1
Форма проведення: Година-спілкування на правову тематику
Тема: «Погані вчинки та моя відповідальність»
Мета: Сприяти формуванню правосвідомості підлітків шляхом конкретизації норм моралі і права стосовно їхньої безпосередньої поведінки, формувати розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки; на прикладах ознайомити учнів з кримінальною відповідальністю, показати які наслідки можуть мати звичайні пустощі, стимулювати бажання знати закони і дотримуватися їх. Розвивати спостережливість, мислення, уяву.
Епіграф:
Посійте вчинок - пожнете звичку.
Посійте звичку - пожнете характер.
Посійте характер - і ви пожнете долю.
Вільям ТЕКЕРЕЙ
Методичне, дидактичне та технічне забезпечення: Мультимедійна презентація «Погані вчинки та моя відповідальність», комп’ютер, екран, роздавальний матеріал з правовими ситуаціями.
Хід виховної години:
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети
Слайд 1. Вступне слово Вихователь.
Усі люди зв'язані з певним соціальним середовищем, в якому вони народжуються і формуються. Поза соціальним середовищем, поза суспільством людина немислима. Як кожний ставиться до середовища - питання важливе і для суспільства, і для окремої особи.
Із правовими питаннями ми зустрічаємось часто. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Багато хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку.
Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати.
Це і є метою нашої години спілкування.
ІІІ. Зміст виховної години
Слайд 2. Метод «Мозковий штурм»
(запитання до учнів)
(на них зображені правопорушення)
(відповідь учнів)
Правопорушення - це протиправне, винне діяння, скоєне суб'єктом правовідносин, що завдає шкоду особі, суспільству або державі.
(відповідь учнів)
Особа, що порушує норми поведінки, встановлені законами чи іншими нормативними актами.
(відповідь учнів)
Крадіжка чужого майна, порушення дисципліни (недотримання правил для учнів), розпиття алкогольних напоїв у громадських місцях, брутальна лайка, нецензурні слова, грубе порушення громадського порядку, порушення правил переходу вулиці, азартні ігри в громадських місцях…
(відповідь учнів)
Якщо ти скоїв правопорушення, то тобі та твоїм батькам доведеться нести передбачену законом відповідальність.
Слайд 3. Залежно від ступеня небезпеки правопорушення і завданої ним шкоди правопорушення поділяють на злочини і проступки.
Злочини - найбільш небезпечні для суспільства правопорушення, що посягають на найбільш значимі соціальні цінності (життя, здоров'я індивіда, власність, безпеку держави, суспільну безпеку і т. ін.). Злочинами є тільки кримінальні правопорушення.
Проступки - менш небезпечні правопорушення (порушення трудової дисципліни, суспільного порядку, невиконання цивільно-правового договору і т. ін.).
Слайд 4. Залежно від виду юридичної відповідальності правопорушення поділяються на:
(запитання до учнів)
Пограбування, крадіжки, насильство, вбивство - це тяжкі злочини, які коять уже сформовані злочинці?
(відповідь учнів)
Нерідко буває, що людина чинить злочин не навмисно - через байдужість, незнання або недбалість. Іноді починається, здавалось би, із невинних, не грубих порушень моральних норм, правил, порядку. Скажімо, де хто полюбляють поласувати плодами з чужого саду. Деякі вбачають в цьому своєрідну романтику. А що це крадіжка - не думають?
Або інколи ми є свідками того, як суперечка переходить у бійку. Мабуть, ніхто з вас не вважає великим гріхом, якщо один віддубасить іншого. Чи не так? А ось послухайте невигадану історію.
(обговорення ситуацій)
Учень: Два хлопці, незважаючи на сувору батькову заборону, вирішили пограти мисливською рушницею. Петрик жартома наставив дуло на Бориса.
Руки вгору! - і натиснув курок. Як на лихо, рушниця була заряджена...
Смерть Бориса настала раптово.
Чи хотів цього Петрик? Чи планував стати вбивцею свого брата? І як йому далі жити з таким тягарем на совісті?
(відповідь учнів)
Учениця: Учителі поскаржились батькові учня С., що його син лінується вчитись і заважає на уроках. Озлоблений хлопець вирішив помститись. Під час новорічного балу він підпалив ялинку. Внаслідок переполоху і тисняви, яка зчинилася, загинула дівчинка. А палій опинився у колонії суворого режиму.
Чи бажав він смерті невинній дівчині?
(відповідь учнів)
Вихователь: Питання риторичне, як і інші питання, поставлені після кожного з описаних випадків. Ніхто з учасників інцидентів не планував злочину. Але й не думав про можливі наслідки свого вчинку. Ось так небажання виконувати обов’язки, недисциплінованість призводить до порушення моральних норм, установлених правил, а від правопорушень до злочину - один крок, і злочинець мусить бути покараним.
Протягом 2021 року в Україні неповнолітні скоїли більш як 3,5 тисячі злочинів. На профілактичному обліку нині стоять 1800 дітей, і ще понад 100 перебувають під вартою та чекають на вирок. Основні статті за якими засуджені підлітки - неодноразові крадіжки, розбій, нанесення тяжких тілесних ушкоджень, зґвалтування й вбивства.
Слайд 5.
(відеосюжет про неповнолітніх злочинців)
Називаючи цю статистику, я хотіла звернути увагу на факти, ви самі замислювались про свої вчинки і наслідки вашої поведінки? Чи вам здається, що вас можуть тільки полаяти?
(відповідь учнів)
Хоча більшість громадян нашої країни поважають закони, однак часто їх порушують. Порушення законів бувають різні.
Окремі з них не мають серйозних наслідків. Серйозні правопорушення називають злочинами, а людей, які їх чинять - злочинцями.
Часто на лаву підсудних сідають неповнолітні. Вони, на жаль, теж можуть бути не тільки правопорушниками, а й злочинцями.
Слайд 6. Незнання закону не звільняє від відповідальності, отже знай:
Кримінальній відповідальності і покаранню підлягає лише особа, яка винна у вчиненні злочину, тобто така, що умисно або з необережності вчинила передбачене кодексом суспільно небезпечне діяння. Кримінальне покарання застосовується тільки за вироком суду.
Слайд 7.
(відеосюжет «Кримінальна відповідальність неповнолітніх»)
Слайд 8. Для підлітка, що вперше вчинив злочин, замість кримінального покарання застосовують наступні примусові заходи виховного характеру: зобов’язання попросити пробачення, застереження, передача під нагляд, але найбільш суворий захід виховного характеру - направлення до спеціальних навчально-виховних установ (школи, професійні училища соціальної реабілітації для порушників 11-18-річного віку).
Найпоширеніші види правопорушень серед неповнолітніх:
Слайд 9.
Слайд 10. Співучасть у кримінальному правопорушенні є однією із форм злочинної діяльності.
Співучасть у злочині – це умисна спільна участь декількох суб'єктів злочину у вчиненні умисного злочину.
Співучасником злочину буде, наприклад, той, хто намовить інших обікрасти квартиру, і той, хто за домовленістю з іншими слідкуватиме за тим, щоб не було випадкових свідків, і той, хто виготовлятиме ключі або відмички до чужої квартири, і той, хто скуповуватиме крадені речі, переховуватиме крадіїв, чи здобуте злочинним шляхом майно тощо.
Співучасниками злочину вважаються:
Слайд 11. Дуже часто дорослі злочинці використовують неповнолітніх у ході скоєння злочину, знаючи, що ті не викличуть підозри.
З початку повномасштабного вторгнення рф на територію України російські військові використовують українських підлітків для розвідки позицій Збройних сил України.
Таким чином неповнолітні стають співучасниками злочину.
Слайд 12. Зараз ми розглянемо конкретні ситуації в реальному житті, а ви спробуйте самі визначити міру покарання:
(запитання до учнів)
(це один з найтяжчих злочинів, карається тривалим позбавленням волі)
(це адміністративний злочин, карається штрафом)
(ніяк: незнання закону не звільняє від відповідальності).
Слайд 13. Інтерактивна вправа «Робота в парах»
(учні об’єднуються в малі групи і отримує свою ситуацію для обговорення)
Завдання:
Ситуація 1
Батьки з -9-річним сином, повертаючись пізно ввечері з театру, перейшли вулицю у невстановленому місці, неподалік підземного пішохідного переходу. Співробітникам поліції, які їх затримали, батьки пояснили, що поблизу не було машин і взагалі рух вночі дуже обмежений.
Ситуація 2
На вулиці підлітки голосно співали пісні, брутально лаялися, на зауваження перехожих не реагували або відповідали лайкою. їх затримав наряд поліції і з’ясувалося, що двом із затриманих по 14 років, одному — 15, а двом — 17 років.
Ситуація З
Десятикласник, якому виповнилося 16 років, протягом півроку відмовляється отримувати паспорт громадянина України. При цьому він посилається на те, що не має потреби в отриманні документа, а отже, й наміру отримати громадянство іншої держави, але не може пояснити якої саме.
Ситуація 4
Після обідньої перерви робітник повернувся на робоче місце в стані алкогольного сп’яніння. Начальник цеху відсторонив його від роботи і подав доповідну записку з цього приводу директору заводу.
Ситуація 5
16-річний Данило разом з 14-річним Ігорем розпивали спиртні напої у дворі закладу освіти і були притягнуті до відповідальності працівниками поліції.
(учні обговорюють ситуацію і доповідають про результати роботи)
Слайд 14. Ми розглянули з вами ситуації з адміністративними проступками.
Як ви думаєте, які стягнення доцільно застосувати до осіб, які їх вчинили?
(фотоколаж з різними видами покарань)
Висловіть власну думку, чим небезпечні правопорушення. Чому адміністративні правопорушення можуть стати першим кроком до більш серйозних правопорушень - злочинів?
(відповідь учнів)
Треба пам’ятати, що адміністративне правопорушення — не дрібниця, а шлях до скоєння злочину.
IV. Підсумок заходу
Слайд 15. Заключне слово вихователя. Стежки й дороги нашого чудового саду, який зветься оточуючим світом, такі легкі, такі зручні, зустрічі на них такі цікаві, якщо тільки вибрані вами життєві дороги безпечні та законні.
У статті 68 Конституції України записано: «Кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободу, честь і гідність інших людей. «Незнання закону не звільняє від юридичної відповідальності, а от знання нерідко звільняє».
Пам’ятай! Між вчинком і наслідком існує тісний зв’язок. Завжди аналізуй свої вчинки і ти правильно поступиш у будь-якій ситуації.
Список використаних джерел:
4. Відеоролик «Виправити, а не карати» Фільм про підліткові колонії. Режим доступу https://youtu.be/R6bgO2gqXaM5. Відеоролик «Кримінальна відповідальність неповнолітніх» Суспільне Суми. Режим доступу https://youtu.be/50Mjx1g0uhk
|