Тема. «Гобсек». Проблема уявних і справжніх життєвих цінностей. Романтичні й реалістичні тенденції в повісті.
Мета: ознайомити учнів зі змістом твору, проблематикою та соціально-історичною зумовленістю персонажів; розкрити неоднозначність образу Гобсека; формувати навички компаративного аналізу; поглибити уявлення учнів про справжні життєві цінності; виховувати усвідомлене ставлення до накопичення грошей.
Тип уроку: урок – дослідження
Обладнання: текст повісті, висловлювання Гобсека, портрет Оноре де Бальзака
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV.Створення проблемної ситуації
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
VII. Оцінювання роботи учнів.
VIII. Домашнє завдання
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
• Фронтальне опитування.
— Де навчався Оноре де Бальзак?
— Який роман Бальзака приніс йому перший успіх?
— Яка історична доба знайшла відображення в циклі «Людська комедія»?
• Діалог вчителя з учнями.
— Де ми ще спостерігали персонажів, подібних до скупого рицаря?
(Гарпагон в комедії «Скупий» Мольєра, Плюшкін в поемі «Мертві душі» М. Гоголя).
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Слово вчителя. Сьогодні ми ознайомимося із твором Онореде Бальзака «Гобсек», в якому також ідеться про владу грошей надлюдьми. Головному герою належать слова, що відбивають сутність XIX століття: «У золоті скупчені всі сили людські, а щодо моралі — людина скрізь однакова, скрізь точиться боротьба між бідними та багатими. І вона неминуча».
Візьмімо епіграфом до уроку слова О. Пушкіна «Жахливий світ, жахливі серця».
Головна проблема повісті «Гобсек» — вплив «золотого мішка» на внутрішній світ людини — актуальна й сьогодні. Адже ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи накопичення капіталу. Тому нам корисно уважніше придивитися до персонажа, головною і єдиною пристрастю якого стала нажива.
• Бесіда з елементами коментованого читання.
— Чому твір має назву «Гобсек»?
(Бальзак пише про свого героя: «З дивної примхи долі... старого звали Гобсек (глитай)». Гобсек справді поглинач багатьох людських життів., як павук плете сіті навколо жертви. Він хижак і чинить свої темні справи для особистого збагачення).
— Змалюйте портрет Гобсека.
(«Риси обличчя, незворушного, яку Талейрана, здавались відлитими в бронзі. Оченята жовті, яку куниці, були майже без вій і боялися світла... Гострий ніс, подовбаний на кінчику віспою, скидався на свердлик. Від тієї хвилини, коли він прокидався, ідо вечірніх нападів кашлю всі його вчинки були розмірені, мов рухи маятника. Це була людина-автомат, яку щоранку накручували...»).
— Чи відповідає портрет Гобсека його суті?
(З одного боку: юнацький романтичний запал Гобсека і подорожі світом в пошуках щастя — життєвий досвід — філософське ставлення до життя; а з іншого — невситима жага влади, нестримний порив накопичення золота).
— Які думки Гобсека ви вважаєте цікавими й актуальними ? З якими висловлюваннями не погоджуєтесь ?
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
• Колективне складання опорного конспекту.
Неоднозначність образу Гобсека
Негативні якості Скупість |
Позитивні якості Працелюбність |
Жадібність
|
Гострий розум |
Байдужість |
Феноменальна пам'ять |
Жорстокість |
Прозорливість |
Владолюбство |
Скромність |
Честолюбство |
Енергія |
|
Самовладання |
|
Комерційний досвід |
|
Знання психології людини |
|
|
— Як Гобсек використовував свої кращі якості?
(Він нікого не врятував, нікому не допомагав, не приносить щастя і радості людям, які його оточують).
— Хто ж переміг у душі героя ?
(У нього все підпорядковане одній пристрасті — грошам. Перемогли темні сили його натури. У фіналі повісті бачимо, як він остаточно деградує. З його смертю все іде прахом. Багатство не принесло щастя ні йому, ні .іншим, життя минуло даремно).
— Чи може людина протистояти владі грошей ?
(Відповідь автора — так. Доказом цього є образи Дервіля і Фанні. Вони зберегли людську гідність, чесність, благородство. Дервіль допоміг дітям графа де Ресто зберегти майно та одружився з Фанні).
Заключне слово вчителя. Реаліст Бальзак не міг не відобразити і не засудити пристрасть Гобсека до збагачення будь-яким шляхом. Але помітні й романтичні тенденції в його характеристиці. Він людина неабиякого інтелекту. За словами Дервіля, знається на живопису, знайомий з класичною літературою, здатний милуватися красою діамантів. Це неординарний, сильний характер Уособлюючи всі темні риси своєї епохи, бальзаківський лихвар все ж може відчувати симпатії до людей праці, чесних та благородних! Він щиро береться допомогти Дервілю, хоча і про свою вигоду не забуває. Відчуває задоволення від знайомства з Фанні, яка різко контрастує з графинею.
За цинічним способом думок буржуа Гобсека проступає негативна оцінка того злого світу, на догоду якому він побудував своє життя. Це і робить персонаж твору психологічно правдивим.
VII. Оцінювання роботи учнів.
VIII. Домашнє завдання.
1. Визначити проблематику повісті «Гобсек».
2. Перечитати розділ 6 поеми М. Гоголя «Мертві душі».
Використані джерела
Додаток 1
«З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб людина прагнула його. Це ...» (золото).
«… людина скрізь однакова, скрізь іде боротьба...» (між бідними та багатими).
«Краще самому давити, ніж...» (дозволяти, щобдавилитебе)
«Гонор - це завжди ...» (наше «я»).
«Я володію світом, а світ ...» (не має наді мною влади).
«Золото – ось ...» (духовнастьусьоготеперішньогасуспільства).
«Життя — це складне, важке ремесло, і треба ...» (докласти зусиль, щоб навчитися жити).
Тема. «Гобсек». Зображення «влади золота» як руйнівної сили. Описи матеріального світу у творі.
Мета: повторити відомості про виникнення й розвиток «вічних» образів у світовій літературі; простежити руйнівний вплив на внутрішній стан людини хибної філософії життя; розвивати навички компаративного аналізу; формувати уявлення учнів про справжні життєві цінності; виховувати правильне ставлення до накопичення грошей.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору
Обладнання: тексти повісті Бальзака «Гобсек» і поеми Гоголя «Мертві душі».
Епіграф : І до такого нікчемства, дріб'язковості, гидоти могла дійти людина ? Могла так змінитися ?І схоже це на правду ? Все схоже на правду, все може статися з людиною.
М. Гоголь
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання
V. Узагальнення та систематизація знань
VI. Оцінювання роботи учнів у групах.
VII. Домашнє завдання
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання.
Літературний диктант (1 питання - 1 бал).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Актуалізація та мотивація.
• Робота над епіграфом до уроку, записаним надошці:
— Прокоментуйте слова епіграфа.
(Так Гоголь характеризував образ Плюшкіна, розкриваючи моральне виродження, розклад особистості, скнарість, яка поглинула все живе, людяне).
Слово вчителя. Літературознавство приділяє значну увагу вивченню творчих зв'язків Миколи Гоголя та Оноре де Бальзака, відзначаючи велику популярність творів французького письменника. Письменники-сучасники Гоголь і Бальзак у своїй творчості прагнули до всебічного охоплення дійсності. У передмові до «Людської комедії» Бальзак писав, що план задуманого ним твору виконає роль «секретаря» того великого «історика», яким мало стати французьке суспільство. «Уся Русь відгукнеться», — пише Гоголь про твір «Мертві душі», якому ще не знайшов тоді визначення «поема».
Гоголь розпочав роботу над «Мертвими душами» у 1835 році. На той час твори французького письменника були вже широко відомі в Росії як в оригіналі, так і в перекладах. Безперечно, Гоголь був обізнаний з ними.
Факти біографії Гоголя свідчать, що зиму 1837 року він провів у Парижі, де продовжував працювати над «Мертвими душами». Про це він сам писав: «Навіть смішно, як подумаю, що я пишу «Мертвихдуш» у Парижі». Біографи Бальзака запевняють, що він тричі відвідав Росію, бачився з Гоголем. Ця зустріч, безумовно, збагатила обох великих письменників.
Бальзак близький Гоголю своїм зверненням до теми, що хвилювала багатьох митців світу, — руйнівної влада грошей. Розвиваючи цю тему, кожен з них мав на увазі своє, національне, але суть залишалась одна, її втілюють два герої: Гобсек і Плюшкін.
VI. Узагальнення та систематизація знань.
• Складання порівняльної характеристики героїв творів Гоголя і Бальзака.
Учні класу об'єднуються в 4 групи, кожна з яких працює з текстами творів, порівнюючи свій компонент: «портрет», «житло», «пристрастьдо наживи», «влада грошей».
Потім дані групової роботи заносяться до порівняльної таблиці.
Гобсек |
Плюшкін |
|
Вік |
||
76 років |
«сьомий десяток живу» |
|
Портрет |
||
Іноді я запитував себе, якої він статі? ... очі маленькі, як у куниці, були майже без вій і боялися світла ... Гострий ніс, подовбаний на кінчику віспою, скидався на свердлик. |
Довго не міг розпізнати, якої статі була постать: жінка чи чоловік... Маленькі очиці ще не погасли й бігали з-під високо порослих брів, як миші... |
|
Житло |
||
У кімнаті, суміжній із спальнею небіжчика, я виявив і протухлі |
. . .він нарешті опинився на світлі і був вражений картиною без- |
|
паштети, і купи всілякого харчу, і навіть устриці та рибу, вкриту густою пліснявою... Ці дарунки, одержані не так давно, лежали впереміш із ящиками всіляких розмірів, з пачками чаю, кави... Кімната була захаращена меблями, срібними виробами, лампами, картинами, вазами, книгами ..., найрізноманітнішими рідкісними речами... |
па для Здавалося, ніби в домі почалося миття підлог і сюди на цей час занесено всі меблі. На бюро ... лежало безліч усілякої всячини: купи списаних дрібно папірців, накритих мармуровим позеленілим пресом з яєчком зверху, якась старовинна книга в шкіряній оправі з червоним обрізом, лимон, зовсім висохлий, не більший за лісовий горіх, відламана ручка від крісла, чарка з якоюсь рідиною і трьома мухами, накрита листом, шматочок сургуча, шматочок десь піднятої ганчірки, два пера, вимазані в чорнило... |
|
Пристрасть до наживи |
||
Гобсек брав усе, починаючи від кошика з рибою, що його приносив бідняк, і кінчаючи пакунком свічок - подарунком якого-небудь святенника; брав він і срібний посуд від багатіїв, і золоті табакерки від спекулянтів. . . |
... він ходив ще кожного дня вулицями свого села, зазирав під містки, під перекладини. 1 все, що тільки траплялося йому: стара підошва, баб'яча ганчірка, залізний цвях, глиняний черепок, —усе тягнув до себе . . . |
|
Влада грошей |
||
... до чого може дійти скупість, коли вона перетворюється на сліпий, позбавлений усякої логіки інстинкт. |
І до такого нікчемства, дріб'язковості, гидоти могла дійти людина? Могла так змінитися? І схоже це на правду? Все схоже на правду, все може статися з людиною. |
|
Висновок. Невситима жадібність руйнує людську сутність Плюшкіна, призводить його до повної самотності. Він не бере участі в житті інших. Спілкування з людьми, на його думку, завдає шкоди його матеріальному добробуту. Скупість створює прірву між Плюшкіним і його дітьми. А Гобсек? У нього немає друзів, знайомих, близьких. Він нікого не приймає в себе, окрім боржників та адвоката Дервіля. З єдиною сестрою не бачиться, тому що побоюється спадкоємців. Він залишається один, замкнений у своєму егоїзмі.
VII. Оцінювання роботи учнів у групах.
VIII. Домашнє завдання
1. Підготуватися до тестового опитування за творчістю Оноре де Бальзака (опрацювати матеріал підручника, усно відповідати на запитання);
Використані джерела