Година спілкування "Люби природу, о люби, щоб буть самим собою"

Про матеріал
Люди повинні дбайливо ставитися до природи, інакше відбудеться екологічна катастрофа. Берегти природу, цінувати її унікальність і неповторність у всіх її проявах звучить заклик під час проведення години спілкування "Люби природу, о люби, щоб буть самим собою".
Перегляд файлу

Люби природу, о люби, щоб буть самим собою!

 

 

Читець 1.  Прости нас, Земле, нас – людей століття,

 Яке надбало стільки лиходій,

 Що вистачить на кілька поколінь

 Внаслідок людської перемоги над усім живим,

 Що просить допомоги.

 Прости нам, Земле, спалені ліси,

 Прости ґрунти збіднілі  й не родючі.

 І атом той, що вирвався на волю,

 Перевернув людську нелегку долю.

 

Читець 2.  Прости нас, Земле все -  таки прости,

 Бо голова всьому живому – ти

 Можливо, розум людства не засне-

 І він проснеться і тебе спасе.

 Прости нам, Земле, людям нерозумним,

 Що гілочку рубають, на якій сидять.

 

Ведуча.        Ще зовсім недавно люди пишалися своїми перемогами над природою. Природні ресурси здавалися їм нескінченними, а численні зв’язки з природою ігнорувалися.

Сьогодні проблема суспільства – природа, яка перебуває у центрі уваги світової науки. Для вчених розпочався період поглибленого вивчення причин і шляхів виходу з неї, розроблення суспільно – політичних заходів охорони довкілля, відновлення навколишнього природного  середовища.

Ми знаходимось в екологічному лабіринті, з якого необхідно обов’язково вийти, щоб врятувати природу від повного знищення, тому ми з вами будемо прокладати собі шлях, розв’язуючи і вирішуючи різні завдання та запитання, серед яких першою є проблема атмосфери.

 

Учень 1.     Життя на Землі існує поки, доки є земна атмосфера. Вона надійно захищає планету від космічних та ультрафіолетового випромінювання, визначає  загальний  тепловий режим поверхні Землі, впливає на кліматичні умови, а через них – на режим річок, грунтово – рослинний покрив та процеси рельєфоутворення. Важливою захисною функцією атмосфери є терморегуляція Землі. Якби не було атмосфери, Сонце розпікало б у день земну поверхню до +100 С, а вночі температура знижувалася б до – 100 С, а такий 200- градусний перепад температури неприйнятний для усіх існуючих форм земного життя.

 

Учень 2.  Атмосферне повітря забруднюється різними газами, дрібними частинками  і рідкими речовинами, які негативно впливають на живі істоти, погіршуючи умови їх  існування. Забруднення атмосфери неоднакове по регіонах. В індустріально розвинених районах воно може бути в тисячу разів більшим за середньопланетарні значення. У світі щороку спалюють понад 10 млрд. тонн органічного палива, переробляють 2 млрд. рудних і нерудних матеріалів.

 

Учень 1.  Лише при спалюванні вугілля в атмосферу щороку потрапляє близько 120млн. тонн попелу, а разом з іншими видами пилу – до 300млн. тонн.

За приблизними підрахунками в атмосферу за останні 100 років надійшло 1,5 млн. т арсену, 1 млн. т нікелю, 900 тис. чадного газу, 600 тис. цинку, стільки ж міді.

 

Учень 2. Серйозної шкоди навколишньому середовищу завдає хімічна промисловість. Особливо небезпечними є сірчисті сполуки, оксиду азоту, хлор та інші. Майже всі забруднювальні речовини можуть вступати між собою в реакції, утворюючи високотоксичні сполуки.

Значним джерелом забруднення довкілля є підприємства чорної металургії, а найбільшу загрозу становить забруднення атмосфери радіоактивними речовинами.

 

(Ілюстрації за темою)

 

Ведуча.   Ми бачимо, якої шкоди завдає господарювання людини нашій атмосфері. Як би ви вирішили дану проблему?

 

(Відповіді учнів)

 

Читець 1. Вода у нас забруднена,

  Повітря чистого у нас давно уже нема.

  І тужим за загубленим

  За всім тим, що природа нам дала

  І сниться нам не “Фанта” й “Кока – кола”,

  Від них на нас усіх чека біда,

А сниться нам земля в цвіту довкола

І чистая джерельная вода.

 

Ведуча.   З розширенням господарської діяльності перед людством постали певні проблеми, серед яких – забруднення гідросфери.

 

Учень 1.  Доля людства нерозривно пов’язана із Світовим океаном, бо вода – джерело життя на Землі. Великі об’єми води на нашій планеті створюють враження про її невичерпність. Однак потрібно знати, що гідросфера – найтонша оболонка Землі. Кількість води у всіх її станах і всіх сферах становить менш як 0,024% маси планети, і тільки незначна її частина може бути придатною для практичного використання.

Сучасне споживання води сягає 3500 км2/рік, або близько 300 м3 на кожного жителя планети. За підрахунками спеціалістів, потреба у воді на Землі зростатиме і далі, за останні роки вона зросла в 10 разів .

 

Учень 2.  Забруднення водних ресурсів – це зміни їх фізичних, хімічних та біологічних властивостей внаслідок потрапляння в них шкідливих рідких, твердих і газоподібних речовин, що роблять воду небезпечною для використання, завдають шкоди суспільному господарству і здоров’ю людини.

Масштаби забруднення водних об’єктів набувають загрозливого характеру. Джерел забруднення води дуже багато. Основними з них є: стічні води промислових, комунальних і сільськогосподарських підприємств; води шахт, нафтопромислів, рудників; відходи виробництв при видобутку різних корисних копалин; склади водного і залізного транспорту; радіоактивні викиди та інше.

 

Учень 1.  Найважливішим наслідком забруднення води є те, що потрапляючи у водойми, забруднювальні речовини спричиняють зниження її якості. Забруднення природних вод може призвести до того, що вони стають непридатними для пиття, купання, а інколи і для технічних потреб.

 

(Ілюстрації за темою)

  

Ведуча.     А які б ви запропонували шляхи для вирішення цієї проблеми?

 

(Відповіді учнів)

 

Читець 2.  Переорано землю, переорано небо,

Наче нам на цім світі вже нічого не треба:

Ні трави, ні повітря, ні річок, ані квітів.

Наче прагнемо разом на край  світу злетіти.

Загубили ми душі і розвіяли думи,

Зупинися, людино, хоч на мить і подумай!

 

Учень 2. Ще з однією проблемою стикнулося людство – це проблема літосфери, адже земля – базис життя людини, національне багатство. Грунт – поверхневий шар земної кори, який годує все населення Землі. Головною особливістю цього природного ресурсу є те, що під час експлуатації він не зменшується, проте має здатність змінювати свої властивості, насамперед родючість.

 

Учень 1.  Нині спостерігається зниження продуктивності грунтів та погіршення їх властивостей. Причиною цього є нераціональне використання земель, надмірна їх експлуатація, інтенсивне використання, забруднення токсичними речовинами, пестицидами. Вся ця діяльність спричинює порушення природних факторів середовища, що призводить до розвитку деградаційних процесів у грунтах. Основними джерелами забруднення грунту є промислові підприємства, сільське господарство і транспорт.

 

Учень 2.  Нині важко знайти галузь виробництва, де б не використовувались мінеральні ресурси. Нині мінеральні ресурси значною мірою визначають економічний потенціал кожної країни. Проте головною їх особливістю є те, що вони належать до так званих не поновлюваних природних ресурсів. У їх використанні складається критична ситуація, яка пов’язана передусім з різким зростанням видобутку корисних копалин у всьому світі.

 

 (Ілюстрації за темою)

 

Ведуча.   Ви прослухали інформацію про використання земних надр. Що б ви зробили для вирішення цієї проблеми?

 

(Відповіді учнів)

 

Читець 1.  Ой земле, рідна! Боляче душі

  За ту збіднілу фауну і флору.

І сором за душевних тих співців,

Що нівечать безцінну твою вроду.

Сліпців, котрі не втямили азів,

Що справжнє щастя – в килимах із квітів,

У сріблі рос, у золоті хлібів,

У кришталях – оцих джерельцях світлих.

 

Учень 1. Людина завжди існувала в оточенні різноманітного рослинного і тваринного світу. Задовольняючи свої потреби, вона дедалі активніше втручалася у взаємозв’язки живої природи.

    З усіх живих організмів на Землі рослини найменше захищені від господарської діяльності людини. Негативний вплив людини на рослинність полягає у їх знищенні в процесі використання: вирубування лісів, збирання рослин для різних потреб, випасання тварин, а також пожежі, розорювання нових угідь, забруднення середовища шкідливими хімічними речовинами, занесення збудників хвороб та ін.

 

Читець 2.  Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнуть дивні квіти?

Конвалія й фіалки ніжні

І вісник березня – підсніжник ?

Невже ми більше не побачим

Як сон-трава росою плаче.

 

Учень 2.   Серед природних ресурсів Землі живі організми найбільш чутливі до змін, які відбуваються в навколишньому середовищі. На Землі давно спостерігається зменшення кількості видів та численності їх особин. Повне і часткове вимирання видів є наслідком прямого й опосередкованого впливу людини.

Основними причинами вимирання тварин є: пряме знищення їх людиною, зміна природних умов існування, вирубування лісів, знищення рослинності влаштування штучних водойм, використання хімічних препаратів та ін.

 

Учень 1.   Вивчення та охорона рідкісних і зникаючих видів-дуже серйозна справа. Ще 1948 році було створено постійну Комісію з охорони зникаючих видів рослин і тварин. Протягом п’яти років (1949-1955) вона збирала інформацію про рідкісні та зникаючі види тварин і рослин. За ініціативою відомого англійського зоолога Пітера Скотта було створено Червону книгу – зібрання фактів про унікальних представників флори і фауни нашої планети, яким загрожує зникнення.

Червону книгу України вперше було видано в 1977 році.

(Матеріали Червоної книги)

 

(Ілюстрації за темою)

 

Ведуча.   Рівновагу екологічних систем у багатьох випадках людина порушила своєю діяльністю. Тому ці системи треба поступово відтворювати. Як ви гадаєте яким чином проходитиме це відтворення?

 

(Відповіді учнів).

 

Виступ учня „Заповідна справа”

 

Ведуча.   Здоров’я нашої планети – це і наше здоров’я, відносна стабільність атмосферного і водного середовищ зумовила такий високий ступінь пристосування людини до них, що вона не тільки життєво залежить від них, а відчутно реагує на всі їх істотні зміни. Збереження здоров’я людини нині є глобальною проблемою. Організм людини нормально функціонує лише в гармонії  взаємодії з навколишнім середовищем. Здоров’я це скарб, який не тільки дається нам природою від народження, а й визначається умовами, в яких ми живемо.

(Учні називають фактори, що визначають здоров’я людини)

 

Ведуча.   Ми познайомились з основними глобальними проблемами, з якими стикнулось людство на сьогоднішній день. Тому пропоную вам скласти власну програму «Шляхи вирішення проблем екології» і вийти з екологічного лабіринту.

 

(Учні зачитують програми)

 

Ведуча. Природа нам, як рідний дім,

Вона усім – як мати.

Щоб лад завжди був в домі тім

Про це нам треба дбати.

Рятуймо чисте повітря. Рятуймо воду

В морях, океанах, в малих і великих річках,

Рятуймо рідкісних птахів – не всі ще породи,

А ті, що зникають в полях, у лісах, у лугах.

Рятуємо злаки. А потім рятуймо квіти,

Рятуєм світанки – від кіптяви, гару й димів.

Рятуємо тишу, щоб у тиші мовчати й радіти,

Рятуємо вулицю від голосних двигунів.

Рятуємо землю, а також рятуємо небо.

Рятуємо мрію, кохання солодкий мотив.

Рятуємо ніжність. Від кого рятуємо? Від себе,

Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 травня 2023
Переглядів
279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку