Година спілкування "Права дитини"

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про основні права дитини, ознайомити з деякими нормативно-правовими актами щодо прав людини (Конституцією України, Декларацією прав дитини, Конвенцією про права дитини), вчити бути гідними людьми, виховувати в учнів високу правову культуру.
Перегляд файлу

Година спілкування (5 клас). Права та обов’язки дитини. Поняття гідності.

Мета: поглибити знання учнів про основні права дитини, ознайомити з деякими нормативно-правовими актами щодо прав людини (Конституцією України, Декларацією прав дитини, Конвенцією про права дитини), вчити бути гідними людьми, виховувати в учнів високу правову культуру. 

Обладнання: скринька (на дні лежить дзеркало), Конституція України, Декларація прав дитини, Конвенція про права дитини, матеріали до ігор «Знищимо шкідників», «Чарівний клубок».
Хід заняття:
 


  • У мене в руках чарівна скринька, а у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але не розповідати кого він там побачив аж доти, поки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.

  • То кого ж ви побачили у чарівній скриньці?

  • Так, ви побачили (в чарівному дзеркалі) себе. Людина є найціннішим скарбом на нашій планеті. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на Землі немає і не буде.


 


Учень. Василь Симоненко писав: 
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві та злі.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.

 


Пройде не одне десятиріччя, поки людство зрозуміє цю істину. І пройде не одне десятиріччя, поки людство, нарешті, прийме досконалі закони, які оберігатимуть дитину.

  • Діти, погляньте на цю тоненьку книжечку, що я тримаю в руках. Хто її впізнав? 
  • Це – Конституція України, в якій записано всі закони, по яких ми живемо в нашій країні. Але сьогодні ми з вами познайомимось із законами, в яких записані права дитини.
  • Давайте перш за все з’ясуємо, що ж таке право?
  • Право – це можливість щось робити і здійснювати. Права дитини – це те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть відмовити для того, щоб подорослішати і вести повноцінне життя.
  • А зараз згадаємо історію...


У різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Аж у ХVІІ – ХVІІІ століттях на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику.

А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви?

Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень». Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які оберігали б їхнє життя. Аж у 1959 році, на основі Світової «Декларації прав людини» (1948), було прийнято «Декларацію прав дитини».

«Декларація прав дитини» - це дуже важливий документ, в якому визначені права дітей. Цей закон повинні виконувати всі люди нашої Землі.
 


Учень. Декларація – це просто
Оголошення всіх прав,
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ви – рівні
Від народження в правах.
І людина – змалку вільна, 
Наче в небі синім птах...
Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать, 
І ніхто у всьому світі -
Їх не сміє ображать!
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить,
І по правилах хороших,
По закону треба жить!
 



20 липня 1989 року Генеральною Асамблеєю була прийнята «Конвенція ООН про права дитини». Для України вона набула чинності з 27 вересня 1991 року.


Слово «конвенція» - це латинське слово, що в перекладі означає договір з певних питань. В даному випадку це договір про права дитини. Конвенція має 54 статті написаних на 6 мовах. ООН у своєму відомстві має комітет з прав дитини, якому кожна держава звітує про заходи, які вжиті згідно з Конвенцією. Він же досліджує, як у країнах дотримуються права.
 

  • Зараз ми познайомимось із правами дитини на основі Конвенції.


В ході роботи давайте створимо пам’ятку «Дерево права» ( на листочках дерева записати права дітей).
Сценка 1.
 


Зайченя. 1, 2, 3, 4, 5.
Вийшов Зайчик погулять!
В мене є смачна цукерка, 
Є скакалка, є люстерко!
Лисиця. Йди сюди, малюк вухатий!
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку! Дай цукерку!
Та й нащо тобі люстерко?
Це мені воно згодиться, 
Я ж красунечка Лисиця!
Ведмідь. Декларації Лисице, 
Ти, звичайно, не читала.
Це серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож віддай все малюкові,
Бо такий закон для всіх!
 


 

  • Чиї права порушено? Хто їх порушив?
  • Хто в цьому випадку знає закон і права?

Сценка 2

 


Собачка. Добрий день, кумасю Кішко, 
Йди посидимо хоч трішки.
Кішка. Ой нема коли сидіти,
Он гуляють в мене діти!
Кошенята. Кидай м’яч!
Мерщій лови! 
Ось дивися! 1, 2, 3!
Ой! Мені не повезло, 
Я розбив чуже вікно!
Собачка. Зараз Кошеня погане
Ремінця я враз дістану!
 

Сценка 3
Тато. (Читає газету).
Ех, знову «Динамівці» внічию зіграли з Іспанією!
Син. Тату, підпиши щоденника!
Тато. Що там знову?
Син. Зауваження та «2» з української мови.
Тато. Ах ти, негіднику, я ж тебе попереджав! (Дістає ремінь).
Син. Тату, я більше не буду! Я виправлюсь! (Втікає).
Тато. Я тобі дам зауваження... (наздоганяє).
 


  •  
  •  
  • Чиї порушено права?
  • Що не виконав син?

Учень. Хоч ми малі ще школярі
Та внас закон є і права.
І ми навік запам’ятали
Із Декларації слова:
Всі діти вільні і всі рівні,
І треба всім нам дружно жить.
Тож ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любить.
 

  • Використання прав дитиною нерозривно пов’язане з виконанням ними своїх обов’язків.
  • А що ж таке обов’язок?
  • Обов’язок – це те, що ви повинні робити, щоб бути корисним собі та оточуючим. А які обов’язки повинні виконувати діти, ми дізнаємося, коли заглянемо до чарівної скриньки. З останнім подихом осені до неї злетілись осінні листочки, на яких записані обов’язки дітей. 
  • Старанно вчитися;
  • охороняти природу;
  • берегти пам’яткм культури;
  • дбайливо ставитися до шкільного майна;
  • дотримуватись правил особистої гігієни;
  • допомагати старшим;
  • дотримуватись правил дорожнього руху;
  • бути ввічливим;
  • поважати оточуючих.
  • А зараз пропоную гру «Знищимо шкідників». (Діти розв’язують запропоновані завдання. «Шкідники» перетворюються на квіти.)

1. Яе право порушив Іван-царевич у казці «Царівна-жаба»?
А) вільно висловлювати думку;
Б) на власність особистих речей;
В) на навчання.
2. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та оточуючим.
А) обов’язок;
Б) право.
3. У казці «Дюймовочка» який злочин вчинили окремі персонажі проти Дюймовочки?
А) вбивство;
Б) розбій; 
В) викрадання.
4. Це те, що ти можеш робити.
А) обов’язок;
Б) право.
5.Чи правильно вчинили поліцейські, схопивши Буратіно і не давши промовити йому жодного слова? Яке право порушили?
А) на житло;
Б) вільно висловлювати думки;
В) право на інформацію.
6. Хто в казці «Колобок» вчинив найнебезпечніший злочин?
А) вовк;
Б) лисиця;
В) ведмідь.
7. Чи порушив закон Буратіно у казці «Золотий ключик» небажанням вчитися?
А) ні;
Б) так;
В) це його справа.
- На кожній квітці є буква. Складіть слово.

Г І Д Н І С Т Ь 

- Що таке гідність?
- Якою повинна бути гідна людина?

Гра «Чарівний клубок».

Діти стають у коло. Розмотуючи клубок бажають товаришеві щось хороше, лагідне.
Пісня «Усмішка».
 

docx
Додано
9 вересня 2021
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку