Година спілкування "Будь природі другом"

Про матеріал
Година спілкування вчить дітей любити і цінувати природу,берегти її багатство -дерева.Виховує людяність і співчуття.
Перегляд файлу

Тема: Будь природі другом

Мета: Вчити дітей бути спостережливими, уважними до природи. Розкрити багатогранну цінність дерев для людини, вчити їх розпізнавати. Виховувати дбайливе ставлення до природи. Розвивати вміння бачити красу.

Обладнання: мультимедійний комплекс, картина «Чудернацьке дерево», картина «Дерево знань», роздатковий матеріал «Багатолике дерево», матеріал для аплікації.

 

І. Вступна частина

1. Організаційна і нервово-психічна підготовка учнів до години спілкування

а)Привітання вихователя

Сонечко ясне сяє в віконце,

Всі ми зраділи, зустріли ми сонце,

Хмарку і небо, і чисте повітря

Доброго ранку любії дітки!

Гості до нас завітали у клас

І привітання чекають від вас!

 

б)Привітання дітей

Гостей наших любих вітаємо щиро

Бажаєм здоров’я і щастя і миру,

І чистого неба, повітря без пилу,

Бажаєм з природою жити у мирі!

Добрий день!

 

в)Побажання дітям вихователем

   Діти, а я вам бажаю, щоб ви завжди міцно стояли на ногах, як дерева, які держаться корінням за землю, а ваші руки як віти, щоб тяглися до сонця, до добра, до чистого повітря, а чисте повітря нас оточує, бо ми живемо в лісі.

 

г)Тренінг

   Діти, уявіть себе деревами, станьте впевнено на ногах, підніміть руки вгору і відчуйте силу землі і приплив енергії, що йде від сонця.

 

2. Перевірка домашнього завдання з одночасним повторенням раніше вивченого

а) Бесіда з учнями про заснування дендропарку

   Діти, пригадаємо з минулих годин спілкування на якій території знаходиться наша школа?

Відповіді дітей

  • На території Дар’ївського дендропарку

 

б)Словникова робота

   Дендропарк- це парк, в якому посаджено різні породи дерев.

   А хто заснував цей парк?

  • Олександр Абаза

   А що ви ще знаєте про наш парк?

 

в) Розповідь учня

   Близько 160 років тому Шполу придбав О. Абаза. Для будівництва палацу він вибрав місцевість в 2 км. від Шполи. Спочатку посадили дендропарк, в якому насадили різні породи дерев. Багато дерев ще збереглися до нашого часу: це і сосни і різні дуби, граби, та багато інших дерев.

 

г) Слово вихователя

   А які дерева є на нашій території зараз ми дізнаємось, коли перевіримо домашнє завдання.

   А домашнє завдання вам було з будь якого дерева, яке вам довподоби засушити листочок, дізнатись, що це за дерево і щось цікаве про це дерево. Давайте перевіримо, як ви це зробили.

 

д) Відповіді дітей

1. Плоди і квіти каштанів заготовляють для виготовлення ліків і виробів.

2. У горіхах дуже багато вітамінів, особливо вітаміну С.

3. сосна очищає повітря від хвороботворних мікробів.

4. Верба очищає повітря і воду.

5. З берізки виготовляють багато виробів; дуже корисний березовий сік і бруньки.

6. Грабові дрова дають багато тепла.

7. Тополя дуже швидко росте.

8. Ясени захищають поля від зсувів, деревина дуже міцна її використовують у кораблебудуванні.

9. Акація має дуже міцну деревину, яку використовують у будівництві будинків.

10. З дуба виготовляють гарні двері, меблі.

11. З липового цвіту заварюють чай при застуді.

12. Сік клена так як і сік берези приносить людям здоров’я.

13. Кору з осики дуже полюбляють зайці.

14. Дошки з ялини дуже легкі і їх використовують в будівництві для покрівлі на будинки.

 

 

3. Вступна бесіда або інша підготовка до основної частини.

а) Розповідь вихователя з елементами бесіди

   Діти, погляньте на нашу планету з космосу. Земля – наш дім, а ми з вами господарі в цьому домі. Поряд з нами живуть тварини, птахи, комахи, ростуть різні рослини. На планеті Земля є все необхідне для життя – повітря, тепло, вода, світлою з космосу наша планета дуже красива і різнокольорова.

   Хто знає, що означає:

  • синій чи голубий колір?
  • жовтий?
  • коричневий?
  • білий?
  • зелений?

   Так, зелений колір – це і сади, і ліси, і родючі лани.

   Ви, мабуть помітили, що кольори змішані, один одного доповнюють і не розташовані ізольовано. А це тому, що в природі все гармонійне і взаємозв’язане. Наша планета не може існувати без якогось кольору. Все на ній: ріки, гори, ліси, сніги є її друзями, а також це і наші друзі, адже ми господарі нашої Землі.

 

4. Повідомлення теми і мети години спілкування

а) Слово вихователя

   І сьогодні ми будемо говорити саме про зелених друзів планети і тема нашої години спілкування має назву «Будь природі другом». Ми більше дізнаємось про дерева і  їхнє значення для людини. Будемо вчитися цінувати і берегти природу.

 

 

 

ІІ. Основна частина

  1. Первинне ознайомлення з темою

а) Відгадування загадки

   А про яких зелених друзів сьогодні піде розмова, відгадайте загадку.

В них багато є роботи,

Хоч стоять вони весь час.

Від дощу, чи від спекоти

Захистять, врятують нас.

Не лягають спать ніколи

На ногах вони одвік,

Не бояться плину рік,

Суховію, вітру, реву.

Хто ж вини такі? (дерева)

 

   Отже, сьогодні ми будемо говорити про дерева. Діти, подивіться на це дерево. Воно сумне і без листочків. Протягом години спілкування ми будемо своїми знаннями здобувати листочки, а вкінці його прикрасимо.

 

б) Розповідь вихователя про значення дерев для людини

   Діти, ми живемо серед природи. Вона мудра всесильна. Людина – дитя природи і мусить жити за її законами, любити те, що дарує вона кожному з нас. А дарує вона все, що потрібне для життєвих потреб. Одним із великих дарів є дерево. Воно є незамінним другом людини. Дерево дає тепло, з нього зводять будинки, роблять папір, музичні інструменти, меблі, предмети побуту. Дерево дає продукти харчування, дає тінь і прохолоду, захищає від спеки, очищає повітря і воду. А ще дерева є домівками багатьох істот – білочок, дятлів, сов, бджілок. На деревах ховаються деякі звірі, які мусять рятуватися від хижаків. Дерево міцне і довговічне, а ще дерево приємно пахне і дає нам красу. Також дерева є легенями планети. Споживають вони вуглекислий газ, а виділяють – кисень так необхідний для дихання кожної людини і тварини. Недаром кажуть: без їжі людина може прожити місяць, без води – тиждень, а без повітря – не може прожити і однієї хвилини. Повітря на Україні здебільшого забруднене. Але ми дихаємо чистим, адже ми живемо в лісі. А дерева очищають повітря.

   В дереві використовують все: і саму деревину, і сік, і кору, і цвіт, і плоди, і навіть корені.

   За часів О. Абази не було електричного освітлення і в палаці використовували газове освітлення, а саме: спалювали пеньки, з яких виділялось багато газу.

в) читання вірша «Дерево» А. Костецького

 

Дерево

Нащо у дерева стільки гілок?

  • Це – щоб гойдати веселих пташок,

Щоб перехожому затінок дати

Чи од дощу у негоду сховати.

  • Ну, а навіщо такий стовбурище?
  • Щоб підійматися вище і вище

В небо, туди, де птахи та блакить,

Де золотаво сонце горить.

  • Навіщо ж тоді довжелезне коріння?
  • Щоб вітровіям злим не коритись

І пам’ятати: лиш той не змалів,

Хто не полишив своєї землі.

                                     Анатолій Костецький

 

  1. Всебічний їх аналіз

а) Гра «Що в торбинці»

   Діти, а тепер пограємо у гру «Що в торбинці». В торбинці знаходяться речі, які повністю або частково виготовляють з деревини, соку чи кори. (Ви засуваєте руку в торбинку берете річ називаєте її, а потім витягуєте) (Речі: книжка, олівець, ручка, кольорова крейда, сірники, гумовий м’яч, мило, парфуми, таблетки, крем для взуття, корок, ізоляційна стрічка).

 

б) Бесіда про осику і сірники

   Діти, молодці, а хто знає з якого дерева роблять сірники?

 

в) Розбір прислів’я

   Так, лише осика придатка для виготовлення сірників. А як ви розумієте прислів’я «З одного дерева можна зробити мільйон сірників, а … (одним сірником можна спалити мільйон дерев)».

 

г) Вправа «Цікаві дерева»

   Діти, дерева бувають різні, такі з якими ми зустрічаємось кожен день, а також такі яких ми ніколи не бачили.

  1. Хлібне дерево. Плоди цього дерева, коли достигають жовті і м’які. Їх печуть, варять, сушать, їдять сирими і навіть розтирають і роблять тісто для млинців. Росте на островах океанії
  2. Ковбасне дерево. Свою назву отримало від плодів, схожих на ковбаски. Свіжі плоди люди не їдять, - з яких роблять ліки, а от їстівні плоди в сушеному і смаженому вигляді. Росте дерево в Африці.
  3. Цукеркове дерево. Їстівні плоди лише в сушеному вигляді. За смаком схожі на (родзинки). Росте дерево в Японії та Китаї.
  4. Молочне дерево. Плоди неїстівні, а сік, схожий на коров’яче молоко, видобувають зі стовбура як наший березовий сік. Місцеві жителі називають його дерево – корова. Його дають навіть немовлятам.
  5. Залізне дерево. (один з видів берези, береза Шмідта). Його деревина в півтора рази перевищує чавун за міцністю. Навіть куля не може його пробити. Дерево росте на Далекому Сході в Росії, але воно також є і в нашому парку.
  6. Кавове дерево. Зовні плоди схожі на черешню, червоні. А в середині мають два кавових зернятка. Росте в Африці та Америці.

 

д) Фізкультхвилинка «Ялинка». А ось ще одне дерево. Воно запрошує нас зробити фізкультхвилинку.

 

е) Вправа «Дерева - рекордсмени»

   Але крім цікавих дерев є ще дерева рекордсмени.

  1. Найстрашніше дерево України росте в Рівненській області. Це 1300 річний дуб.
  2. Найвище дерево – модрина (54 м.) Росте в м. Рахові на Україні.
  3. Найменше дерево – верба туполиста. Її висота 12-15см. Вона росте в Карпатах.

   А от всі рекорди світу побило дерево секвойя.

 

є) Словникова робота

(зверніть увагу як воно пишеться)

Секвойя виростає до 130 м. і може рости 4.5 тис. років.

 

 

3.Виконання пробних вправ

   Діти, вранці листоноша приніс нам посилку і знахідку

а) Вправа «Бюро знахідок» (Відгадати загадку і вибрати знахідку з корзинки)

Бюро знахідок

   Діти, я буду загадувати загадки про дерева, а ви будете відгадувати їх і вибиратимете загублений плід цього дерева з корзинки.

  1. Діти, на його гілках всі в колючих кожушках (каштан)
  2. Гілочки рогаті, а плоди крилаті (клен)
  3. Всі його діточки мають кістяні сорочки (горіх)
  4. Що за дерево таке, що на нім горох росте? (акація)
  5. В шапочки дітей вдягає, а сам шапочки не має? (дуб)
  6. Мов зелений їжачок

Має безліч голочок

Поспішає до оселі

В новорічні дні веселі (ялинка)

 

б) Вправа «Чудернацьке дерево»

   Діти, погляньте на це чудернацьке дерево. Давайте відгадаємо з яких дерев на ньому листочки (указкою показувати)

 

в) Розповідь вихователя про лаврове дерево

   Лаврове дерево – це символ слави, величі і перемоги. В давні часи за перемогу у змаганнях одягали лаврові вінки.

 

г) Аналіз вірша «Зимові сни дерева» О. Олеся

Діти, а що зараз роблять дерева? (сплять)

А чи задумувались ви, що сниться деревам?

Ось послухайте вірш «Зимові сни дерева» О. Олеся

 

Про що мріють дерева, скидаючи листя:

Ой, навіщо мені листя,

Коли йде уже зима.

Коли холодно вже стало,

І пташок ніде нема

Краще скину я листочки

І тихесенько засну

Буду спати, буду ждати

Сонце, радість і весну.

 

 Діти, то що сниться зараз деревам?

  

Розповідь вихователя

   Листочки, які опали – це не сміття. Вони дуже корисні як добриво для ґрунту, а також земля під листям глибоко не промерзає, а навесні під листям довго залишається волога від розставшого снігу, яка дуже потрібна дереву, тому що весною дерево найшвидше росте.

 

д) Фізкультхвилинка для очей

   А зараз ми побачимо як деревце скидає листя. Прослідкуйте очима за листочками і підрахуйте, скільки їх упало.

 

 

е) Вправа «Багатолице дерево»

   Діти, дерева дуже красиві в різні пори року і тому завжди приваблювали до себе і поетів, і музикантів, і художників. І ось ще одне загадкове дерево під своїми вітами воно сховало багатьох людей, а скільки ми зараз підрахуємо.

   Діти, скоро почнуться весняні дощі і грози, а під якими деревами не можна ховатись в грозу? (під високими, одинокими, під тополями, дубами і соснами).

 

є) Фізкультхвилинка під пісню «Дощик»

   А зараз ми проведемо фізкультхвилинку під пісню «Дощик»

 

ж) Інсценівка «Два дерева»

   Не всі дерева люблять дощик, сонце, весну. І зараз ми подивимось інсценівку «Два дерева».

 

з) Логопедична хвилинка

   Діти, а тепер прочитаємо скоромовку

«Росте липа біля Пилипа»

 

   А хто може її швидко прочитати?

   Діти, а чи можна дітям лазити по деревам? Чому?

   Особливо не можна лазити по горіхах, тому, що це дерево скидає людей.

 

и) Бесіда «Рослини - символи»

   Діти, населення багатьох країн вважає, що крім державних символів, мають бути і рослини символи.

Так, символом нашої школи є яке дерево? (дуб)

Береза – це символ якої країни? (Росії)

Кленовий листок – є символом Канади.

А символом України є верба і калина.

Верба – це дерево, а калина – це кущ.

   Ось одного разу між ними і виникла суперечка. Давайте її послухаємо

 

і) Діалог верби і калини

   Читання діалогу. Читання за особами

  • Сестрице, ніяк я не розумію, за що вам така пошана?

Адже я перша вітаю всіх із настанням весни. Ще тільки зійде сніг, ледь пригріє сонечко, а я вже дарую всьому світу пухнасті котики. А ти завітаєш тоді, коли вже й так багато квітів.

  • Так, але моїм цвітом усі милуються. Навіть порівнюють мене з молодою вродливою дівчиною.
  • Я росту біля річок, ставків. На мене всі звертають увагу. А ти ростеш у лісі, де тебе й не видно серед дерев.
  • Але мене часто саджають і біля двору, тому, що я – оберіг для хати. Моїми плодами люблять ласувати не лише пташки.
  • З моїх віт люди плетуть різні речі. А твої ні на що не придатні!
  • Але мої плоди приносять багато користі! Вони лікують від застуди, зміцнюють організм. Навіть кісточки в них незвичайні – вони схожі на сердечко!

Добре, сестрице! Чого нам сперечатися? Ми обидві важливі. Адже недарма в народі кажуть, що без верби і калини нема України.

   Діти, а хто знає, чому верба плаче?

 

ї) Легенда «Чому верба плаче»

Розповідь учня

   А насправді корені верби вбирають багато води, і листочки не встигають її випаровувати. Тому на листочках і з’являються капельки, ніби сльозинки.

 

й) Розбір прислів’я

   А ще кажуть «Де вербиця, там здорова водиця». Чому?

 

к) Гра учня на сопілці

   Діти, давайте відпочинемо і послухаємо гру на сопілці під пісню «Зроби сопілку із верби».

 

 

4.Осмислення і узагальнення вивченого

а) Слово вихователя

   Дерева, як люди, радіють і плачуть, хворіють і мерзнуть в осінні дощі і зламана гілка болить, як незгоєна рана в людській душі.

 

б) Читання вірша «Зламана гілка».

Вірш «Зламана гілка»

Зламав Івасик гілку ясеневу

І кинув геть, коли награвся нею.

Веселий, він побіг собі додому.

Вона ж лежить на глинищі рудому.

В самотині зітхає гілка тяжко.

Уже на ній не сяде більше пташка,

Вже вітерець її не захитає,

«Хитати ще?» - її не запитає.

В її прожилках не бродити соку

Не гріти мрію ніжну і високу!

Івась у ліжку спить спокійно тихо,

Невже не знає він, що скоїв лихо.

 

в) Узагальнення слів вихователя

   Діти, пам’ятайте, що кожна зламана гілка – це рана, яку ви завдали природі.

   А чи доводилось вам бачити рани на деревах?

   Пам’ятайте! Шрам на дереві – це шрам на совісті людини.

 

г) Розповідь вихователя

   Діти, а тепер відкрию вам таємницю. Кожна людина має на землі своє дерево – оберіг. Якщо ви народилися взимку… (хто народився взимку?) ваше дерево сосна, весною – береза, влітку – липа, а восени – дуб. У важкі хвилини свого життя підійдіть до свого дерева, обійміть і воно віддасть вам свою силу, енергію, допоможе бути здоровим.

 

д) Практична робота

   Діти, на партах у вас лежать листочки паперу з наклеяними на них вашими долоньками. І зараз ми з вами створимо з долоньок дерева. У кожної пари будуть різні дерева. Зразки у вас на парті (під музику).

 

е) Підсумкове слово вихователя

   Діти, ви бачите що все у ваших руках. Не ламайте даремно гілок. Підв’яжіть до кілочка нахилене дерево. І пам’ятайте «Щоб згубити дерево – вистачить миті, а от щоб виростити його – потрібні роки».

 

є) Розповідь вихователя

   Особливо потерпають від ваших рук молоді деревця перед школою. Бережіть їх, адже ці деревця ростуть разом з вами.

   Діти, бережіть зошити, не виривайте даремно листків. Адже один збережений зошит – це 115г. деревини, а щоб врятувати одне дерево від вирубки – треба здати 80кг. макулатури. І пам’ятайте, на кожну людину у світі припадає близько 60 дерев.

 

ж) Вікторина «У світі дерев» (кросворд)

1. Найвище дерево України (модрина)

2. Плід цього дерева всередині схожий на мозок людини (горіх)

3. Цвіт цього дерева люди заварюють у вигляді чаю при застуді (липа)

4. Родичка ялини (сосна)

5. Найстаріше дерево Україна (дуб)

6. Плоди цього дерева схожі на стручки гороху (акація)

7. Фрукти цього дерева схожі на лампочку (груші)

 

 

М

О

Д

Р

И

Н

А

 

Г

О

Р

І

Х

 

 

 

Л

И

П

А

 

 

 

С

О

С

Н

А

 

Д

У

Б

 

А

К

А

Ц

І

Я

Г

Р

У

Ш

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Заключна частина

1.Пояснення завдань додому

   А домашнє завдання вам буде таке. Дівчаткам: під час прогулянки, вам потрібно буде знайти «своє» дерево і побути в ролі дослідників. Дослідити чи є там дупла, чи є гнізда, шпаківні, чи є рани, сухі гілки та інше, а потім провести екскурсію і кожен з вас розповість про своє дерево і покаже його. А хлопчикам: доглядати молоді деревця перед школою.

 

2.Підведення підсумків роботи учнів

   Діти, ви гарно сьогодні працювали і заробили листочки, якими ми зараз прикрасимо дерево знань. Воно буде першим у цьому році, яке зазеленіло.

 

3.Аргументоване оцінювання знань і умінь учнів.

   Ви сьогодні були активні, гарно працювали і тому отримуєте медалі «Любителі природи».

 

4.Установка на відпочинок

   Діти, вдихніть чудовий аромат і подивіться на чудові краєвиди нашої України (пісня «На нашій Україні»).

5.Організоване закінчення години спілкування

 

1. Природа нам – як рідний дім

Вона усім – як мати

Щоб лад завжди був в домі тім,

Про це нам треба дбати.

Й віддячить за добро тобі

Земля теплом родинним

Люби і бережи її, будь гідним її сином.

 

2.Краса життя

Я хочу, щоб яскравим цвітом

Планета чарувала нас.

Щоб так було не тільки літом,

А й взимку, у негоди час.

Я хочу, щоб красу уміли

Сприймати серцем люди всі.

Щоб цінували й розуміли

І поклонялися красі.

 

На цьому нашу годину спілкування закінчено.

До побачення.

 

 

1

 

docx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
1334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку