Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині

Про матеріал
Презентація до уроку з предмету біологія. Тема "Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині". Матеріал для учнів 10 класу. Підручник: Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч.для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В.І.СОБОЛЬ. - Кам'янець-Подільський : Абетка, 2018. - 256 с. : іл.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині

Номер слайду 2

Пригадайте: Що таке «ген»?Що таке «геном»?Що вивчає генетика?

Номер слайду 3

Ген -це ділянка ДНК, що містить інформацію про первинну структуру молекули білка або РНК. ЗГАДАЄМО, що є група неклітинних форм життя, в яких генетична інформація записана на РНК. Це РНК-вмісні віруси й віроїди. Клітина. Хромосоми

Номер слайду 4

Перегляньте відеороликhttps://youtu.be/y. CXSZrbmi. L8

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Отже, гени – це не тільки ділянки ДНК, що містять певну інформацію, а й система елементів, що забезпечує експресію цієї інформації.

Номер слайду 10

РЕГУЛЯЦІЯ АКТИВНОСТІ ГЕНІВ - це складна сукупність молекулярних механізмів, завдяки яким клітини можуть збільшувати або зменшувати кількість функціональних продуктів експресії певних генів у відповідь на зміну зовнішніх умов. Життя будь-якої клітини визначається сукупністю ї ї генів. Завдяки генам здійснюється будь-який прояв та будь-які зміни життєдіяльності на впливи чинників середовища.

Номер слайду 11

Епігенетика - наука, що вивчає зміни експресії генів, що зумовлені механізмами, не пов’язаними зі змінами послідовності нуклеотидів ДНКЯкщо генетика вивчає процеси, що ведуть до змін у генах організмів, то епігенетика досліджує зміни активності генів, за яких структура ДНК залишається незмінною. Епігенетика вивчає процеси, що активують або пригнічують активність генів у відповідь на приймання їжі, фізичне навантаження, стрес тощо.

Номер слайду 12

Вперше механізми зміни активності генів пояснили французькі науковці Ф.  Жакоб і Ж.  Моно у 1961 р. Вони запропонували концепцію оперона, згідно з якою на активність структурних генів у прокаріотичних клітинах впливає регуляторний ген, що відповідає за синтез регуляторних білків. Ці білки блокують транскрипцію, але з появою в клітині певного субстрату вони інактивуються, що уможливлює транскрипцію й утворення функціонального продукту. Цим продуктом є ферменти, що розщеплюють лактозу й сприяють її засвоєнню.

Номер слайду 13

Найкращим прикладом епігенетичних змін для еукаріотичних клітин є процес диференціації клітин. Одна запліднена яйцеклітина – зигота ділиться й диференціюється в різні види клітин, які наявні в живому організмі. Це здійснюється шляхом активації одних генів та пригнічення інших, а гіпотеза, що пояснює ці зміни, називається гіпотезою диференціальної активності генів.

Номер слайду 14

Універсальні епігенетичні механізми регуляції є такі

Номер слайду 15

Регуляція за участі малих РНК РНК-інтерференція – механізм регуляції, що здійснюється за допомогою малих (20 – 25 нуклеотидів) молекул РНК. Основними молекулами є маленькі ядерні РНК (мя. РНК) та мікро. РНК (мк. РНК), які вже після транскрипції можуть вступати у взаємодію із комплементарними послідовностями іРНК та змінювати їхню активність.

Номер слайду 16

Регуляція шляхом метилювання Це найбільш досліджений механізм регуляції, пов'язаний із приєднанням метильної групи (СН3) до цитозину в складі нуклеотидів ДНК, що зазвичай пригнічує активність генів на рівні транскрипції.

Номер слайду 17

Регуляція на рівні хроматину Це найбільш універсальний спосіб регуляції за допомогою зміни стану хроматину впродовж життя клітини. Деконденсований еухроматин створює можливості для зчитування інформації з генів, а ущільнений конденсований гетерохроматин – блокує.

Номер слайду 18

Виконайте завдання

Номер слайду 19

Домашнє завдання§39, прочитати або прослухайте за посиланням https://youtu.be/oy. EU3fpe. XFw Письмово – дайте відповідь на питання §

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Машкіна Тетяна Володимирівна
    Дякую, дуже інформативно!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Машкіна Тетяна Володимирівна
    Дякую, дуже інформативно!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Біологія, 10 клас, Презентації
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
3579
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку