Година класного керівника "Як вести за собою"

Про матеріал
"Як вести за собою" Мета: • поглибити уявлення учнів про поняття «лідер», «лідерство»; • проаналізувати риси характеру, які притаманні лідерам, формувати особистісну, соціальну компетентності; • сприяти розвитку вміння бачити в собі особистість, допомогти учням знайти та вдосконалювати свої лідерські якості, розвивати навички самоаналізу.
Перегляд файлу

Тема . Як вести за собою

Мета:

  • поглибити уявлення учнів про поняття «лідер», «лідерство»;
  • проаналізувати риси характеру, які притаманні лідерам, формувати особистісну, соціальну компетентності;
  • сприяти розвитку вміння бачити в собі особистість, допомогти учням знайти та вдосконалювати свої лідерські якості, розвивати навички самоаналізу.

 

Очікувані результати:

Після години спілкування учні зможуть:

  • Визначати лідерів у суспільстві.
  • Аналізувати та порівнювати лідерські якості.
  • Розвивати в собі лідерські компетентності.

 

Обладнання: аркуші паперу, ручки, картки.

 

Час роботи: 1 година.

 

Хід заняття

Лідери не народжуються і не робляться

будь-ким – вони роблять самі себе.

Стівен Кові

Вступне слово вчителя.

Я певна, що кожен із вас задумувався над тим, що усі ми різні. Кожна людина – особистість, має свою індивідуальну зовнішність, риси характеру, вподобання. Комусь простіше виконувати чиїсь вказівки, бути сумлінним робітником, а хтось прагне керувати, вести за собою. Так склалося, що людей можна розділити на лідерів та «підлеглих».

Відомо, що людський характер виявляється у різних сферах життя. Робота, навчання, захоплення, конфліктні ситуації дають змогу людині розкритись, виявити своє «я», адже характер – це не просто енергія або пасивність, темперамент або стриманість. Характер – це і ставлення до всього, що тебе оточує. Саме у ставленні до оточення виявляється лідер.

Лідерство – це вираження внутрішньої сили людини, впевненості в собі. Така людина не боїться, не сумнівається, бо знає, що права. І така людина бере відповідальність і за себе, і за інших. Спочатку – за себе, за правильність обраного шляху. А потім і за інших, які йдуть за ним. Лідерство – у відповідальності, в розумінні, що твої вчинки означають для інших і для всього світу.

Бесіда.

- Як ви вважаєте, чи дійсно людина народжується з лідерськими задатками?

- Чи може будь-яка людина розвинути такі вміння та навички?

Словникова робота.

Лідер – 1) той, хто очолює певну політичну партію або іншу суспільно-політичну організацію, керівник;

2) той, хто посідає провідне місце серед інших;

3) особа, що йде першою в якомусь змаганні.

Вчитель.

Для того щоб бути лідером, простого бажання не буде достатньо: людина, яка виявила таке бажання, повинна, крім нього, мати ще кілька характерних рис, які бувають тільки у справжнього лідера. В іншому випадку, ця людина зазнає невдачі, бо бути лідером важко. Адже ще потрібно бажання вчитися і розвивати в собі здібності, які допомагають у лідерстві.

Робота в міні-групах. Учні мають визначити, якими рисами характеру має володіти справжній лідер. Кожна група повинна підібрати риси відповідно до літер, з яких складається слово «лідер» та проаналізувати їх:

Лідер

Л – людяний, люблячий

І – ініціативний, інноваційний, інтелігентний

Д – добрий, дружній, дієвий

Е – ерудований, емоційний, ентузіаст, емпат

Р – розумний, рішучий, роботящий

Запитання до учнів:

- Яка з цих рис є найважливішою для вас?

- Які риси характеру є неприпустимими для лідера?

Вчитель.

У кожній соціальній групі є мінімум один – виражений або прихований –  лідер. Від нього залежить чи буде колектив мати успіх чи ні. Лідер здатний бачити далі, вище, глибше, діяти швидше, ефективніше, креативніше, здатний брати відповідальність, імпровізувати, творити. Він генерує ідеї, кристалізує власні задуми, відточуючи їх у контактах з колективом, сприймає задуми членів команди як свої власні та допомагає у їх реалізації.

Одним із колективів, через який пройшов, проходить чи пройде кожен з нас, є класний колектив, де є свої лідери, своє самоврядування, як офіційне так і стихійне, постійне чи тимчасове, спільне для всього класу чи для його частини.

Тест на виявлення лідерських здібностей.

Виявляє комунікативні та організаторські здібності особистості (вміння чітко та швидко налагоджувати ділові та товариські контакти з людьми, бажання розширити контакти, участь у групових заходах, вміння впливати на  людей, бажання проявляти ініціативу і т.д.).

Інструкція: Дати відповідь на 40 запитань «так» або «ні». Час виконання: 10-15 хв.

1. Чи є у Вас потяг до спілкування і знайомства з різними людьми ?

2. Чи подобається Вам займатися громадською роботою ?

3. Чи довго турбує Вас почуття образи на своїх товаришів?

4. Чи завжди Вам важко орієнтуватися в критичній ситуації, що склалася?

5. Чи багато у Вас друзів, з якими Ви постійно спілкуєтеся ?

6. Чи часто Вам вдається схилити більшість своїх товаришів до прийняття ним Вашої думки ?

7. Чи правда, що Вам приємніше і простіше проводити час за книгами або за яким-небудь іншим заняттям, ніж з людьми ?

8. Якщо виникли певні перешкоди у здійсненні Ваших намірів, чи легко Ви відмовитися від своїх намірів ?

9. Чи легко Ви встановлюєте контакти з людьми, які значно старші за Вас ?

10. Чи любите Ви придумувати і організовувати зі своїми товаришами різноманітні ігри і розваги?

11. Чи важко Вам включатися в нові для Вас компанії (колективи)?

12. Чи часто Ви відкладаєте на інші дні справи, які слід було б виконати сьогодні?

13. Чи легко Вам вдається встановлювати контакти і спілкуватися з незнайомими людьми ?

14. Чи прагнете Ви, щоб Ваші товариші діяли у відповідності з Вашою думкою?

15. Чи важко Вам освоюватися в новому колективі?

16. Правда, що у Вас не буває конфліктів з товаришами через невиконання ними своїх обіцянок, зобов’язань, обов’язків?

17. Чи прагнете Ви, якщо обставини сприяють цьому, познайомитися, поспілкуватися з незнайомою людиною ?

18. Чи часто у вирішенні важливих справ берете ініціативу на себе?

19. Чи дратують Вас оточуючі, чи виникає у Вас бажання побути наодинці?

20. Чи правда, що Ви, як правило, погано орієнтуєтеся в незнайомій для Вас обстановці ?

21. Чи подобається Вам постійно бути серед людей?

22. Чи виникає у Вас відчуття дискомфорту, якщо Вам не вдається завершити розпочату справу?

23. Чи важко Вам проявити ініціативу, щоб познайомитися з іншою людиною ?

24. Чи правда, що Ви втомлюєтеся від постійного спілкування з друзями?

25. Чи подобається Вам брати участь в колективних іграх ?

26. Чи часто Ви проявляєте ініціативу під час вирішення проблем, які зачіпають інтереси Ваших друзів ?

27. Чи правда, що Ви відчуваєте себе невпевнено серед незнайомих людей ?

28. Чи правда, що ви не прагнете до того, щоб довести правильність своїх дій чи слів?

29. Чи вважаєте Ви, що Вам не важко внести пожвавлення у незнайоме товариство?

30. Чи брали Ви участь у громадському житті школи?

31. Чи прагнете Ви обмежити коло своїх знайомих ?

32. Чи правда, що Ви не прагнете відстоювати свою думку чи рішення, якщо його не зразу прийняли друзі ?

33. Чи відчуваєте Ви себе комфортно в незнайомій компанії ?

34. Чи охоче Ви організуєте вечірку для своїх товаришів?

35. Чи правда, що Ви губитеся, коли треба говорити перед великою кількістю людей ?

36. Чи часто Ви спізнюєтеся на ділові зустрічі, побачення ?

37. У Вас багато друзів?

38. Чи часто Ви буваєте в центрі уваги своїх друзів ?

39. Ви відчуваєте дискомфорт під час спілкування з малознайомими людьми ?

40. Чи правда, що Ви не дуже впевнено почуваєте себе в оточенні великої групи своїх друзів?

Обробка результатів

Комунікативні схильності:

Так  – 1, 5, 9, 13, 17, 21, 29, 33, 37

Ні  – 3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31, 35, 39

Організаторські схильності:

Так  – 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30, 34, 38

Ні  – 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40

Коефіцієнт комунікативних або організаторських здібностей К – це відношення кількості відповідей, що співпадають з ключем до числа 20: К = х/20.              Наприклад, кількість відповідей, що співпали, виявилася рівною 19 за шкалою комунікативних схильностей і 16 за шкалою організаторських здібностей. Користуючись формулою, вираховуємо:

К (ком.) = 19/20 = 0,95

К (організат.) = 16/20 = 0,8.

Записуємо отримані результати в бланк відповідей і порівнюємо їх зі шкалами оцінок комунікативних та організаторських здібностей.

Показники, отримані за даною методикою, можуть коливатися від 0 до 1. Показники близькі до 1, свідчать про високий рівень комунікативних чи організаторських здібностей, близькі до 0 – про низький рівень.

Шкала оцінок комунікативних здібностей

 

Коефіцієнт

 

0,10-0,45

 

0,46-0,55

 

 

0,56-0,65

 

0,66-0,75

 

0,76-1

Оцінка

 

1

 

2

3

 

4

 

5

 

Рівень

 

Низький

 

  Нижче середнього

Середній

 

 

Високий

Дуже високий

 

 

 

 

Шкала оцінок організаторських здібностей

Коефіцієнт

К

 

0,20-0,55

 

0,56-0,65

 

0,66-0,70

0,71-0,80

0,81-1

 

Оцінка

 

1

 

2

 

3

4

5

 

Рівень

 

Низький

 

Нижче

середнього

 

Середній

Високий

Дуже високий

 

 

Інтерпретація результатів

Якщо Ви отримали оцінку «1», Вам властивий низький рівень схильності до комунікативної та організаторської діяльності.

Якщо Ви отримали оцінку «2», розвиток комунікативних та ор­ганізаторських здібностей є на рівні нижче середнього. Ви не прагнете до спілкування, почуваєте себе скуто в новій компанії, у вільний час любите бути на самоті, обмежуєте свої знайомства, переживаєте труднощі при встановленні контактів з людьми і, виступаючи перед аудиторією, погано орієнтуєтеся в незнайомій ситуації, не відстоюєте свою думку, важко переживаєте образи. Не проявляєте ініціативи в громадській діяльності, у багатьох справах уникаєте прийняття самостійних рішень.

Якщо Ви отримали оцінку «3», для Вас характерний середній рівень комунікативних та організаторських здібностей Ви прагнете до контакту з людьми, не обмежуючи коло своїх знайомств, відстоюєте свою думку, плануєте роботу. Однак «потенціал» цих схильностей не відрізняється високою стійкістю. Вам необхідно серйозно зайнятися формуванням і розвитком комунікативних та організаторських схильностей.

Якщо Ви отримали оцінку «4», Вас можна віднести до групи людей з високим рівнем комунікативних та організаторських здібностей. Ви не губитеся в новій ситуації, швидко знаходите друзів, постійно намагаєтеся розширити коло знайомих, займаєтеся громадською діяльністю, допомагаєте близьким, друзям, виявляєте ініціативу в спілкуванні, із задоволенням берете участь в організації громадських заходів, здатні приймати самостійні рішення в екстремальній ситуації.

Якщо Ви отримали оцінку «5», Вас можна віднести до групи людей з найбільш високим рівнем комунікативних та організаторських здібностей, для Вас характерні швидка орієнтація у складних ситуаціях, невимушена поведінка в новому колективі. Ви ініціативні, приймаєте самостійні рішення, відстоюєте свою думку Ви легко почуваєте себе в незнайомій компанії, любите і вмієте організовувати різноманітні ігри, колективні справи.

Бесіда.

«Справжнє лідерство припускає терпляче ставлення до критики й завзяте прагнення до досягнення бажаної мети»,  – говорив Ерік Шмідт.

- Чи вважаєте ви себе лідером? Поясніть свою думку.

- Які риси характеру необхідно вам розвивати, щоб стати лідером?

- Хто для вас являється лідером?

Вчитель.

Як розвинути в собі лідерські якості? Це питання кожен із вас задавав неодноразово. Ви повинні розуміти, що лідерами не стають відразу. Навіть народжені з лідерськими задатками повинні працювати над собою, щоб підвищити свої шанси досягти високих результатів в якості людини, яка веде за собою команду. Можна було б перелічити багато рис характеру, які, безсумнівно, є важливими. Але психологи, вивчивши історії найбільш відомих людей, склали список з десяти якостей, які необхідно розвивати в собі в першу чергу, якщо ви хочете досягти успіху на цьому терені.

Опрацювання пам’ятки.

Щоб вийти на новий рівень, вам слід розвивати такі якості, притаманні лідеру:

  1.   Бачення мети.

Лідери мають чітке уявлення про те, куди вони хочуть йти і чого вони мають намір домогтися. Вони бачать чітку картину та створюють стратегічний план для досягнення своїх цілей.

Як розробити своє бачення мети: вивчайте біографії великих вождів і успішних людей, читайте нові і класичні мотиваційні книги по веденню бізнесу, спілкуйтеся з людьми, які володіють розвиненими лідерськими навичками. Формулюйте якусь мету на кожен день, і спостерігайте за тим, наскільки вона була точною і чи ефективні були прийняті для її досягнення міри. Поступово ставте перед собою усе більш віддалені особисті цілі.

2. Здатність приймати рішення.

Лідери не бояться прийняти складне і непопулярне рішення, тому що вони впевнені в собі і в своїх силах. Вони знають, що нерішучість вбиває ресурси і можливості.

Як відточити свої навички прийняття рішень: починайте приймати рішення в тих областях, де відмова або невдача не стане критичною для вашої впевненості в собі. Якщо рішення виявиться неправильним, витягніть для себе урок і рухайтеся далі.

3. Прийняття ризику.

Лідери повинні мати мужність діяти в ситуаціях, коли позитивний результат не гарантований. Вони готові ризикувати невдачею.

Як навчитися йти на ризик: аналізуйте ситуацію, перераховуючи достоїнства і недоліки кожного варіанта, а потім призначте кожному вибору рейтинг факторів ризику від одного до п'яти. Далі визначте вірогідність того, що кожен варіант буде відбуватися саме так, як ви задумали. Все це допоможе вам визначитися, на який ризик ви готові піти і який варіант захочете віддати перевагу.

4. Мотивація інших.

Лідери можуть викласти своє бачення мети та засобів її досягнення, переконуючи інших в цінності своїх ідей. Вони вміють надихати людей працювати для досягнення загальних цілей і устремлінь до таких висот, про які ці люди навіть не думали, що здатні їх досягти.

Як мотивувати людей: вивчіть потреби, які можуть мотивувати людей до дії. Тільки зверніть увагу на те, що однаковий результат мотивує не кожної людини. Уважно слухайте інших, щоб дізнатися, що ними рухає.

5. Уміння створити команду.

Лідери створюють продуктивно діючі групи, які складаються з кращих людей. У команді успішно розвивається дух співробітництва, члени групи легко приходять до консенсусу і вирішення конфліктів.

Як покращити свої навички створення команди: сконцентруйтеся на оцінюванні різних точок зору в ході дискусій, замість того, щоб намагатися довести свою точку зору. Вчіться бачити і використовувати найкращі якості решти членів команди.

6. Прагнення до самопізнання.

Лідери знають свої сильні і слабкі сторони і об'єктивно оцінюють свою поведінку. Вони визнають свої недоліки, відкриті для зворотного зв'язку і готові вносити зміни у свої особистісні якості, якщо в цьому є необхідність. Хороший лідер прагне до досконалості. Він не тільки дотримується високих стандартів, але й активно піднімає планку, щоб досягти досконалості в різних областях своєї діяльності.

Як розширити своє самопізнання: аналізуйте свої дії та їх наслідки. Запитуйте думку інших про те, що вам варто було б зробити, щоб поліпшити свої якості керівника.

7. Збереження цілісності особистості.

Лідери повинні бути надійними, тільки тоді інші стануть слідувати за ними. Чесні відносини, добре контрольовані емоції, передбачувані реакції, відсутність істеричного поведінки і спалахів люті – все це ознаки цілісності. Лідер, який володіє цією рисою характеру, здається своїм послідовникам зрозумілим і надійним, що робить його більш доступним для них.

Як оцінити свою цілісність: активно шукати зворотний зв'язок з друзями, колегами, навіть з підлеглими. Це допоможе більш чітко визначити свої цінності і міру своєї відповідальності, і ви зможете перевірити, наскільки ваші уявлення про мету і про вашої ролі в колективі збігаються з уявленнями про це інших людей.

8. Робота над собою протягом усього життя.

Лідерам властиве прагнення постійно вчитися, рости і бути відкритими для нових ідей.

Як розширити свої знання: підвищуйте свої професійні якості, спілкуйтеся з колегами для обміну новими ідеями та натхненням, переймайте досвід більш досвідчених лідерів, читайте книги по теорії управління людьмі.Совет: Мудрі лідери шукають партнерів, які могли б доповнити їх власні слабкі сторони.

9. Ефективне спілкування.

Лідери можуть передати свої ідеї зовсім різним людям, і вміють коригувати стиль спілкування для того, щоб знайти підхід до будь і взаєморозуміння з кожною окремою людиною.

Як покращити навички спілкування: практикуйте активне слухання і вивчайте невербальні сигнали тіла. «Читайте між рядків» під час розмови, особливо при роботі з веденими членами групи або з підлеглими, які можуть бути іноді не зацікавлені в тому, щоб сказати все, про що вони думають. Викладайте найбільш важливу інформацію, декілька повторюючись, але при цьому кожен раз підносячи її по-різному – щоб кожен міг добре зрозуміти, про що йде мова.

10. Активна допомога іншим в досягненні успіху.

Грамотний лідер дає можливість іншим повністю реалізувати свій потенціал, розуміючи, що тим самим тільки зміцнить команду і принесе користь організації.

Як дати іншим поштовх до розвитку: заохочуйте навіть найменший успіх кожного члена команди. Делегуйте деякі свої обов'язки та повноваження своїм послідовникам, якщо відчуваєте, що вони здатні взяти на себе керівну роль.

 

Підсумки.

Вправа «Самооцінка». Учні отримують картки із запитаннями, на які мусять відповісти самостійно і чесно.

- Чи цікавими були форми роботи під час години спілкування?

- Чи були ви активними? Якщо ні, що вам заважало?

- Чи змогли ви висловити свою думку щодо питань лідерства?

- Чи вдалося вам знайти й виявити у себе лідерські якості?

- Чи дізналися ви щось нове, корисне для себе?

Вчитель. Якщо ви відчуваєте себе в рядах відстаючих, ваша думка далеко не вирішальна, вам недостатньо уваги з боку знайомих, то пора починати змінювати себе на краще. Потрібно робити перші кроки на шляху до власного розвитку. Візьміть за життєве кредо слова Стівена Кові: «Лідери не народжуються і не робляться будь-ким – вони роблять самі себе». Не бійтесь змінювати себе на краще, розвивайте у собі лідера і досягайте висот.

 

 

Використані джерела:

1. Навчання лідерів учнівського самоврядування (Матеріали для формування суспільної думки, виявлення лідерських здібностей і навчання лідерів учнівського самоврядування) / Упорядник Рабешко О. М. – педагог-організатор

Лютинської  ЗОШ І-ІІІ ст.

2. Сучасний тлумачний словник української мови : 60000 слів / За заг. ред. доктора філол. наук, проф. В. В. Дубічинського. – Харків : ВД «ШКОЛА», 2008. – 832 с.

3. http://tsikave.ostriv.in.ua/

4. http://www.autobum.net/jakosti-lidera-psihologichni-profesijni-ta/

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
1564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку