Гімн людиніНА ВЕРШИНАХ ОЛІМПУ: ПОРТРЕТ У СКУЛЬПТУРІКАМЕРНО-ВОКАЛЬНІ ЖАНРИ: ГІМН
Номер слайду 2
Скульптура — один із найдавніших видів образотворчого мистецтва. Різні форми круглої скульптури та рельєфів існували в усіх народів світу з давніх часів. Як правило, об’єктом зображення творів скульптури є людина, її зовнішній і внутрішній світ
Номер слайду 3
Портрет є найбільш розвиненим жанром станкової і монументальної скульптури. За композицією станкова скульптура поділяється на такі види: голова, бюст (погруддя), поясний портрет, фігура на повний зріст, скульптурна група. Зазвичай розміри станкових зображень наближені до натуральної величини
Номер слайду 4
Бюст — вид круглої скульптури; голова до плечей і погрудне зображення людини. Статуя — вид круглої скульптури, що зображує людську постать на повний зріст.
Номер слайду 5
До кола уваги скульпторів входять зображення жінок. Портрет невідомої римлянки. Знатна римлянка
Номер слайду 6
До монументальної скульптури належать однофігурні й багатофігурні композиції, кінні пам’ятники, монументи, рельєфи й ансамблі на спомин видатних людей. Вони розраховані на сприйняття з великих відстаней, тому встановлюються на відкритих просторах, виконуються з довговічних матеріалів (граніт, бронза, мідь, сталь)
Номер слайду 7
Рене-Антуан Уасс. Мінерва навчає мистецтву скульптури
Номер слайду 8
Венера Мілоська (фрагмент)Кінна статуя давньоримського імператора Марка Аврелія
Номер слайду 9
Справжній гімн Людині створили скульптори в період античності, усвідомлюючи, що вона — найвище творіння природи. Грецькі скульптори — Мирон, Фідій, Поліклет, Скопас, Праксітель, Лісіпп та ін. — створювали неперевершені за красою й досконалістю статуї богів і героїв, атлетів і воїнів. Митці прагнули зображувати людину не лише красивою, а й духовно багатою, гідною, тобто — гармонійно прекрасною.
Номер слайду 10
гасло мистецтва Давньої Греції"Людина - міра всіх речей"
Номер слайду 11
Вони прикрашали рельєфами стіни архітектурних споруд і постаментів, використовували зображення людини на монетах. У містах скульптури розташовувалися всюди: у храмах, на майданах, на березі моря, у школах для хлопчиків. Говорили, наприклад, що в Афінах було більше статуй, аніж живих людей!
Номер слайду 12
У давньогрецькій скульптурі вірність дійсності й життєва виразність форм поєднуються з ідеальною узагальненістю образу. Ідеал людини: Фізично сильна, мужня людина-атлет, людина-герой, якій властиві всі чесноти; вільний еллін, натхненний вірою у свою могутність, із прекрасним тілом
Номер слайду 13
Римські митці успадкували традиції греків, але, на відміну від них, створювали портрети реальних осіб. Час знищив багато шедеврів тієї славетної доби, але навіть те, що збереглося, вражає своєю досконалістю. Велич і неземна краса, монументальність і камерність, ідеальні пропорції тіла та тепло мармуру, сяйво золота і бронзи — усі ці характеристики належать скульптурі далекої античної епохи. Вона стала для багатьох наступних поколінь митців взірцем, каноном для наслідування Основою античного мистецтва була міфологія. У стародавніх грецьких міфах богів утілювали в прекрасних людських образах, наділяли людськими пристрастями й мріями, якими живе світ
Номер слайду 14
У реалістичному портреті римські художники вперше звернулися до внутрішнього світу конкретної людини. Портрет Луція Цецілія Юкунда. Портрет сірійки. Портрет невідомого
Номер слайду 15
Дискобол давньогрецького скульптора Мирона — перша класична скульптура, що зображує людину в русі. Переможець змагань із метання диска зображений у складному повороті в момент розмаху перед киданням. Скульптура стала символом сучасного олімпійського руху, що підкреслює зв’язок із традиціями античного спорту
Номер слайду 16
Груповий портрет «Лаокоон та його сини» — скульптурна група Гагесандроса та Атанадороса з Родоса. Це відоме зображення боротьби людини зі зміями. Оригінал був зроблений у бронзі, а копія, що збереглася, — у мармурі
Номер слайду 17
Ніка Самофракійська — богиня перемоги — представлена в нестримному русі вперед. Її одяг ніби розвивається від вітру, а гордий помах орлиних крил викликає почуття радісної та урочистої перемоги
Номер слайду 18
Визначте статичні чи динамічні зображення людини в поданих зразках скульптур
Номер слайду 19
Підсумуємо:1. Назвіть види портретних зображень людини у скульптурі.2. Якою була скульптура у Стародавній Греції та Римі?3. Чому вважається, що мистецтво античності, зокрема скульптури, створило своєрідний «гімн Людині»? Відповідь аргументуйте.4. Творче завдання. За бажанням у вільний час зробіть серію піктограм олімпійських видів спорту, зображуючи спортсменів у русі.5. Мистецький проект «Піфійські ігри». Дослідіть історію змагань, з’ясуйте, які мистецькі номінації вони включають
Номер слайду 20
Камерно-вокальні жанри: ГІМН
Номер слайду 21
У розгалуженій сфері камерно-вокальних жанрів особливе місце належить гімну — пісні урочистого характеру. Гімни бувають державні, національні, релігійні, революційні, військові, спортивні тощо. У них прославляються героїзм і шляхетність людей, звеличуються певні історичні події, виражаються патріотичні ідеї, які викликають піднесені почуття. Гімн (разом із прапором і гербом) є офіційним символом будь-якої держави, відображає духовність нації. У всьому світі державні гімни співають урочисто, стоячи. Які гімни вам відомі? Яка пісня стала Державним Гімном України? Поцікавтеся, які виконавські інтерпретації Державного Гімну набули поширення.
Номер слайду 22
З історії жанру: Тексти гімнів, які передають уявлення про вірування й обряди стародавніх єгиптян, збереглися на стінах гробниць фараонів. Гімн як жанр релігійної християнської творчості, який можна і сьогодні почути в храмах, будується за певними канонами — правилами, що формуються під впливом місцевих традицій. Гімн (від грец. — урочиста пісня) — жанр музики, який прославляє кого-небудь або що-небудь.
Номер слайду 23
У Стародавній Греції величальні урочисті пісні-гімни на честь богів і героїв складалися відомими поетами й виконувалися під акомпанемент кіфар. З-поміж авторів гімнів був і славетний Гомер. До наших днів із часів античності збереглися два гімни Аполлону, а також різноманітні зображення грецьких музикантів на розписах ваз. Класиком хорової лірики став поет і музикант Піндар, автор гімнів, застільних і переможних од, що відрізнялися різноманітністю форм, багатством і вигадливістю ритмів. Давньогрецький музикант (вазопис)
Номер слайду 24
Грецький композитор Спірідон Самарас на слова поета Костіса Паламаса створив хоровий олімпійський гімн, який прозвучав на церемонії відкриття перших відновлених Олімпійських ігор у 1896 р. в Афінах. 1958 р. Міжнародний олімпійський комітет затвердив гімн Самараса на вірші Паламаса офіційним олімпійським гімном. Відтоді цей гімн виконується щоразу під час церемонії відкриття ігор
Номер слайду 25
Гімном Євросоюзу обрано «Оду до радості» Людвіга ван Бетховена на вірші Фридриха Шиллера (з фіналу Дев’ятої симфонії), яка символізує ідеали свободи, спільні європейські цінності миру та солідарності. Заради рівноправності всіх мов гімн виконується як інструментальний твір. Ода (від грец. — пісня) — жанр поезії та музики, урочистий твір.
Номер слайду 26
В Україні Державним Гімном стала пісня «Ще не вмерла України...». Автори цього твору — поет Павло Чубинський і композитор Михайло Вербицький. Духовним гімном українців вважається хоровий твір Миколи Лисенка «Боже, великий, єдиний»
Номер слайду 27
Номер слайду 28
Номер слайду 29
Невідомий автор. Студентський гімн «Гаудеамус»
Номер слайду 30
Які почуття викликає музика гімнів? Як їх треба виконувати? Охарактеризуйте музичну мову, притаманну цьому вокальному жанру (характер мелодії, темп, ритм)
Номер слайду 31
Герард де Лересс. Суд Мідаса
Номер слайду 32
1. Які існують гімни? Які риси притаманні цьому вокальному жанру?2. Порівняйте музичні особливості гімну і пісні. Як потрібно поводитися під час виконання Державного Гімну?3. Що нового ви дізналися про музичну культуру античної Греції? Прочитайте й обговоріть у класі грецький міф про музику «Суд Мідаса».4. Самостійний пошук. У вільний час послухайте олімпійські та інші спортивні гімни; заспівайте разом з виконавцями пісню-гімн фанатів збірної України до ЄВРО-2012 — «За край — Україно, забивай!».5. Творче завдання. Колективно створіть гімн класу. Підсумуємо:
Номер слайду 33
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Зліпіть постать спортсмена за власним вибором: стрімкого ковзаняра або тендітну фігуристку (пластилін)