Розробка години спілкування є однією із технологій формування ціннісного ставлення особистості до праці, яка змушує підлітків відповідально ставитися до питання вибору професії та прищеплює дбайливе ставлення до результатів людської праці.
Мета: привернути увагу підлітків до такого важливого проблемного питання, як вибір професії; прищеплювати дбайливе ставлення до результатів
людської праці; виховувати працелюбство, свідоме ставлення до праці як до вищої цінності людини і суспільства.
Очікувані результати: формування прагнення розширювати свій світогляд, оволодівати загальною трудовою культурою; розвиток потреб особистості до самореалізації та професійного самовизначення.
Методичне забезпечення: фотомонтаж «Професії наших-батьків».
Сценарний хід години спілкування
Учениця. Куди зовеш мене, манлива путь,
Без настанови, без перестороги?
Розсипав день незаймані прологи,
В котрому з них моя розрада й суть?
Класний керівник. Дорогі, учні! Рада вітати вас на виховній годині «Професії наших батьків».
Сьогодні моє слово до вас, мої вихованці. У вас такий прекрасний вік - вік пізнання і перших самостійних рішень, вік дружби, яку проносять потім через усе життя, вік, коли у вас з'являється чимало власних проблем.
Декому здається, що в дванадцять років ще не потрібно ламати собі голову серйозними проблемами. Але коли добре подумати, то саме у цьому віці людина має дати відповіді на найсерйозніші запитання свого життя. Перевага старших людей перед тими, кому сьогодні дванадцять, зрозуміла. Вони теж були у цьому віці й лише тепер знають, як прожити ці роки з найбільшою користю. Вони вже пройшли через ваші нинішні труднощі, сумніви, вагання. Адже питання, які постають перед людиною в юності, за своєю суттю завжди одні й ті самі. Тому відвернутись від порад старших, хто б вони не були - батьки, учителі, знайомі - було б непростимою легковажністю.
Ви стоїте на порозі самостійного життя. Адже дехто з вас уже визначився, яку обере собі професію і куди піде освоювати її ази. Поруч із вічною проблемою підлітка - ким бути? - невідступне крокує інша: яким стати? Із кого брати приклад? Ось чому на допомогу у вирішенні цих важливих питань приходимо ми, ваші наставники. Сьогодні ми обговорюватимемо професії ваших батьків. Чому саме їхні? А тому, що вони вам найближчі. Адже батьки вдома діляться з вами про робочі моменти, для них робота - одна з головних тем. А ви часто відвідуєте батьків на роботі й напевне знайомі з їхнім робочим місцем, виробничим процесом, колегами. Дуже часто діти наслідують своїх батьків у набутті професії із покоління в покоління, тому й виникають династії лікарів, учителів, артистів, робітничих професій. Доктор математичних наук А.Самійленко сказав,'що якби знав, що стане вченим-математиком, то вже у шкільні роки набагато більше часу приділяв би не лише математиці, а й іноземній мові. Адже йому довелося перекладати наукові праці з німецької, англійської, французької мов, а знання його були дуже слабкими з цих дисциплін. Ось чому ви вже тепер маєте замислитися над таким важливим питанням. Професій ваших батьків - сотні. Ми, зокрема, поговоримо про такі, якими підлітки цікавляться найбільше або які затребувані суспільством.
Готуючись до сьогоднішньої виховної години, ви написали прекрасні твори про професії своїх батьків. Певне, як і я, велике задоволення від них дістали ваші вчителі-предметники.
Учень. Обживуть астронавти космічну затаєну глиб,
Прийдуть інші під верби в грядущих віках...
Все одно:
На зеленій землі, як одвіку, родитиме хліб,
І повториться в правнуку дід:
«Хай святиться зерно!»
Б. Олійник
Учениця. Вічною зорею
Сяють над землею
Сонце, хліб і вчителя ім'я.
Класний керівник. Так, вічною професією, як і хлібороба, є професія вчителя. Вона вам близька
не лише тому, що ви щодня спілкуєтеся з учителя^ми, а й тому, що кілька наших мам працюють
у освітній галузі.
(Учениця зачитує уривок зі свого твору про те, як вона розуміє завдання, які стоять перед вихователями у навчально-виховному процесі.)
Учень. Роботящі руки в мозолях
Зводять храми, палаци і школи,
Варять сталь у доменних печах,
Висаджують клени і тополі.
З міста в місто водять поїзди,
Добувають «золото» у шахтах.
І в усі часи, в усі віки
У пошані руки мозолясті.
Б. Сливчук
Класний керівник. Важлива й необхідна людям професія - робітник. Робітничих професій, спеціальностей дуже багато. Ваші мами і батьки працюють будівельниками, водіями, швачками, столярами тощо. Чому ваші мами стали швачками, чи люблять вони свою професію, які риси характеру притаманні швачці?
(Виступ учнів, мами яких працюють швачками.)
Класний керівник. Твір про свого батька - водія - прочитає наша учениця. А учень (називає ім'я) розповість гумореску Павла Глазового.
(Твір учениці й гумореска П. Глазового.)
Класний керівник. Кожен юнак може обрати улюблену професію, але є така, якою зобов'язані володіти всі хлопці - захисники Батьківщини. І допомагати їм у цьому мають офіцери.
За минуле сторіччя майже у 200 разів на Землі збільшилася кількість професій. На дошці написано найновіші з них. До таких нових і дуже необхідних у сучасному житті належить професія програміста.
Чудова професія медика, людини, яка повертає здоров'я і дарує життя людям. Мама (називає ім'я) - медична сестра. Послухайте уривки із творів дітей та виступи .
(Твори учнів та виступи)
Класний керівник. Цікаві професії, які належать до сфери обслуговування населення. Це листоноші, перукарі, продавці, оператори комп'ютерного набору.
А ось мама (називає ім'я учениці) - продавець. Якими рисами має володіти продавець?
Про свою маму, продавця, розповість (називає ім'я).
Класний керівник. Що ж таке професія? Професія - це певний вид праці. У кожній професії є свої різновиди праці, які називаються спеціальностями. Наприклад, немає професії «учитель узагалі», а є учитель початкових класів, учитель географії, математики тощо, інженер може бути інженером-електриком, інженером-програмістом, інженером механіком тощо.
Світ професій дуже великий, їх налічується близько шести тисяч. Професії умовно поділено на п'ять груп:
I - людина - природа;
II - людина - техніка;
III - людина - людина;
IV - людина - знакова система;
V - художній образ.
Які, на вашу думку, професії належать до цих груп? Назвіть їх.
Класний керівник. Народна мудрість говорить: щасливий той, хто радісно йде на роботу і з радістю повертається додому. Але, щоб іти радісно на роботу, треба одержувати від неї задоволення, а це залежить від обраної професії.
Класний керівник. Цими прекрасними словами закінчуємо нашу годину. Дякую за увагу.