Година спілкування спрямована на те, щоб формувати адекватну самооцінку, виховувати самоповагу і повагу до інших. формувати в учнів свідоме ставлення до вибору майбутньої професії, навчати аргументовано відстоювати власну думку; розвивати мислення; виховувати в учнів впевненість, культуру спілкування, повагу до думки співбесідника. спонукати учнів замислитися над запитанням «Для чого людина живе?»; формувати у них активну життєву позицію; виховувати в учнів бажання знайти у житті своє місце, бути корисними суспільству. До розробки додається презентація.
Морозова Алла Володимирівна
вчитель математики Смілянської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №12
Смілянської міської ради Черкаської області
Година спілкування:
«Моральний ідеал та твоє місце в житті»
Мета: Формувати адекватну самооцінку, виховувати самоповагу і повагу до інших. формувати в учнів свідоме ставлення до вибору майбутньої професії, навчати аргументовано відстоювати власну думку; розвивати мислення; виховувати в учнів впевненість, культуру спілкування, повагу до думки співбесідника. спонукати учнів замислитися над запитанням «Для чого людина живе?»; формувати у них активну життєву позицію; виховувати в учнів бажання знайти у житті своє місце, бути корисними суспільству. Обладнання: картки з афоризмами на тему «У чому сенс життя?», клубок ниток, аркуші паперу, ручки
(презентація «Життя прекрасне»)
2 - а група.
Відеоролик «Камінь і пісок»
Гра ,,Гарячий стілець’’ Слово вчителя. Кожна людина – це багатогранний світ, це маленьке зоряне небо, хаос відчуттів думок, можливостей і вчинків. Юність — пора мрій та сподівань. Добре, якщо ці чудові можливості залишаться із вами на усе життя. Але, як правило, у реальному житті нас спіткають розчарування, невдачі. Це може торкнутись і обраного життєвого шляху — професії, яка, на вашу думку, мала розкрити вашу особистість і ваші здібності. Справа, що спершу, у мріях, здавалась цікавою, приємною і тому простою, раптом перетвориться на копіткий щоденний і подекуди тяжкий труд. Тож треба бути готовим, щоб прийняти труднощі і вдруге відчути, що обрана професія — дійсно ваша доля. Відеоролик «Три кедра»
Ставши учнем дев'ятого класу, хлопець чи дівчина розуміють, що до самостійного дорослого життя їм залишається лише три кроки — останні шкільні роки. Наступає час, коли не школі, не вчителям і навіть не нашим батькам, а саме вам потрібно визначити свій подальший життєвий шлях, зробити вибір долі і нести відповідальність за цей вибір. Вам самим доведеться шукати відповіді на запитання, які поставить нам життя. Кілька днів тому вам було запропоновано відповісти на запитання: «Як ти плануєш побудувати своє життя?». Гадаю, вам буде цікаво дізнатись, як на нього відповіли друзі і однокласники. Творче завдання «Твої плани на майбутнє» Усі учні класу по черзі зачитують свої відповіді на запитання. Слово вчителя.Давайте спробуємо узагальнити ваші думки. Кожен із вас мріє про цікаве, яскраве і благополучне майбутнє, кожен прагне визначити сенс свого життя. Запитання до учнів. Скажіть, будь-ласка, що вам потрібно для того, щоб ви вважали своє життя яскравим? Слово вчителя. : Узагальнюючи ваші висловлювання, можна зробити висновок, що основними складовими яскравого, змістовного життя є: по-перше, трудова діяльність, що приносить матеріальне і моральне задоволення; по-друге, друзі, любов, родина і, по-третє, повноцінний відпочинок. Отже, ці три фактори ви вважаєте найбільш важливими для себе. Сьогодні ми поговоримо із вами про ваші майбутні професії. Бесіда. Чарльз Дарвін свого часу сказав: «Якщо ви вдало оберете труд і докладете до нього душу, то щастя саме знайде вас».
Слово вчителя. Так чи інакше, але вам самим обирати справу, якій присвятите життя. Як ви гадаєте, друзі, якими якостями має володіти людина, щоб досягти успіху у роботі? (Учні висловлюють власні думки щодо запитання, ведучі узагальнюють відповіді і записують на дошці:- «Талант», «Цілеспрямованість», « Працелюбність ».) Ось які складові успіху ми із вами визначили (показує на дошку). А тепер цікаво дізнатись, що ці складові означають для вас. (Учні класу по черзі дають визначення поняттям «талант», «цілеспрямованість» та «працелюбність».) Зверніть, будь-ласка, увагу на ці слова: визначити власну долю, зрозуміти себе, свої зацікавленості, залишитися відданим своїй меті і праці — це найбільше щастя для людини. Визначити мету усього життя — завдання не з легких. Для цього, напевне, спочатку потрібно відповісти на запитання: «Що я робитиму найближчим часом?» Відповідь на нього і буде першим кроком до цієї мети. Запитання до учнів. Скажіть, досягти якої мети ви прагнете нині? Слово вчителя. Юність — пора мрій та сподівань. Добре, якщо ці чудові можливості залишаться із вами на усе життя. Але, як правило, у реальному житті нас спіткають розчарування, невдачі. Це може торкнутись і обраного життєвого шляху — професії, яка, на вашу думку, мала розкрити вашу особистість і ваші здібності. Справа, що спершу, у мріях, здавалась цікавою, приємною і тому простою, раптом перетвориться на копіткий щоденний і подекуди тяжкий труд. Тож треба бути готовим, щоб прийняти труднощі і вдруге відчути, що обрана професія — дійсно ваша доля. Запитання до учнів. Скажіть, будь-ласка, ким ви переважно відчуваєте себе у житті: оптимістами чи песимістами. Відеоролик «Вікно» Гра «Оптиміст і песиміст». У грі беруть участь усі учні класу. Спочатку із числа учнів учитель обирає п'ятьох суддів (хлопців та дівчат, які протягом заходу показали себе найбільш розміркованими, практичними і незалежними особистостями). Учитель пропонує для обговорення наступну ситуацію: «Учень N дуже захоплюється культурою та історією Японії. Загалом йому цікаво усе, що пов'язане з цією країною, він мріє поступити до престижного університету на факультет сходознавства. Але, по закінченню школи, учень не може, здійснити свою мрію: державний конкурс дуже великий, а на контрактне навчання у родини не вистачає коштів. Урешті-решт N вимушений поступити до технічного вузу.» Завдання гри —"обидві групи мають визначити позитивні (оптимісти) і негативні (песимісти) сторони цієї ситуації. Судді мають оцінити усі наведені доводи. Перемагає група учнів, яка виявилась переконливішою. Можливе і зарахування нічиєї. Слово вчителя. У грі ми переконались, що у будь-якій ситуації можна віднайти і позитивні, і негативні моменти. Отже, важливо визначитись, який бік прийнятний саме для вас, зрозуміти, що поразка чи перемога залежить насамперед від того, як поставитись до даної ситуації. . З цього приводу дуже корисно згадати слова російського мовознавця Дмитра Лихачова: «Нас цікавить, якими рисами має володіти випускник? Розміркованим оптимізмом. Він має уміти з готовністю і гідністю переносити усі життєві труднощі, без яких не прожити і без яких, у решті-решт, життя було б порожнє». Тож знову ми повернулись до того, що справу нашого життя визначають наші особисті якості. Творче завдання «Однодумці чи опоненти?» Учитель розділяє учнів на дванадцять груп. Кожна група отримує картку, на якій написано афоризм. Завдання групам: пояснити думку мудреця; висловити згоду з нею, або ж заперечити. Афоризми: Для чого світу ти? Ніщо ти перед ним. Існуєш ти чи ні — примара все і дим. Безодні з двох боків буття твого зіяють. А поміж ними — ти, ніщо у світі цім.(Омар Хайям.)
Ми ляльки слухняні в долонях творця! Це сказано мною не заради слівця. Нас по сцені Всевишній за ниточки водить И складає у скриню, як до краю життя нас підводить.(Омар Хайям.)
Красиво жити — це не звук порожній. Лише отой, який красу примножив Трудом та боротьбою — той життя красиво прожив, Воістину, увінчаний красою! (Бехер.)
Людина — частинка природи, а у природи, як відомо, бувають день і ніч, ясні дні і похмурі, приливи і відпливи, весна, літо, осінь, зима.
Творче завдання «Пори року людського життя». Учитель розділяє учнів на чотири групи: «Весна», «Літо», «Осінь» і «Зима». Група «Весна» записує на папері п'ять позитивних і п'ять негативних асоціацій, пов'язаних із дитинством, група «Літо» — з юністю, група «Осінь» — із зрілістю, група «Зима» — зі старістю. Після виконання завдання учитель і учні обговорюють усі «пори року» людського життя, дають їм оцінку (визначають найпрекраснішу, найяскравішу, найважливішу для долі та ін.). Слово вчителя. Так як і кожна пора року прекрасна по-своєму, так і кожний етап людського життя — дитинство, юність, зрілість і навіть старість мають чудові моменти. Дитинство — безтурботність, юність — окриленість, захопленість, закоханість, зрілість — прихід поміркованості, пора набуття життєвого досвіду. Найбільш непривабливою для кожного з нас здається старість. Але ж івойа по-своєму обдаровує людину мудрістю, розумінням справжніх людських цінностей: доброти, чесності, щирості, справедливості. Павлу Загребельному належать слова: «І що таке старість? Може її й немає зовсім, а є тільки зношеність душі. В одних душі зношені вже замолоду, а в інших — незаймані до високих літ». (Увага учасників звернена на зміст плакату,який містить вислів українського філософа, письменника Г. Сковороди: «Життя – це безперервний пошук істини») Слово вчителя. Шановні учасники, чи згодні ви з такою думкою Г. Сковороди? (Аргументи учасників) Слово вчителя. До ваших слів я хотіла б долучити окремі крилаті вислови: «Живи не як хочеться, а як можеться» (народна мудрість); «Пора перестати чекати несподіваних подарунків від життя, а самому робити життя (римський філософ Марк Аврелій); «Найпрекрасніші і найщасливіші ті люди, хто прожив своє життя, піклуючись про інших» (В. Сухомлинський). (Вчитель звертає увагу учасників на стенд, де наклеєні три ілюстрації із зображенням дитини, будинку, дерева) Шановні хлопці й дівчата, чи вбачаєте ви зв’язок між цими зображеннями? (Аргументи учасників) Слово вчителя. Чи приймаєте ви твердження, що за своє життя чоловік повинен збудувати будинок, посадити дерево і виростити дитину? (Міркування учасників) Слово вчителя. Життя – складна річ. Як каже відоме прислів’я, «життя прожити – не поле перейти». На жаль, від народження до смерті людину супроводжують не тільки білі, а й сірі, інколи й чорні смуги. Дай, Боже, тільки, щоб чорних і сірих смуг у нашому житті було якомога менше. Зараз учасники спробують умовно зобразити схему життя. Для цього необхідно відповісти на запитання, використавши тільки білі й сірі смужки. Білі означатимуть життєвий позитив, сірі – негатив. Запитання:
(Відеоролик про Ніколаса Вуйчича) Слово вчителя. Шановні учасники, я пропоную побудувати символічний будинок майбутнього, про яке ви мрієте.
Слово вчителя. Сьогодні, друзі, ми поставили перед собою важливі запитання: як визначитись щодо майбутньої професії? Як не помилитись у цьому життєво важливому виборі? Що стане запорукою нашого успіху у професійній сфері? Дивлячись на чудові краєвиди, дивуєшся, як багато краси і любові вклав у них Творець. Невже можна бути нещасними серед такої казки? Чи гідні ми такого подарунку Господа? Чи не станемо ми рабами жорстокості й ненависті? Я вірю в щасливе майбутнє нашого народу, бо він на це заслуговує. Я вірю в прекрасну долю кожного з нас, бо ми всі цього гідні. Прощаючись з усіма вами, хочу щиро подякувати і гостям, і учасникам . Бажаю вам, щоб ваше життя було сповнене тільки щасливих миттєвостей, щоб воно відкрило для нас свої найзаповітніші цінності. Отже, друзі, загальний смисл існування всіх людей любити людей, життя і робити його кращим.
|
Література
1. Артеменко.О.С. Виховні години. – ТОВ « Видавнича група " Основа” », 2008.
2. Біологія. – ТОВ « "Видавнича група Основа” », 2007. - № 4.
3. Ситник Л.Г. – Технології виховної діяльності класних керівників 7 – 8 класів
4. hotom.at.ua
5. myrefs.org.ua/
7. http://www.yrok.net.ua/
1