Завданнядля для І етапу Всецкраїнської учнівської олімпіади

Про матеріал
Завдання та відповіді для І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології для 9-11 класів
Перегляд файлу

Завдання для І етапу Всеукраїнської учнівської  олімпіади з біології  11 клас

 

І рівень (9 балів) Вибрати одну правильну відповідь

1) Бузок належить до родини:

а) Пасльонові; б) Гарбузові; в) Розоцвіті; г) Хрестоцвіті; д) Маслинові.

2) Розділ ботаніки, що вивчає папоротеподібні рослини, називається:

а) птеридологія; б) ліхенологія; в ) бріологія; г) карпологія; д) мікологія.

3) Тип плоду у горобини:

а) ягода; б) кістянка; в) горіх; г) яблуко; д) сім’янка.

4) Трилобіти належать до типу:

а) Кільчасті черви; б) Молюски; в) Членистоногі; г) Плоскі черви ; д) Круглі черви.

5) У якої тварини кількість шийних хребців становить більше 7:

а) жирафа; б) кріт; в) коала; г) сумчастий вовк; д) лінивець.

6) Які з названих тварин належать до вторинноротих:

а) кальмар; б) морський огірок; в) жук-олень; г) аскарида; д) гідра.

7) Центр рефлексу чихання локалізований в:

а) мозочку б) середньому мозку в) задньому мозку г) довгастому мозку д) корі

8) Вітамін, який впливає на репродуктивну систему, це:

а) тіамін; б) токоферол; в) кальциферол; г) ретинол; д) аскорбінова кислота.

9) Сечовий міхур вистелений епітелієм:

а) лускатим; в) плоским; г) перехідним; б) стовпчастим; д) війчастим.

ІІ рівень (10 балів)

Завдання 1. Встановити правильну відповідність (по 2,5 бала)

1.1. Місце синтезу речовин:

а) меланін      1. епідерміс

б) глюкагон      2. печінка

в) глікоген      3. підшлункова залоза

г) мелатонін      4. епіфіз

1.2. Шляхи передачі вірусів:

а) статевим шляхом     1. Поліомієліт

б) через шлунково-кишковий тракт   2. Енцефаліт

в) іксодовими кліщами    3. Папілома

г) повітряно-крапельним шляхом   4. Гепатит А

Завдання 2. Написати відповідь (по 2,5 бала)

2.1. Структура тіла, що пошкоджується при захворюванні на:

а) гломерулонефрит;

б) гепатит;

в) сказ;

г) отит.

2.2. Вказати ряд до якого належать:

а) Носоріг;

б) Калан;

в) Сарана;

г) Ропуха.

 

ІІІ рівень (14 балів)

1) Охарактеризуйте значення та особливості калій-натрієвого насосу. (7 балів)

2)  У людини ген муковісцидозу не зчеплений зі статтю і є рецесивним, а гіпертрихоз зчеплений з Y-хромосомою. У родині батько має муковісцидоз і гіпертрихоз, а мати дигомозиготна і здорова. Визначити:

а) генотипи батьків;

б) генотипи дітей. (7 балів)

 

 

«Біологія» 11 клас  (розв’язок)

 

І рівень (9 балів) Вибрати одну правильну відповідь

1) д) маслинові.                                         2) а) птеридологія.

3) г) яблуко.                                               4) в) Членистоногі.

5) д) лінивець.                                           6) б) морський огірок.

7) г) довгастому мозку.                       8) б) токоферол.

9) г) перехідним.

ІІ рівень (10 балів) Завдання 1. Встановити правильну відповідність (по 2,5 бала)

1.1. Місце синтезу речовин:

а) меланін      1. епідерміс

б) глюкагон      3. підшлункова залоза

в) глікоген      2. печінка

г) мелатонін      4. епіфіз

1.2. Шляхи передачі вірусів:

а) статевим шляхом     3. Папілома

б) через шлунково-кишковий тракт   4. Гепатит А

в) іксодовими кліщами     2. Енцефаліт

г) повітряно-крапельним шляхом   1. Поліомієліт

Завдання 2. Написати відповідь (по 2,5 бала)

2.1. Структура тіла, що пошкоджується при захворюванні на:

а) гломерулонефрит – нирки;

б) гепатит – печінка;

в) сказ – нервова система;

г) отит – вухо.

2.2. Вказати ряд до якого належать:

а) Носоріг – непарнокопитні;

б) Калан – хижі;

в) Сарана – прямокрилі;

г) Ропуха сіра – безхвості амфібії.

ІІІ рівень (14 балів)1) Охарактеризуйте значення та механізм функціонування калій-натрієвого насосу (7 балів)

Відповідь: Калієво-нартієвий насос - особливий мембранний механізм, що підтримує певне співвідношення іонів Na+ і К+ в клітині шляхом їх активного транспорту проти електрохімічного і концентраційного градієнтів із витратами енергії АТФ.

Значення калієво-натрієвого насосу:

  • підтримує різницю потенціалів по обидва боки мембрани;
  • підтримує електричну активність у нервових та м’язових клітинах;
  • сприяє активному транспорту через мембрани інших речовин (цукрів, амінокислот);
  • забезпечує осморегуляцію і збереження клітинного об’єму.

Механізм функціонування:

В середині живої клітини концентрація іонів калію вища, ніж ззовні, а іонів натрію - навпаки. Виникає градієнт концентрації, що веде до надходження у клітину за допомогою дифузії іонів натрію, а калію - з неї. Але концентрація цих іонів у живій клітині і поза нею ніколи не вирівнюється, оскільки калієво-нартієвий насос «відкачує»  іони натрію з клітини, а калій – навпаки, «закачує» в неї використовуючи енергію АТФ. Насос функціонує за рахунок активності  Na+-K+-АТФ-ази - ферменту, що гідролізує АТФ до АДФ і залишку фосфорної кислоти  в присутності іонів Na+, K+. При роботі насосу відбувається обмін 3-х іонів натрію на 2 іони калію.

2) У людини ген муковісцидозу не зчеплений зі статтю і є рецесивним, а гіпертрихоз зчеплений з Y-хромосомою. У родині батько має муковісцидоз і гіпертрихоз, а мати дигомозиготна і здорова. Визначити:

а) генотипи батьків;

б) генотипи дітей.  (7 балів)

    ♂

аХ

аYg

АХ

АаХХ

♀ норма/

норма

50%

АаХYg

♂ норма/

гіпертрихоз

50%

Розв’язок:

 

Умова:    P: ♀ ААХХ х ♂ ааХYg

Норма – А,   G: АХ     аХ   аYg

Муковісцидоз – а,

Нормальні вуха – Y,  Решітка Пеннета:

Гіпертрихоз - Yg  

а) P: ?, б) F1: ?

Пояснення:оскільки жінка є дигомозиготою, її генотип – ААХХ. Чоловік є рецесивним за геном муковісцидозу і має гіпертрихоз, тому його генотип - ааХYg. Визначивши генотипи батьків і намалювавши решітку Пеннета, можемо визначити генотип дітей.
Відповідь: а) генотип батьків: ♀ ААХХ і ♂ ааХYg

б) генотипи дітей:  ♀ АаХYg - нормальна за обома ознаками, ♂ АаХYg нормальний та з гіпертрихозом.

 

 

doc
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку