Дата___________
Година спілкування
Тема: «Первоцвіти – краса, яка потребує захисту»
Мета: познайомити дітей з першими весняними квітами лісу; дати знання про первоцвіти занесені до Червоної книги, розширювати знання про охорону цих рослин. Познайомити з народними легендами, що пов’язані з первоцвітами. Виховувати любов до природи, викликати прагнення бережливого ставлення до неї, розвивати навички культури поведінки.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Довкілля наше неповторне,
Довкілля наше чарівне.
То сонечко тебе пригорне,
То злегка вітерець дихне.
То дощик рясно землю вмиє,
А то веселка зацвіте.
То небо знову заясніє,
З землі зернятко проросте.
Наш світ живий і розмаїтий,
Довкілля наше чарівне.
Он на лугах розквітли квіти
І все це радує мене!
Н. Красоткіна, «Наше довкілля»
ІІ. Основна частина
1. Слово вчителя
- Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Пісня весняного струмочка, шепіт лісу, щебетання дзвінкоголосих пташок, пахощі квітів, срібні струни дощів - все це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. Спілкування з природою, навіть просто її споглядання, приносить нам радість. Травинка, що вперто пробивається крізь асфальт, політ бджоли, нічні трелі солов'я, барвиста веселка в небі, біла піна квітучих садів - все це несе в собі невичерпний заряд краси. І все це таке близьке і дороге людському серцю. Світ природи сповнений дивовижних барв, чудових звуків, досконалих рухів і форм.
- Які є ознаки приходу весни? ( Танення снігу, довший день, сонце світить яскравіше, з’являються бруньки на деревах, перші весняні квіти …)
2.Інтерактивна гра «Мікрофон»
— Закінчіть речення.
● Весна подобається мені, тому що...
● Весна — чудова пора року, адже...
● Я люблю весну-красну, бо...
● Моя улюблена перша квітка...
3.Повідомлення теми і мети години спілкування.
Тема нашої години спілкування: . «Первоцвіти – краса, яка потребує захисту». Ми познайомимося з першими весняними квітами лісу; розглянемо первоцвіти занесені до Червоної книги, будемо розширювати знання про охорону цих рослин, розвиватимемо навички культури поведінки, виховуватимемо любов до природи, викликати прагнення бережливого ставлення до неї.
- Щойно пригріє перше весняне сонечко, у наших лісах з'являються перші вісники весни — тендітні первоцвіти. Ми мало знаємо про них. Дивно, але ці квіти не страшаться раптового снігу, морозу. Вони є немов символом пробудження природи від зимового сну.
Первоцвіти дуже швидко зацвітають, перетворюючи нашу Землю на яскравий килим, але зовсім на короткий час. Наче сама весна нам посміхається й ховається за обрієм. Чи не диво це! Як радісно помилуватися неповторною красою природи — первоцвітами!
Ранньовесняні рослини є їжею для комах, які є їх запилювачами. У разі зривання квітів комахи гинуть, а рослини не запилюються і не утворюють насіння. Так необдуманими діями знищуємо ранньовесняні квіти.
5. Відгадування загадок Весни про першоцвіти
1. Перша квіточка весняна
Тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
І з’явився цвіт біленький.
(Підсніжник).
2. Цвіте синьо, лист зелений,
Квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив-
Його не займає.
(Барвінок).
3. Я найперший розквітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте,що за квітка,
Бо мене не стане влітку.
(Пролісок).
4. Дзвіночки в лісі ніжні-ніжні,
Немов сніжинки білосніжні.
В зеленім листі спочивають,
П’янкий весняний запах мають.
(Конвалії).
5. Я схожа на дзвіночок,
Росту в бору сосновому
І знову в платті новому.
(Сон-трава).
6. Лікувальну силу маю,
Жовтим цвітом розцвітаю.
Називають „ключ весни ”!
Як я звуся? Ти скажи!
(Первоцвіт).
7. Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває.
(Барвінок).
8. Фіолетові малята
весну люблять зустрічати.
(Фіалки).
9. Я на інших геть не схожий,
Кучерявий та пригожий
Постелю під голе віття
Фіолетове суцвіття.
(Ряст).
10. Ця квітка – сонечка портрет
Та знаменита не квітками,
А дивовижними листками.
(Мати-й-мачуха).
11. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
Демонстрація відео фрагменту «Перші квіти весни»
Вчитель. Але не всі люди ходять до лісу милуватися, дехто має наміри наживитися, знищити перші квіти. Коли і у вас з'явиться бажання зірвати первоцвіти, не поспішайте, замисліться — вони можуть зникнути з цього лісу, з нашої Землі. Чи хотіли б ви цього? Тільки уявіть, що можуть зникнути сон-трава, медунка, мати-й-мачуха, підсніжник, пролісок, конвалія, горицвіт весняний, білоцвіт, первоцвіт.
6. Хвилинка відпочинку. Релаксація.
- Закрийте очі.
- Уявіть собі, що ви у лісі весною. Навколо вас багато весняних квітів. Повітря чисте. Як легко дихається… Ви насолоджуєтесь прекрасним краєвидом. Відкрийте очі. Понюхайте запах квітів. Ви повернулись з подорожі.
7. Гра «Відгадай квітку за кольором»
Учитель. – Зараз ми пограємо у гру.
Умова гри: Я буду називати колір квітки, а ви називаєте відповідні назви весняних квітів.
(Весняні квіти у вазах)
Білий колір – підсніжник, білоцвіт, конвалія, анемона, нарцис.
Жовтий колір – мати-й-мачуха, кульбаба, калюжниця, цибулька гусяча, горицвіт.
Синьо-блакитний колір – пролісок, барвінок, переліска, сон та ін.
Фіолетово-рожевий колір - медунка, фіалка, зозулинець, ряст, бузок та ін.
8. Слово вчителя
- Що ми можемо робити, щоб зберегти в наших лісах красу первоцвітів? Не рвати самим квіти й не дозволяти, щоб це робили інші.
Первоцвіти швидко в'януть, а люди набирають їх у лісах великими букетами. Часто виривають з корінням чи з цибулинами, не залишаючи жодної надії на порятунок.
Мабуть, багато хто й і не здогадується, що майже усі види первоцвітів занесені до Червоної книги, адже їх кількість у природі щороку зменшується.
В Україні заборонена торгівля ранньоквітучими весняними квітами — первоцвітами. Але на вулицях та ринках міст продаються рослини, занесені до Червоної книги України. Подумайте, якщо ми відмовимося купувати букети первоцвітів, то ними перестануть торгувати.
Продавці первоцвітів порушують закони України «Про Червону книгу України», «Про охорону навколишнього середовища України». Порушників карають штрафами. Але Закон оберігатиме природу тоді, коли кожна людина шануватиме його, цінуватиме кожну рослину, занесену до Червоної книги.
Отже, рідкісні квіти можуть зникнути зовсім, якщо ми не оберігатимемо їх. Тільки від нас самих залежить, чи будуть навесні квітнути першоцвіти в наших лісах.
Тому, перебуваючи на природі, не винищуйте квітів, залишайте майбутнім поколінням куточки первісної краси нашої Землі. Адже кожна рослина неповторна.
9. Розв'язування проблемних ситуацій.
1. Що ти робитимеш, коли на твоїх очах ламатимуть гілки дерева? Бігатимуть по клумбах?
2.Твої дії, коли стежиною, якою йдеш, біжить їжачок? Повзе вуж? Стрибає жабка? Повзе равлик?
Народні прикмети про квіти.
Мовою перших квітів:
• Масове цвітіння пролісків - на помірну погоду влітку.
- Багато пролісків - гарно вродить картопля.
• Поява жовтих квіток мати-й-мачухи - вірна ознака теплих днів наприкінці березня - на початку квітня.
• Завжди і всюди медунка зацвітає пізніше мати-й-мачухи і раніше кульбаби.
- Провісником настання тривалого, стійкого тепла, пісня похолодання і затяжних днів з негодою, стають золоті ключики первоцвіту.
• Ніжні проліски стулюють свої пелюстки і злегка вигинають квітконіжку - чекай негоди, дощу.
• Розкрита квітка фіалки — буде гарна погода.
IX. Підсумок.
Отже, бачимо, що весна нікого не забула, нікого не залишила поза увагою: всім дала і красу і радість, всіх щедро напоїла своєю життєдайною силою.
Тож давайте привітаємо весну гарною трудовою справою – влаштуємо невеличкий квітничок.
(На дошці плакат з макетом квітника)
- Підійдіть до нашого квітника і посадіть у нього свою улюблену весняну квіточку. (Діти прикріплюють намальовані квіточки у квітник)
- Подивіться, який прекрасний наш квітник!
Учитель. Якщо вам сьогодні було цікаво слухати розповідь про квіти – окрасу нашого життя, якщо у вас виникне бажання розширити ваші клумби вдома та й школі, то наш виховний захід досягнув мети. Адже квіти – одне з найпрекрасніших творінь природи.
Квіти – частина природи, вбрання рідної Землі, нашої планети. Це обличчя людської гідності. Завдання кожної людини – берегти її, як своє життя, любити, вивчати, спостерігати.