20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Географія як наука. Джерела географічних знань

Про матеріал

Уже починаю розробляти уроки. Ніколи не користуюся готовими. І майже не повторюю свої. Цей навчальний рік почну з робота з асоціативними картками (цікаво, чи вгадають, яку галузь географії зображено?). Розкажу як декілька років тому інстаграм став для мене важливим джерелом географічної інформації під час землетрусу в Румунії. Поговоримо про взаємозв'язок географії з літературою на прикладі поезії Ліни Костенко. І дізнаюся думку учнів, чому без географії ми ніде. Вкотре розкажу про місце, простір і час як основні складові географічної науки.

Перегляд файлу

Макєєва Альона Ігорівна,

Учитель географії,  м.Києва

 

Тема уроку: Географія як наука. Джерела географічних знань

Мета: сформувати в учнів уявлення про географію як науку, ознайомити з основними джерелами географічних знань,  мотивувати учнів  до вивчення географії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

І. Учитель:

Минули віщі сни Колумба й Мегелана,

З’явились чіткі обриси заморських берегів,

Де сонце зустрічають хвилі океану

Простягся горизонт шести материків.

Сьогодні ми з вами починаємо відкривати світ географії.

 Слово «географія» в перекладі з грецької мови означає «землеопис» («гео» — земля, «графо» — пишу). Уперше його застосував давньогрецький учений Ератосфен. Саме тому його називають «Батьком географії»

Картинки по запросу ератосфен

Рис. 1 . Ератосфен – батько географії.

 

Ератосфен обчислив коло Землі, визначив її розміри, виділив п ’ять зон – жарку, дві помірні й дві холодні – та описав їхні межі. Ератосфен склав карту світу, розширивши його межі від Греції до островів Цейлон та Ісландія.

 

Завдання: Давайте знайдемо ці географічні об’єкти на карті та порівняємо з картою часів Ератосфена. 

Рис. 2. Карта світу за Ератосфеном

Географія давніх часів прагнула відповісти на питання: «Де? і що?». Простими словами вчені  описували те, що бачили навколо себе, а мандрівники відкривали нові території.

Сьогодні ж географія це комплексна наука.

Запитання:  Що означає слово «комплексна»?

Для того, щоб показати наскільки багатогранна географія,  пропоную вам роботу з асоціативними картками.

Завдання: Діти отримують карти з зображеннями. Працюють у групах.  Задача пояснити взаємозвязок  того, що зображено на малюнку з географією.

Картинки по запросу гляціологія

Картка 1. Гляціологія – вивчає льодовиковий покрив планети.

Картинки по запросу промисловість

Картка 2. Географія сільського господарства

Картинки по запросу промисловість

Картка 3. Географія промисловості.

 

Картинки по запросу туризм

Картка 4. Краєзнавство – вивчення рідного краю

Картинки по запросу туризм

Картка 5. Медична географія – вивчає поширення тих чи інших хвороб на певних територіях.

Картинки по запросу туризм

Картка 6. Географія транспорту (також може виникнути асоціація – географія туризму).

Картинки по запросу клімат

Картка 7. Метеорологія – наука про погоду (Довгий час була частиною фізики. Ломоносов відніс до географічних наук).

Картинки по запросу картографія

Картка 8. Картографія – наука про карти. Карта – альфа і омега географії.

 

Картинки по запросу грунт

Картка 9. Грунтознавство – наука про грунт

 

Картинки по запросу країнознавство

Картка 10. Країнознавство

Картинки по запросу великий каньон

Картка 11. Великий каньон. Геоморфологія – вивчає нерівності земної поверхні (гори, рівнини). Від «Морфа» - форма.

 

Картинки по запросу озера

Картка 12. Лімнологія – наука, щовивчає озера

 

Картинки по запросу народи світу

Картка 13. Народознавство – вивчає народи світу

Картинки по запросу екологія

Картка 14. Геогекологія – наука про взаємозвязок природи і людини. «Еко» – дом, «Логос» – наука.

Картинки по запросу динозаври

Картка 15. Палеогеографія – наука про географічне і геологічне минуле нашої планети.

 

Підведемо підсумок:

Визначення у словник: Географія – це система природничих (фізико-географічних) і суспільних (економіко-географічних) наук.

 

Фізична географія вивчає природу Землі, явища та процеси, що відбуваються на ній. Фізична географія поєднує науки: землезнавство, геоморфологію, метеорологію, кліматологію, гідрологію, океанологію, ґрунтознавство та інші.

Соціально-економічна географія вивчає населення Землі та його господарську діяльність. Соціально-економічну географію складають такі науки, як  наприклад, географія населення, географія промисловості, географія сільського господарства тощо.

Рис 3. Пояснення до визначення «Географія – система  наук»

 

Звідки ж ми черпаємо знання про географічні науки?

Географічні знання можна отримати з різних джерел. Окрім підручника, джерелами інформації слугують географічні довідники й енциклопедії, карти, атласи. Насичені географічними відомостями журнали й газети.

Багато нового, корисного й цікавого можна дізнатися з радіо- й телепередач, які вміщують прогнози погоди, повідомлення про стихійні явища, культуру населення різних країн тощо. Наочне уявлення пор навколишній світ дає перегляд спеціальних діафільмів, слайдів і документальних фільмів.

Неабияку роль у формуванні знань про Землю відіграють колекції корисних копалин, зразки грунту, гербарії. Справжніми сховищами скарбів, що увібрали різноманітні відомості минулого, є музеї.

 

Картинки по запросу джерела географічних знань

Рис 4. Джерела географічних знань

Учитель наочно показує джерела географічних знань виходячи з власних  ресурсів.

 

Дуже часто джерелом географічних знань виступають художні твори.

 

Завдання: Діти обєднуються у команди, отримують листи з поезією, для того, щоб знайти географічні терміни або власні назви.

 

Команда 1

Тиша в морі..., ледве-ледве

Колихає в морі хвилі;

 Не колишуться од вітру

На човнах вітрила білі.

З тихим плескотом на берег Рине хвилечка перлиста;

Править хтось малим човенцем, —

В'ється стежечка злотиста. (Леся Українка)

 

 

 

Команда 2

Вітер хмари в гори гонить,

І вони гудуть, як дзвони.

Може, то гуде та мідь,

Що в хребтах стрімких лежить?

Чи не зміг би ти сказати,

Як ті гори мідні звати?

 

 

Команда 3.

Не знаю, як тече і голубіє Сена.

Як Темза піниться, закована в граніт.

Проте на весь широкий многолюдний світ

Нема ріки милішої для мене

За тебе, Дніпре мій!      (Євген Фомін)

 

 

Команда 4

Гей, нові Колумби і Магеллани,

Напнемо вітрила наших мрій!

Кличуть вас у мандри океани,

Бухту спокою облизує прибій.

Хто сказав, що все уже відкрито?

Нащо ж ми народжені тоді?

Як нам помістити у корито

Наші сподівання молоді?...

Мріяти й шукати, доки жити,

Шкварити байдужість на вогні!

А якщо відкрию вже відкрите, — Друзі! Ви підкажете мені... (Василь Симоненко)

 

Команда 5

Чи у Африці ти будеш,

Чи в Америку підеш,

Та на кожнім континенті ти географа знайдеш.

Він розкаже все про гори,

Про моря і про ґрунти.

Розповість про всі народи,

Про Нові й Старі світи.

І про плавання цікаві,

Чорна море й океан.

Про населення в країні

Й про економічний стан.

Говорити можна довго,

Та не вистачить і слів

Розповісти все докладно

Про науку всіх світів.

 

 

Підбиття підсумків  уроку

Кожен учень отримує паперовий літак, на якому пише продовження фрази «Без географії ми ніде тому, що…», після чого закріплює його на дошці.

 Домашнє завдання.

 Скласти список книг з художньої літератури, в яких міститься географічна інформація.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Rudavska Natali
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
17 серпня
Переглядів
123
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку