Година спілкування
Моя Батьківщина –
ненька Україна
Мета: поглибити знання учнів про Україну; прищеплювати любов до
рідного краю; розширити зміст поняття громадянин України;
розвивати мовлення учнів; виховувати патріотичні почуття
приналежності до українського народу.
Обладнання: картини рідної природи; карта України; символи України,
презентація «Герої України»; мікрофон для гри.
Девіз: Усі ми – це наша родина, це наша сім’я, це наша Україна.
Хід заняття
І. Організація класу
II. Основна частина заняття
1. Слово вчителя
- Розповідь вчителем легенди «Наша земля».
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.
От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чому прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні,- відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці. «Тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні - ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україною.
Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом-казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини. То її велике «Я», з якого починається людина, родина, батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна. Її красою захоплювались поети, художники та композитори.
… Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.
Л.Костенко
Пісня,, Рідна Україна,,
1
Учитель
1. Наша Батьківщина – це.... (Україна)
2. А тепер назвіть столицю України.... (Київ)
3. А найбільша річка, яка протікає по території України...(Дніпро )
2. Асоціативний кущ
Вчитель:
-Діти, а що для вас Батьківщина?
Діти:
- Ми живемо на Львівщині. Для мене – це край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки.
- Це школа, вулиця, на якій я живу.
- Це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка.
Асоціювання, „гронування”
- Запишіть слова та фрази, які спадають на думку зі словом „Україна”.
Рушники Народ
Пісні Київ
Тарас Шевченко Дніпро
Учитель:
Батьківщина - це земля, на якій ти народився, де народилися твої батьки, усі ми. Це тато і мама, це твої друзі, учителі. Це стежка, яка веде тебе до школи, птахи, які співають дзвінкоголосі пісні. Батьківщина – це казки, які розповідала бабуся, це зелена травичка і наша блакитна річка Стрий. Це твоя маленька Батьківщина.
Батьківщина – це і Україна. Україна – це рідна мова, чарівна пісня, талановитий народ.
3. Інсценізація
Вчитель: Засперечались одного разу діти, яка стежка найкраща?
Діти: 1. – До магазину, - там є цукерки.
2. – Ні, до школи, - там є діти.
2
3. – Ні, до річки, - там можна купатись.
4. – Ні, в садок, - там повно яблук та груш.
5. – Ні, у поле, - там простір широкий.
Але тут увійшла мама. Діти запитують її: (хором)
«Яка стежка найкраща?»
Вчитель: Мама подивилась на дітей, лагідно посміхнулась і відповіла:
Мати: - Додому, діти! До рідного дому!
4. Декламування вірша вчителя фізичної культури Бєланова О.В.
Любимо ми гуляти по селу, лісу. Спостерігати за листопадом, за білими хмарами, вчимося слухати шепотіння дерев, кущів, квітів. Спостерігаємо за краплинками дощу, які перетворюються на сонечку у діаманти фарб. Все це виховує у людей почуття гідності за свій край, за свою Батьківщину. Полюбив наше маленьке село і наш вчитель фізичної культури Бєланов О.В., який багато років працює в нашій школі. Послухайте уривок з його поеми «Рідний край».
Рідний край(уривок)
Тут на шляху повстали гори
Карпатські гори – дивний сон.
І Верховинськії простори
Забрали серце у полон.
О, гори, казка і реальність,
Моє захоплення і страсть,
Та неповторність, ваша сталість все наді мною має власть.
І де б не був я, де б не їздив,
В пустелі, морі чи в раю, я не забуду ваших звіздів.
За що я гори вас люблю?!
А біля гір тих смерекових сховалось тихеє село
І в край цей дивний і казковий нас всіх, як вітром, занесло.
Тут доля з Долішнім зустрілась,
Подарувала дум розмай.
І нам село це полюбилось, в нім щось нагадувало рай.
І ця маленька стара школа, вона як мати вигляда,
І вчителів та учнів коло, а на перервах суєта.
І так щодня, окрім неділі,
В любу погоду: дощ і сніг, в лютневий холод, заметілі
Ми ділим тут знання і сміх.
3
5. Колективна робота. Складання вірша
- Давайте і ми спробуємо доповнити вірш, вставляючи останнє слово:
Ми дуже любим весь наш край,
І любим _______ (Україну),
Її лани, зелений гай,
В саду рясну _______ (калину).
Там соловейко навесні
Співає між _______ (гілками),
Та й ми співаємо _______ (пісні) –
Змагається він з нами!
М.Познанська
6.Гра « Мікрофон,»
Україна – європейська держава. Але у нас є і свої звичаї. Ми гостинно зустрічаємо гостей з інших країн світу і, маю надію, самі станемо їхніми гостями. Уявить собі, що до нас в клас приїхав хлопчик разом з батьками з іншої країни. Він не знає нічого про нашу Україну - розкажіть йому про нашу Батьківщину.
Кореспондент бере інтерв’ю у учнів. Вправа «Мікрофон»
Розповідь дітей
Учень. Україна — це отча земля, рідний край, де ми народилися. Широкі i чарiвнi простори, прекрасна села i міста. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України — Дніпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається безкраїми нивами жито-пшениця.
Учень. Україна — одна з найбiльших держав Європи. Оскільки - це велика країна, то живуть у ній люди рiзних нацiональностей. Поряд з українцями в Україні живуть росіяни, бiлоруси, поляки, чехи, молдовани, болгари, євреї, поляки, греки. Усі вони в нашій державі мають однакові права.
Учень. Наша Батьківщина – Україна. Знаходиться вона у центрі Європи. Межує з сімома країнами: Росією, Білоруссю, Польщею, Словаччиною, Молдовою, Угорщиною, Румунією. З півдня Україну омивають два моря: Чорне і Азовське.
Учень. Площа країни – 603, 4 тисяч кв.км. Є 24 області. На превеликий жаль, автономна республіка Крим сьогодні вже не є частиною України. Кількість населення близько 43 тисяч осіб. Найбільші міста: Київ, Харків, Львів, Дніпропетровськ.
4
Учень. Столиця нашої країни – Київ – древнє і славне місто. На Дніпровських кручах є Києво-Печерська лавра, Володимирський, Андріївський, Софійський, Михайлівський золотоверхий собори, багато монастирів.
(Звучить музика, і під музику діти читають вірші)
Є в центрі Європи чудова країна,
Сягає корінням у сиві часи.
І це – незалежна моя Україна!
Тут гори Карпати, степи і ліси.
Шістсот і чотири ще тисяч гектарів –
Приблизно таку має площу вона.
А Київ-столиця у храмах і славі
Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.
Ще Псел, Уж і Тиса та менші є ріки.
Курорти: Свалява, Моршин, Трускавець.
Багато є сіл і міста превеликі:
Львів, Харків, Київ і Донецьк.
Ґрунти чорноземні, джерела цілющі,
Озера блакитні та клімат м'який.
Козацькая слава повік невмируща
Та шлях до свободи завжди нелегкий
7. Розповідь про героїв України минулого і сьогодення вчителя історії. Презентація альбому
- Пригадайте, на чому наголосив Бог, коли віддав нашим предкам землю. «Якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні - ворога». Українці споконвіків захищали свої землі від ворогів. Про це нам розкаже мама нашого учня, вчитель історії.
7. Аналіз анкетування «Я – громадянин і патріот»
8.Складання Кодексу честі
(Учні спільно з учителем називають риси, необхідні для людини, що прагне піднести свою державу, доводячи велике їхнє значення).
1. Любов до України. Тільки це може об'єднати всіх нас із найрізноманітнішими інтересами.
2. Працелюбність. Самовіддана праця покращує матеріальне становище держави і громадянина.
3. Честь і гідність. Тільки людина, якій притаманні ці риси, зможе гідно відстоювати свої інтереси, не порушуючи інтересів інших.
5
4. Мужність. Кожен із нас повинен пережити невдачі, які бувають у нашому житті, й рухатись далі до поставлених цілей.
5. Кваліфікованість. Який би статус ми не мали у суспільстві, виконувати завдання, що стоять перед нами, ми повинні на найвищому рівні.
6. Не зупинятись на досягнутому. Утішним стає той, що ставить перед собою все нові й нові завдання.
7. Доброзичливість. Тільки щира людина може надіятись на взаємини від інших.
8. Освіченість. Будівник майбутнього повинен мати високий інтелект.
ІІІ. Підсумок заняття
1.Вчитель: Чи є десь на землі такий чарівний край, де тихі весняні ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці джерельною водою умивається біле латаття, де навесні і влітку під шатами крислатих дерев яскравіє килим різнотрав’я і квітів?
Є, це наш рідний край
Учень
Моя Батьківщина – велика країна.
Весь Всесвіт для мене вона.
Найкраща у світі моя Україна.
У цілому світі одна.
Я тут народився у добру годину,
Тут світ пізнавати учусь.
Люблю я всім серцем свою Україну!
І нею пишаюсь, горджусь.
Що краще у світі за рідну місцину?
Вкраїна, як ненька – одна.
Люблю я всім серцем свою Батьківщину,
Для мене – найкраща вона.
2. Робота в парах. Вправа «Незакінчені речення».
Речення для обговорення:
6
Вчитель.(На партах - листочок). Свою мрію запишіть одним словом на листочку. Повісьте на наш кущик мрій, поясніть, про що мрієте.
- Про що мріють наші гості?
Вчитель. А я мрію про те, щоб всі ваші мрії здійснилися.
Хай вам, любі діти, сонечко сміється,
А погане - хай минеться.
Хай щастить вам, діти, всюди!
Хай ростуть з вас добрі люди!
7
Анкетування «Я – громадянин і патріот»
Прочитай твердження. Покажи власне ставлення до нього позначкою у відповідному стовпчику.
|
Так |
Ні |
Можливо |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Доповни речення: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
За бажанням підпиши аркуш.