Година спілкування для учнів 2-х класів
Тема. Секрети вихованих людей. Золоте правило вихованості. Повага до себе та інших людей
Мета: формувати уявлення про життя як найвищу цінність; на конкретних прикладах ознайомити й обґрунтувати значення бережливого ставлення до себе та інших людей; вчити піклуватися одне про одного, протидіяти насмішкам, цькуванню; розвивати довіру між дітьми; виховувати почуття власної гідності, бажання жити за золотим правилом моралі та удосконалювати свій внутрішній світ.
Загальна тривалість: 40 хв.
Обладнання та необхідні матеріали: аркуші паперу А4, інформаційні матеріали; декорації/пальчикові ляльки: пінгвін, горобчик, кенгуру, лев, лисиця, страус; ілюстрації малюнків із зображенням дій; ноутбук; телевізор; презентація; мультфільм «Їжачок».
План заходу
І. Підготовчий етап
1. Привітання
2. Повідомлення теми заходу, мотивація діяльності
ІІ. Основна частина
1. Гра «Продовж та поміркуй»
2. Робота над казкою О.Кукуєвицької «Казка про пінгвіна, який хотів літати»
3. Рекомендації для тих, хто страждає від булінгу та до кого можна в такий ситуації звернутись
4. Перегляд мультфільму «Їжачок»
5. Руханка «Атоми і молекули»
6. Вправа «Ми – різні, ми – рівні»
7. Вправа «Відкриваємо серце одне одному»
ІІІ. Підсумок заходу
1
Хід заходу:
І. Підготовчий етап
1. Привітання
Мета: привітати учнів та учениць.
Час: 3 хв.
Вихователь: Доброго дня!
Діти: Доброго дня!
Вихователь: Хай плещуть долоньки!
Хай тупають ніжки!
Працюють голівки!
(Слова віршика супроводжуються відповідними рухами.)
Вихователь: Бажаю здоров’я! Бажаю добра!
2. Повідомлення теми заходу, мотивація діяльності
- Готуючись до цієї зустрічі, я хотіла провести її так, щоб у нас з вами вийшла щира розмова, така розмова, яка буває між рідними та близькими людьми. Тому невипадково я запросила вас сісти так, щоб ми утворили велике коло, адже ми теж сім’я.
Людина починається з країни дитинства. Вона, як ріка, що бере свій початок із чистих джерел. А як необхідно жити в цій країні? Розкажіть про це, діти.
Вправа «Мікрофон» (слово надається тільки тому, хто отримує «мікрофон»; говорити лаконічно й швидко)
(Відповіді дітей: не ображати менших; допомогти братику або сестричці; допомагати людям з особливими потребами; поважати працю людей; допомагати однокласникам і словом, і ділом; радіти їх успіхам; шанувати батьків, рідних та інших людей; любити й берегти природу.)
Висновок: Дружіть з усіма: з рослинами, тваринами й людьми.
Пам’ятайте: без вашої дружби – ох і тяжко їм.
2
Тема нашої зустрічі про секрети вихованих людей. Розглянувши «хмару слів», складіть тему. (Тема «Повага до себе та інших») Ми маємо вчитися піклуватися один про одного, протидіяти насмішкам, цькуванню; уникати конфліктних ситуацій (сварок).
ІІ. Основна частина
Час: 2 хв.
(діти)
Висновок: «Найбільше щастя і радість людини – це спілкування з іншими людьми», - писав Василь Олександрович Сухомлинський. Щоб люди вас поважали, приязно ставилися до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтеся «золотого правила» вихованості: чини іншим так, як би ти хотів, щоб чинили тобі (читають хором).
Мета: виховання протидії булінгу, а саме неприпустимості насмішок, цькування.
Час: 10 хв.
Необхідні матеріали: декорації/пальчикові ляльки: пінгвін, горобчик, кенгуру, лев, лисиця, страус.
3
Вихователь:
(Театралізовану виставу показують підготовлені учні та учениці.)
Вихователь:
Запитання для обговорення:
- Яким був пінгвін Пінні?
- Чи сподобався вам вчинок горобця? Чому? (Приставав, насміхався, глузував.)
- Чому насміхався горобець?
- Як ви гадаєте, чи подобалось це пінгвіну?
- Що він відчував? (Страх, тривогу, невпевненість, беззахисність.)
- У кого знайшов Пінні підтримку? Чи сподобався вам страус Сашко? Чому? (Підтримав, дав пораду.)
- Що порадив пінгвінові страус?
- Як протистояв цькуванню пігвін? (Повернувся до нього спиною, ігнорував глузування.)
- А чи було таке, що над вами хтось насміхався? Якщо так, то до кого ви зверталися за допомогою?
3. Рекомендації для тих, хто страждає від булінгу та до кого можна в такий ситуації звернутись (написані на долоньках)
Час: 3 хв.
Мета: формувати вміння знаходити спільну мову з однокласниками, виховувати почуття взаємодопомоги.
Час: 5 хв.
Обладнання: ноутбук, телевізор.
4
Запитання для обговорення:
- Чи справедливе було ставлення до їжачка? Чому?
- А як порозумілися звірі?
Висновок. Отже, кожна людина є особистістю. Необхідно сприймати всіх такими, якими вони є. Знаходити порозуміння, звертати увагу на позитивні якості.
Час: 5 хв.
Необхідні матеріали: презентація (два слайди).
Число атомів у молекулі може бути різне. Воно визначається тим, яке число назву я. (Всі починають швидко рухатися, і ведучий/ведуча говорить, наприклад, три. І тоді атоми повинні об’єднатися в молекули по три атоми в кожну і т. д.. А в кінці стають в одне коло.)
У народі кажуть, що повагу і добро заслуговує той, хто сам уміє поважати, робити добро іншим. Є багато людей, в яких можна цього навчитися. Це – батьки, вчителі, інші люди. Чимало є і казок. Пригадайте чому вчила нас казка «Життєва мудрість»? (Автор і художник: колишня учениця нашої гімназії.)
(Діти роблять висновок. Дружба – це велика сила. Самотньому дуже
5
важко жити на світі. Не можна зазнаватися, насміхатися. Треба поважати себе та інших.)
Мета: розкрити поняття «толерантність», виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе.
Час: 5 хв.
Необхідні матеріали: аркуші паперу А 4.
- Пропоную кожному/кожній з аркушу паперу обірвати фігурку людини (дівчатка – фігурки дівчаток, а хлопці – фігурки хлопчиків).
Запитання для обговорення:
- Чи однакові ваші фігурки?
- Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно?
- Чому аркуші відірвані по-різному?
- Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвали аркуші інакше, ніж ви, є гіршими/кращими за вас?
- Чому навчає ця вправа? (Не можна оцінувати людину негативно, якщо вона несхожа на нас, бо всі ми створені різними, у кожного свій талант.)
Висновок. Ми – різні, ми – рівні.
Мета: виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність помічати позитивні риси характеру інших; створити позитивний настрій.
Час: 5 хв.
Необхідні матеріали: серця вирізані з паперу.
6
ІІІ. Підсумок заходу
Мета: підбити підсумки та обмінятись враженнями, створити позитивний настрій.
Час: 2 хв.
Учні (за бажанням і по черзі) промовляють таку фразу, яка буде приємною для всіх, для когось. Наприклад: «Ми сьогодні дуже добре попрацювали», «Я бажаю вам комфортного спілкування» і т.д..
Використані джерела:
1. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
2. Українська мова та читання : підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х част.). Ч. 2 / Г. С. Остапенко. — К. : Світич, 2019. — 128 с. : іл.
3. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=CRJJY6sX4Sk
4. Режим доступу: https://svitdovkola.org
5.Вчимося жити разом. Режим доступу: http://llt.multycourse.com.ua/ua/
6. Булінг: ми всі можемо допомогти це зупинити. Посібник для батьків учнів початкових і середніх шкіл. Весна 2013. – 10 с.
7
Додаток
Рекомендації для тих, хто страждає від булінгу:
Що мені робити?
8
До кого звернутися в ситуації булінгу?
- до поліції за номером «102»
- дорослим, кому ти довіряєш (це можуть бути батьки, вчитель або спортивний тренер, медіатор, старший брат/старша сестра, інші родичі)
- до психолога, соціального педагога або классного керівника
- до Центру соціальних служб для сім’ї дітей та молоді
- до дільничного офіцера поліції
- до шкільного офіцера поліції
- до служби у справах дітей
- до працівників ювенальної превенції
- до працівників медичного закладу
- до громадських організацій, які працюють в сфері захисту прав та інтересів дітей
З будь-якими запитаннями про булінг і не тільки, ти можеш звернутися на Національну дитячу «гарячу лінію»: 0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних) або 116 111 (безкоштовно з мобільних), тут ти можеш довірливо розповісти про свою ситуацію.
9