Година спілкування спрямована на те, щоб розширити і поглибити поняття дружби і товаришування — цих важливих показників вихованості учнів; виховувати в учнів звичку уважно ставитися до товаришів; вміння бачити хиби у своїй поведінці й виправляти їх, розкрити зміст понять «дружба», «дійсний друг»; показати його відмінність від понять «приятель» і «знайомий»; прищепити учням повагу до цінностей дружби; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями. До розробки додається презентація та відеоролики.
Морозова Алла Володимирівна
вчитель математики Смілянської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №12
Смілянської міської ради Черкаської області
«Чи вмієш ти дружити?»
Мета. Розширити і поглибити поняття дружби і товаришування — цих важливих показників вихованості учнів; виховувати в учнів звичку уважно ставитися до товаришів; вміння бачити хиби у своїй поведінці й виправляти їх, розкрити зміст понять «дружба», «дійсний друг»; показати його відмінність від понять «приятель» і «знайомий»; прищепити учням повагу до цінностей дружби; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями.
Обладнання. Вислови про дружбу.
«Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного, що можуть».
В.Т. Бєлінський
«Боягузливий друг страшніший за ворога, бо ворога побоюєшся, а на друга покладаєшся».
Л.М. Толстой
«Себелюбство — отрута для дружби».
О. Бальзак
«Ні раб, ні повелитель дружбі не потрібні. Дружба любить рівність».
І.О. Гончаров
«У дружби багато крил, а закон у неї один — вірність».
А.С. Макаренко
«Дружба закінчується там, де починається недовір 'я».
Сенека
Епіграф:
Дружба, дружба над усе
Дружба радість нам несе
Дружба всім нам дорога
Дружба жити помога.
Учні складають слово з літер – Б Р А Д У Ж – (ДРУЖБА)
I. Організація класу
Звучить мелодія пісні В. Шаїнського «Если с другом вышел в путь».
— Чи знаєте ви цю пісню? Про що вона?
— І сьогодні ми поговоримо про друзів, про дружбу, про нас. Дізнаємося, хто ми є, чи добре нам жити разом.
Вступне слово вчителя
У житті кожного з нас є друзі, приятелі, знайомі. Спілкування з ними, як правило, приносить радість. Але в нашому оточенні є й такі люди, яких ми недолюблюємо, якими нехтуємо, і спілкування з такими людьми нас дратує. Іноді трапляється, що наш найближчий друг виявляється недругом. Як же уникнути таких неприємних ситуацій? Напевно, самий вірний спосіб — розібратися у своєму оточенні.
Дорогі діти, сьогодні у нас година спілкування з теми «Про дружбу і товаришування».
Товаришування, дружба — взаємини між людьми, які народжуються, міцніють на основі спільного навчання, інтересів, уподобань. Товаришувати можна з багатьма ровесниками, а дружити — лише з одним чи кількома.
Навчання в одному в одному класі об’єднало вас. І ви стали друзями. Як ще можна назвати вас? (Клас, група, учні, колектив)
— Що означає слово колективі
Колектив — це група людей, об’єднаних спільною роботою, спільними інтересами.
Чи можна кожну групу людей назвати колективом? Наприклад, біля магазину зібралася група людей. Чи можна цю групу людей назвати колективом? Чому? Що потрібно для того, щоб група називалась колективом? (Спільна праця, спільна добра мета, дружба)
— У народі кажуть, що колектив — велика сила. Послухайте вірш і спробуйте пояснити, чому.
Кожна бджілка — невеличка,
Та в великому рою
Всі ми дужі, одностайні
І гуртом усіх, звичайно,
Переможемо в бою.
— А ще у народі кажуть: «Одному не під силу — клич товаришів».
А коли у людини можуть бути товариші, здатні за першим покликом
прийти на допомогу? Тільки тоді, коли кожний із вас уміє бути товаришем. Кого ж можна назвати другом? Обґрунтуйте свою думку.
2. Робота над темою
Під час підготовки виховної години знайшла вірш, прочитала і подумала: «Це слова про який клас?».
-Прослухайте вірш, скажіть а чи не про наш це клас мова? Поясніть чому
Хіба це клас?
Нема ні миру, ні любові –
Розтанули і зникли вмить.
Розбив Віталик носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
Замазали весь зошит Каті,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі…
Хтось Боді ручку поламав.
Скубнули Соню за косичку,
Вона ображена мовчить,
З книжками скинули поличку…
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б’ються
І прозиваються весь час,
Де над бідою всі сміються…
Скажіть мені, хіба це клас?
3.Складання павутинки.
Ми з вами все говоримо — дружба, друзі... А що таке — дружба? Давайте обґрунтуємо свою думку і сплетемо павутинку (беремо клубок ниток і передаємо один одному)
Дружба — це почуття ... (відповіді дітей).
Правда, Чесність, Доброта, Симпатія, Дружба, Радість, Повага, Взаємоповага, Принциповість, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога.
— Між ким може існувати дружба?
Я іду до класу вранці.
Ой, як радісно мені!
Бо є в мене однодумці —
Однокласники мої.
— А чи знаєте ви, що друзів часом можна і загубити? Як ви вважаєте, чому?
Сьогодні ми звернемося до висловів про дружбу і перечитаємо їх (на дошці). Товариськість, дружба — важливі показники вихованості учнів. У вашій поведінці багато спільного, але є й відмінність. Легко, радісно жити пліч-о-пліч з тими, хто не акцентує уваги на невдачах інших, не хизується своїми успіхами, а найгірше — авторитетом, службовим становищем батьків, престижними речами (модним одягом, магнітофоном, фотокамерою тощо).
Як ви гадаєте, що саме людина шукає в друзях?
Хто такий друг: Зразкові варіанти відповідей:
„ Друг – це людина, з якою можна кудись піти”(товариш)
„Друг – це людина, з якою можна поговорити відверто, розповісти свої таємниці”.
„Друг – це людина, яка заради тебе кине все та прийде на допомогу, як завжди зрозуміє тебе, завжди розділе з тобою останнє, скаже про тебе добре слово”.
(споживацьке відношення до дружби)
„Друг – це людина, заради якої я все кину та прийду на допомогу, яку я завжди зрозумію, завжди розділю з нею останнє, скажу про неї добре слово”.
„ Друг – це людина, яка тебе добре знає, але незважаючи на це любить
Відеоролик «Хто такий друг?»
Які моральні якості ви найбільше цінуєте в другові?
Чи можливі суперечки і незгоди між друзями?
Знайти причини сварки між друзями. Не раз ви, напевно, читали в молодіжних газетах і журналах схвильовані листи: «Не можу знайти друзів», «Чому я самотній?», «Чому друзі сваряться?». Питань багато,, хотілося би знайти відповіді.
Дружба - тендітна річ, як скло. Вона випробується не тільки лихом, а й повсякденними дрібницями. Навіть між кращими друзями виникають сварки. Буває так, що дружиш із кимсь, а потім раптово щось ламається, розбивається - і від взаємної прихильності залишаються лише уламки. Звичайно, можна знову помиритися, попросити пробачення. А якщо образа занадто велика? Ти чекаєш, коли твій друг першим підійде до тебе, щоб вибачитися, а він не підходить. Його гордість не дозволяє йому цього. От так починає здаватися, що підходити друг до друга безглуздо, та й занадто пізно. Пізно? Ні, просити пробачення ніколи не пізно. Саме через те, що ми боїмося зробити перший крок, усе ускладнюється і дружбу вже не склеїти». Лев Миколайович Толстой вважав, що «коли сваряться, обоє винуваті», так що рішуче підходь миритися. А краще взагалі не сваритися.
Про які якості друга йдеться в прислів'ях: «Не той друг, що лащиться, а той, що печалиться», «У пригоді пізнавай приятеля»?
Відеоролик про пісок і камінь
Як ви вважаєте, чому виникають труднощі між кращими друзями?
Зразкові варіанти відповідей:
- ваш кращий друг поводиться неоднаково з вами наодинці й у присутності інших людей;
- ваш кращий друг іноді, не подумавши, допускає грубі зауваження,
- чіпляється до вас або своїми вчинками ображає ваші почуття;
- ваш кращий друг ображається, якщо ви дружите з кимсь ще;
- ваш друг не зберігає ваших секретів. Ви праві, існує безліч причин сварок, між другими, іноді ми схильні формувати власне судження про будь-яку подію або людину, не вникаючи в суть речей. Виникає бажання засудити іншого, якщо його думка або захоплений не збігається з нашим, ми починаємо радити або нав'язувати друзям власну думку. З нього приводу чудово сказав Д. Карнегі: «Особисто я віддаю перевагу суниці з вершками, але знайшов, що по якійсь динній причині риба віддає перевагу хробакам. Тому, коли я йду на риболовлю, то не думаю про те, чого сам хочу. Я думаю про те, чого хоче риба. Я насаджую на гачок як принаду не те. що люблю я. а черв'ячків і сушених коників...» Що це значить?
Зразкові варіанти відповідей:
- різні смаки в людей;
- що добре мені, не обов'язково добре для іншого;.
- розходяться думки на однакові питання.
Учитель. Так, правильно, якщо хочеш зберегти дружбу, пам'ятай, що твоя думка назавжди залишиться твоєю, а твій друг завжди буде думати по-своєму. І цей факт треба приймати як даність. Будеш намагатися нав'язувати іншому свою правду і не помітиш, як зруйнуються ваші дружні взаємини.
Як ви ставитесь до дружби між хлопцем і дівчиною?
Що характеризує культуру взаємин у колективі?
Класний керівник. Дорогі діти! Хочу доповнити ваші відповіді. Культуру взаємин у колективі характеризує скромність, доброзичливе ставлення до членів колективу, сумлінне, точне, своєчасне виконання доручень, нетерпимість до тих, хто порушує вимоги колективу.
Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська («парочка», «жених і наречена»), непристойні жарти щодо дружби хлопців і дівчат (як правило, їх допускають ті учні, які самі не вміють дружити, товаришувати), неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу, товаришування можна зруйнувати грубими, недоречними жартами. «А чи міцна дружба між хлопцем і дівчиною, коли вона розпадається під впливом насмішок?» — звертаюся до класу.
Завдання, А як поважають хлопці наших дівчат?
(уривок з єралашу)
Висновок
Ми завжди, у будь-якій ситуації, повинні пам'ятати про те, що відповідальність за наші вчинки буде лежати на нас. Тому задумуйтеся над тим, як зробити в житті правильний вибір.
Робота в групах «Прислів’я»
Учні витягують з кошика папірці, на яких написані прислів’я, радяться і пояснюють, що їх значення:
- Дурний друг – недруг
- Річ краще нова, а дружба – стара
- Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже
- Приятелів тьма , а вірного друга нема
- Що тобі не мило, другові не зич
- З дурнем дружити – свій розум тратити
- Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися
- Друга у скруті пізнають
- В лиху годину пізнаєм вірну людину
- Скарб – не друг , а друг – скарб
- Друг – боягуз гірший лютого ворога
- Скажи мені, хто твій друг, і я скажу тобі, хто ти
«Людина з друзями — степ із квітами,
а людина без друзів — жменя попелу.»
«Хочеш мати друзів-сам стань другом»
• Хто любить лише себе, того не люблять люди.
• Людина без друзів, як дерево без коріння.
• Дружба — велика сила.
• Окраса людини — друзі.
• Одиноке дерево й вітер вириває.
Гра «гілочка»
У кожного на парті лежать гілочки.
А тепер послухаємо казку «Батьківський заповіт».
У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемочок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте». Отже, щоб зібрати гілочки в оберемок, вам потрібно стати в коло і по черзі передати свою гілочку сусіду справа, при цьому говорячи йому комплімент.
-Давайте зберемо гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності нашого класу, символом дружби.
- Чому ми кажемо, що дружба «починається з усмішки»? Що ви відчуваєте , коли вам хтось усміхається?
(відеокліп подари посмішку)
«Яким повинен бути друг?» ГРА
(так-аплодують, ні-тупотять)
*добрим *правдивим
*злим *справедливим
*багатим *душевним
*хорошим *наглим
*ледачим *щирим
*заздрісним *відкритим
Секрет
Що зробити, щоб удвічі
торт вам здавався смачнішим?
Що зробити, щоб удвічі
кожний день для вас побільшав ?
Щоб і радості, і щастя
було — вам аж ніде діти ?
Тут — ніякого секрету!
Треба з другом все ділити!
Вирішення ситуацій.
У кожного з нас у житті виникають різні ситуації, і кожен по-своєму виходить із них. Давайте тепер разом спробуємо це зробити. Як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація 1
До Ігоря прийшов Володя.
- Вмикай телевізор, наші грають!
- Не можу. На завтра не підготував літературу.
- Кінчай зі своїми уроками, пропустимо перший тайм!
- Вибач, Володю, але не можу. Вибач!
- Ех ти, а ще другом називаєшся.
Чи правильно вчинив Ігор? А Володя?
Ситуація 2
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто і коли це зробив? Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати тому, що не хочу зрадити друга. Я сам її вимию».
- Скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який зробив це? Хіба справжній друг учинить так? Хто має вимити парту?
Ситуація 3
Катруся з подругою товаришують з дитинства, живуть в одному під’їзді, на одному поверсі. Нещодавно Катруся дізналася, що подруга за її спиною глузує з неї і говорить, що товаришує зі нею тільки тому, що у дворі більше немає дівчат. А найприкріше те, що вона всім говорить, буцімто Катрусі не можна довіряти. Зараз вони не розмовляють.
-Порадьте, як Катрусі поводитися з подругою, щоб вона її не використовувала?
-Прослухайте вірш
Справжні подруги
П'ятикласниця Людмила
вранці мамі заявила:
— Все! До школи я — не йду!
Я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє:
Адже в Рити джинси є!
І тепер зі мною Рита
відмовляється дружити…
Здивувалась мама дуже
— Ви ж були найкращі друзі!?
— Так. Але сказала Рита
поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці, —
їй не хочеться й дивиться,
бо вона вважає: жінці
для краси потрібні джинси...
Мамо!
Дружбу виручай.
Джинси і мені придбай!
Мама спершу подивилась
на похнюплену Людмилу,
а потім мовила:
— Діла-а...
Ви — спра-а-вжні
подруги!.. -Й пішла...
А ви, що скажете мені.
Це — справжні подруги, чи ні?
- Ви не вчиняєте так, як Людмила?
Завдання 4.
А може, так і треба?
Коли вчителька хімії принесла контрольні, Олена з Тамарою ще були подругами. І коли почала проставляти оцінки в журнал і кожний називав свою оцінку, все йшло добре. Але ось назвали прізвище Олени. «Чотири», — відповіла вона. Тамара так і підскочила: у зошиті подруги біла «трійка».
— Вона обманює! — закричала Тамара. — У Олени не «чотири», а «три».
Олена образилась на Тамару. «Я розумію, як вчинила погано. Але хіба повинні подруги робити так, як Тамара? Хіба не могла вона спочатку поговорити зі мною? Я й сама все зрозуміла б і перед вчителькою вибачилась би за обман. Чи, може, по-чесному так і треба?»
Запитання:
1) Чи правильно зробила Тамара?
2) Що їй треба було зробити?
Завдання 5. Уяви, що ти з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому — розв'язання задач, які включені в завтрашню контрольну. Друзі нагадали тобі: якщо не скажеш вчителеві, то нам усім забезпечені добрі оцінки. Як ти зробиш?
Послухаєш друзів? Або повідомиш учителя про знахідку?
Завдання 6.
Як усі
Перед фізкультурою двоє наших хлопців сказали: «Давайте-но підемо з уроків. Якщо всі підуть, то нікому нічого не буде».
Я відповів: «Що ж, якщо весь клас… Я — як усі».
Ми пішли, а потім виявилось, що дехто залишився. І серед них якраз ті двоє. Тим, що пішли, поставили поведінку «незадовільну». Та не в цьому справа. Мене хвилює, що в нашому класі немає одностайності, Всі домовлялись піти. Як же можна було залишитись? Ви скажете, що тікати з уроків негарно. Напевно, варто було зупинити хлопців. Але тоді мене б вважали боягузом...
Запитання:
1. Що означає принцип «Я — як усі»?
2. Чи можна таку людину назвати колективістом?
3. Яке значення має самостійність у поведінці? Чи суперечить вона колективізму?
Що це значить - не дружити
Що це значить - не дружити,
Жити так, одинаком?
Не дружити - це ходити
Не дверима, а вікном.
Це без друга, без подружки
На перерві у кутку
Розправлятись самотужки
З апельсином нашвидку.
Це дивитись, наче в книжку,
Набік з видом кам`яним,
А насправді тишком-нишком
Роздавати штурхани.
В школі вчитись й не дружити -
Це, повірте, все одно,
Що, заплющившись, сидіти
І дивитись у вікно.
Давайте тепер подивимось відеоролик та обговоримо цю ситуацію.
Слухання та обговорення конфліктних ситуацій.
Ситуація 1. До класу прийшов новий учень, якому складно налагодити контакт с більшістю.
Запитання:
Ситуація 2. В класі є учень, який постійно чіпляється до тебе і ображає.
Ситуація3. Ти мав 2х друзів в класі, раптом з’являється ще один учень в вашій компанії, який настроює твої друзів проти тебе.
Скарбничка народної мудрості.
Дружба допомагає у багатьох ситуаціях. Народ завжди шанував цю чесноту в людських стосунках. Тому не дивно, що про дружбу та друзів є багато прислів`їв і приказок. Чия група першою складе прислів`я з двох частин?
Сварка до добра Бійкою правий Дружба міцніша Не той друг, хто медом маже Людина без друзів, |
не будеш не доводить а той, хто правду каже від кам`яних стін що дерево без коріння |
Творча робота «Портрет людини».
Портрет конфліктної особи:
нервова, агресивна, егоїстична, бездушна, сварлива, безжальна, люта.
Портрет не конфліктної людини:
спокійна, витримана, розумна, чуйна, великодушна, сердечна, щедра, довірлива, лагідна.
Гра «Король стула»
Щоб бути добрим другом, потрібно вміти бачити в людині гарні риси характеру. Зараз ви по черзі будете сідати на стул-трон. А ваші однокласники будуть називати ваші гарні риси характеру, за які вони вас цінують. Ось побачите, яку королівську постать ви матимете від таких приємних слів!
Гра «Я почну, а ти - закінчуй»
Класний керівник. Отже, шановні учні, ми зуміли поглянути на те, що нас найбільше хвилює в колективі. Ми змінюємось, дорослішаємо, набираємось життєвого досвіду.
Отож спробуйте оцінити, наскільки ви дружні, на що більше схожий ваш колектив, клас: на «палаючий факел», «червоне вітрило», «мерехтливий маяк», «м'яку глину», «сипучий пісок».
Який у нас колектив?
Сипучий пісок. Скільки піщинок зібрано разом і в той же час кожна із них сама по собі. Повіє легенький вітерець — віднесе частину піску, що лежить скраю, подалі. Повіє вітер сильніше — рознесе пісок у різні боки, поки хто-небудь не згребе його в купу.
М'яка глина. Відомо, що м'яка глина — матеріал, який порівняно легко піддається обробці й з нього можна ліпити різні вироби. В руках хорошого майстра цей матеріал перетворюється у прекрасний виріб. Але якщо до нього не прикласти зусиль, то він може залишитись простим шматком глини.
Мерехтливий маяк. У штормовому морі мерехтливий маяк приносить впевненість, що курс вибраний правильно. Необхідно бути уважним, не втратити маяк з поля зору. Зауважте, маяк не горить постійним світлом, а періодично викидає пучки світла, неначе говорить: «Я тут. Я готовий прийти на допомогу».
Червоне вітрило. Символ направленості вперед, дружньої вірності й обов'язку. Тут живуть і діють за принципом: «Один за всіх і всі за одного».
Палаючий факел — це живе полум'я, матеріалом якого є міцна дружба, єдина воля, взаєморозуміння, відповідальність кожного не тільки за себе, але й за інших.
Отже, хто впізнав свій колектив? Який опис видається найбільш влучним?
(Діти висловлюють думки і обґрунтовують їх).
Я думаю, ми переконались у тому, що дружба, взаємодопомога потребують постійного горіння, а не одиноких, нехай навіть дуже частих спалахів.
Гра «Долоні».
А тепер всі закрийте очі. Нехай кожен візьме правою рукою руку сусіда і потримає її в своїй. Що можна про них сказати?
(Теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі...).
Невже можна образити людину, якщо у неї такі теплі, добрі руки?
Тож якщо хочеться образити кого-небудь із товаришів, необхідно згадати про добрі руки. Руки допоможуть нам потоваришувати.
Література:
https://harmoniaoleksandriya.files.wordpress.com
https://hayvoron-rmk.edukit.kr.ua
1. Газета «Здоров’я та фізична культура»
№9 (357), вересень 2017
Тренінгове заняття «Учимося бути толерантними і аргументувати власну думку»
2. Газета «Початкова освіта»
№18(810), вересень 2017
Стаття «Виховання толерантності у початковій школі» (З досвіду роботи)
1