У сучасному світі все більше набуває популярності інтегрований підхід до навчання, адже він є одним із засобів формування світогляду дитини. Інтеграція виступає багатомірним явищем, тому у науковій літературі немає однозначного визначення поняття «інтеграція знань», проте ще Ушинський К. Д. шляхом інтеграції письма і читання створив синтетичний метод навчання грамоті, а Сухомлинський В. О. проводив інтегровані «уроки мислення в природі». Коли ми з моїми учнями у десятому класі вивчаємо країни світу, то одним із завдань є знайти і завантажити гімн Польші, Аргентини, Куби чи будь-якої іншої країни, про яку йдетиме мова. На уроці ми всі разом слухаємо його і тільки після цього починаємо вивчати країну за традиційним планом: від географічного положення до взаємозв'язків з Україною. Якщо дітям подобаються подібні форми роботи, то чому б не об'єднати музику і географію? Проаналізувавши анкети вчителів, щодо інтеграції географії з іншими шкільними дисциплінами, ми дізналися що найчастіше мова йде про інтегрований урок з біологією, фізикою, математикою, тобто переважно науками природничого циклу. І мало хто згадує, про фізичну культуру, мову та музику.
Вчора, в межах проекту geolike, я взяла інтерв'ю у дівчини, яка планувала вступ до географічного факультету, отримала диплом психолога, а працює музикантом. Найцікавіші відповіді залишу тут
У сучасному світі все більше набуває популярності інтегрований підхід до навчання, адже він є одним із засобів формування світогляду дитини. Інтеграція виступає багатомірним явищем, тому у науковій літературі немає однозначного визначення поняття «інтеграція знань», проте ще Ушинський К. Д. шляхом інтеграції письма і читання створив синтетичний метод навчання грамоті, а Сухомлинський В. О. проводив інтегровані «уроки мислення в природі». Коли ми з моїми учнями у десятому класі вивчаємо країни світу, то одним із завдань є знайти і завантажити гімн Польші, Аргентини, Куби чи будь-якої іншої країни, про яку йдетиме мова. На уроці ми всі разом слухаємо його і тільки після цього починаємо вивчати країну за традиційним планом: від географічного положення до взаємозв’язків з Україною. Якщо дітям подобаються подібні форми роботи, то чому б не об’єднати музику і географію? Проаналізувавши анкети вчителів, щодо інтеграції географії з іншими шкільними дисциплінами, ми дізналися що найчастіше мова йде про інтегрований урок з біологією, фізикою, математикою, тобто науками природничого циклу. І мало хто згадує, про фізичну культуру, мову та музику.
Лєна, наскільки відомо ти хотіла поступати на географічний факультет. Що змінило твоє рішення на користь іншої професії?
Відповідь
Так, я дійсно планувала вступ до географічного факультету. Але я занадто пізно дізналася про те, що я пройшла на бюджет і не встигла завезти документи в інший ВНЗ. Так я і опинилась на факультеті психології КНУ, що розташований в (навіть і не думаю, що це збіг) географічному корпусі.
Ти любиш музику, граєш на музичних інструментах, при цьому можеш дати характеристику будь-якої території не гірше ніж дипломований географ. Виникає запитання: вивчати географію через музику можливо?
Відповідь
Це, звісно, не панацея, а лише спосіб полегшити сприйняття інформації, тож складнощів, як і в ґрунтовному вивченні будь-якої науки, не оминути. Але спростити процес запам’ятовування за допомогою музики цілком можливо. Особливо добре співвідноситься з музикою соціально-економічна географія. Взяти для прикладу хоча б епоху британського вторгнення. Тоді музика стала одним з вагомих важелів глобалізації світу. Або те, що зробив південнокорейський репер PSY зі своїм «гангнам стайл». Він фактично відкрив Південну Корею для світу. Тепер корейська музика цікавить величезну кількість підлітків, спонукає їх вивчати мову цієї країни та дізнаватись про її економіку, політичний устрій, природні об’єкти.
У особистому повідомленні ти написала мені, що навіть поп. музика у різних країнах звучить по-різному. Цим фактом можна зацікавити дітей? Як саме?
Відповідь
Популярна музика (попса) - це доволі багатогранна річ і досі не має єдиних чітко визначених канонів. Тому часто музиканти використовують у своїх піснях народні мотиви. Наприклад, Ед Ширан часто додає елементи ірландської музики, Шакіра (яка народилася в Колумбії) взагалі створює поп-музику в латиноамериканському стилі, українські команди по типу KAZKA, Vivienne Mort – граються з українськими етнічними мотивами.
Тому, як на мене, дитину можна зацікавити через призму сприйняття музиканта як особистості, його історії становлення і, відповідно, умов життя (в першу чергу, через його походження). Можна, наприклад, спробувати разом з дітьми з’ясувати чому в країнах Скандинавії вже майже століття поспіль створюється найпопулярніша в світі електронна музика і чому на цій ж самій території не надто мають попит оркестрові, живі інструменти. Або чому африканські мотиви – це, в першу чергу, різного роду ударні інструменти.
Давай пограємось. Проведи асоціації: жанр музики – країна.
Відповідь
З явного, Ямайка – реггі, Аргентина – танго, США – кантрі, Франція – шансон (хоча в сучасному світі це слово більше асоціюється з країнами СНД), диско – США та Італія. Але жанрів надто багато і більшість з них, якщо чесно, виникла або в США, або в Великій Британіі, а вся класика у свій час прийшла з центральної Європи. Тому також доречним був би асоціативний ряд «країна - інструмент», «країна - виконавець», «країна - фестиваль».
Наприклад, учитель вирішив подати тему ландшафти через призму класичної музики. З яким композиціями у тебе асоціюються мішаний і широколистяний ліс, лісостеп, а з якими степ?
Відповідь
Для початку, варто зазначити, що асоціації працюють лише тоді, коли це ваші власні асоціації. Тому що саме тоді виникає емоційне підкріплення. Я б радила вибудовувати свої паралелі на базі почуттів, життєвого досвіду.
Мішані ліси – це для мене «Пляска смерті» Сен-Санса. Одразу уявляється щось заплутане, колюче, небезпечне, якісь хащі, відчувається неосяжність лісу і прихована загроза – бо хто зна, що за звір тобі трапиться на шляху. З широколистяним лісом в мене чомусь асоціюється «Ранок» Гріга з сюїти «Пер Гюнт» №1, тому що тут вже відчувається якась розлогість, пташиний спів. Лісостеп – це для мене Чайковський, багато різних творів можна запропонувати. Хоча б і перший концерт. Прослуховуючи його твори відчуваєш певну свободу, розмах. Ну і тоді Ференц Ліст у нас буде для асоціації зі степом. Ноктюрн №3 - Мрії кохання – слухаєш їх і відчуваєш спокій і неосяжність. Лінія акомпанементу йде хвилями, що нагадує коливання трави в степу.
Географічні об’єкти в музичних творах. Як використовуючи композиції відомих музикантів, співаків, розказати дітям про найвідоміші туристичні місця?
Відповідь
Мабуть, в музиці кожної країни є певна частка патріотичних пісень . Можна для початку користуватись ними. Це, наприклад, в Україні пісня «Водограй», в США - Sweet home Alabama. Вальс Штраусса – На блакитному Дунаї. У групи Ylvis є пісня Stonehenge (Стоунхендж). У шведського гурту ABBA – Waterloo (тут можна навіть про історію згадати, подивитися карти часів Наполеона).
А от Earth Song Майкла Джексона з кліпом – чим не ілюстрація для теми з природоохоронної діяльності. До речі, зйомки проходили в Африці та Амазонії. Мені здається, що запам’ятовувати географічні об’єкти через кліпи теж дуже зручно. Тим більше, що вже навіть українські музиканти знімають відео для своїх пісень далеко за межами нашої держави.
Як особисті таланти учня, наприклад вміння співати або грати на гітарі, використати для мотивації вивчення географії?
Як варіант, можна влаштовувати тематичні заняття, де кожна група дітей буде представляти якусь одну країну і ті діти, які добре грають чи співають будуть представляти народну чи сучасну музику раїни, яку обрали.
У Празі є стіна британського рок-музиканта Джона Лєнона. Вандалізм чи мистецтво?
Відповідь
Світ загалом і Україна вже давно розмежували ці два поняття. Ніхто ж не назве мурали, якими, до речі, Україна багата як ніхто інший, проявом вандалізму.
Так само – стіна Віктора Цоя в Санкт-Петербурзі, стіна Скрябіна в Одесі (яка перетворила стіну прибудови гаражного типу на арт-об’єкт). Це не просто малюнки на стінах, це пам’ятка.
Можливо ти знаєш інші пам’ятки присвячені музикантам? Чи стала б вивчати подібні об’єкти через призму урбаністики. До речі, про урбаністику діти дізнаються у восьмому класі саме на уроках географії .
Відповідь
Найвідоміший пам’ятник Фредді Меркурі знаходиться на березі Женевського озера в місті Монтрьо. В цьому ж місті проводиться один з найбільших в світі джазових фестивалів. У Львові є пам’ятник Володимиру Івасюку. Відомий також пам’ятник «бітлам» в Ліверпулі. А пам’ятник Сергію Рахманінову можна знайти в місті Ноксвел, штат Тенессі, США, тому що останні роки свого життя він провів саме там.
Найчастіше такі скульптури установлюють в місцях, що безпосередньо пов’язані із життєвим шляхом того чи іншого музиканта. Тому, вони є невід’ємною частиною історії того чи іншого населеного пункту. Доволі логічно, що більшість з них розташовуються в центрі міста, в рекреаційних зонах і виконують функції фото-зони, приманки для гостей міста. Але і в спальних районах іноді можна знайти щось цікаве. Розташування якихось скульптур чи муралів в таких випадках акцентують увагу на місці проживання митця чи на його «простоті» по відношенню до інших людей, або до його простого походження. Що, в свою чергу, мотивує людей цього району на звершення в культурній сфері. Наведу приклад своїх знайомих з маленького містечка в Черкаській області. Там зробили «меморіальну дошку» Петру Векслярову (який впродовж 40 років читав дитячі казки на Українському радіо в ролі «діда Панаса»). Виявилось, що він жив там в дитинстві, вивчився і отримав роботу на радіо в Києві. Це викликало неабиякий інтерес серед односельців і багато хто з них замість того, щоб вмовляти своїх дітей лишатися в селі і займатися господарством, почали перейматися їхньою освітою і відправляти дітей вчитися в університети.
А ще, іноді скульптори створюють пам’ятники невідомим, абстрактним музикантам. У Вінниці, наприклад, встановлені пам’ятники саксофоністу, поету та скрипалю в різних частинах міста з написом «Допомагай талановитим», що спонукають суспільство підтримувати духовний розвиток, розвивати культуру міста і бути дотичними до становлення талановитих людей, що не мають достатнього забезпечення.
Твої побажання вчителям
В першу чергу, натхнення і любові до своєї роботи! Тому що із ними Ви завжди знайдете підхід до будь-якої дитини і не припинятимете розвиватися у професійній сфері! Тут все як у фільмі «Хористи», не буває поганих чи дурних дітей, буває неправильно підібраний підхід до навчання і виховання. Тож най музика допомагає Вам в роботі і дітям в навчанні!