Байки Харківські»
Залишивши педагогічну працю і живучи в селах поблизу Харкова, Г.Сковорода написав знамениту збірку байок «Басни харьковскія». Перша половина її (15 байок), очевидно, створена у 1769p., бо сам автор повідомляє, що «полтора десятка басен» він написав «в седьмом десятке нынешняго века, отстав от учительской должности». Друга половина збірки написана 1774 р. в селі Бабаях, і тоді ж Г. Скворода надіслав увесь збірник з 30 байок до свого приятеля П. Ф. Панкова з листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки.
У цих байках, з одного боку, автор продовжував традиційну тематику байок Антонія Радивиловського, байок з риторик і поетик, а з іншого — виступав як новатор, що розширює ідейно-тематичні обрії байки, виводить її на шлях самостійного розвитку.
Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку, що в собі ховає силу». Ця розумна штука «сверху ничто, но в серьодке чтось, снаружи ложь, но внутрь истина… картинка, сверху смешна, но внутрь благолепна». Він добре розумів, що форма байки дає йому можливість висловлювати і пропагувати свої суспільно-політичні та філософсько-етичні погляди.
Ідейно-тематична спрямованість байок шкільного репертуару була досить обмеженою потребами практичної моралі. Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у байках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — розум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визначають учинки кожної людини.
Найбільший інтерес становлять байки, в яких Г. Сковорода викриває негативні явища тогочасного суспільства. Насамперед байкар таврує згубність честолюбства та сластолюбства, нестримне прагнення до багатства і маєтків, показує безглуздість багатства. Серед байок є також такі, які спрямовані проти ненаситного и зажерливого панства, його гонитви за славою і чинами.