ГОДИНА ДОБРОТИ
«НЕМАЄ ВИЩОЇ СВЯТИНІ, ЯК ЧИСТЕ СЯЙВО ДОБРОТИ!»
4 КЛАС
МЕТА. Продовжувати знайомити учнів із людськими чеснотами; довести до свідомості
дітей, що добро й милосердя чиняться безкорисливо, що добро потрібне кожній
людині. Вчити нести добро іншим через добрі справи; керувати своїми емоціями,
управляти вчинками.
Розвивати вміння випромінювати тепло до навколишнього світу; виростити
«дерево добра». Розвивати мотивацію до аналізу чужих вчинків і самоаналізу.
Збагатити словниковий запас образними висловами, прислів’ями, приказками.
Виховувати прагнення творити добро і цінувати його, бути милосердними й
уникати злих вчинків. Виховувати бажання жити в мирі, добрі та злагоді.
Обладнання.
1) Мультимедійна дошка.
2) 18 пелюсток різного кольору.
3) 2 квітки таких же кольорів.
4) картки двох кольорів з двома частинами прислів’їв.
5) куб, на якому на кожній грані записано одне запитання.
6) серце з двох половинок (2 аркуші А 3).
7) фломастери (2 набори).
8) картки з малюнками різних предметів.
9) надруковані на картках 24 слова (позитивні і негативні).
10) дитячий рюкзачок, мусорна корзинка.
11) схематичне зображення «дерева добра».
12) листочки на дерево за кількістю учнів.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
1 слайд «Година доброти»
(Звучить запис пісні «Хай живе, хай живе надія!», учні заходять в клас).
УЧИТЕЛЬ.
Доброго дня, дорогі діти!
Добрі люди, зустрічаючись, вітаються:
Доброго дня всім зичимо.
Бо ж недаремно мовить істина людська:
Людина починається з добра!
Першими сідають дівчатка, вони краса (дівчатка сідають), а краса врятує світ. За ними сідають хлопчики – це сила (сідають хлопчики). А щоб бралася охота і щоб скорилась робота, один до
одного поверніться, усміхніться, бо кажуть, що з теплою усмішкою краще і працювати.
Що, на вашу думку, означає слово «доброта»? З чим у вас асоціюється це слово? Що вам відразу спадає на думку, коли ви чуєте слово «доброта»?
(Відповіді учнів.
Вмикається 2 слайд і учні читають визначення слів «добро», «доброта», «доброчинність»).
УЧИТЕЛЬ.
Сьогодні ми вирушимо в незвичайну подорож у Світ доброти.
«Перша зупинка. «Країна Прислів’їв» (3 слайд).
Доброта людини – у її погляді, лагідних очах, щирій усмішці. А ще в доброму і привітному слові. Часом, нам так не вистачає його! Кажуть, що словом можна і ранити боляче, якщо воно зле та безсердечне, і вилікувати, оживити, якщо воно чуйне та сповнене безмежної доброти. Бути добрими та чуйними, ставитися до людей із теплом та душевною щирістю вчить нас і українська давня мудрість – прислів’я та приказки.
Прочитаймо разом прислів’я, спроектовані на дошці (вмикаю 4 слайд), і спробуйте розказати, у чому полягає зміст даних висловів.
] Добре слово людині, що дощ у посуху.
] Добро карбуй на камені, а зло пиши на снігу.
Кожен із вас має пелюстку квітки різних кольорів, згрупуйтеся за кольорами і сідайте за парти з квіткою такого ж кольору.
(Учні групуються і сідають за парти, що стоять по колу).
УЧИТЕЛЬ.
Робота в групах
Кожна група отримує роздруковані картки з частинами прислів’їв: на картках одного кольору початок прислів’я, а на інших – закінчення. Вам треба зібрати прислів’я – віднайти другу половинку прислів’я.
(Після виконання завдання, прислів’я звіряються з дошкою. Вмикається 5 слайд:
6 слайд
УЧИТЕЛЬ.
Друга зупинка. «Місто Ввічливості».
Гра «Хвости»
Доповніть вірші потрібними словами ввічливості.
Забула Галя щось сказати:
Стоїть, мовчить, анітелень,
Промовити потрібно: ….. («Дуже дякую!»)
Коли мене сварять, я намагаюсь
Завжди казати чемно: …. («Вибачаюсь!»)
І в Україні, і в Америці, і в Словаччині
Всі кажуть на прощання:…… («До побачення!»)
Якщо хтось зробив добро нам, скажемо йому…. («Спасибі!»)
Як прощаєшся, теж має значення, на прощання кажуть……
(«До побачення!»)
7 слайд
УЧИТЕЛЬ.
Третя зупинка. «Острів Культури»
Обговорювати поведінку інших людей легко. А як би ви самі вчинили в цих ситуаціях?
8 слайд
Ситуації
Ситуація для 1 групи Ситуація для 2 групи
Дівчинка обурено скаржи- Хлопчик крикнув перехо-
лася мамі: «У дворі є такий по- жому: «Скільки годин?»
ганий хлопчик – увесь час зве - Яких помилок припустився
мене Валькою». «А ти як його хлопчик?
звеш?» - запитала мама. (1. Потрібно було не кричати,
-«Я його взагалі ніяк не зву. а говорити.
Я йому просто кричу: «Ей, ти!» 2. Хлопець забув ужити слова
-Чи правильно вчинила дівчин- ввічливості – «Скажіть, будь
ка? ласка».
(Дівчинка сама повинна звати 3. Правильно говорити «котра
хлопчика по імені, показуючи година»,а не «скільки годин»)
йому приклад, а не кричати:
«Ей, ти!»).
МЕТОД «КУБУВАННЯ»
УЧИТЕЛЬ.
Учні кидають куб, де на кожній грані записано одне запитання, і відповідають на запитання, яке їм випало.
Гра-руханка «У джунглях» (фізкультхвилинка)
Хід гри
УЧИТЕЛЬ.
Зробимо приємне один одному і відпочинемо. Станьте в коло один за одним. Я буду розказувати історію про тварин, які живуть у джунглях, а ваше завдання передати рухами характерні
особливості кожної тварини, роблячи масаж спини тим, хто стоїть попереду.
Історія.
«Ми веселі мандрівники і любимо мандрувати пішки (імітація руху «пішки» за допомогою вказівного і середнього пальців рук). Ми обходили багато земель і одного разу потрапили в джунглі. Першою нам зустрілась пантера, яка немов кішка, м’яко ступала лапами по землі (легко торкатись долонями спини, переступати, мов «кішка»). Побачивши нас, вона ліниво потягнулась (провести долонями рук по спині зверху до низу, витягнувши руки) і повільно пішла далі (імітація руху «пішки»). Веселі мавпи швидко стрибали з ліани на ліану і сміялись (швидкі і легкі постукування долонями по всій спині). З болота виліз величезний бегемот і пішов шукати своїх друзів – слоненят (повільно і важко опускати кулачки на спину). А вони були поруч: бігали і доганяли одне одного (швидкі постукування кулачками по спині). І ось раптом ми побачили в траві строкату стрічку. Це була змія. Вона повільно рухалася в траві (звивистий рух по спині однією рукою). Ми обминули її і пішли собі далі (рухи вказівними і середніми пальцями обох рук по спині).
Які відчуття? Чи сподобався вам масаж? Чи стали ви хоч трішечки щасливими від доброго масажу?
9 слайд
УЧИТЕЛЬ.
Четверта зупинка. «Казкова долина».
Так, непросто, виявляється, бути ввічливою і культурною людиною. Цього необхідно вчитися все життя. А допомагають нам у цьому не лише наші батьки, учителі, але й старі, добрі казки. Наш подальший шлях лежить у Казкову долину.
10 слайд
Казкова вікторина
(Папа Карло)
(Лікар Айболить)
(Герда)
(Женя з казки «Квітка-семицвітка» В.Катаєва)
(Тотошка із «Чарівника Смарагдового міста»)
11 слайд
УЧИТЕЛЬ.
П’ята зупинка. «Світ добрих справ».
12 слайд
Творче завдання «Серце доброти»
Кожній групі дається ватман у вигляді половинки серця.
Завдання для першої групи: що ви відчуваєте, коли стикаєтеся з проявами доброти? (Написати на половинці серця).
Завдання для другої групи: напишіть добрі вчинки, які ви можете здійснити одне для одного, щоб усім жилося краще і цікавіше.
(Учні озвучують свої відповіді і серце з двох половинок з’єднується і прикріплюється на дошці).
УЧИТЕЛЬ.
Разом ваші відчуття і ваші добрі вчинки складають «Серце доброти».
13 слайд
Гра «Добра справа»
Учитель роздає обом групам картки з малюнками будь-яких предметів чи явищ навколишнього світу, наприклад: сонця, вітру, землі, дерева, будинку, меблів, посуду, одягу. По черзі одна група, не показуючи малюнок, розповідає про те, що ж доброго роблять ці предмети чи явища. Друга група повинна вгадати, про що розповідали їхні друзі. Потім навпаки – друга група загадує, перша – відгадує. Наприклад: напуває, вмиває…. (показую малюнок води).
14 слайд
УЧИТЕЛЬ.
Шоста зупинка. «Добра земля»
(Учитель роздає групам по 12 карток, на яких написані слова).
Серед записаних слів оберіть ті, які близькі до добра. Їх покладемо в рюкзак і візьмемо в життєву дорогу, а негативні риси характеру ми складемо в пакет для сміття (корзинка з пакетом).
(Поки учні працюють із словами, на дошці висвічується табличка з цими словами).
акуратний |
запальний |
доброзичливий |
грубий |
скромний |
ледачий |
ввічливий |
часто свариться |
неохайний |
прощає образи |
товариський |
нечемний |
охайний |
ласкавий |
веселий |
жадібний |
уважний |
щасливий |
чуйний |
співчутливий |
галасливий |
допомагає у біді |
милосердний |
привітний |
15 слайд
Гра «Дерево добра»
(Вивішується на дошці зображення дерева (сам стовбур і гілочки)).
УЧИТЕЛЬ.
Подивіться на це дерево, що на ньому не вистачає? (Листочків.) Перед вами на партах листочки. Напишіть на них те, з чим у вас асоціюється слово «ДОБРО» і прикрасьте наше дерево!
(Діти прикріплюють листочки з надписами до дерева. Зачитуються думки дітей).
УЧИТЕЛЬ.
Я хочу подякувати вам, діти, за те, що ви були активні, небайдужі до розмови. Дякую всім присутнім у цьому класі.
Людина – це звучить гордо! Не забувайте ці слова. Життя таке прекрасне, поспішайте творити добро на нашій рідній землі.
(Учні виконують пісню «Дорогою добра»
(Під пісню «Твори добро» Шури учні виходять з класу).
ПІСНЯ «ДОРОГОЮ ДОБРА»
Спитаєш про дорогу:
Як правильно обрати
Шлях, коли іти пора?
За сонцем йти сміливо,
Бо шлях цей незрадливий.
Іди, мій друже, завжди
Йди дорогою добра! \ 2 р.
Життя цього марноти.
Не хлипай, коли доля
Тобі буде не сестра.
Якщо у друга лихо,
З біди шукай ти вихід!
Спіши на допомогу –
Йди дорогою добра! \ 2 р.
В дорозі не примусять
Забути, що твоє життя –
То не дитяча гра.
Ти проганяй спокуси,
Закон ти знати мусиш:
Іти, мій друже, завжди
Йти дорогою добра! \ 2 р.