«Гобсек». Проблема уявних і справжніх життє¬вих цінностей. Романтичні й реалістичні тенденції в повісті.

Про матеріал
Тема. «Гобсек». Проблема уявних і справжніх життє¬вих цінностей. Романтичні й реалістичні тенденції в повісті. Мета: ознайомити учнів зі змістом твору, пробле¬матикою та соціально-історичною зумовленістю персо¬нажів; розкрити неоднозначність образу Гобсека; форму¬вати навички компаративного аналізу; поглибити уявлення учнів про справжні життєві цінності; виховува¬ти усвідомлене ставлення до накопичення грошей. Тип уроку: урок – дослідження Обладнання: текст повісті, висловлювання Гобсека, портрет Оноре де Бальзака
Перегляд файлу

Тема. «Гобсек». Проблема уявних і справжніх життє­вих цінностей. Романтичні й реалістичні тенденції в повісті.

 

Мета: ознайомити учнів зі змістом твору, пробле­матикою та соціально-історичною зумовленістю персо­нажів; розкрити неоднозначність образу Гобсека; форму­вати навички компаративного аналізу; поглибити уявлення учнів про справжні життєві цінності; виховува­ти усвідомлене ставлення до накопичення грошей.

 

Тип уроку: урок – дослідження

 

Обладнання: текст повісті, висловлювання Гобсека, портрет Оноре де Бальзака

 

                                                     Структура уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.   Оголошення теми і мети уроку.

ІV.Створення проблемної ситуації

  V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  VI. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.

  VII. Оцінювання роботи учнів.

VIII. Домашнє завдання

 

                                                  Хід уроку

 

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

 

 Фронтальне опитування.

  •   Хто з російських письменників народився в один рік з Бальзаком ?

  — Де навчався Оноре де Бальзак?

  •  Як складалися його стосунки з рідними?
  •   Які риси характеру Бальзака вам здаються ви­ значними в його долі?

  — Який роман Бальзака приніс йому перший успіх?

  •   Коли виник задум "Людської комедії" ?
  •  У чому смисл назви цього циклу?
  •  Скільки творів у ньому?

  — Яка історична доба знайшла відображення в циклі «Людська комедія»?

  •  До якого розділу циклу входить повість «Гобсек» ?

 

  1.  Оголошення теми і мети уроку.
  2.      Створення проблемної ситуації.

 Діалог вчителя з учнями.

  •  Чихочете ви, щоб у вас було більше грошей?
  •  Скільки грошей хотіли б мати для повного щас­тя? А може, більше?
  •  Подивімося, що сталося з людиною, яка хотіла мати грошей все більше і більше.

 Де ми ще спостерігали персонажів, подібних до скупого рицаря?

(Гарпагон в комедії «Скупий» Мольєра, Плюшкін в поемі «Мертві душі»  М. Гоголя).

 

V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Слово вчителя. Сьогодні ми ознайомимося із тво­ром Онореде Бальзака «Гобсек», в якому також ідеться про владу грошей надлюдьми. Головному герою належать слова, що відбивають сутність XIX століття: «У золоті скупчені всі сили людські, а щодо моралі — людина скрізь однакова, скрізь точиться боротьба між бідними та бага­тими. І вона неминуча».

Візьмімо епіграфом до уроку слова О. Пушкіна «Жах­ливий світ, жахливі серця».

Головна проблема повісті «Гобсек» — вплив «золотого мішка» на внутрішній світ людини — актуальна й сьо­годні. Адже ми, як колись герої Бальзака, живемо за епо­хи накопичення капіталу. Тому нам корисно уважніше придивитися до персонажа, головною і єдиною пристрас­тю якого стала нажива.

 

 Бесіда з елементами коментованого читання.

 Чому твір має назву «Гобсек»?

(Бальзак пише про свого героя: «З дивної примхи долі... старого звали Гобсек (глитай)». Гобсек справді поглинач багатьох людських життів., як павук плете сіті навколо жертви. Він хижак і чинить свої темні справи для особи­стого збагачення).

 Змалюйте портрет Гобсека.

(«Риси обличчя, незворушного, яку Талейрана, здава­лись відлитими в бронзі. Оченята жовті, яку куниці, були майже без вій і боялися світла... Гострий ніс, подовбаний на кінчику віспою, скидався на свердлик. Від тієї хвили­ни, коли він прокидався, ідо вечірніх нападів кашлю всі його вчинки були розмірені, мов рухи маятника. Це була людина-автомат, яку щоранку накручували...»).

 Чи відповідає портрет Гобсека його суті?

  •    Яка вона, на вашу думку?
  •    Що ми дізнаємося про минуле Гобсека?
  •    Яким, постає, цей герой перед читачем на сто­ рінках повісті?
  •    Дервіль каже про Гобсека, що "в ньому живуть двоє — скнара і філософ, істота підла і висока» . До­ведіть прикладом із тексту слушність його слів.

(З одного боку: юнацький романтичний запал Гобсека і подорожі світом в пошуках щастя — життєвий досвід — філософське ставлення до життя; а з іншого — невситима жага влади, нестримний порив накопичення золота).

  •   Пригадайте висловлювання Гобсека, які роз­кривають його життєву філософію (додаток 1).

— Які думки Гобсека ви вважаєте цікавими й акту­альними ? З якими висловлюваннями не погоджуєтесь ?

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.

• Колективне складання опорного конспекту.

 

Неоднозначність образу Гобсека

 

Негативні якості

Скупість

Позитивні якості

Працелюбність

Жадібність

 

 

 

 

 

Гострий розум

Байдужість

Феноменальна пам'ять

Жорстокість

Прозорливість

Владолюбство

Скромність

Честолюбство

Енергія

 

Самовладання

 

Комерційний досвід

 

Знання психології людини

 

 

 

— Як Гобсек використовував свої кращі якості?
(Він нікого не врятував, нікому не допомагав, не приносить щастя і радості людям, які його оточують).

 Хто ж переміг у душі героя ?

(У нього все підпорядковане одній пристрасті — гро­шам. Перемогли темні сили його натури. У фіналі повісті бачимо, як він остаточно деградує. З його смертю все іде прахом. Багатство не принесло щастя ні йому, ні .іншим, життя минуло даремно).

  Чи може людина протистояти владі грошей ?

(Відповідь автора — так. Доказом цього є образи Дерв­іля і Фанні. Вони зберегли людську гідність, чесність, благородство. Дервіль допоміг дітям графа де Ресто зберег­ти майно та одружився з Фанні).

 

Заключне слово вчи­теля. Реаліст Бальзак не міг не відобразити і не засудити пристрасть Гобсека до збага­чення будь-яким шляхом. Але помітні й романтичні тен­денції в його характеристиці. Він людина неабиякого інтелекту. За словами Дервіля, знається на живопису, знайомий з класичною літературою, здатний милуватися красою діа­мантів. Це неординарний, силь­ний характер Уособлюючи всі темні риси своєї епохи, бальзаківський лихвар все ж може відчувати симпатії до людей праці, чесних та благородних! Він щиро бе­реться допомогти Дервілю, хоча і про свою вигоду не забуває. Відчуває задоволення від знайомства з Фанні, яка різко контрастує з графинею.

За цинічним способом думок буржуа Гобсека проступає негативна оцінка того злого світу, на догоду якому він по­будував своє життя. Це і робить персонаж твору психо­логічно правдивим.

 

VII. Оцінювання роботи учнів.

VIII. Домашнє завдання.

1. Визначити проблематику повісті «Гобсек».

2. Перечитати розділ 6 по­еми М. Гоголя «Мертві душі».

 

 

Використані джерела

  1. Зарубіжна література. 10 клас. Конспекти уроків/Авт.- уклад. Л.А.Бакало.- Тернопіль: Мандрівець, 2008.- 216 с.
  2. Олексій Криворучко. Образ Гобсека у світлі справжніх життєвих цінностей. – Всесвітня література в середніх навчальних закладах України – 2008 - № 7-8 – с. 70-75
  3. Пронкевич О.В. Зарубіжна література: Підруч. Для 10 кл. загальноосвіт. навч. Закладів. – 4-те вид., перероб. і доп. – К.: Зодіак- ЕКО, 2004. – 528 с.: іл.
  4. Бальзак Оноре де. Шагренева кожа. Гобсек.- Київ: Рад. шк., - 1987.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 1

«З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб люди­на прагнула його. Це ...» (золото).

«… людина скрізь однакова, скрізь іде боротьба...» (між бідними та багатими).

«Краще самому давити, ніж...» (дозволяти, щобдавилитебе)

«Гонор - це завжди ...» (наше «я»).

«Я володію світом, а світ ...» (не має наді мною влади).

«Золото – ось ...» (духовнастьусьоготеперішньогасуспільства).

«Життя — це складне, важке ремесло, і треба ...» (докласти зусиль, щоб навчитися жити).


Тема. «Гобсек». Зображення «влади золота» як руйнів­ної сили. Описи матеріального світу у творі.

 

Мета: повторити відомості про виникнення й розви­ток «вічних» образів у світовій літературі; простежити руйнівний вплив на внутрішній стан людини хибної філо­софії життя; розвивати навички компаративного аналізу; формувати уявлення учнів про справжні життєві цінності; виховувати правильне ставлення до накопичення грошей.

 

Тип уроку: урок вивчення художнього твору

Обладнання: тексти повісті Бальзака «Гобсек» і поеми Гоголя «Мертві душі».

Епіграф :                                        І до такого нікчемства, дріб'язковості, гидоти могла дійти людина ? Могла так змінитися ?І схоже це на правду ? Все схоже на правду, все може статися з людиною.

М. Гоголь

 

Структура уроку

I. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  2. Актуалізація та мотивація.

V. Узагальнення та систематизація знань

VI. Оцінювання роботи учнів у групах.

VII. Домашнє завдання
 

                                 Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант (1 питання - 1 бал).

  1. Від імені якого персонажа ведеться оповідь у повісті «Ґобсек»? (Адво­ката Дервіля.)
  2. Спробуйте найточніше передати, що говорить про колір обличчя Ґобсска Дервіль, описуючи портрет лихваря. («Місячний лик »жовтава блідість обличчя скидалася на колір срібла, з якого облупилась позолота».)
  3.  В описі зовнішності Ґобсека його очі порівнюються з очима звірка. Якого саме? («Оченята жовті, яку куниці...»)
  4.  Що, за описом Дервіля, нагадували всі вчинки лихваря з ранку до ве­чора? (Рух маятника.)
  5. З чим порівнює адвокат «безшелесне» життя Ґобсека? («...як сиплеть­ся пісок у старовинному пісковому годиннику».)
  6. Як прозвали лихваря його «клієнти»? Чому? («татусь Ґобсек»; «...з любові до парадоксів чи для глуму».)
  7. Що Ґобсек називає основою «нового суспільного ладу», його душею?
    («Владу і втіху...»; «...золото - ось душа вашого нинішнього суспільства».)
  8. Як жартома іноді називав Ґобсек Дервіля? (Гроцієм.)
  9. Що у житті вважав Ґобсек найкращим учителем? («Нещастя - найк­ращий учитель у біді.»)
  10. Що лихвар вважав своєю «найдорожчою коштовністю?» (Бездоганно точні терези.)
  11. Які короткі характеристики дає Ґобсекові адвокат Дервіль? («Людина-автомат», «людина-вексель», «золотий ідол».)
  12. Чому Ґобсек ненавидів своїх спадкоємців? («...думка, що хтось може -заволодіти його багатством, навіть по його смерті, була для нього нестерпна».)

 

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Актуалізація та мотивація.

• Робота над епіграфом до уроку, записаним надошці:

 Прокоментуйте слова епіграфа.

(Так Гоголь характеризував образ Плюшкіна, розкри­ваючи моральне виродження, розклад особистості, скнарість, яка поглинула все живе, людяне).

Слово вчителя. Літерату­рознавство приділяє значну увагу вивченню творчих зв'язків Мико­ли Гоголя та Оноре де Бальзака, відзначаючи велику популярність творів французького письменника. Письменники-сучасники Гоголь і Бальзак у своїй творчості прагну­ли до всебічного охоплення дійсності. У передмові до «Людсь­кої комедії» Бальзак писав, що план задуманого ним твору виконає роль «секретаря» того вели­кого «історика», яким мало стати французьке суспільство. «Уся Русь відгукнеться», — пише Гоголь про твір «Мертві душі», якому ще не знайшов тоді визначення «поема».

Гоголь розпочав роботу над «Мертвими душами» у 1835 році. На той час твори французького письменника були вже широко відомі в Росії як в оригіналі, так і в перекла­дах. Безперечно, Гоголь був обізнаний з ними.

Факти біографії Гоголя свідчать, що зиму 1837 року він провів у Парижі, де продовжував працювати над «Мерт­вими душами». Про це він сам писав: «Навіть смішно, як подумаю, що я пишу «Мертвихдуш» у Парижі». Біографи Бальзака запевняють, що він тричі відвідав Росію, бачив­ся з Гоголем. Ця зустріч, безумовно, збагатила обох ве­ликих письменників.

Бальзак близький Гоголю своїм зверненням до теми, що хвилювала багатьох митців світу, — руйнівної влада грошей. Розвиваючи цю тему, кожен з них мав на увазі своє, національне, але суть залишалась одна, її втілюють два герої: Гобсек і Плюшкін.

 

 

 

VI. Узагальнення та систематизація знань.

• Складання порівняльної характеристики героїв творів Гоголя і Бальзака.

Учні класу об'єднуються в 4 групи, кожна з яких працює з текстами творів, порівнюючи свій компонент: «портрет», «житло», «пристрастьдо наживи», «влада грошей».

Потім дані групової роботи заносяться до порівняльної таблиці.

 

Гобсек

Плюшкін

Вік

76 років

«сьомий десяток живу»

Портрет

Іноді я запитував себе, якої він статі? ... очі маленькі, як у куниці, були майже без вій і боялися світла ... Гострий ніс, подовба­ний на кінчику віспою, скидав­ся на свердлик.

Довго не міг розпізнати, якої статі була постать: жінка чи чоловік... Маленькі очиці ще не погасли й бігали з-під високо порослих брів, як миші...

Житло

У кімнаті, суміжній із спальнею небіжчика, я виявив і протухлі

. . .він нарешті опинився на світлі і був вражений картиною без-

паштети, і купи всілякого хар­чу, і навіть устриці та рибу, вкриту густою пліснявою... Ці дарунки, одержані не так дав­но, лежали впереміш із ящи­ками всіляких розмірів, з пач­ками чаю, кави... Кімната була захаращена меблями, срібни­ми виробами, лампами, кар­тинами, вазами, книгами ..., найрізноманітнішими рідкісни­ми речами...

па для Здавалося, ніби в домі почалося миття підлог і сюди на цей час занесено всі меблі. На бюро ... лежало безліч усілякої всячини: купи списаних дрібно папірців, накритих мармуровим позеленілим пресом з яєчком зверху, якась старовинна книга в шкіряній оправі з червоним обрізом, лимон, зовсім висох­лий, не більший за лісовий горіх, відламана ручка від крісла, чар­ка з якоюсь рідиною і трьома му­хами, накрита листом, шмато­чок сургуча, шматочок десь піднятої ганчірки, два пера, ви­мазані в чорнило...

Пристрасть до наживи

Гобсек брав усе, починаючи від кошика з рибою, що його при­носив бідняк, і кінчаючи пакун­ком свічок - подарунком якого-небудь святенника; брав він і срібний посуд від багатіїв, і зо­лоті табакерки від спекулянтів. . .

... він ходив ще кожного дня вулицями свого села, зазирав під містки, під перекладини. 1 все, що тільки траплялося йому: стара підошва, баб'яча ган­чірка, залізний цвях, глиняний черепок, —усе тягнув до себе . . .

Влада грошей

... до чого може дійти скупість, коли вона перетворюється на сліпий, позбавлений усякої логіки інстинкт.

І до такого нікчемства, дріб'яз­ковості, гидоти могла дійти лю­дина? Могла так змінитися? І схоже це на правду? Все схо­же на правду, все може стати­ся з людиною.

Висновок. Невситима жадібність руйнує людську сутність Плюшкіна, призводить його до повної самотності. Він не бере участі в житті інших. Спілкування з людьми, на його думку, завдає шкоди його матеріальному добробуту. Скупість створює прірву між Плюшкіним і його дітьми. А Гобсек? У нього немає друзів, знайомих, близьких. Він нікого не прий­має в себе, окрім боржників та адвоката Дервіля. З єдиною сестрою не бачиться, тому що побоюється спадкоємців. Він залишається один, замкнений у своєму егоїзмі.

 

VII. Оцінювання роботи учнів у групах.

 

VIII. Домашнє завдання
1. Підготуватися до тестового опитування за творчістю Оноре де Бальзака (опрацювати матеріал підручника, усно відповідати на запитання);

 

Використані джерела

  1. Зарубіжна література. 10 клас. Конспекти уроків/Авт.- уклад. Л.А.Бакало.- Тернопіль: Мандрівець, 2008.- 216 с.
  2. Олексій Криворучко. Образ Гобсека у світлі справжніх життєвих цінностей. – Всесвітня література в середніх навчальних закладах України – 2008 - № 7-8 – с. 70-75
  3. Пронкевич О.В. Зарубіжна література: Підруч. Для 10 кл. загальноосвіт. навч. закладів. – 4-те вид., перероб. і доп. – К.: Зодіак- ЕКО, 2004. – 528 с.: іл.
  4. Бальзак Оноре де. Шагренева кожа. Гобсек.- Київ: Рад. шк., - 1987.
  5. Русская литература. Хрестоматия для 8 класса средней школы/ составитель Т.П.Казымова.- 6-е изд., испр. и доп. – М.: Просвещение, 1987.

 

 

 

doc
Додано
27 липня 2019
Переглядів
11127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку