Вадимська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Мирненської селищної ради
Каланчацького району
Здоровим бути модно
Година класного керівника
Костенко Г.Є.
Мета: виховувати у підлітків бережливе, дбайливе та усвідомлене ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей, та ведення здорового способу життя; своєчасно приймати рішення щодо запобігання шкідливим звичкам (алкоголізму, токсикоманії, наркоманії, тютюнокурінню), раннім статевим стосункам; залучати підлітків до просвітницької діяльності серед однолітків; продовжити формувати поняття «здоров’я» та «здоровий спосіб життя»; розширити знання учнів про руйнівні наслідки куріння тютюну, вживання алкоголю та наркотиків; швидко й ефективно поширювати знання про здоров’я, здоровий спосіб життя в середовищі неповнолітніх.
Обладнання:плакат «Здоровий спосіб життя», електронна презентація про основи здорового способу життя «Здоровим бути модно»;
роздатковий матеріал: буклет «Твоє здоров’я – твій вибір»; квітки здоров’я; «Правила здоров’я»;
допоміжний матеріал: вивіска теми заняття, квітка здоров’я, скринька, кольорові фломастери, аркуші паперу.
Технічне забезпечення: мультимедійний проектор, ноутбук, музичний супровід.
Хід заняття
І. Вступна частина
1. Привітання.
2. Організація роботи групи. Звучить мелодична музика.
Учитель. Добрий день! Вітаю вас сьогодні на нашій зустрічі. Який у вас настрій? Чи готові ви поспілкуватися? Тож почнемо.Щоб ви зрозуміли тему нашого спілкування, виконаймо вправу. Давайте всі візьмемося за руки, щоб поділитися теплом своїх долонь та душі один з одним.
Наше заняття пройде у формі тренінгу, давайте пригадаємо правила роботи у групі:
Учитель. Здоров'я - це безцінний дар, який дає людині природа.
Слайд 1
Зовсім небагато минуло часу (12-13 років) від того моменту, коли сталося диво – ви з’явилися на цей світ. Ще пройде деякий час, і ви станете дорослими. Нехай сьогоднішнє наше спілкування допоможе вам турботливо ставитися до здоров'я.
Учитель.Пропоную вам з’ясувати, що таке здоров'я та які фактори суттєво впливають на його стан.
Хтось із великих сказав, що здоров'я не купиш, його дарує розум. А що таке здоров'я на ваш погляд?
Відповіді учнів.
Слайд 2
Учитель. Здоров'я – це найголовніше в нашому житті. Коли люди вітають одне одного, бажають у першу чергу, здоров'я, а потім уже щастя, грошей та іншого.
Старі люди говорять іноді: «Німа ніяких сил». На мою думку, здоров'я – це такий стан, коли ти сповнений життєвих сил.
Слайд 3
Здоров'я – це чиста природа, екологія.
Здоров'я – це коли людина не п’є та не палить.
Здоров'я – це коли є завжди смачна, вітамінізована їжа.
Здоров'я – це гарне медичне обслуговування.
Здоров'я – це спосіб життя.
Який же спосіб життя треба вести, щоб бути здоровим? На це питання нам допоможе відповісти вірш.
(Читання вірша супроводжується ілюстрованими картинками з презентації з музичним супроводом).
1. Хлопченя на світ родилось -
На ніжки встало і пішло,
Сонцю й людям посміхнулось, Слайд 4
Щоб жилося радісно.
2. Привчав себе до порядку,
Рано-вранці він вставав,
Робив вправно він зарядку Слайд 5
Й душ холодний ще приймав. Слайд 6
3. З задоволенням хлопчина
Чорний хліб і кашу їв. Слайд 7, 8
Полюбляв він груші й сливи
І охоче соки пив.
4. Кожний день стрибав і бігав, Слайд 9, 10
В річці плавав, в м’яч він грав,
Набирав щодня він сили
І міцнішим все ставав.
5. У лісі, в полі, в лузі
З задоволенням гуляв
І сили у природи
Для себе набирав.
6. Спать лягав о 8:30, Слайд 11
Дуже швидко засинав,
Він не мав шкідливих звичок
Та й малих не ображав.
7. До школи він ходив учиться, Слайд 12
З багатьма дітьми дружив,
Гарні мав усі оцінки
І близьких своїх любив.
ІІ. Основна частина
Мозковий штурм
Учитель. Отже ви прослухали вірш.
Спробуйте дати відповідь на запитання:
Отож, сідайте зручно, розслабтесь. Зараз ми перевіримо стан вашого здоров’я. Під час виконання вправи кожен особисто рахує секунди по годиннику. Зробіть вдих и неповний видих. Затисніть ніс пальцями та визначте, скільки секунд ви можете не дихати.
Оцінювання тесту «Моє здоров’я»
Затримка понад 40 с – здоровий.
Від 20 до 40 с – здоров’я послаблене.
Менш ніж 20 с – є захворювання.
Цей тест свідчить ще й про те, що чисте повітря – це запорука здоров’я, нормальної життєдіяльності організму. Без нього ми не витримаємо ані хвилини.
Учитель. Прикро, але ситуація зі станом здоров’я в Україні дедалі гіршає. Багато людей втрачають своє здоров’я задарма, не замислюючись про наслідки. Здоров’я не можна купити ні за які гроші, його можна сформувати шляхом одержання знань і постійною роботою над собою, а саме дотримання правил здорового способу життя.
Сьогодні у вас є можливість почути, побачити і діяти самим, застосовуючи отриманні знання за попередні роки навчання, і використовувати їх у вивченні теми. Ми повинні узагальнити, поглибити, розширити і закріпити діапазон ваших знань про здоровий спосіб життя.
Тому тема сьогоднішнього заняття: «Здоровим бути модно».
За час заняття ми повинні зростити квітку здоров’я (учитель закріплює на дошці личко квітки - сумне)
Подивіться будь-ласка чого тут не вистачає (діти відповідають - пелюсток). Якщо це квітка здоров'я – тоді пелюстки повинні символізувати чинники здоров'я.
Демонстрація з розповіддю вчителя електронної презентації «Здоровим бути модно»
Слайд 14
Учитель. Бачите наша квітка сумна, і щоб вона усміхнулася їй потрібні пелюстки. А щоб зростити їх нам треба попрацювати. Для цього ми об’єднаємося у 4 групи. А зараз сюрприз для наших гостей. Ми їм запропонуємо прийняти участь у нашій роботі
ІІ.І. Гра-тренінг «Різний настрій»(підготувати пелюстку «Позитивні емоції»)
А зараз ваше завдання зобразити руками, мімікою відповідний настрій.
(Учитель читає вірш, діти зображують настрій).
Наш Сашко бува веселий,
коли друзі всі в оселі.
Наш Сашко бува сердитий,
коли лоб його набитий,
Наш Сашко сумний буває,
коли іграшки не має,
Наш Сашко, буває, плаче,
коли хтось відніме м'ячик.
Наш Сашко, бува, хитрує,
коли фокуси майструє,
А як його насварять -
він ображений стоїть.
Як незвичне щось побачить,
то дивується одначе.
А як чогось злякається -
у кущі ховається.
Запитання до дітей:
- Чи було вам весело? (відповідь учнів - так)
- Повертаємося до своєї квітки здоров’я – і вона отримує першу пелюстку.(Учитель кріпить пелюстку до обличчя квітки здоров’я).
ІІ.ІІ. Вправа «Надуй кульку»(підготувати пелюстку «Фізична культура, спорт»)
За допомогою кульок учасника команд перевіряють продуктивність роботи легенів. Кожен учасник отримує кульку і нитку та намагається як найшвидше надути кульку.
ІІ.ІІІ. Тест «Чи правильно я харчуюсь?»(підготувати пелюстку «Здорове харчування»)
Учитель. Я називатиму правила раціонального харчування. Якщо ви завжди дотримуєтесь цього правила, поставте собі 2 бали, якщо тільки іноді – 1 бал, якщо зовсім не дотримуєтесь – 0.
1. Їжу вживати 3-4 рази на день, у певний час, не частіше, ніж через 3-4 години.
2. Пережовувати їжу повільно і ретельно.
3. Ввечері не пити міцний чай, каву.
4. Цукор замінити медом, фруктами, ягодами.
5. Білий хліб їсти якомога рідше, а житній частіше.
6. Намагатися обходитись без солі.
7. Воду пити невеликими порціями.
8. Їжа має бути свіжо приготовленою, не надто гарячою чи холодною.
9. Сідати за стіл тільки тоді, коли хочеться їсти.
Оцінка результатів: якщо сума балів дорівнює 18 – харчування повністю відповідає вимогам до раціонального харчування, 16-17 - близьке до правильного, 10-15 – задовільне, менше 10 – незадовільне.
ІІ.ІV. Гра «В здоровому тілі…»(підготувати пелюстку «Відмова від шкідливих звичок»)
Наступна гра допоможе відмовитися від шкідливих звичок. Перед вами картинки із зображенням органів людини. Завдання: вам потрібно обрати ті органи, які вражає алкоголь:
ІІ.V. Пальмінг (релаксація) «На морі»(підготувати пелюстку «Особиста гігієна»)
Учитель.Швидко пролинуло тепле літо. Багато хто з вас відпочивав з батьками на морі. Давайте уявимо, що ми всі не в класі, а на березі моря. Заплющте очі та трішки пофантазуємо…
…Я на морі… Світить яскраве сонечко. Дивлюсь на безмежні простори. Вони виблискують різними кольорами: синім, фіолетовим, смарагдовим. Дихаю вільно, спокійно. Хвильки набігають одна на одну й тихенько вдаряються о берег. Здається, що море шепоче, лоскоче та лагідно розмовляє з тобою. Як же прекрасно навкруги! Я почуваюся найщасливішою людиною на Землі!
- Розплющте очі.
- Як ваші відчуття?
ІІ.VІ. Вправа «Намисто здоров’я»(підготувати пелюстку «Загартування»)
Учитель.Український народ з давніх-давен цінував природу, а саме сонце, повітря і воду, і склав багато прислів’їв про них.
Дітям роздаються частини прислів’їв. Кожна група складає прислів’я, пояснює його значення і «вплітає» в «намисто здоров'я».
Щоб ти був здоровий як … (вода).
Без здоров’я нема … (щастя).
Було б здоров’я, а все інше … (наживемо).
Вартість здоров’я знає лише той, хто … (його втратив).
Судіть про своє здоров’я за тим, як … (ви радієте ранку й весні).
Щоб бути здоровим, держи голову в холоді, а живіт у … (голоді).
Поки чоловік здоровий, то … (здоров’я не шукає).
Молодість щаслива тим, що у неї є … (майбутнє).
ІІ.VІІ. Мультфільм «Здоровий спосіб життя»(підготувати пелюстку «Здоровий відпочинок»).
Перегляд мультфільму.
Отже наша квітка отримала усі пелюстки-чинники які впливають на здоров'я.
Подивіться уважно на «квітку здоров'я» і скажіть, від кого воно залежить?
(Діти відповідають - наше здоров'я – у наших руках).
Слайд 13
Учитель. Правильно ви відповіли. А тепер працівник нашої лікарні надасть поради, як піклуватися про себе та своє здоров'я.
Виступ працівника лікарні.
Слайд 28
Друже, щоб здоровим бути, треба навички здобути.
Про здоров'я піклуватись: перш за все — не лінуватись.
І здружитися зі спортом, рідко ласувати тортом.
Воду крижану не пити і ніколи не палити.
Щоб знешкодити мікроби, руки мий щоразу чисто.
Не забудь щоденно їсти овочі та фрукти різні —
Всі вони тобі корисні. Вранці й ввечері,
Мій любий, завжди-завжди чисти зуби.
Бережіть здоров'я власне, поки є на це ще час,
Бо життя таке прекрасне і воно одне у нас!
Дякую любі діти за увагу! Здоров'я вам!
(роздає усім листівку - пам’ятку «Твоє здоров’я – твій вибір»)
Гра «Продукти-лікарі».
Зараз ми ще раз нагадаємо, які ж з продуктів нам допоможуть врятуватися від грипу.
(вчитель зав’язує очі дитині, розрізає – цибулю, лимон, часник і пропонує по черзі відгадати за запахом).
Демонстрація плакату «Ми лікуємо від грипу». Додаток 1
ІІІ. Заключна частина.
Виступи 3 груп з міні-проектами.
1 група Представлення інформації з плакату «Молодь обирає здоровий спосіб життя».
2 група Демонстрація учнівської презентації «СНІД».
3 група Виступ агітбригади «Згубним звичкам скажемо «Ні»!
ІV. Підбиття підсумків заняття.
Учитель.Рецепт щастя: візьміть чашу терпіння, влийте в неповне серце любові, додайте дві жмені щедрості, посипте добротою,плеснітьтрохи гумору і додайте якомога більше віри. Все це добре перемішайте. Намажте на шматок відпущеного вам життя і пропонуйте кожному,кого зустрінете на своєму шляху"(І. Бєляєва).
Питання: А можете видати рецепт здоров'я?
Учні озвучуютьвідповіді.
Учитель. Діти! Озбройтесь посмішкою – вона творить дива та випромінює лікувальну енергію.
Найбільше багатство — здоров'я людини,
А люди здорові — багатство країни!
А будуть здоровими діти рости,
То буде країна багатством цвісти!
Ростіть здоровими і сильними, добрими і мудрими.
У добрий час!
Отже, і я вам кажу: «Здоровим бути модно. Ваше здоров'я – у ваших руках!». Майже все у нашому житті залежить від вас самих. Бажаю вам успіхів та міцного здоров'я!
А на згадку про наш урок, дарую вам «квіточки здоров’я»
Додаток1
Ми лікуємо від грипу
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1.ЗадорожнийК.М..Позакласні біологічні заходи. Випуск 3/Упоряд..- Х.: Вид.група «Основа»,2006.-176с.-(Б-ка журн. «Біологія»;Вип. 6(42)))
2. КопачівськаС.В.За здоровий спосіб життя/Упоряд...- Тернопіль-Харків: Видавництво «Ранок»,2010.- 128с. – (Серія «Шкільнаагітбригада»).
3. Кучер Л.А., розвиток життєвих компетентностей на уроках біології: На основі використання дослідницьких технологій - Тернопіль-Харків: Видавництво «Ранок», 2010. – 160 с. – (Серія «Розвитокжиттєвих компетентностей»).
4.Моральне та громадянське виховання.- Х.: Вид.група «Основа»,2008-256 с. –(Серія «Позакласні заходи»)
4.Туріщева Л.В. ,Психологічні тренінги для школярів.- Х.:Вид.група «Основа»,2010. – 124,[4] с.: іл.,табл.-(Серія «Тренінги в педагогічній практиці»).
5. Туріщева Л.В., Здоров’я та безпека школяра. Тренінгові технології: навч.-метод.посібник.[Текст]/Л.В. Туріщева.- Х.: ВГ «Основа»,2015.-127[1] с. :іл.,табл.- (Серія «Психологічна служба школи»).
6. ШелестоваЛ.,Чиренко Н., виховні години для сучасних дітей:9-11 кл/упоряд. К.: Шк.світ,2008.-128 с.-(Бібюліотека «Шкільногосвіту»).
1