Гетьманування Івана Мазепи та спроба усамітнення.

Про матеріал

Конспект уроку з історії України для учнів 8 класу за темою "Гетьманування Івана Мазепи та спроба усамітнення."

Перегляд файлу

Тема уроку: Гетьманування Івана Мазепи. Україна в роки Північної війни

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:

-  Характеризувати гетьмана Івана Мазепу як людину та історичного діяча, давати оцінку його діяльності;

-Пояснювати причини повстання Івана Мазепи проти російського царя;

-Встановлювати причинно - наслідкові зв’язки основних подій доби;

-Аналізувати зміст українсько-шведського договору;

-Визначати наслідки Полтавської битви для України;

-Описувати перебіг визвольної акції Івана Мазепи.

Обладнання: історична карта «Українські землі наприкінці ХVІІ – у ХVІІІ ст. »; атлас з історії України для 8 класу; мультимедійна презентація «Україна в подіях Північної війни», мультимедійне забезпечення;, фільм із циклу «Країна. Інтер. 20 кроків до мрії. Полтавська битва», проектор, проекційна дошка.

Ключові терміни та поняття: Північна війна, анафема,

Основні події:1700-1721 рр. – Північна війна Росії проти Швеції.

1708 р. – похід шведського короля Карла ХІІ на Москву через Україну.

1708 р., жовтень – початок виступу Івана Мазепи проти Росії.

1708 р. – укладення союзницького українсько-шведського договору.

1708 р., 2 листопада – зруйнування російськими військами гетьманської столиці Батурина.

 6 листопада 1708 р. в Глухові - старшинська рада обрала гетьманом Івана Скоропадського.

1709 р., 27 червня – Полтавська битва.

1709 р., 21 вересня – Іван Мазепа помер у с. Варниця в передмісті Бендер.

Епіграф: «Уся історія України – це буремний літопис воєн і повстань. Народ, що витворив одну з найдосконаліших армій світу – козацьку, вже не міг, не мав права залишатися приниженим, навіть якщо для остаточного визволення довелося б воювати тисячу років.» Богдан Сушинський.

Хід уроку.

І. Організаційний момент. Налаштування учнів на співпрацю.

Учитель: Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Дуже хочеться, щоб кожен з вас через знання та дії на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую вас до співпраці.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Записуємо число класна робота. Зараз повторимо домашнє завдання. Виконати  усно завдання на актуалізацію опорних знань, Крім того дати назвати англійською. ( 1хв)

1. Приведіть у відповідність події та дати:

1. 1687 р. а) Бахчисарайський мирний договір

2. 1686 р. б) Підписання «Вічного миру»

3. 1689 р. в) Перший кримський похід

4. 1681 р. г) Прихід до влади Івана Самойловича

5. 1672 р. д) Другий кримський похід

Відповідь: 1-в, 2-б, 3-д, 4- а, 5 – г.

2. Установіть хронологічну послідовність подій: 1хв

А Козацька рада на річці Коломак. Усунення Івана Самойловича та обрання

гетьманом Івана Мазепи.

Б Національно-визвольне повстання на Правобережній Україні на чолі зСеменом Палієм

В «Вічний мир між Московією та Польщею»

Г Другий кримський похід

Відповідь: 1- в, 2- а, 3- г, 4-б

3. Евристична бесіда. 3хв

1. За яких обставин Іван Мазепа обирається гетьманом Лівобережної України?

2. Визначте особливості внутрішньої та зовнішньої політики І. Мазепи.

3. Якої зовнішньополітичної орієнтації дотримувався Мазепа на початку свого гетьманування?

4. Які угоди він підписав? Коли?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель оголошує тему уроку

Тема уроку: Україна в подіях Північної війни. Повстання гетьмана

Івана Мазепи проти Московії.

За епіграф до уроку взято слова із праці Богдана Сушинського «Гетьман Мазепа: повернення до Батурина».

«Уся історія України – це буремний літопис воєн і повстань. Народ, що витворив одну з найдосконаліших армій світу – козацьку, вже не міг, не мав права залишатися приниженим, навіть якщо для остаточного визволення довелося б воювати тисячу років.»

Також в кінці  уроку діти ви повинні дати відповідь на проблемне питання, яке звучить так.

 

Проблемне питання: Серед істориків поширена думка, що Івана Мазепу протягом кількох століть неславили саме за те, за що вшановували Богдана Хмельницького – за повстання проти іноземного поневолення. Чи згодні ви з цим порівнянням?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Участь українських полків у воєнних діях на початку війни.

Учитель. У серпні 1700 року Росія, уклавши союз з Польщею і Данією, розпочала війну проти Швеції за вихід до Балтійського моря й утвердження в Прибалтиці. Ця війна дістала назву Північної. Українські козаки вимушені були воювати за інтереси Росії і брати безпосередньо участь у війні.

Ключовими постатями цих подій, безперечно стали Іван Мазепа,Карл ХІІ, Петро І.

 

Зараз ви послухаете історичну довідку на англійській мові про  І. Мазепу.

Іван мазепа народився близбко 1640 р в с мазепинці поблизу Білої Церкви в сімї українського шляхтича, Молодість Мазепи припала на роки Національно-Визвольної війни та Руїни. Він здобув блискучу освіту Вв Києво-Могилянському колегіумі та Варшавському єзуїтському колегіумі. Служив при дворі польського короля Яна Казимира виконуючи важливі дипломатичні доручення. Вивчав артилерійську справу іу Франції, Німеччині, нідерландах та Італії. Згодолм опинився в оточенні гетьманів Дорошенка та Самойловича. Відвідуючи в службових справах москву налагодив тісні стосунки з впливовими особами, наближеними до царя. Усе це було запорукою успішної діяльності на гетьманській посаді.

Карл ХІІ (1682-1718) — шведський король (1697-1718),

Петро І (1672-1725) — російський цар, імператор з династії Романових.

Від самого початку Північної війни козацькі полки постійно брали участь у бойових діях. Тяжкі умови праці викликали скарни й нарікання.

Робота з підручником. Опрацювавши § 27 (п.1), виконайте завдання.

  1. Визначити, яке місце гетьманщини в умовах Північної війни?

Орієнтовні відповіді учнів:

1.Використовували як дешеву робочу силу

2. Козаки не отримували винагороди за службу

3. Потерпали від утисків московських воєначальників

4. Місцнве населення споряджало козацькі війська

5. З України у великій кількості вивозились хліб та інші продукти.

Непевність майбутнього України примушувала старшину й  гетьмана замислюватись над подальшою долею гетьманщини. Охоплена антимосковськими настроями сташина тиснула на гетьмана. Та йсам гетьман починав розуміти згубність існуючих відносин україни з Московією.

Розповідь учителя. Ситуація що склалася в ході Північної війни  стала ще одним поштовхом до виступу гетьмана проти московського царя.

  1. Україно шведський союз.

Узявши за мету звільнення гетьманщини з-під влади Московії І. Мазепа розпочав таємні переговори зі шведським королем Карлом 12.

Плани гетьмана Івана Мазепи,щодо здобуття незалежності

1. Налагодити дипломатичні відносини зі Швецією.

2. Після поразки  Петра І у війні І.Мазепа  розраховував на шведського короля Карла ХІІ , який  виступав  гарантом України. Згідно з таємним договором Україна стане вільною державою.

3. У 1706 р. між Швецією та Україною укладено таємний договір.

У 1708 році карл 12 зі 35 000 армією вирушив у похід на Москву. Пізніше до нього мав пиєднатися генерал Адам Левенгаупт з 16 000 військом та важкою артилерією. Шлях на Москву був перекритий великими залогами московських військ. Карл 12 віддаючи перевагу маневреній війні вирішив здійснити обхід через Білорусію. Проте через погані дороги, вороже ставлення місцевого населення та дії партизанів шведська армія втратила потрібну рухливість. Шведський король рушив в Україну, де сподівався на допомогу І. Мазепи.

Гетьман опинився перед вибором: чи відверто підтримати шведів чи залишитись на боці Петра І. 4 листопада 1708 року гетьман прийняв остаточне рішення приєднатись до Карла 12.

3.Воєнно-політичні акції російського царя проти українців.

Дізнавшись про вчинок І. Мазепи цар Петро І розпочав каральні заходи на Гетьманщині.

1.Оголошено анафему Івану Мазепі в усіх церквах.

2. Наказав  О.Меншикову знищити гетьманську столицю Батурин, де перебували козацькі війська.

3.Розпочаті слідства й жорстокі розправи над усіма кого запідозрювали у причетності до справи І. Мазепи.

4.Проведено вибори нового гетьмана.6 листопада 1708 р. гетьманом обрано Івана Скоропадського.

Робота з поняттям

 Анафема - церковне прокляття, відлучення від церкви, що вважалося найтяжчим покаранням. У 1918 році анафема Мазепі визнана незаконною, тому що була накладена за політичний вчинок, а не за злочин проти церкви.

Я дізнався, що минулого року ви відвідали  колишню гетьманську столицю Батурин, то ви можете сказати декілька слів про Батуринську трагедію.

Повідомлення про Батурин

Після підписання гетьманом І. Мазепою таємного договору з шведами, Петро І починає проводити кральні акції проти українського народу. Однєю із найперших його дій було видання наказу про зруйнування гетьманської столиці Батурина.Військо князя Олександра Меншикова оточило фортецю Батурин – гетьманську столицю, яку захищало8 тисяч сердюків, на чолі з палким прихильником Мазепи полковникомДмитром Чечелем. Чечель відмовився здати фортецю миром, сподіваючись на допомогу шведських військ, які вже підходили до Батуринської дороги. Прилуцький наказний полковник Іван Ніс і перекладач Стефан Зертіс пробували умовитиД.Чечеля відчинити міську браму, щоб «не проливати православну кров». Чечель наказав прикувати їх до гармат. Однак, згодом Іван Ніс встиг послати до російських військ свого сотника Остапа Соломаху і той вказав таємний підземний хід до міста. 2 листопада 1708 року, о шостій ранку, російське військо О.Меншикова ввірвалося до міста, за дві години зламавши опір захисників. Розпочалося знищення «мазепинців». Було пограбовано гетьманський палац, зруйновані окремі будинки, пошкоджені млини. Чечеля стратили. Під час Батуринської трагедії було жорстоко вбито від 11 до 14 тисяч мешканців, у тому числі дітей, жінок, літніх людей.

 

 

8 квітня 1709 року  І. Мазепа та К. Гордієнко підписали з Карлом !2 угоду, яка передбачала утворення на українських землях, що перебували у складі Росії, князівства під формальною протекцією Швеції. Однак цим планам не судилось здійснитися. Петро І продовжував каральні акції в Україні. У  квітні 1709 року було знищено Чортимлицьку Січ. Лише не багатьом запорожцям вдалося врятуватися втечею в турецькі володіння.

  1. Потавська битва.

Тим часом основні сили шведів і козаки І. Мазепи підійшли до Полтави. Залога міста, що складалась з козаків і московських солдатів відмовилась здатися. Згодом до Полтави пійшли і головні московські сили. Зараз діти ви уважно переглянете відеофільм « 20 кроків до мрії, полтавська битва». Уважно дивитися фільм!!!!( з 33 сек. Починається! Або з 2 хв.

1.Чому Мазепа перейшов на сторону шведського короля Карла ХІІ?

А). Взяв за мету звільнити Гетьманщину з-під влади Московії; Б). Петро І порушив зобов'язання захищати Україну; В). Хотів стати єдиним правителем України.

2.Кого було обрано гетьманом Лівобережної України  6 листопада 1708 р.?

А). Івана Скоропадського; Б). Івана Виговського.

3.Яка битва була вирішальною у ході Північної війни?

А). Полтавська битва ; Б). Пилявецька битва.

4. Коли відбулася ця  битва?

А).24 жовтня 1708 р.; Б). 27 червня 1709 р.

5.Чим закінчилася битва для українців і шведів?

А). Перемогою; Б). Поразкою

6.Яка подальша доля гетьмана Івана Мазепи?

А) . Емігрував на чужину  в межі Османської імперії; Б). Виїхав до Швеції

Самоперевірка.

1а.                              4.б.

 2.а.                             5.б.

 3.а                              6.а.

5.  Гетьман  Іван Мазепа в українській історії.

 

Радянські історики  про Івана Мазепу - зрадник, злочинець, христопродавець.

Сучасні історики:

-Національний герой;

- зробив вагомий внесок у зміцнення української державності;

- у розвиток і формування  національної культури;

- гетьманування позитивно вплинуло на розвиток господарства;

- вдалося  зберегти важливі чинники державної та національної самобутності;

 домігся певної стабілізації у суспільстві.

А зараз ви висловите думки стосовно проблемного питання

Учні дають відповіді на проблемне питання поставлене на початку уроку

Орієнтовні відповіді учнів:

-Ні не згодні.тому що Івана Мазепу довгий час вважали зрадником, злочинцем  і саме так про нього згадували в історії, не знаючи реальних обставин переходу Мазепи на бік шведів. Він так само Як і Хмельницький хотів бачити україну незалежною вільною. Цих двох гетьманів потрібно вшановувати порівну як визволителів рідної землі.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

VІ. Підсумок уроку.

Заповнення Т-схеми

Я знав ….                               Я дізнався…..

Домашнє завдання:

1.Опрацювати параграф 27(п. 1,3,4)

2. Вивчити поняття, дати.

3. Дати відповіді на запитання с.205-206

4. Повторити параграф 14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

1

 

docx
Додано
25 січня
Переглядів
189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку