Година спілкування спрямована на те щоб, сформувати поняття про соціальні аспекти статевого дозрівання,
статеві взаємовідносини, наслідки статевих відносин;
-розкрити особисту і соціальну суть кохання як найвищого людського почуття,
- показати вплив кохання на духовне збагачення людини.
-Сприяти самовираженню юнаків та дівчат (з акцентом на статеву ідентифікацію учасників);
-Формування вміння організовувати оптимальне спілкування з особами протилежної статі, попереджати і конструктивно вирішувати конфлікти, здійснювати емоційну та поведінкову саморегуляцію;
-Сприяти усвідомленню власної позиції в спілкуванні в контексті статевих відносин;
-Прищеплення поваги до представників протилежної статі. Додається презентація.
Морозова Алла Володимирівна
вчитель математики Смілянської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №12
Смілянської міської ради Черкаської області
Виховна година, 9 клас
Тема. Особиста і соціальна суть кохання як найвищого людського почуття.
Мета: - Сформувати поняття про соціальні аспекти статевого дозрівання,
статеві взаємовідносини, наслідки статевих відносин;
Обладнання. Вислови про кохання, м’ячик; плакати; фото для колажу; аркуші ватману; маркери, аудіо записи, магнітофон.
Хід виховної години
Повідомлення теми, мети, очікуваних результатів.
На дошці вивішую вислови.
«Любов – це насамперед відповідальність, а потім уже насолода, радість.»
(В.А.Сухомлинський)
«Любов шляхетна тільки тоді, коли вона сором’язлива»
(В.А.Сухомлинський)
«Перш ніж полюбити в дівчині жінку, полюби в ній людину»
(В.А.Сухомлинський)
«Без чистоты интимных чувств немыслима чистота чувств гражданских» (В.А.Сухомлинский)
Дорогі діти! Юнаки та дівчата (дівчатка та хлопчики). Сьогодні ми приймемо участь в одній цікавій та пізнавальній грі. А пізнаватимемо як самі себе так і оточуючих. Гра називається «Мій гендерний дисплей». Але спочатку познайомимося ближче.
Учасники перекидають один одному м’ячик, при цьому називають своє ім’я разом з позитивною рисою свого характеру. Потім м’ячик йде у зворотному напрямку, а учасники називають ім’я та рису характеру того, кому кидають м’ячика.
Ведучий. Роль - це те, у що ми граємо, вона має свою ціль, тактику й стратегію. Гендерна роль – це розподіл праці, прав та обов’язків у відповідності до статі. Усвідомлювати, які ролі ми граємо, впізнавати, які ролі грають оточуючі, необхідно для більш ефективної взаємодії з іншими людьми. Будь яка роль несе, з одного боку, вигоду, з іншого боку, створює певні труднощі.
Зараз ми розділимось на дві групи: групу юнаків і групу дівчат. Ваше завдання – з використанням фото колажу та маркерів опишіть сімейні ролі (юнакам – «домогосподарки», дівчатам – «здобутчика») за наступними параметрами:
По закінченні виконання завдання кожна з груп зачитує опис ролі, яку частіше всього доводиться виконувати представникам не своєї, а протилежної статі.
Групова рефлексія:
Які труднощі були при виконанні вправи?
Яка гендерна роль має більше негативних сторін?
У чому Ви бачите негативні наслідки прийняття в сім’ї лише одної роді?
Чи змогли б Ви взяти на себе в повному об’ємі виконання цієї ролі в своїй сім’ї?
Ведучий. Шановні учасники гри, зараз я пропоную скласти своєрідні оди для статевих груп, які Ви щойно презентували. Кожній команді я роздаю структуру японського сенкану, за допомогою якого Ви маєте виразити своє відношення до представників протилежної команди (юнаки – про дівчат, а дівчатам – про юнаків)
Структура сенкану:
– Один іменник.
– Два прикметника.
– Три дієслова.
– Фраза з чотирьох слів (яка показує відношення).
– Одно слово – асоціація на задану тему.
Захист сенканів.
Ведучий. Як співається в одній дитячій пісні «Из чего же, из чего же, из чего же сделаны наши девчонки. Из чего же, из чего же, из чего же сделаны наши мальчишки.» Я пропоную Вам продовжити нескінчені речення. (на аркушах)
Всі дівчата… Дівчата ніколи…
Всі юнаки… Юнаки ніколи…
Я завжди… Дівчата завжди…
Я ніколи… Юнаки завжди…
Вчитель. Слова любви должны быть тихими,
В них чувств нетронутая глубь.
Они багряными гвоздиками
Слетают с удивленных губ.
Они должны быть опаленными
Борьбой с любым оружьем зла.
И только с ними мы, влюбленные, -
Как два распахнутых крыла.
Вчитель. у давньоіндійській теорії про потяг людини говориться про те, що кохання має три складових – душу, розум і тіло. Потяг душі породжує дружбу, розуму – повагу, тіла – бажання.
Складемо асоціативні кущі.
Соціальна зрілість – це необхідний етап розвитку вашої особистості.
відповідальність
виховання дітей
фізична
духовна
створення сім’ї
психічна
Сексуальні стосунки формуються в рамках культури.
повага до жінок
відповідальність
перед іншими правила знайомств
весілля
правила залицяння
сватання
освідчення
Кожна людина переживає в житті почуття закоханості. Що ж воно в нас викликає?
грати на гітарі
писати вірші
перемагати на
олімпіадах перемагати в спорті
малювати
писати власні пісні
Вчитель. Чи стосується вірш Л.Татьяничевої «Три признания в любви» до нашої теми?
В праздничном блеске
Весеннего дня
Подруга мне говорила:
- Прекрасный возлюбленный
У меня.
Любит, как бог Ярила! –
Летом,
В тени молодых ветвей,
С нею мы встретились снова:
- Хороший отец
У моих детей:
Душу отдаст
За любого.-
Вьюга снегами поля замела.
С подругой мы вновь
Повстречались.
- Верного друга
Судьба мне дала.
Нам вместе и старость -
Не старость!
Так. Мова йде про велике і складне – про життя, кохання, про збагачення почуттів у різні роки спільного життя. Наші асоціації з весною, літом і зимою – це періоди життя людини: юність, зрілість та старість.
Вчитель. Розглянемо ситуацію.
Олена давно задивлялася на десятикласника Максима. І не лише вона. Він подобався багатьом дівчатам: гарний, дотепний, має власний мотоцикл. Правда, репутація в нього не вельми — багато дівчат уже плакали через нього. Та це лише додавало йому популярності.
Одного дня Максим зустрів Олену після школи і запросив покататися. Дівчина одразу погодилась: нарешті її мрія
здійснилася.
«Головне, - подумала вона, не розчарувати його».
Коли вони залишилися па самоті, Максим запитав: «Я тобі подобаюсь? Ти мене любиш?»
«Так», відповіла дівчина.
«Тоді довірся мені», сказав Максим. Він запропонував їй фізичну близькість, і вона не насмілилася відмовити...
Наступного дня Олена побачила Максима в школі, коли той розмовляв з хлопцями. Підійшла, привіталася, але він навіть не глянув у її бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з Максимом (який, навпаки, усіляко уникав її), аж поки відчула, що вагітна...
Робота в групах.
Вчитель. Обговоріть і розкажіть класові про наслідки одного з можливих варіантів розвитку подій.
Варіант 1. Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються взяти шлюб. З якими психологічними і матеріальними проблемами вони зустрінуться? Чи готові вони вирішувати ці проблеми? Чи вдасться їм продовжити навчання? Чи великі шанси на збереження цього шлюбу?
Варіант 2. Олена зважується на аборт - штучне переривання вагітності, яке дуже небезпечне для здоров'я (може спричинити психологічну травму і безпліддя).
Варіант 3. Олена вирішує народити дитину. Які можливі негативні наслідки для здоров'я матері-підлітка і дитини під час вагітності, пологів, після народження дитини (незрілість материнського організму, безсонні ночі, матеріальні проблеми, осуд батьків і громади)? Які шанси має Олена продовжити навчання і отримати професію? Які наслідки цього рішення для Максима (тест на ДНК крові є підставою для визнання батьківства і призначення аліментів на дитину)?
Варіант 4. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення.
Вчитель. Давайте розглянемо таблицю.
Причини відмови від сексуальних стосунків
Занадто молода(ий) або просто не готова(ий)
«Я ще надто молода»
«Я не впевнений»
«Я не готова»
Прагнення емоційної близькості
«Не треба поспішати»
«У нас попереду багато часу»
Небажана вагітність, можливість інфекцій
«Я ще не хочу стати мамою (татом)»
«Не існує абсолютно надійного захисту»
«ВІЛ та інші інфекції передаються статевим шляхом»
Потреба в коханні
«Вибач, але я тебе не кохаю»
Релігійні або власні моральні цінності і переконання
«Позашлюбні сексуальні стосунки — гріх»
«Для мене позашлюбні сексуальні стосунки неприйнятні»
Можливий осуд батьків, родичів, громади
«Цього не втримаєш у таємниці»
«Ти не знаєш моїх батьків»
Стан сп'яніння
«Алкоголь — поганий радник»
«Тільки не тепер, коли ми випили»
Небажана пропозиція або тиск
«Мені це не подобається»
«Не тисни на мене»
«Ні, я не хочу»
Методом «мозкової атаки» з’ясуйте:
Вчитель. 1. На зворотній стороні відкидних дошок записуємо відповідь на запитання «Що для вас означає кохання?». Окремо хлопці та дівчата.
2. Складемо асоціативний кущ.
співчуття
розуміння спілкування
спільні інтереси
близькі стосунки
прихильність
довіра
3.
Впорядкуйте статеві стосунки за рівнем сексуальної складової, починаючи з найбільш нейтральних:
а) симпатія, б) кохання, в) цікавість, г) емоційна близькість, ґ) дружба,
д) фізична близькість.
Подумайте над віршем поета Василя Федорова.
Любовь!
Горят ее костры,
Мудреют люди в добром свете,
Любовь и Правда –
Две сестры,
Идущие через столетья.
Две песни счастья и добра,
Всегда звучащие призывно,
Одна безпечна и наивна,
Другая сдержанно мудра.
Когда они придут к порогу,
Ты дверь души
Для двух открой.
В наградах первой
Мало проку
Без одобрения второй.
VI. Підсумкова вправа «Згадати все»
Бланк зворотнього зв’язку
(письмова рефлексія, заповнюється кожним учасником особисто в кінці гри)
Оцініть, будь ласка, проведену гру по 10-бальній системі:
Чи була інформація для Вас
Особливо сподобалось ____________________________________
Не сподобалось на дискусії_________________________________
Ваши пропозиції й побажання ___________________________
До побачення!
Література:
https://harmoniaoleksandriya.files.wordpress.com
https://hayvoron-rmk.edukit.kr.ua
Інтерактивні технології навчання/ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко, Г.І.Коберник та ін. – К.: Наук. світ, 2004. – 85 с.
Навчання в дії: Як організувати підготовку вчителів до застосування інтерактивних технологій навчання: Метод. посіб./ А.Панченко, О.Пометун, Т.Ремех. – К.: А.П.Н., 2003. – 72 с.
Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб./ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред. О.І.Пометун. – К.: Вид-во А.С.К., 2004. – 192 с.
1