Година спілкування «Пішохідні переходи. Екскурсія селом» для початкових класів.
Село, у якому ми живемо, можна порівняти з цікавою маленькою книгою. Для того щоб розумно її читати, щоб не трапилося біди, і дорослі, і малі повинні знати азбуку вулиць, доріг.
Мета: розширювати знання дітей про правила дорожнього руху, які вивчали раніше; учити користуватися цими правилами в різних ситуаціях, розпізнавати дорожні знаки; закріплювати вміння переходити вулицю на регульованому та нерегульованому перехрестях; виховувати культуру і дисциплінованість пішохода.
Цільовий інструктаж із техніки безпеки
1. ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО ЕКСКУРСІЇ
дорожнього руху, дорожніх знаків, сигналів світлофора
Діти шикуються біля школи.
Учитель. Правила дорожнього руху — це своєрідна дорожня грамота, знати яку повинні всі, щоб не продовжити сумний перелік жертв на дорозі.
Село, у якому ми живемо, можна порівняти з цікавою маленькою книгою. Для того щоб розумно її читати, щоб не трапилося біди, і дорослі, і малі повинні знати азбуку вулиць, доріг. Метою нашої екскурсії є розширення ваших знань про правила дорожнього руху, формування вмінь безпечного руху на вулицях і дорогах.
Зараз ми прочитаємо девіз нашої екскурсії.
Усі (разом)
Руху правила єдині
Знати добре всі повинні!
Учитель. Зараз перевіримо, як ви підготувалися до нашої екскурсії. Я читатиму віршовані рядочки-загадки, а ви мені допомагатимете — останнє слово додаватимете.
Ти, мій друже, не спіши.
Щоб не скалічить ні ногу, ні руку,
Вивчи правила... (дорожнього руху).
Пам’ятай, мій друже,
Що забави на дорозі
Небезпечні... (дуже).
Учитель
Я вам сказати мушу,
Що живемо ми лише раз.
Бережіть себе і друзів
Та згадуйте ПДР щораз.
Як устане, то й неба дістане. (Дорога)
Обабіч мене будинки великі й малі.
(Вулиця)
Щоб пильно глянули на мене.
Очей же я аж троє маю:
Червоне, жовте і зелене. (Світлофор)
Учитель. Інспектори патрульної служби — мужні люди, які несуть свою службу і в спеку, і в холод. Вони перевіряють готовність автомашин до руху, стежить за виконанням правил дорожнього руху, першими допомагають постраждалим в автомобільних аваріях.
Учитель. Місце, де ми стоїмо, де перехрещуються дороги та вулиці, називається перехрестям.
(Учитель демонструє таблиці, на яких зображені види перехресть.)
Стоїть вартовий на посту трудовім,
Пильнує порядок у місті моїм.
Є паличка в нього в руці чарівника —
За мить всі машини зупинить вона. (Постовий із жезлом)
До речі, у світлофора є своя цікава історія виникнення. Світлофору вже понад триста років. Він почав свій трудовий шлях на залізниці. Перші світлофори були незручними — поруч із ними стояла людина і змінювала скло. Тривалий час світлофор був двосекційним. 1929 року перший світлофор з’явився в Москві. Він був схожим на годинник: по його червоному, жовтому, зеленому секторах бігали стрілка. Тепер у великих містах працюють світлофори, що самі можуть керувати транспортом. їм допомагає електроніка.
Світлофор три ока має,
Він про все розповідає.
Жовтий — стій і роздивись,
Враз замри — не ворухнись.
А червоний запалає,
Він іти забороняє.
А зелений засвітився —
Це для тебе шлях відкрився.
Групою, під керівництвом учителя, учні переходять дорогу на регульованому переході:
Учитель. Нагадайте, як необхідно переходити нерегульоване перехрестя, вулицю.
Орієнтовні відповіді;
лінії розмітки;
Діти разом з учителем повертаються до майданчика.
Запитання
Учитель. А зараз до нас у гості завітали Дорожні знаки. Привітаймо їх!
Виходять учні з картками дорожніх знаків. Вони зачитують вірші, а решта дітей визначають, як називається знак.
Дорожні знаки (по черзі)
Дорогу не перебігай!
Вмить авто не зупинити,
Можна лиха наробити.
(Рух пішоходів заборонено.)
І безпечне, й зручне місце —
пішохідний перехід.
Не ходіть через дороги навпростець —
це шлях біди.
Перехід усім нам радий,
завертайте всі сюди!
(Пішохідний перехід)
По тротуарах праворуч ходи,
А де пішохідних доріжок немає,
Вас інше правило оберігає:
Зійдіть на узбіччя проїжджої частини,
Щоб не знайшла вас нещастя година.
Крокуйте сміливо назустріч машинам,
Щоб бачити руху повну картину. (Доріжка для пішоходів)
Там ти транспорту чекай.
Стоячи на тротуарі, на дорогу не ступай,
Рухові не заважай.
(Місце зупинки автобуса)
В чому його секрет?
Знак усіх застерігає:
«Небезпечне тут катання!»
(Рух на велосипедах заборонений)
Бо цей знак попереджає,
Що в’їзд сюди заборонне
(В’їзд заборонений)
►► Гра
І проспекти, і бульвари —
всі шумливі в наші дні,
Ти проходь по тротуару
лиш по правій стороні!
Пустувати тут, де люди,— ... (заборонено)!
Стань взірцевим пішоходом!
Це... (дозволено)!
Як заходиш до трамвая,
краще уперед пройди,
Не крутись, це заважає,
стій спокійно чи сиди,
їхать «зайцем» — знають всі —
це ... (заборонено).
А бабусі дати місце —- це ... (дозволено).
Якщо ти гуляєш десь там,
бігаючи, не забудь;
Переходиш перехрестя —
особливо пильним будь.
Йти, коли червоне світло,— ... (заборонено).
На зелене навіть дітям йти... (дозволено).
Учитель
Любіть себе та інших поважайте,
Своє життя й здоров’я бережіть І правильну дорогу вибирайте,
Якщо бажаєте до старості дожить.
Щоб не спізнитись, ви не поспішайте. Раніше вийдіть, щоб спокійно йти.
А по дорозі рот не розкривайте,
Щоб і життя й здоров’я зберегти.
Дорогу виберіть до рідної вам школи, Щоб світлою й безпечною була.
\ І навпростець теж не ходіть ніколи*
Собі та іншим не бажайте зла.