Класна година "Толерантність врятує світ"

Про матеріал

Класна година "Толерантність врятує світ" з елементами тренінгу допоможе класному керівникові виховати в учнів уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; почуття взаємодопомоги та дружнього приняття іншої людини; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.

Перегляд файлу

Тема. Толерантність врятує світ

Мета:

- розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей, показати певні рівні толерантної поведінки людини;

- розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію;

- виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; виховувати почуття взаємодопомоги та дружнього приняття іншої людини; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.

Епіграф до заходу: «Усі люди мають недоліки - хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості»

Г.Гвіччардіні — італійський історик,

філософ-гуманіст

Хід заняття

І. Організація класу.

Налаштування учнів на роботу.

Усі сідайте тихо, діти

Домовляймось не шуміти,

Руки гарно піднімати

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

II. Повідомлення теми та мети заняття.

Тема сьогоднішнього нашого тренінгу - «Толерантність врятує світ». Що означає поняття «толерантність»? Чи завжди ми в житті толерантні до інших людей? Які якості має толерантна людина І як їх виховати в собі? На ці та багато інших запитань нам доведеться сьогодні відповісти.

III. Основна частина заняття.

Вчитель. Послухайте вірш В Симоненка. (Відео)

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя - єдина,

Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

Більше тебе не буде,

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

 Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі - людина,

І, хочеш того чи ні,

Усмішка твоя - єдина,

Мука твоя - єдина.

Очі твої - одні.

Учитель. Скажіть, про кого цей вірш? (Відповіді дітей можуть бути різними,але вчитель повинен підвести до того, що цей вірш про кожного з нас.)

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунку нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми.

Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші - чорний або жовтий. Одні люди високі, інші - невисокі. Одні стрункі, інші - повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки. Чому виникають сварки, бійки, війни?

Учень. Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі: стародавній світ - Троянська війна - після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.

Середньовіччя - війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.

Друга світова війна - Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.

Учитель. Набирає обертів третє тисячоліття. Прогрес невблаганно рухається вперед. Техніка прийшла на службу людині. Здавалося б, життя має стати спокійнішим. Але ми все частіше чуємо слова: біженець, жертва насильства ... У сьогоднішньому суспільстві відбувається активний ріст екстремізму, агресивності, розширення зон конфліктів.

Будь-яка людина робить у житті різрі вчинки. В одних ситуаціях вона чинить правильно і проявляє свої хороші якості, але іноді буває і навпаки.

Учитель. Усі ви читали казку Ганса Крістіана Андерсена «Бридке каченя»? Пеегляд уривку з мультфільму.

Тоді спробуйте відповісти на такі запитання:

1) Які були причини того, що ніхто на пташиному подвір’ї не любив бридкого каченяти?

2) Як він виявився предметом нападок з боку інших?

3) Чи були ці причини справедливими й обґрунтованими?

4) Що змінилося, коли каченя стало лебедем і пролетіло над пташиним подвір’ям?

5) Чи справедливою була така зміна ставлення до каченяти?

6) Чи вважаєте ви, що різні люди можуть уживатися разом? Якщо можуть, то яку мають з цього користь, чому вчаться?

Учень.

Притча про аксакала

Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з руї? вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ !»

Учитель. Сьогодні наша розмова присвячена толерантності. Не всім, може бути, знайоме це слово. І, на перший погляд, звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства. Сучасна культурна людина - це не тільки освічена людина, але людина, що володіє почуттям самоповаги, яку шанують оточуючі.

Що означає слово толерантність? Як це слово визначається на різних мовах земної кулі?

Учень. Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.

Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить по-різному:

  • в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх власних ідеї або думки;
  • у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;
  • у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим;
  • у китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;
  • в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя, співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;
  • в українській мові - здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось).

- Яке з визначень вам імпонує найбільше? (Відповіді).

- Чому, на ваш погляд, в різних країнах визначення різні? (Відповіді).

- А що ж об'єднує ці визначення? (Відповіді).

- Чому так актуальна толерантність в даний час? (Відповіді).

(Далі учасники узагальнюють все сказане, роблять висновок, що толерантність - не пасивне, неприродне підкорення думці, поглядам і діям інших, не покірне терпіння, а активна моральна позиція і психологічна готовність до терпимості в ім'я позитивної взаємодії між етносами, соціальними групами, в ім'я позитивної взаємодії з людьми іншої культурної, національної, релігійної або соціальної середовища.).

Учитель. Всі ми несхожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Зараз відділ досліджень проведе дослід, який показує що ми дуже різні. Будь ласка, п’ять чоловік вийдіть до мене. Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:

1. Складіть аркуш навпіл.

2. Відірвіть верхній правий кут.

3. Знову складіть навпіл.

4. Відірвіть правий верхній кут.

5. Знову складіть.

6. Знову відірвіть верхній правий кут.

7. Складіть аркуш надвоє.

8. Якщо можна, відірвіть правий кут.

9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви,є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, що робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?

Учитель. Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною.

Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад, етнічну, як ціле не замислюючись про те, що кожний її представник - унікальний і неповторний. Наприклад нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», а фіни - мовчазні. Однак, якщо ми ближче познайомимось з конкретною людиною, більше дізнаємось про ЇЇ індивідуальність - неповторність буде очевидною.

Вправа «Картопля». Давайте спробуємо проілюструвати унікальність існуючого на практиці, навряд хто-небудь вважає, що кілограм картоплі наповнениц індивідуальністю. Візьміть кожен по картоплині. Роздивіться її уважно. На це дається 1 хвилина. Потім картопля змішується. Кожен повинен знайти свою картоплю і описати її.

Вправа "Чарівна крамниця". Дає учасникам можливість з'ясувати, яких якостей їм не вистачає для того,щоб вважатися справді              толерантними людьми.

 

- Уявіть, що існує лавка, в якій є вельми незвичайні «речі»: терпіння, поблажливість, прихильність до інших, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм,              вміння володіти              собою,              доброзичливість, гуманізм, уміння слухати, допитливість,здатність до співпереживання.

- Я виступлю в ролі продавця, який обмінює одні якості на інші.

Беруть участь усі бажаючі. Викликається учасник. Він може обрати одну або декілька «речей», яких              у нього немає. (Це ті якості, які, слабко виражені у даного учасника). Наприклад,              покупець просить у продавця терпіння. Продавець з'ясовує, скільки і навіщо йому потрібно, і в яких випадках він хоче бути терплячим. В якості плати продавець просить взамін, наприклад, той може розплатитися почуттям гумору, якого у нього в надлишку.

Учитель. Антуан де Сент-Екзюпері сказав: «Якщо я чимось на тебе не схожий, я цим зовсім не ображаю тебе, а навпаки, обдаровую». Як ви розумієте це висловлювання? (Висловлювання дітей)

Учитель. Так, дуже хороші відповіді. А тепер спробуємо закінчити речення:

Бути толерантним - означає... . (Діти відповідають усно)

Учитель. Отже:

Бути толерантним - означає:

- поважати інших, незважаючи на розходження в поглядах;

- бути уважним до інших і звертати увагу на те, що нас зближує.

- дбайливо ставитися до всього живого на нашій планеті;

- разом боротися з насильством;

- розуміти один одного, щоб будувати мирне майбутнє;

- прощення, милосердя, співчуття.

IV. Заключна частина

Учитель.

Заключне завдання "Дерево толерантності"

Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали якомога більш толерантними. (Учні на листочках паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала "Простором толерантності", листочки наклеюються на символічний малюнок дерева без листя, він вивішується у класі.)

Наприкінці мені хочеться сказати, що клас - це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.

 

docx
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку