Поданий матеріал буде корисним в роботі класних керівників. Велика увага приділяється збагаченню знань дітей про природнє середовищє України, ознайомленню з народними традиціями лікування рослинами
Година спілкування « Рослини нашого краю»
Мета: збагатити знання дітей про лікарські дерева, кущі України; ознайомити з
народними традиціями лікування рослинами, розвивати пам'ять, мислення, мовлення;
виховувати бережливе ставлення до рослин, любов до рідного краю.
Обладнання: кольорові картки, плакат «Моя квітуча Україна», конверти з пазлами.
Хід
І. Вступна бесіда.
Діти, сьогодні ми підведемо підсумки нашої багатомісячної роботи з теми «Рослини нашого краю». І помандруємо ми по сторінка нашого журналу, який називається «Рослини нашого краю». Подорожуючи від сторінки до сторінки, ми згадаємо, що дізнались про символи –рослини, легенди про них, а також послухаємо нову інформацію, яку нам підготували наші дослідники про лікувальні властивості рослин.
II. Перша сторінка «Значення рослин в житті людини».
Рослини – безцінний дар природи. Їхнє значення важко переоцінити. З давніх-давен історія людства пов’язана з ними. Це живий дух, невід’ємна частина їхнього життя. Рослини годують, одягають, зігрівають, лікують, рятують.
Давня притча розповідає про те, як учитель послав до лісу школяра принести кілька безкорисних рослин. «Вчителю, - сказав, повернувшись учень, - я три дні ходив лісом і не знайшов жодної такої рослини».
Завдання «Мозковий штурм»
1. Які рослини використовує людина, як продукти харчування?
2. З яких рослин виробляють борошно, крупи, цукор, олію?
3. Які рослини людина використовує для виготовлення одягу?
4. Які рослини використовують для будування жител, виготовлення меблів?
5. Які рослини людина використовує як корм для свійських тварин?
6Які символи –рослини в Україні ?
Висновки:
-рослини мають величезне значення для життя людини.
-очищують повітря;
-дають людині їжу;
-є матеріалом для виготовлення паперу й меблів;
-використовують у будівництві;
-лікують людей;
-зберігають вологу;
-дають затінок у спеку;
-дарують людям красу.
ІІІ. Друга зупинка «Український віночок»
Діти, коли ми з вами готувались до свята «Ми – маленькі козачата», то дізнались, що прикраса дівчини - українки - це віночок. Всі дівчата люблять плести віночки з квітів. Давайте згадаємо, що означає кожна квіточка.
(Діти відповідають)
Кожна квітка, наче на долоні,
Але й кожна таємницю має. Друже мій, послухаймо сьогодні,
Що нам кожна квітка промовляє.
Мальва –ці квіти – віра, надія, любов, засіб від серцевих хвороб
Ромашка –вірш
Я на сонце дуже схожа –
Золотиста, ніжна, гожа
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю. Відгадати нам не важко.
Що за квітка я............ Ромашка
Незабудка –ця ніжно-блакитна квіточка неймовірної краси означає любов і відданість.
Барвінок – вірш.
Барвінок до вінка в’яжи, У квітці цій - життя душі. Як небо, квітка ця блакитна,
В вінку займає місце гідне.
Безсмертник- означає здоров`я. На вигляд вони маленькі, не дуже примітні, але їх користь для людини є надзвичайно великою.
Мак – вірш.
Як без вишні не садок, Так без маку не вінок. Цілу купу нарвемо – Всім віночки сплетемо.
Хміль – символізує розум. Він оспіваний в багатьох легендах і піснях
Калина – вірш
Я-не груша, я- не слива,
Я- калинонька вродлива!
Я стою в зеленім листі
У червоному намисті.
Деревій –невибаглива рослина, росте всюди, куди занесе вітер. Вважається символом нескореності і непоборності.
Волошка – вірш.
Волошка в віночку –
Від неба від літа. Волошка – це квітка, Що вміє дружити. Волошка нас в свята церковні вітає
В відварі з волошок Нас мати купає.
Любисток –з легенд та пісень відомо про чудодійні властивості. Його кидали в купіль дитини, аби довго жила, була милою.
IV. Третя сторінка «Легендарна»
Соки цілющих рослин так дивували людей своїми чудодійними властивостями , що вони наділяли їх людськими якостями або приписували їм неіснуючі можливості .
Ми з вами багато працювали в бібліотеці та знайшли кілька легенд про рослини, та випустили газету«Моя квітуча Україна».
Послухайте ще одну легенду про калину Калинка( казка )
Колись давно – давно, в одному селі жила привітна й ласкава дівчинка . Звали ту дівчинку Калинкою . Дуже вона любила квіти . Яких тільки квітів не росло у неї попідвіконню ! Їх вона попереносила з лісу. Видно, й рослинам була до вподоби ця маленька дівчинка , бо ще жоден кущик , жодне стебельце не зів'яло. Всі люди в селі любили Калинку за її добре та щире серце .
Навесні Калинка, як завжди, пішла в ліс . Нелегко було їй сюди добиратися. Довгий шлях пролягав од села до лісу . А обабіч ні деревця, ні кущика . „ Дай, - думає Калинка , - посаджу тут щось , нехай росте”. Так і зробила. Викопала в гущавині лісу тонісіньке стебельце і посадила край шляху . А щоб прийнялося воно, Калинка аж від своєї хати з криниці воду носила та поливала .
Звеселилося стебельце. Росло воно в гущавині ніколи не бачило ясного сонечка й водиці не пило доволі. А тут, на привіллі, швидко розрослося у великий крислатий кущ . Іде якось шляхом подорожній . Стомився, піт витирає . Бачить – рясний кущ . Підійшов ближче . Під кущем трава зеленіє . Польові квіти привітно голівками кивають . Пташечки між віттям радісно щебечуть .
Ну як ти не сядеш тут перепочити? Усміхнувся весело подорожній і сказав :
-Спасибі тим роботящим рукам, що цей кущ посадили, і тому доброму серцю, що його викохало!
Тут увесь кущ немов од сну стрепенувся . Гіллячки напружились, листячко поширшало . Гульк – і враз укрився ніжним білим – білим цвітом .Дивиться перехожий – що воно далі буде? Обсипався цвіт , а замість нього ягоди червоні, як намистинки, виблискують . І дивно – в кожній ягідці заховане маленьке серце . Прийшла й Калинка до свого улюбленця – і здивувалась . Звідки такі зернятка ?А кущ нахиляється до неї і шепоче :
- Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своє ім'я, Калинко .
Відтоді всі так і називають той кущ, ту рослину – калиною.
Легенда про цвітіння папороті Як відомо науці , папороть не цвіте . Вона поширюється спорами . Але люди завжди вірили у красиву легенду про надзвичайний цвіт папороті. Зацвітає папороть у ніч проти Івана Купала і цвіте одну єдину мить. Її завжди охороняє від людей нечиста сила . Опівночі, коли папороть зацвітає , кущ освітлюється якимось особливим червоним світлом .Кажуть , той , хто зірве цвіт папороті , знатиме всі місця , де заховані скарби, та не матиме щастя .
V. Четверта зупинка. «Лікарські рослини»
Ще до винайдення штучних хімічних ліків люди хворіли і лікувалися . Перших лікарів називали знахарями, ведунами, від слів „ знати ” і „ відати ” , тому що вони багато знали про цілющі властивості кожної рослини , відали секретами зцілення і могли приготувати ліки з висушених трав та корінців . Рослин – цілительок поважали, їхні назви передавалися від старших до молодших, з покоління у покоління . А щоб дізнатися, які бувають лікарські рослини, треба скласти пазли (робота в групах - на парті лежать пазли, діти повинні скласти і назвати які бувають лікарські рослини).
Які бувають лікарські рослини ПОЛЬОВІ, САДОВІ, КІМНАТНІ.
Де ростуть польові, садові, кімнатні рослини?
Ви вдома разом з батьками шукали інформацію про цілющі властивості рослин.
Що ви можете про них розповісти?
Лікарські рослини піклуються про нас і наше здоров'я , а ми повинні подбати про їх
збереження. Для цього необхідно розбірливо та раціонально використовувати рослини, що ростуть довкола нас.
VI. Пята зупинка «Буду я природі другом».
Гра «Так чи ні?»
Узимку кури відлітають у теплі краї.
Подорожник – це корисна лікарська рослина.
На нашій яблуні виросло багато смачних шишок.
Липа – садова лікарська квітка.
У сосновому лісі ми збирали моркву.
Сова вдень спить, а вночі шукає собі їжу.
Ромашка польова, лікарська рослина.
Кульбабка – це кімнатна рослина.
Калина – це весняна трав’яниста рослина.
Шипшина – корисна лікарська рослина.
Ромашка – червона квітка.
X. Підведення підсумків подорожі.
— Про що ми сьогодні дізналися?
— Сьогодні ви ще маленькі, але мине час, і всі ви станете дорослими. Тож нехай
кожен з вас задумається над тим, як використовувати природу, щоб не робити їй боляче.
Ви – молодці. Поверніться один до одного, подякуйте за співпрацю, потисніть руки.
У вас на партах лежать папірці – якщо захід вам сподобався, ви дізналися багато
нового - намалюйте веселе сонечко, якщо ні - намалюйте похмуре
сонечко.