Година спілкування до Дня прав людини

Про матеріал
Сценарій години спілкування до Дня прав людини, який може бути використаний при підготовці до Дня прав людини, що відзначається 10 грудня
Перегляд файлу

                         Година спілкування до Дня прав людини

                              Виходять  4  учні 

1. Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись,

 Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

2. Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї і за честь стоять,

 Безкрайнії поля її любити,

 І щовесни журавликів із вирію зустріти.

3. Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом,

4. На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває,

На соловейка спів в гаях,

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Уч. У ХХІ столітті права людини не порушуються, всі люди рівні, а коти вільно гуляють вулицями… На жаль, поки що це лише жарти правозахисників.

У рейтингу верховенства права Україна займає 77-му позицію із 113 країн, що свідчить про низьку правову культуру та обізнаність у сфері прав людини.

Щорічно 10 грудня в світі відзначають Міжнародний день захисту прав людини. Ця дата була впроваджена Генеральною Асамблеєю ООН в 1950 році на честь прийняття 10 грудня 1948 року Загальної декларації з прав людини. Декларація стала першим світовим документом, що сформулював положення про права людини. Загальна декларація прав людини, проголосила рівність всіх жителів планети перед законом. Людина, її життя і гідність, права та свободи визнано найвищою цінністю кожної держави. Проголошено, що всі люди рівні у своєму достоїнстві та правах. При цьому права та свободи людини є невідчужуваними та непорушними. Вони належать кожній людині від самого народження й протягом усього життя, не залежать від волі держави, не даруються й не можуть бути скасовані. Будь-які угоди, спрямовані на обмеження прав людини, визнаються недійсними. Це – наше сьогодні, але цікаво прослідкувати, як саме наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?

Уч. Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішенні спорів. Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той і правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для усіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захисті й сильного, й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила. З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймаючи яке-небудь політичне рішення, правитель прагнув задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось придумати, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них. Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН. 1945 року, після закінчення Другої світової війни народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна. А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини - документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого. Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом - і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави. Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція - це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить - пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян. У 1950 році Генеральна Асамблея ООН запропонувала усім державам святкувати 10 грудня як Міжнародний День прав людини

                                      Діалог

  •          А й справді, що по-твоєму означають слова «права людини»?
  •          Думаю, це коли все дозволено… Хочу відпочиваю, хочу вчуся, а потім знову відпочиваю…
  •          Ага, і так до безкінечності… А якщо серйозно?
  •          Якщо серйозно, права людини як броня — вони захищають мене; вони як правила — говорять нам, як себе поводити; і вони як арбітри — ми можемо до них звертатися.
  •          Я продовжу:  Права людини подібні до часу, вони  однаково  ставляться  до  всіх нас: багатих і бідних, старих і молодих, білих і чорних, високих і низьких.
  •           Вони пропонують нам повагу, і вимагають від нас ставитися з повагою до інших.
  •          Вони подібні до доброти, правди і справедливості: ми можемо розходитися в думках стосовно їхнього визначення, але ми впізнаємо їх, коли бачимо, що їх порушують.

(фільм про Декларацію прав людини)

Вч. У Декларації закріплено наступні принципи

                                                     (на екрані)

Рівність людей: усі люди народжуються вільними та рівними в правах, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії тощо;

Право кожного на життя, свободу та особисту недоторканість;

Заборона рабства і работоргівлі;

Заборона катувань або жорстокого поводження;

Право на звернення до суду;

Заборона самовільних арештів;

Право на свободу пересувань та вибір місця мешкання;

Право на громадянство;

Право на шлюб;

Право володіти майном;

Право на свободу переконань;

Право на мирні збори;

Право на участь в управлінні громадськими та державними справами;

        Право на працю тощо.

 

Вч Що ви вже  знаєте про Конвенцію прав дитини?

 В країні Прав дитини, як і в будь-якій демократичній країні, найважливішими є закони, які захищають права людини, зокрема права дитини.

У 1989 році Організація Об’єднаних Націй (ООН ) прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті, в яких детально розписано всі Ваші права. Конвенція сповістила світові, що кожна дитина, хоч би в якій країні вона народилася, якої національності була, має право на піклування і захист, навчання і розвиток своїх здібностей, тобто на щасливе дитинство. Україна приєдналася до цієї Конвенції, і тому кожна дитина у нашій державі має право на навчання і отримання безкоштовної медичної допомоги.

Запитання для обговорення:

Уявіть, що вам доручили відповідальну роботу — скласти перелік прав, якими могли б користуватися всі діти. Що б ви запропонували?

А ось деякі права, внесені до Конвенції про права дитини.

                                               На екрані

Кожна дитина має право:

• на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку;

• на захист здоров'я та медично-санітарне обслуговування;

• на захист від поганого поводження, від відсутності турботи з боку батьків або тих, хто забезпечує за нею догляд;

• на захист від жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність людини, видів дій чи покарання;

• на захист від будь-якого покарання;

• на захист від сексуальних домагань;

• на проживання з батьками та на підтримку контакту з батьками у разі їх розлучення;

• на вільне висловлювання поглядів з усіх питань, що стосуються життя;

• на свободу думки, совісті, віросповідання;

• на особисте життя, на недоторканність житла, таємницю кореспонденції.

 

Більшість із цих прав знайшли своє відображення у Основному законі нашої держави – Конституції України

                                            

Уч. Конвенція про права дитини отримала найбільш широке міжнародне визнання серед усіх документів з прав людини, її ратифікували всі держави світу, за винятком двох. Конвенція була прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 року і набрала чинності у вересні 1990 року.У 41 статті Конвенції викладені права людини, якими володіє кожна дитина у віці до 18 років і які необхідно поважати і захищати. Ось деякі із статей:-Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річного віку, якщо за законом, застосовуваним до даної особи, вона не досягає повноліття раніше.

-Кожна дитина має невід'ємне право на життя

-Дитина має право на ім’я і набуття громадянства, а також право знати своїх батьків і право на їх піклування.

-Дитина має право не розлучатися з батьками, за винятком ви­падків, коли компетентні органи визначають відповідно до за­стосовуваного закону і процедур, що таке розлучення необхідне в якнайкращих інтересах дитини.

-Дитина має право вільно висловлювати свої думки; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати інформацію та ідеї будь-якого роду

-Жодна дитина не може бути об'єктом свавільного або неза­конного втручання в здійснення її права на особисте і сімейне життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції або незаконного посягання на її честь і гідність.

-Дитина має право на користування найбільш досконалими по­слугами системи охорони здоров'я з приділенням першочерго­вої уваги розвитку первинної медико-санітарної допомоги.

-Дитина має право на освіту. Держава вводить обов'язкову, до­ступну і безплатну початкову освіту, сприяє розвиткові різних форм середньої освіти, забезпечує її доступність для всіх дітей

-Дитина має право на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх та вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом.-Дитина має право на захист від економічної експлуатації та від виконання будь-якої роботи, яка може завдати шкоди її життю та розвитку.-Держава зобов'язана вживати всіх можливих заходів з метою забезпечення захисту дітей, яких торкається збройний конфлікт, та догляду за ними.Кожній дитині, яку звинувачують у порушенні законодавства або у злочині, гарантується презумпція невинності, поки її вина не буде доведена, одержання правової допомоги при підготовці та здійсненні свого захисту, свобода від примусу щодо давання свідчень чи визнання вини, повна повага її особистого життя, а також поводження з урахуванням її віку, обставин і добро­буту. Ні смертна кара, ні довічне тюремне ув'язнення, які не пе­редбачають можливості звільнення, не призначаються за зло­чини, вчинені особами, молодшими 18 років.

Мікрофон: Які права порушуються під час війни? Чи порушуються ваші права? (на освіту, на догляд)

                                               Діалог

  •          А якщо мої права порушать, що тоді?
  •          Тоді треба звернутися в органи влади, або в суд, або до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а при потребі – і в Європейський суд з прав людини. 

(на екрані зображення  Феміди)

                                                        А хто це? Не впізнаєш? Це ж давньогрецька боги ня правосуддя та справедливості…

Стій, не говори, давай запитаємо у присутніх, як називається вона?

(Учні відповідають «Феміда») Вч. А може ви можете пояснити і символіку атрибутів Феміди, наприклад, що означають терези в лівій руці?   (Терези- символ міри і справедливості. На терезах правосуддя зважуются добро і зло, провина і невиновність. В давніх міфологіях володарі загробного світу зважували добрі і злі поступки людей, і посмертна їх доля залежала від того, яка чаша переважить. Терези знаходятся в лівій руці богині - лівий бік тіла вважається відчутнішим)

  А що означає меч у правій руці? (Меч- символ духовної сили; в руках Феміди він символ відплати. Меч тримається лезом вверх, що вказує на «волю небес», вищу справедливість, а також на постійну готовність його використання. Меч богині – всесторонньо гострий, оскільки закон не тільки карає, але і попереджає. Рука, що його тримає- права: це сторона дії, символ сили, "праведного діла").

А що означає повязка на очах богині? (Пов’язка на очах богині символізує безпристрасність. Суддя не дивиться на саму людину, на її матеріальне становище чи с оціальний статус, а лише бере до уваги факти та докази, вислуховуючи обидві сторони. Правосуддя не вбачає різниці між людьми, воно всліпу).                 

                        Гра «Справедливість» 

Пропонована гра дозволить учням вибудувати власне розуміння                            справедливості, оскільки саме на ній ґрунтується усвідомлення прав та обов'язків людей. Попросіть школярів об'єднатися у групи, обрати фото та описати зображену на ньому ситуацію так, як вони її розуміють. Діти можуть використати такі фрази:

«Я можу бачити …» (фактичний опис).
«Я відчуваю…» (емоційна реакція).
«Це змушує мене замислитися про …» (асоціації, ідеї)

На малюнках зображено порушення таких прав людини (Європейська конвенція з прав людини):

  1. Порушення права на ефективний засіб правового захисту. Люди ромської національності (назва «цигани» є дискримінаційною) часто не мають базових прав, які є у інших громадян. 
  2. Порушення права на свободу думки, совісті і релігії. 
  3. Порушення права на повагу до приватного і сімейного життя. 
  4. Право на свободу пересування. 
  5. Порушення права на свободу та особисту недоторканність. 
  6. Порушення права на заборону дискримінації. Безхатченки або люди без постійного місця проживання часто є заручниками скрутних життєвих обставин, через що втрачають житло: неможливість платити за дім, недобросовісні співмешканці тощо. 
  7. Право на освіту. Кожній дитині, незалежно від походження та матеріального стану, не може бути відмовлено у праві на освіту.
  8. Право на свободу вираження поглядів. 
  9. Право на свободу зібрань та об'єднання. 
  10. Порушення права на заборону катувань. Нікого  не може бути піддано катуванню або нелюдському  чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню.

Мікрофон : чому люди порушують права інших?

                                    Гра «Дай правильну відповідь».

1.Як називається основний міжнародний документ про права дитини? 2. До якого органу треба звертатися при порушенні прав людини? 3. У разі завдання матеріальних збитків настає відповідальність.?4. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою 5 Особливо небезпечний вид правопорушення?  6 Вчинення правопорушення у стані сп’яніння пом’якшує чи обтяжує вину?  7. Назвіть мінімальний вік, з якого настає кримінальна відповідальність.  8. Мінімальний вік вступу до шлюбу жінок в Україні. 9. Як називаються особи, яким не встановилося 18 років? 10. Мінімальний вік вступу до шлюбу жінок в Україні. 11. Використання якої праці забороняється законом? 12. Як називаються особи, які подали заяву про реєстрацію шлюбу?

Встановити види юридичної відповідальності. 1. Чи буде відповідальність за пошкодження столів у школі?   Пошкодження бібліотечної книги ? Запізнення на урок ? Безквитковий проїзд у транспорті?

Куди звернутися?

1. Ви почули у сусідньому будинку постріли, крики 2. Ви стали свідком ДТП  3. Ви знайшли у себе на городі невідомий металевий предмет, схожий на снаряд. . 4 Вашого друга затримали працівники поліції і, як він стверджує, побили 5. Прийшовши додому, ви виявили, що двері вашого будинку зламані  6 Найвищий законодавчий орган в Україні? 7. Розшифруйте абревіатуру ООН?  8. Рішення суду. 9. Той, хто бачив злочин. 10 До якого віку людина вважається дитиною? 11. Яке місто є столицею України?  12. Хто є джерелом влади в Україні?  13. Хто автор слів Державного Гімну? 14 Який документ доводить що ви громадянин України?  15 Яка мова є державною в Україні? 16 Хто представляє інтереси громадян в Україні? 17. Яким є Державний Прапор України? 18 Назвіть державні символи України. 19. Яким є Державний Герб України? 20. Хто із подружжя відповідно до законодавства повинен бути главою сім’ї?  21. Громадянами якої держави ми є?  22. Коли було проголошено незалежність України? 23 Назвіть грошову одиницю України.  24 Основний Закон України. 25 На який термін обирається президент України?  26. Чи застосовують смертну кару до неповнолітніх? 27 Влада народу? 28 Глава нашої держави? 29. Хто написав музику до Державного Гімну України?

                    Мікрофон : чому люди порушують права інших?

Вч. Сьогодні в Україні теж є велика потреба у правозахисниках, адже сотні і тисячі людей потребують їхньої допомоги. Серед них – українські в’язні, військовослужбовці, переселенці тощо.

               (Відео про порушення прав під час війни)

Обов’язки, які повинна виконувати кожна людина.

Вч. «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.

                 (Кожен учень виходить з написом)

1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до нього  так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.

2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.

3. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.

 4. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.

 5. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.

6. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.

 7. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.

8. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.

9. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.

10. Не ображати і не принижувати оточуючих.

11. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві.

   Вч. Отже, від народження всі люди мають певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх потрібно знати й реалізовувати. Але важливо запам’ятати: поводитись слід так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини. Незнання закону не звільняє від відповідальності за вчинки, дії або бездіяльність.

 Уч. Якщо людина забагато має,
То думає, що буде так завжди.
І світ навколо майже не сприймає,
Не бачить горя людського й біди.
Про себе дуже думає високо,
Гординя навіть груди розпира.
Для неї інші, мов трава осока,
Чи так, як пес, що вискочив з двора.
Вона ж все має! Інші — то не люди,
Не вміють і не можуть мати все…
Отямсь, людино, так не завжди буде.
Тебе ще може в прірву занесе…
Ще будеш плакати та помочі просити,

Окраєць хліба щоб тобі дали.
На цій землі по-людськи треба жити.
То ж поки добре, доленьку не зли.
А будь людиною, до інших прислухайся,
Допомагай чим можеш і завжди.
Відкинь гординю і не зазнавайся,
Щоб хтось підтримав у часи біди.                        

Гра «Дерево прав».

На дошці намальоване дерево, Заповнюємо крону дерева листками-стікерами на яких написані ваші права. Свої права повинні обґрунтувати.

Право на життя.

Право на піклування і турботу.

Рівні права.

Права «піклуйтеся-про-мене».

Право на достатнє та здорове харчування.

Право на освіту.

Право на медичну допомогу.

Право на розваги.

Права «не знущайтеся наді мною».

Право бути почутим.

Право на родину. Пісня «Вставай, сонце!»

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку