Ця година спілкування допоможе маленьким школярам сформувати знання учнів про обов'язок кожної людини не заподіювати шкоду природі, розширить уявлення про шляхи збереження природних багатств і правила поведінки в природі, виховає прагнення берегти, примножувати та охороняти природу. Використання інтерактивних технлогій буде розвивати вміння співпрацювати, аналізувати ситуації, робити висновки.
Година спілкування
«Буду я природі другом»
для учнів 2 класу
Упорядник: Карпенко Валентина Анатоліївна, учитель початкових класів Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5
Мета: сформувати знання учнів про обов’язок кожної людини не заподіювати шкоду природі; розширювати уявлення про шляхи збереження природних багатств і правила поведінки в природі; розвивати вміння співпрацювати, аналізувати ситуації, робити висновки; виховувати прагнення берегти, примножувати, охороняти природу.
Оформлення: виставка дитячих малюнків «Буду я природі другом», ілюстрації на природоохоронну тему, енциклопедія «Всесвіт. Частина 1» (серія «ПіснеЗнайка»), Конституція України для школярів, зображення казкових дерев, зображення Лісовичка.
Музичне оформлення: аудіодиск «Всесвіт» (серія «ПіснеЗнайка»).
Обладнання: магнітофон, уявний мікрофон.
Реквізити: картки для роботи в парах (11 шт.), кольорові олівці.
Хід години спілкування
І. Вступна частина
1. Робота з енциклопедією «Всесвіт. Частина 1».
− Пропоную розпочати годину спілкування піснею «О Земле!» із «ПіснеЗнайки». Розгорніть енциклопедію «Всесвіт. Частину 1» на с.34. Слідкуйте і співайте перший та другий куплети пісні. Одночасно виконуйте вправу «П’яточки-носочки».
2. Бесіда.
− Перевірю вашу увагу. Дайте відповіді на питання словами пісні. Що є домівкою кожної людини? (Домівка людини Земля наша рідна.)
− Хто створив життя на Землі? (Життя на Землі створив Творець.)
− Якими умовами забезпечив Творець нашу планету, щоб на ній можна було жити? (Творець забезпечив найкращі умови.)
− Як можна назвати одним словом повітря, воду, ґрунт, Сонце, зорі, корисні копалини, рослин, тварин, людей? (Природа.)
− Пригадайте, що таке природа? (Природа – все те, що нас оточує, крім того, що створено руками людини.)
3. Повідомлення теми і мети години спілкування.
− На сьогоднішньому занятті ми ще раз поговоримо, чому треба берегти природу, як це потрібно робити, ви запам’ятаєте статтю Конституції України, яка зобов’язує кожного не завдавати шкоду природі. Тема години спілкування:
Буду я природі другом.
А допоможе нам у цьому Лісовичок.
4. Вправа «Очікування» (гра «Мікрофон»).
− Що очікуєте від сьогоднішнього заняття?
• Сьогодні я навчуся … (берегти природу.)
• Я дізнаюся, що можна робити для … (для збереження природи.)
− А я сподіваюся, діти, що після сьогоднішньої розмови ви станете справжніми природолюбами і друзями природи.
ІІ. Основна частина
1.Лист від Лісовичка.
− Діти, я отримала сумного листа від Лісовичка. Послухайте його.
Дорогі другокласники!
Хочу розповісти вам сумну історію.
Минулого року мої володіння відвідали нечемні дітки. Після їхнього перебування в лісі стало незатишно, сумно, залишилося багато хворих дерев, зламаних кущів, затоптаних квітів. Цілий рік довелося мені заліковувати ранки, відновлювати ліс.
Я знаю, ви теж хочете прийти до мене на відпочинок. Тож хочу перевірити, чи не нашкодите ви природі. Виконайте мої завдання.
Ваш Лісовичок.
2. Робота в парах «Чи знаєте ви правила?».
− Виконайте завдання Лісовичка, працюючи в парах. Розгляньте малюнки, прочитайте правила. З’єднайте малюнки з відповідними правилами.
− Чому потрібно дотримуватися цих правил? (Щоб не заподіювати шкоди природі.)
− Молодці, діти, ви добре справилися із завданням Лісовичка. Ми відправляємося в чарівний ліс до Лісовичка.
3. Гра «Обери правильну стежину».
− Але що це? Перед нами три стежини. Якщо піти першою, можна потоптати конвалії. Якщо піти другою, можна наступити на мурашник і зруйнувати його. Посередині третьої лежить купа сухих гілочок. Якою стежкою ви підете? (Відповіді дітей.)
4. Побудова асоціативного куща «Значення природи».
− Лісовичок дякує вам, що ви обрали правильну стежину і потрапили до нього. Покажемо йому свої знання і вміння. Що ж дає природа для людей? Побудуємо асоціативний кущ.
вода
краса повітря
меблі рослини
одяг тварини
знання їжа
5. Наші добрі справи.
− Що людина дає природі? (Люди садять дерева, квіти, майструють шпаківні, годівнички …)
− Які добрі справи для природи ми зробили класом? (Посадили дерева, прибирали шкільне подвір’я.)
− Для чого посадили дерева, прибрали шкільне подвір’я? (Відповіді дітей.)
− Що є природа для нас? (Говорять підготовлені діти.)
Учень 1. Природа – джерело краси, вона викликає почуття радості.
Учень 2. Природа – джерело доброти. Чим багатша, красивіша природа, тим добріші люди мешкають там.
Учень 3. Природа – джерело здоров’я. Коли людина піклується про природу, вона здорова і робить людину здоровішою.
6.Вивчаємо Закон.
− Тому природу треба оберігати. Це обов’язок кожного громадянина України. Про це так і записано в статті 66 Конституції України. Розгорніть Конституцію України для школярів на с. 26 і переконайтеся в цьому самі. (Діти читають спочатку мовчки, потім один учень читає вголос.)
− Що означає вислів «не заподіювати шкоду природі»? (Не забруднювати водойми, не засмічувати довкілля, не вирубувати ліси тощо.)
− Як ви розумієте слова «культурна спадщина»? (Культурна спадщина – пам’ятки архітектури, природи, пам’ятники, залишені нам попередніми поколіннями.)
− Що є культурною спадщиною в нашому місті? (Парк «Олександрія», храми, пам’ятники.)
− Як це «відшкодовувати завдані збитки»? (Сплачувати штрафи.)
Фізкультхвилинка
(Виконання оздоровчих рухів під музичний супровід пісні «О Земле!».)
7. Читання оповідання В. О. Сухомлинського «Соромно перед соловейком» з подальшим обговоренням.
− Щоб краще зрозуміти, чому потрібно не заподіювати шкоду природі, Лісовичок рекомендує послухати оповідання В. О. Сухомлинського «Соромно перед соловейком».
Соромно перед соловейком
Оля й Ліда, маленькі першокласниці, пішли до лісу. Після втомливого шляху вони сіли на траві відпочити й пообідати.
Витягли із сумки хліб, масло, яєчка. Коли дівчата вже закінчили обідати, недалеко від них сів на дерево соловейко та заспівав.
Зачаровані прекрасною піснею, Оля та Ліда сиділи, боячись поворухнутись.
Соловейко перестав співати.
Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ.
Ліда зібрала недоїдки в газету, загорнула й поклала до сумки.
- Навіщо ти забрала сміття? – запитала Оля. – Це ж у лісі… Ніхто не побачить…
- Соромно перед соловейком, - тихо відповіла Ліда.
(В. О. Сухомлинський)
− Куди пішли маленькі першокласниці? (До лісу.)
− Чию пісню слухали дівчатка? (Соловейка.)
− Що зробила Оля з недоїдками й шматками газет? (Кинула під кущ.)
− А як поступила Ліда? (Ліда зібрала недоїдки в газету, загорнула й поклала до сумки.)
− Хто вчинив правильно, а хто ні? (Ліда вчинила правильно, а Оля ні.)
− Чому вчить це оповідання? (Не можна засмічувати навколишнє середовище.)
8. Театральна хвилинка.
(Чути стук у двері.)
Учитель. Тихо! Тихо! Хтось, здається, і ще завітав до нас у гості! Заходьте, будь ласка!
(До класу заходить дівчина в одязі Баби Яги, в руках тримає «Велику книгу Зла».)
Учитель. Дівчино, хто ти? І що це за книга у тебе?
Баба Яга. Я – Баба Яга
Хоч ще молода.
Чаклувати я тільки вчуся.
Вчусь робити я зло.
Отака вже біда,
Бо звуся Ягуся.
Щоб пташка не співала,
Щоб сонечко не світило.
Я поспішаю, зло викликаю!
А це у мене «Велика книга Зла».
Учитель. Дивно! Зазвичай книги вчать добру. В книжках живуть добрі казки, оповідання, вірші. В нас є енциклопедія «Всесвіт», пісні якої допомагають вчитися. Правда, діти? (Діти виконують уривок пісні «Літосфера»: «ПіснеЗнайці» завдяки …)
Баба Яга. В книзі Зла теж є вірш. Ось послухайте.
Коли де-небудь квітку бачу:
«Зірви!» - кричить мені, аж плаче.
Повз деревце іду зелене:
«Зламай!» - схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї:
«Зжени!» - мерщій мене благає.
«Забий!» - з болота жаба промовляє.
«Замуч!» - цвіркун із проса закликає.
Учитель. Бабо Ягусю, ти вважаєш, що цей вірш гарний? Як наша пісенька? Ні, цей вірш негарний отакий. Хай краще буде навпаки. Послухай.
Дитина. Коли я бачу квітки очі:
«Люби», - мені вона шепоче.
Повз деревце іду зелене:
«Привіт», - схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї,
Питає пташка: «Як ся маєш?»
«Спочинь!» - з болота жаба просить.
«Всміхнись!» - цвіркун сюркоче в просі.
Який же світ кругом чудовий!
Додому йду в добрі й любові.
− Діти, цей вірш хороший? Повчальний? (Так.)
− Чого він нас навчає? ( До природи треба ставитися добре і вона тоді буде твоїм другом.)
− А що ви порадите Бабі Язі, щоб і вона стала природі другом? (Потрібно берегти і любити природу.)
− Отож, шановна, вчися відрізняти добро від зла, біле від чорного, люби і бережи природу.
(Баба Яга виходить.)
− Молодці, Бабу Ягу навчили бути другом природи.
9. Гра «Можна – не можна».
− Ось для вас гра «Можна – не можна» від Лісовичка. На все, що можна, –стійте гордо, на те, що не можна, – присідайте.
− Лісовичок вже переконався, що ви є друзями природи і запрошує вас до казкових дерев.
10. Тест «Казкові дерева».
− На першому дереві ростуть красиві квіти і листочки. Це дерево зігріває сонечко, до нього прилітають поспівати птахи. На цьому дереві образно представлені добрі справи людини. Позначимо свої добрі справи у ставленні до природи. Розфарбуйте квіточку на дереві добрих справ і підпишіть, яку добру справу ви зробили для природи. (Діти виконують завдання.)
- На другому дереві ростуть шпичаки й колючки, сидять і шиплять змії. Таким чином зображені погані вчинки людей. Згадайте, яку погану справу ви дозволили собі зробити по відношенню до природи, зафарбуйте колючку на дереві поганих справ і напишіть свій поганий вчинок. (Діти виконують завдання.)
− Добре, діти, що ви зуміли признати свої погані вчинки. Отже, Лісовичок впевнений, що ви більше ніколи не будете повторювати свої погані вчинки і з вас виростуть справжні друзі природи.
ІІІ. Заключна частина
− Лісовичок вже переконався, що ви є друзями природи, і впевнений, що ви можете дати пораду іншим.
2.Слово вчителя.
− Дорогі, діти, пам’ятаймо, що Земля – не рабиня наша, а мати. А ми всі на своїй планеті – не тимчасові жителі, а мудрі господарі. А тому завжди пам’ятаймо слова пісні «О Земле!» (Діти виконують уривок із пісні «О Земле!»: «Ми, люди …» і дивляться відео до нього.)
3. Вправа «Очікування».
− Чи справдились ваші очікування?
− Що найбільше сподобалося і запам’яталося?
Список використаних джерел