Уже починаю розробляти уроки. Ніколи не користуюся готовими. І майже не повторюю свої. Цей навчальний рік почну з робота з асоціативними картками (цікаво, чи вгадають, яку галузь географії зображено?). Розкажу як декілька років тому інстаграм став для мене важливим джерелом географічної інформації під час землетрусу в Румунії. Поговоримо про взаємозв'язок географії з літературою на прикладі поезії Ліни Костенко. І дізнаюся думку учнів, чому без географії ми ніде. Вкотре розкажу про місце, простір і час як основні складові географічної науки.
Макєєва Альона Ігорівна,
Учитель географії, м.Києва
Тема уроку: Географія як наука. Джерела географічних знань
Мета: сформувати в учнів уявлення про географію як науку, ознайомити з основними джерелами географічних знань, мотивувати учнів до вивчення географії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Учитель:
Минули віщі сни Колумба й Мегелана,
З’явились чіткі обриси заморських берегів,
Де сонце зустрічають хвилі океану
Простягся горизонт шести материків.
Сьогодні ми з вами починаємо відкривати світ географії.
Слово «географія» в перекладі з грецької мови означає «землеопис» («гео» — земля, «графо» — пишу). Уперше його застосував давньогрецький учений Ератосфен. Саме тому його називають «Батьком географії»
Рис. 1 . Ератосфен – батько географії.
Ератосфен обчислив коло Землі, визначив її розміри, виділив п ’ять зон – жарку, дві помірні й дві холодні – та описав їхні межі. Ератосфен склав карту світу, розширивши його межі від Греції до островів Цейлон та Ісландія.
Завдання: Давайте знайдемо ці географічні об’єкти на карті та порівняємо з картою часів Ератосфена.
Рис. 2. Карта світу за Ератосфеном
Географія давніх часів прагнула відповісти на питання: «Де? і що?». Простими словами вчені описували те, що бачили навколо себе, а мандрівники відкривали нові території.
Сьогодні ж географія це комплексна наука.
Запитання: Що означає слово «комплексна»?
Для того, щоб показати наскільки багатогранна географія, пропоную вам роботу з асоціативними картками.
Завдання: Діти отримують карти з зображеннями. Працюють у групах. Задача пояснити взаємозв’язок того, що зображено на малюнку з географією.
Картка 1. Гляціологія – вивчає льодовиковий покрив планети.
Картка 2. Географія сільського господарства
Картка 3. Географія промисловості.
Картка 4. Краєзнавство – вивчення рідного краю
Картка 5. Медична географія – вивчає поширення тих чи інших хвороб на певних територіях.
Картка 6. Географія транспорту (також може виникнути асоціація – географія туризму).
Картка 7. Метеорологія – наука про погоду (Довгий час була частиною фізики. Ломоносов відніс до географічних наук).
Картка 8. Картографія – наука про карти. Карта – альфа і омега географії.
Картка 9. Грунтознавство – наука про грунт
Картка 10. Країнознавство
Картка 11. Великий каньон. Геоморфологія – вивчає нерівності земної поверхні (гори, рівнини). Від «Морфа» - форма.
Картка 12. Лімнологія – наука, щовивчає озера
Картка 13. Народознавство – вивчає народи світу
Картка 14. Геогекологія – наука про взаємозв’язок природи і людини. «Еко» – дом, «Логос» – наука.
Картка 15. Палеогеографія – наука про географічне і геологічне минуле нашої планети.
Підведемо підсумок:
Визначення у словник: Географія – це система природничих (фізико-географічних) і суспільних (економіко-географічних) наук.
Фізична географія вивчає природу Землі, явища та процеси, що відбуваються на ній. Фізична географія поєднує науки: землезнавство, геоморфологію, метеорологію, кліматологію, гідрологію, океанологію, ґрунтознавство та інші.
Соціально-економічна географія вивчає населення Землі та його господарську діяльність. Соціально-економічну географію складають такі науки, як наприклад, географія населення, географія промисловості, географія сільського господарства тощо.
Рис 3. Пояснення до визначення «Географія – система наук»
Звідки ж ми черпаємо знання про географічні науки?
Географічні знання можна отримати з різних джерел. Окрім підручника, джерелами інформації слугують географічні довідники й енциклопедії, карти, атласи. Насичені географічними відомостями журнали й газети.
Багато нового, корисного й цікавого можна дізнатися з радіо- й телепередач, які вміщують прогнози погоди, повідомлення про стихійні явища, культуру населення різних країн тощо. Наочне уявлення пор навколишній світ дає перегляд спеціальних діафільмів, слайдів і документальних фільмів.
Неабияку роль у формуванні знань про Землю відіграють колекції корисних копалин, зразки грунту, гербарії. Справжніми сховищами скарбів, що увібрали різноманітні відомості минулого, є музеї.
Рис 4. Джерела географічних знань
Учитель наочно показує джерела географічних знань виходячи з власних ресурсів.
Дуже часто джерелом географічних знань виступають художні твори.
Завдання: Діти об’єднуються у команди, отримують листи з поезією, для того, щоб знайти географічні терміни або власні назви.
Команда 1 Тиша в морі..., ледве-ледве Колихає в морі хвилі; Не колишуться од вітру На човнах вітрила білі. З тихим плескотом на берег Рине хвилечка перлиста; Править хтось малим човенцем, — В'ється стежечка злотиста. (Леся Українка)
|
Команда 2 Вітер хмари в гори гонить, І вони гудуть, як дзвони. Може, то гуде та мідь, Що в хребтах стрімких лежить? Чи не зміг би ти сказати, Як ті гори мідні звати? |
Команда 3. Не знаю, як тече і голубіє Сена. Як Темза піниться, закована в граніт. Проте на весь широкий многолюдний світ Нема ріки милішої для мене За тебе, Дніпре мій! (Євген Фомін)
|
Команда 4 Гей, нові Колумби і Магеллани, Напнемо вітрила наших мрій! Кличуть вас у мандри океани, Бухту спокою облизує прибій. Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді? Як нам помістити у корито Наші сподівання молоді?... Мріяти й шукати, доки жити, Шкварити байдужість на вогні! А якщо відкрию вже відкрите, — Друзі! Ви підкажете мені... (Василь Симоненко) |
Команда 5 Чи у Африці ти будеш, Чи в Америку підеш, Та на кожнім континенті ти географа знайдеш. Він розкаже все про гори, Про моря і про ґрунти. Розповість про всі народи, Про Нові й Старі світи. І про плавання цікаві, Чорна море й океан. Про населення в країні Й про економічний стан. Говорити можна довго, Та не вистачить і слів Розповісти все докладно Про науку всіх світів. |
Підбиття підсумків уроку
Кожен учень отримує паперовий літак, на якому пише продовження фрази «Без географії ми ніде тому, що…», після чого закріплює його на дошці.
Домашнє завдання.
Скласти список книг з художньої літератури, в яких міститься географічна інформація.