ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ПЕРУКАРСЬКОЇ СПРАВИ

Про матеріал
ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ПЕРУКАРСЬКОЇ СПРАВИ
Перегляд файлу

 

 

ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ПЕРУКАРСЬКОЇ СПРАВИ

 

Актуальність теми. Соціальні, економічні та соціокультурні зміни, які на даний час відбуваються в нашому суспільстві, об’єктивно вимагають істотних змін у всій системі освіти, яка зорієнтована на входження в європейський освітній простір. В сучасних реаліях в Україні відбувається стрімкий розвиток комп’ютерних технологій, нанотехнологій та робототехніки. Суспільні вимоги зумовлюють розвиток освіти. Актуальність проблеми полягає в тому, що рівень сучасної технологізації практично всіх сфер життя людини викликає певні суперечності між соціальними потребами та наявними способами їх реалізації в освіті. Розв’язання цих проблем ставить перед державою особливі освітні завдання в аспектах забезпечення якісного кадрового потенціалу, навчально-методичних матеріалів та технічного ресурсу.

Професійна освіта є невід’ємною ланкою системи безперервної освіти, що забезпечує реалізацію потреби людини в опануванні робітничими професіями, спеціальностями, кваліфікацією відповідно до інтересів, здібностей, соціального суспільного замовлення та державної необхідності.

Виконання мети модернізації та удосконалення в освітньому процесі професійного навчання зумовлює використання нових інноваційних методів та технологій навчання здобувачів освіти, які дозволять майбутнім фахівцям бути більш конкурентоспроможними на ринку праці. Поняття «інноваційні методики викладання» є полікомпонентним, оскільки об’єднує всі ті нові й ефективні способи освітнього процесу (здобуття, передачі й продукування знань), які, власне, сприяють інтенсифікації та модернізації навчання, розвивають творчий підхід і особистісний потенціал здобувачів освіти. Організація ефективного дистанційного або змішаного навчання, адаптація освітньої політики до вимог сьогодення, посилення фінансового забезпечення закладів освіти, модернізація їх матеріально-технічної бази – це не повний перелік тих труднощів, які мають долати управлінці та освітяни в сучасних складних реаліях життя.

Сьогодні висуваються нові вимоги до підготовки та використання якісних освітніх заходів, таких видів навчання, як e-learning – навчання з використанням Інтернет-технологій; blended learning – змішане навчання, тобто поєднання електронного навчання та аудиторних занять, m-learning мобільне навчання та u-learning (ubiquitous learning) – це безперервний процес самовдосконалення з використанням різноманітних інформаційних пристроїв, від комп’ютерів до смартфонів і планшетів, з доступом до Інтернету з будь-якої точки світу та певними перевагами.

Дистанційне навчання стає лідером освітніх технологій в умовах реалізації навчальних завдань, виходячи з сучасних вимог до освіти. Відеокурси на YourTube та iTunes стали винятково популярними, особливо серед молоді, а швидке зростання кількості та популярності електронних матеріалів означає, що заклади освіти  в усьому світі використовують на сьогодні мережеві технології та ІТ-інструменти для надання освіти мільйонам

здобувачів освіти і студентів [7].

Дистанційне навчання – це індивідуальний процес набуття знань, компетенцій, умінь і способів пізнавальної діяльності здобувачів освіти в особливому сучасному функціональному середовищі, опосередкованому переважно віддаленими учасниками освітнього процесу. Віртуальне навчальне середовище – це програмна система, створена для підтримки процесу дистанційного навчання, яка орієнтована безпосередньо на навчання. Мобільне навчання – останній тренд у розвитку систем дистанційного навчання за допомогою мобільних телефонів і смартфонів [9].

Однак ці види навчання, як правило, є формою так званої платформатизованої освіти, тобто навчання, яке проводиться на спеціальній освітній Інтернет-платформі, де матеріали та уроки створюють викладачі або розробники. Платформатизоване навчання можна проводити як заочно (онлайн), так і очне (офлайн) або змішане на будь-якому уроці та на будь-якому етапі опанування знаннями та вміннями [9].

Змішане навчання належить до поєднання традиційного та інноваційного навчання, також як мережеве та дистанційне навчання [8]. Поєднання різних форматів навчання в групі дозволяє здобувачам освіти персоналізувати своє навчання, шляхом надання здобувачам освіти права  вибору умов і контролю процесу набуття необхідних компетентностей;  з об’єднанням онлайн та офлайн заняттями у групі. Онлайн навчання передбачає процес спеціально організованих взаємодій між здобувачами освіти та майстрами виробничого навчання, а також один з одним за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Воно важливе не тільки в конкретному закладі, а в конкретній освітній системі, елементами якої є мета, зміст, засоби, методи і форми, викладачі та здобувачі освіти.

Таким чином, при змішаному навчанні частина пізнавальної діяльності здобувачі освіти виконується в аудиторіях під безпосереднім керівництвом майстра виробничого навчання, а друга – самостійно або в групах з використанням електронних ресурсів та цифрових інструментів [3]. При організації навчальної діяльності за принципом змішаного навчання існує декілька основних підходів до формування навчальних груп: «перевернутий клас»; «автономна група»; «онлайн-лабораторія»; «зміна робочих зон» тощо [2].

16 жовтня 2020 р. набрало чинності Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти [5]. Це розширює можливості дистанційного навчання здобувачів освіти, як у формі дистанційного навчання, так і при використанні технології дистанційного навчання в інших формах навчання.

Дистанційна та змішана форми навчання на 2022-2023 навчальний рік регламентуються також наступними законодавчими та нормативними державними документами: стаття 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» [6]; Лист МОН №1-9/501 від 29.09.2021 р. «Про окремі питання організації освітнього процесу під час впровадження заходів із запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19»; Наказ МОН №1115 від 08.09.2020 р. «Деякі питання організації дистанційного навчання»; Лист МОН № 1-9/609 від 02.11.2020 р. «Щодо організації дистанційного навчання».

Положення передбачає, що обов’язково мають враховуватися інтереси здобувачів освіти під час дистанційного навчання [4] (рис. 1):

Рис. 1. Умови здійснення дистанційного та змішаного навчання

 

Дистанційний формат навчання залишається повністю добровільним і вимагає подання відповідної заяви про вступ/переведення на цю форму від батьків. Проте відтепер для дистанційного навчання здобувачам освіти не обов’язково мати високий рівень освіти (10-12 балів), його можна використовувати для оцінювання, консультацій та дослідження окремих тем з предмету вивчення, набуваючи потрібного рівня знань в процесі навчання. Технологія дистанційного навчання дозволяє продовжувати навчальний процес під час карантину та інших надзвичайних обставин (без необхідності переводу здобувачів освіти у дистанційні класи). Документ також передбачає можливість організації змішаного навчання. Заклади можуть визначити режим роботи, за якого здобувачі освіти чергуватимуть відвідування закладу на очні заняття та навчання дистанційно протягом решти часу [4].

Таким чином, індивідуалізація (персоналізація) навчання замінює єдиний (уніфікований) підхід, який вимагає однакового результату від усіх суб’єктів навчання. Індивідуально-психологічні особливості людини мають бути покладені в основу індивідуальних освітніх програм, мотивації до навчання, набуття нового поштовху в розвитку інтелекту, креативності та творчості [7].

Необхідно зазначити, що зараз є можливості для використання сучасних комп’ютерних навчальних програм, які побудовані з урахуванням психологічних особливостей здобувачів освіти, електронних підручників та посібників, засоби змішаного навчання з використанням можливостей консультування від викладача, застосування у навчання різноманітних освітніх Інтернет-ресурсів, електронних освітніх ресурсів, хмарних технологій. Гейміфікація та симуляція, заходи доповненої та віртуальної реальності є менш популярними через відсутність поточної методологічної підтримки для їх використання в освітньому процесі, але їх ефективність та результативність підтверджується широким запровадженням, зокрема в закладах освіти США та країн Європейського Союзу [1].

Оскільки сьогодні керівникам навчальних закладів надано право організовувати освітній процес за змішаними формами навчання та технологіями дистанційного навчання, це дуже важливо розвивати поетапно, враховуючи особливості кожного навчального закладу. Планування організації дистанційного навчання в освітньому закладі необхідно, враховуючи такі необхідні фактори: визначення відповідальної особи з боку керівництва закладу за дистанційне навчання; створення робочої групи для моніторингу та визначення видів освітніх платформ для навчання; організація підготовки майстрів виробничого навчання до опанування освітніми платформами дистанційного навчання; створення та затвердження розкладу занять у синхронному та асинхронному режимах; узгодження майстром виробничого навчання календарного планування та розробки критеріїв оцінювання; розробка форм прогнозування та форм оцінювання і контролю при організації дистанційного та змішаного навчання [10].

Часта зміна ресурсів створює велике навантаження як на в майстрів виробничого навчання, так і на здобувачів освіти, тому краще обрати один або два необхідних. Однак, опанувавши один інструмент як приклад, далі можливо запроваджувати інші, використання яких буде вже підкріплено попереднім досвідом застосування подібних платформ. Тобто можливість користуватися одним сервісом полегшує вивчення інших. Варто також пам’ятати, що викладачам необхідно заздалегідь спланувати роботу з певним необхідним на цьому етапі навчання ресурсом, щоб потім докладно пояснити здобувачам освіти, як це працює, і переконатися, що їм зручно ним користуватися.

Заклад освіти на сьогодні може організовувати дистанційне навчання за допомогою наступних безкоштовних вебсерверів та платформ (рис. 2):

Рис. 2. Безкоштовні вебсервери та платформи для дистанційного та змішаного навчання

 

Дистанційне та змішане навчання перукарського напрямку потрібно впроваджувати в освітній процес професійного навчання, виходячи з необхідності опанування сучасними здобувачами освіти знань та навичок використання ІКТ – нових форм навчання, цифрових інструментів, мережевих ресурсів та платформ.

 Дистанційне навчання на уроках перукарської справи можливо організувати за наступним алгоритмом необхідних заходів:

  1. Проведення дистанційного навчання у Viber зі сформованою групою.
  2. Усі завдання для самостійного опрацювання, вказівки до лабораторних та практичних робіт, завдання для перевірки знань з дисциплін: «Технологія перукарського мистецтва»; «Манікюрна справа»; «Технології»; «Матеріалознавство»; «Спецмалювання»; «Санітарія та гігієна» та відеопосилання на теми уроків, предметні презентації необхідно розмістити на освітній платформі Google Classroom.
  3. Надати здобувачам освіти можливість працювати з платформою Google Classroom, наприклад, зі своїх смартфонів, використовуючи посилання на адреси ресурсів.
  4. Платформа Google Classroom вимагає від кожної групи введення власного пароля (коду курсу), що забезпечує участь викладача та здобувача освіти в процесі заняття.
  5. До цієї платформи необхідно підключити майстрів виробничого навчання, які додадуть необхідні матеріали до тем занять, виробничі навчальні завдання з посиланнями на відеоресурси, безкоштовні вебінари, майстер-класи від провідних парфумерно-косметичних компаній, інструкції від провідних майстрів перукарської справи.
  6. Здобувачі освіти виконують запропоновані завдання та завантажують їх  на освітню платформу Google Classroom. Це реферати, презентації, лабораторні роботи (ЛПР) з теоретичного навчання, онлайн-тести та картки з інструкціями, відео та фото виконаних робіт з виробничого навчання.

Змішане навчання на уроках виробничого навчання можливо організувати за наступним планом дій майстра виробничого навчання та здобувачів освіти у формі «перевернутий клас»:

  1. «Перевернутий клас» (англ. Flipped classroom) – принципи навчання, при яких основне засвоєння нового матеріалу відбувається вдома, а час роботи в аудиторії (очне навчання з майстром виробничого навчання або у формі синхронної дистанційної взаємодії під час онлайн-консультацій, вебінарів) визначається як навчальний час для виконання завдань, вправи, лабораторних та практичних досліджень [2].
  2. Здобувачі освіти вдома для ознайомлення з теоретичним матеріалом теми проходять, наприклад навчальний веб-квест, який містить навчальні відео (Youtube) та інструменти для формувального оцінювання: дидактичні вправи (Wordwall), тести (TestPad), зумовлюючи також рефлексію за допомогою спеціалізованих платформ (Google Forms). Самостійне навчання є процесом отримання знань, при якому здобувач освіти сам приймає рішення, без сторонньої допомоги, формулює цілі, яких хоче досягти, визначає людські та матеріальні джерела знань, вибирає і здійснює освітню стратегію і оцінює отримані знання.
  3. Під час заняття офлайн (аудиторного) здобувачі освіти працюють в малих групах, здобуваючи практичні уміння. 
  4. В кінці заняття знання і вміння здобувачів освіти мають бути оцінені індивідуально за допомогою опитування і тестування (таблиця 1).

Таблиця 1

Приклади впровадження змішаного навчання

Традиційний вид навчальної роботи

Навчальна діяльність

Передаудиторна (електронне середовище)

Аудиторна (під час практичного заняття)

Пост аудиторна (електронне середовище)

Лекція

• Вивчення матеріалів лекції;

 • Самоконтроль за матеріалами лекцій та тестування;

• Розв’язання задач, розміщення на форумах коментарів

• Міні лекція чи обговорення;

• Коментарі з приводу роботи здобувачів освіти в електронному середовищі;

• Пояснення складних питань;

• Розбір складних питань та ситуацій;

• Робота в залі для напрацювання практичних навичок;

• Розв’язання задач теоретичного курсу

Тестування (питання з теорії, ситуаційні задачі)

 

Приклади необхідних цифрових інструментів в межах впровадження дистанційного та змішаного навчання на уроках виробничого навчання.

Скринкасти. Онлайн-заняття містять великий обсяг матеріалу, який необхідно опрацювати за короткий проміжок часу. Необхідно використовувати скрінкасти (до 10 хвилин відео). У цьому відео можливо поєднати пояснення через веб-камеру (або без неї) зі звуковим супроводом і діями, що відбуваються на комп’ютері. Можливо відзняти відео попередньо за певний час до офлайн заняття, зробити це можливо за допомогою сервісів: screencast-o-matic.com;  loom.com; icecreamapps.com/Screen-Recorder.

Онлайн-тестування та опитування. Опитування з теоретичної частини вивченого матеріалу в реальному часі, тестування та вікторини дозволяють створювати наступні ресурси: quizizz.com; quizlet.com; kahoot.com;  classmaker.com; get.plickers.com; easytestmaker.com.

Інтерактивний робочий аркуш. Багато можливостей надають різноманітні платформи для створення інтерактивних робочих аркушів (сторінки в Інтернеті, які можна наповнювати необхідним матеріалом). В них можуть бути розміщені посилання на  інші ресурси, додані різноманітні pdf-документи з можливістю компонувати це все з тестовими завданнями. Для створення таких сторінок можна використовувати: wizer.me; formative.com; classkick.com.

Використання хмарних сервісів.  Хмарні сервіси є інструментами для розв’язання конкретних освітніх завдань. Краще вибрати один або два, тому що часті зміни ресурсів можуть перевантажити як майстрів виробничого навчання, так і здобувачів освіти. Можливість користуватися одним сервісом полегшує вивчення інших, тому необхідно поетапно впроваджувати такі інструменти у навчальний процес.

Також необхідним є при запровадженні будь-якого ресурсу в дію, заздалегідь спланувати доцільність його використання, виходячи з вікових особливостей здобувачів освіти та складності і специфіки навчальних завдань, можливостей освітнього закладу та необхідності

Висновки. Отже, сучасні освітні та інформаційно-комунікаційні технології надають можливості для підвищення мобільності та якості навчальних процесів в освіті на основі опанування здобувачами освіти та викладачами нових прийомів та методів опанування знаннями та викладання необхідного матеріалу. Вже сьогодні все більше людей навчаються та працюють дистанційно, і ця тенденція з часом лише поширюватиметься. Перевагами запровадження у навчальний процес дистанційного формату навчання для професійної освіти є підвищення якості, ресурсоефективності, прозорості та контрольованості процесу навчання здобувачів освіти, залучення їх в освітній процес через нові комунікаційні навчальні моделі, висока інтерактивність навчання.  Одночасно для викладачів – це засоби оптимізації роботи, вилучення рутинних завдань, зменшення аудиторного навантаження та часткову автоматизацію оцінювання, контролю процесу навчання та перевірки завдань. Водночас запровадження змішаних форматів навчання вимагає від викладачів підготовки якісного навчального контенту, що може зайняти додатковий час, але залучення здобувачів освіти до підготовки матеріалів ефективно вирішує завдання впровадження самоосвіти, опанування навичками самостійної роботи над складними завданнями з можливістю консультування з викладачем в процесі їх вирішення, що зумовлює також ефективну роботу в групах.

Список використаних джерел:

1. Будник О., Дзябенко О. Використання інструментарію платформи Go-lab для розвитку дослідницьких умінь школярів. Information Technologies and Learning Tools. С. 1-20.

2. Досвід впровадження змішаного навчання в умовах карантинних обмежень / В. А. Капустник, І. В. Лещина та ін. Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти (в онлайн режимі за допомогою системи Microsoft Teams): матеріали XVII Всеукраїнської науково-практичної конференції (05–06 лист. 2020 р.). Тернопіль : ТНМУ, 2020. С. 109-114.

3. Кузьменко О. Змішане навчання як інноваційна форма організації навчального процесу в школі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: педагогіка. 2017. № 3. С. 140-147.

4. Організація дистанційного навчання в закладах освіти міста Житомира. Практичний порадник / Укл. Мяновська Т.М., методисти НМЦ. Житомир: НМЦ департаменту освіти, 2021.126 с.

5. Про затвердження Положення про дистанційне навчання: Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013. №466 в редакції від 16.10.2020. № z0941-20. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 22.02.2023).

6. Про повну загальну середню освіту: Закон України в редакції від 01.07.2022. № 2315-IX. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n135 (дата звернення: 22.02.2023).

7. Семеніхіна О. В. Нові парадигми у сфері освіти в умовах переходу до Smart-суспільства. URL: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN23/13sovpds.pdf (дата звернення: 25.02.2023).

8. Шелестова Л. В. Змішане навчання як форма організації спільної діяльності учителя й здобувачів освіти. Scientific Collection «InterConf»: with the Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Conference «Scientific Community: Interdisciplinary Research» Hamburg, Germany: Busse Verlag GmbH, 2021. 479 p. С. 190 – 194.

9. Широков Д. Платформатизація освтінього процесу під час дистанційного  та змішаного навчання в школі. Міжнародний науковий журнал «Крааль науки». Секція: педагогіка та освіта, 2021. №5. С. 247-253.

10. Шпильова В. Як організувати дистанційне або змішане навчання: план дій вчителя. Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/news/yak-orhanizuvaty-dystantsiine-abo-zmishane-navchannia-plan-dii-vchytelia-45034.html (дата звернення: 25.02.2023).

docx
Додано
2 травня 2023
Переглядів
849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку