Година спілкування Щоб яблучко від яблуньки не котилося

Про матеріал

Година спілкування

Тема: «Щоб яблучко від яблуньки не котилося

Вид: пізнавальна справа-огляд

Форма: турнір знавців з народознавства

Підготовчий етап. Спільна праця старших та молодших друзів з використанням шкільних традицій щодо впровадження методики колективної творчої справи.

Перегляд файлу

Година спілкування

Тема: «Щоб яблучко від яблуньки не котилося

Вид: пізнавальна  справа-огляд 

Форма: турнір знавців з народознавства 

Підготовчий етап. Спільна  праця старших та молодших друзів з використанням шкільних традицій  щодо впровадження методики  колективної творчої справи.

Колективне планування.

 - Попередньо, шляхом анкетування серед учнів, було вибрано тему: "Український фольклор"

Тема "Український фольклор" дуже велика, отже нам треба обрати якісь конкретні теми. Тож, я слухаю ваші пропозиції. (Діти пропонують теми - колискові, потішки, щедрівки, загадки, ігри).

  • Ми маємо теми: 1. Мамина колискова; 2. Забавки та потішки; 3. Рухливі ігри.(Запис тем на дошці);   
  • А тепер ми розіб’ємось на мікроколективи - групи (за  кольорами: на столі  лежать фішки з різними кольорами, учні обирають свій і таким чином розподіляються на мікроколективи);
  • Групи повинні обрати керівника, назву колективу  (через 30 сек. оголошують свій вибір)

                                      PICT0036

                                                    Початок роботи

Колективна підготовка справи.

 -  Пропонуємо керівникам груп підійти до столу і , шляхом жеребкування, обрати тему своїх повідомлень та оголосити її. (На столі лежать три листівки з назвами тем).

 - Добре, теми повідомлень вам уже відомі. Можна починати працювати. Ми маємо на столі матеріали з усної народної творчості. Ваша задача - обрати потрібний для виконання вашого завдання матеріал.

- Тож ви готові до роботи. На опрацювання матеріалу вам відводиться 10 хвилин. Час пішов

                           PICT0041

           Опрацювання матеріалу. Підготовка відповідей

Проведення КТД.

Організатор. -  Діти, подивіться, у нас на дошці є яблунька. Вона велика, ошатна, але чогось на ній не вистачає. Як ви думаєте, чого? (Відповідь – яблук)

Так, правильно. Немає плодів на нашій яблуньці. Але ми можемо це виправити. Ми сьогодні будемо багато працювати, дізнаємося чимало нового для нас, а результати нашої роботи – наші знання, знайдуть місце на

соковитих плодах-яблучках. Вам потрібно буде написати найголовнішу інформацію на яблучках і розвісити на гілочках яблуньки.Тож починаємо наше змагання. Слово першій групі.

1 група. ( відповіді учнів  - орієнтовані)

Учень 1.   Колискова – це пісня материнської душі, безмежної любові і ласки, неповторної ніжності. І почнемо нашу уявну подорож у світ колискових пісень разом із учнями  першої групи.

 Учень 2.    Ми розповімо  про  мамину пісню. 

 В  колисковій  переплелись радість і біль, тривога і надія. Перші поняття про щастя, добро і ласку   пов’язані з образом  найдорожчої для нас людини-мами. А мамина  колискова звучить  найніжнішою музикою і тоді, коли  ми самі станемо дорослими.

Учень 3. .Нами  з´ясовано, що  «колискова» походить від слова колисати, колиска.

-А чи знаєте ви, з чого робили колиски?

   Колиски робили з дерева калини, ясеня, клена або плели з лози, щоб діти були  дужими та співочими. Про це співалося, навіть у самих колискових:

Колисочка яворова,

Колисочка з горішка.

Нехай на ній потішиться

Народна потішка.

Учень 4. А ще колись дуже давно  колиски підвішували до сволока. Ще й тепер в хатах можна побачити скоблики , до яких їх підвішували.

  А ще в народі існував звичай: колиску,  якою вже не користувалися, ніколи не викидали. Її берегли доти, доки жили люди в хаті.  Ми навіть знайшли загадку про колиску.

У лісі росло, і листя мало, а тепер

носить живе тіло.

  Як ви думаєте, що це?  Правильно, колиска

Учень 5.  А я хочу зачитати такий віршик про колискову.

                    Колискова пісня, колискова.

                   То прекрасна материна мова.

                   Пахне вона м’ятою і цвітом

                   Чебрецем і суничним літом

                   Пахне молоком і споришами

                   Скільки в ній ласкавості і шани

                   Скільки в ній тривожності людської

                    І надії й сивини гіркої

                    Колискова пісня, колискова.

Учень 6:  Зовсім недавно на уроці музики ми вивчили колискову і хочемо її заспівати. (Колискова «Котику сіренький»)       

                                 PICT0025

                                           Виступ 1-ї групи.

Учень 10.  

  • А ще ми хочемо пограти з вами в  гру. Треба пригадати навести приклади  прислів’їв та  приказок про маму  та її колискову. Приклади не повинні повторюватись. На підготовку відповідей відводимо 3 хвилини. Час пішов.
  • Три хвилини сплинуло. Керівників груп просимо підійти до столу і витягти номерки, за якими визначиться послідовність відповідей груп.

("Кольцовка" прислів'їв та приказок про маму та її колискову)

                1.Любо й ненці, коли дитина в славі.

                2.Материнська любов і кінця не знає.

                3. При сонечку тепло, при матері добре.

                4.Як Батьківщина й сонечко над нами, отак і мама на землі одна.

                5.Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

                 6. Найдорожча пісня, з якою мати колисала.

Організатор :    - Молодці, кожен з вас добре попрацював і отримав великий урожай яблук. А подивіться на нашу яблуньку. Що на ній не вистачає? (Яблук) Правильно. Тож давайте прикрасимо її яскравими плодами нашої праці.

  - Прийшла черга виступу другої групи. Тема виступу: «Забавки та потішки» Будь  ласка, ми надаємо вам слово.

Група 2.

 Ми дуже любимо  грати словами.  Недаремно ж словесні каламбури, нісенітниці, та інші веселинки  використовуються  багатьох іграх.   З деякими пустощами та утішками –забавками   ми хочемо вас познайомити..

Учень 1.Кожна мама,  спілкуючись  зі своєю дитиною, використовувала       потішки-забавки, які з перших днів життя поєднували дитину  з мамою та  цілим світом.

Учень 2. Коли дитинка прокинеться і потягується, їй приказують:

Ототушки-тутушки!

На котика потягушки,

А на (ім’я дитини) ростушки!

Ой тошки, тошки,

Щоб підрости ще трошки.

Учень 3. Також заохочують плескати в долоні:

Ладки, ладки,

Посварились бабки.

За що?

За кисіль,

Що наївся Василь.

Туги, туги, ту-ги!

Потягують ручки дитини, піднімають вгору і кладуть їй на голівку.

Учень 4. Також дуже популярними були і є скоромовки. Вони дуже корисні, бо вчать  красиво, без недоліків , говорити.

Наприклад: Курличі курличуть

                     Курличаток кличуть.

                                                     Наша перепеличка,

                                                      Мала , невеличка

                                                       Під полукіпком

                                                        Розпідпадьомкалась

                                                                      Ряба курка крупи клює.

                                                                     Не клюй, курко, крупку,

                                                                     Не кури, турку, люльку.

А спробуйте й ви. (пропонує присутнім проговорити скоромовку)

Учень 5. Нам, дітям, властиво придумувати кумедні прозивалки, або посміятись та дошкулити своїм товаришам, підмічаючи в них  недоліки. Ці прозивалки добрі і незлобливі, такі, якими вони були за часів дитинства наших прабабусь та прадідусів.

Іван-барабан

Коники пасе,

А Антошка-барабошка

Йому їсти несе.

                     Юрко-бурко

                    Розлив молоко,

                   Його мати ложкою,

                   А він дрига ніжкою.

                                                    Федька-редька

                                                     Побив мухи

                                                    Побив мухи

                                                    На пампухи.

Учень 6  Часто після таких прозивалок діти сварилися ,  тоді  інші діти їх мирять і співають:

Мир миром, пироги з сиром,

Вареники в маслі.

Ми дружечки красні –

Поцілуймося

                         .PICT0052

                                  «Мирилки» всіх помирять!

Посварені подумають, подумають, а далі поцілуються та вже й добрі друзі.

Організатор.   Дякуємо вам, тож прикрасьте і ви своїми яблучками наше деревце. (діти чіпляють яблука)

 - А що ж нам підготувала третя група. Їх тема – «Рухливі ігри». Давайте послухаємо.

Група 3.

Учень 1. Рухливі ігри завжди  поєднувались з танком, піснею,   розвивали уяву , тренували увагу, пам’ять. Пропонуємо до вашої уваги гру "Перстень"

Гра «Перстень».

Діти сідають рядком або колом. Беруть якусь маленьку річ, частіше перстень. Цей перстень кладуть у руки так, щоб відгадуючий  не знав, у кого цей перстень. Діти наставляють руки, а той , що роздає перстень, кладе свої руки з перстнем в інші руки і, кому забажає, тому й опустить перстень. Це залишається таємницею, щоб відгадуючий не побачив перстня. Коли перстень розгадано, той, хто відгадує, підходить до сидячих і говорить:

Гадало, гадало

По полю гуляло,

Дай, Боже, вгадать

І перстеньок взять.

 Він підходить до кого-небудь з дітей, які, на його думку, мають перстень. Коли відгадає – сідає на його місце, а той стає відгадуючим. Коли відгадуючий не вгадає, все повторюється знову, аж поки не вгадає.

Учень з. Пропонуємо до вашої уваги іншу гру - "У грушки"

 Дівчата беруться за руки і утворюють коло, а всередині дівчинка чи хлопчик, та й співають:

Як послала мати

Грушки садити.

            Моя грушка отака, отака,

           Бийте , дівки гопака, гопака.

Як послала мати

Грушки поливати.

           Моя грушка отака, отака,

           Бийте , дівки гопака, гопака.

Як послала мати

Грушки наглядати.

            Моя грушка отака, отака,

           Бийте , дівки гопака, гопака.

Як послала мати

Грушки трусити.

           Моя грушка отака, отака,

          Бийте , дівки гопака, гопака.

Тоді піднімають вгору дитину й трусять. Як трусять, то інша стає в коло.

Організатор.  - Дякуємо вам, поспішайте до яблуньки й прикрасьте її віти своїми яблучками. 

 - Зверніть увагу на нашу яблуньку, якою вона стала? ( Багатою на плоди, родючою ) Так, звичайно, і все це завдяки вашій роботі.

 -Сьогодні   ви  познайомились з колисковими піснями, традиційними потішками, забавками, рухливими іграми. Та це лише невеличкий пласт українського дитячого фольклору. Саме традиційні , наближені до природи, а не надумані ігри, невимушено вводять вас, діток, у світ дорослих, у стихію непередбачуваних ситуацій, обрядів. І коли ви виростите, в вашій душі назавжди залишиться це зоряне віконце в Пам’ять, обернений у небо колодязь з чистою живильною водою. Бо саме народні ігри ріднять нас з нашими пращурами, рідною землею, ще раз нам нагадають, хто ми  і якого роду, щоб не котилися яблучка від яблуньки.

Колективне підведення підсумків. Що ж, ми маємо результат. Кожен з вас повинен проаналізувати свою роботу і відповісти на питання: Що було добре? Що вдалось з наміченого? Завдяки чому? Що можна зробити краще?

  • А зараз прийшов час підвести підсумки.  Нам потрібно визначити переможців у трьох номінаціях: « Золоті голоси класу», « Кумедники» та «Спритніші за всіх». Визначення переможців буде проходити шляхом аплодування. Хто отримає найгучніші оплески – той і переможець. (Проходить визначення переможців та їх нагородження)

 Вітаємо переможців! Так тримати!

Найближча післядія КТС.

 -  Що ж, справа завершена, а що далі?

Де ми можемо застосувати наші знання? С ким ми зможемо ними поділитися? (Н-д: розповісти друзям, сусідам; пограти  в ігри з молодшими школярами і т.д.)

 - Діти, а вам сподобалась наша година спілкування? А чи хочете ви ще провести подібні години спілкування? Коли? Добре, якщо у вас є бажання, то справа буде доброю!

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              Роздатковий матеріал

                        Спробуй!

Скоромовки

Курличі курличуть

      Курличаток кличуть.

 

                   Наша перепеличка,

                    Мала , невеличка

                 Під полукіпком

              Розпідпадьомкалась

 

                                Ряба курка крупи клює.

                               Не клюй, курко, крупку,

                             Не кури, турку, люльку

                 Молодець!

 

j0157995

Прислів'я та приказки про маму

               та її колискову

1.Любо й ненці, коли дитина в славі.

 

2.Материнська любов і кінця не знає.

 

3. При сонечку тепло, при матері добре.

 

4.Як Батьківщина й сонечко над нами, отак і мама на землі одна.

 

5.Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

 

6. Найдорожча пісня, з якою мати колисала.

 

j0157995

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку