Година спілкування
Тема: «Щоб яблучко від яблуньки не котилося
Вид: пізнавальна справа-огляд
Форма: турнір знавців з народознавства
Підготовчий етап. Спільна праця старших та молодших друзів з використанням шкільних традицій щодо впровадження методики колективної творчої справи.
Година спілкування
Тема: «Щоб яблучко від яблуньки не котилося
Вид: пізнавальна справа-огляд
Форма: турнір знавців з народознавства
Підготовчий етап. Спільна праця старших та молодших друзів з використанням шкільних традицій щодо впровадження методики колективної творчої справи.
Колективне планування.
- Попередньо, шляхом анкетування серед учнів, було вибрано тему: "Український фольклор"
Тема "Український фольклор" дуже велика, отже нам треба обрати якісь конкретні теми. Тож, я слухаю ваші пропозиції. (Діти пропонують теми - колискові, потішки, щедрівки, загадки, ігри).
Початок роботи
Колективна підготовка справи.
- Пропонуємо керівникам груп підійти до столу і , шляхом жеребкування, обрати тему своїх повідомлень та оголосити її. (На столі лежать три листівки з назвами тем).
- Добре, теми повідомлень вам уже відомі. Можна починати працювати. Ми маємо на столі матеріали з усної народної творчості. Ваша задача - обрати потрібний для виконання вашого завдання матеріал.
- Тож ви готові до роботи. На опрацювання матеріалу вам відводиться 10 хвилин. Час пішов
Опрацювання матеріалу. Підготовка відповідей
Проведення КТД.
Організатор. - Діти, подивіться, у нас на дошці є яблунька. Вона велика, ошатна, але чогось на ній не вистачає. Як ви думаєте, чого? (Відповідь – яблук)
Так, правильно. Немає плодів на нашій яблуньці. Але ми можемо це виправити. Ми сьогодні будемо багато працювати, дізнаємося чимало нового для нас, а результати нашої роботи – наші знання, знайдуть місце на
соковитих плодах-яблучках. Вам потрібно буде написати найголовнішу інформацію на яблучках і розвісити на гілочках яблуньки.Тож починаємо наше змагання. Слово першій групі.
1 група. ( відповіді учнів - орієнтовані)
Учень 1. Колискова – це пісня материнської душі, безмежної любові і ласки, неповторної ніжності. І почнемо нашу уявну подорож у світ колискових пісень разом із учнями першої групи.
Учень 2. Ми розповімо про мамину пісню.
В колисковій переплелись радість і біль, тривога і надія. Перші поняття про щастя, добро і ласку пов’язані з образом найдорожчої для нас людини-мами. А мамина колискова звучить найніжнішою музикою і тоді, коли ми самі станемо дорослими.
Учень 3. .Нами з´ясовано, що «колискова» походить від слова колисати, колиска.
-А чи знаєте ви, з чого робили колиски?
Колиски робили з дерева калини, ясеня, клена або плели з лози, щоб діти були дужими та співочими. Про це співалося, навіть у самих колискових:
Колисочка яворова,
Колисочка з горішка.
Нехай на ній потішиться
Народна потішка.
Учень 4. А ще колись дуже давно колиски підвішували до сволока. Ще й тепер в хатах можна побачити скоблики , до яких їх підвішували.
А ще в народі існував звичай: колиску, якою вже не користувалися, ніколи не викидали. Її берегли доти, доки жили люди в хаті. Ми навіть знайшли загадку про колиску.
У лісі росло, і листя мало, а тепер
носить живе тіло.
Як ви думаєте, що це? Правильно, колиска
Учень 5. А я хочу зачитати такий віршик про колискову.
Колискова пісня, колискова.
То прекрасна материна мова.
Пахне вона м’ятою і цвітом
Чебрецем і суничним літом
Пахне молоком і споришами
Скільки в ній ласкавості і шани
Скільки в ній тривожності людської
І надії й сивини гіркої
Колискова пісня, колискова.
Учень 6: Зовсім недавно на уроці музики ми вивчили колискову і хочемо її заспівати. (Колискова «Котику сіренький»)
Виступ 1-ї групи.
Учень 10.
("Кольцовка" прислів'їв та приказок про маму та її колискову)
1.Любо й ненці, коли дитина в славі.
2.Материнська любов і кінця не знає.
3. При сонечку тепло, при матері добре.
4.Як Батьківщина й сонечко над нами, отак і мама на землі одна.
5.Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.
6. Найдорожча пісня, з якою мати колисала.
Організатор : - Молодці, кожен з вас добре попрацював і отримав великий урожай яблук. А подивіться на нашу яблуньку. Що на ній не вистачає? (Яблук) Правильно. Тож давайте прикрасимо її яскравими плодами нашої праці.
- Прийшла черга виступу другої групи. Тема виступу: «Забавки та потішки» Будь ласка, ми надаємо вам слово.
Група 2.
Ми дуже любимо грати словами. Недаремно ж словесні каламбури, нісенітниці, та інші веселинки використовуються багатьох іграх. З деякими пустощами та утішками –забавками ми хочемо вас познайомити..
Учень 1.Кожна мама, спілкуючись зі своєю дитиною, використовувала потішки-забавки, які з перших днів життя поєднували дитину з мамою та цілим світом.
Учень 2. Коли дитинка прокинеться і потягується, їй приказують:
Ототушки-тутушки!
На котика потягушки,
А на (ім’я дитини) ростушки!
Ой тошки, тошки,
Щоб підрости ще трошки.
Учень 3. Також заохочують плескати в долоні:
Ладки, ладки,
Посварились бабки.
За що?
За кисіль,
Що наївся Василь.
Туги, туги, ту-ги!
Потягують ручки дитини, піднімають вгору і кладуть їй на голівку.
Учень 4. Також дуже популярними були і є скоромовки. Вони дуже корисні, бо вчать красиво, без недоліків , говорити.
Наприклад: Курличі курличуть
Курличаток кличуть.
Наша перепеличка,
Мала , невеличка
Під полукіпком
Розпідпадьомкалась
Ряба курка крупи клює.
Не клюй, курко, крупку,
Не кури, турку, люльку.
А спробуйте й ви. (пропонує присутнім проговорити скоромовку)
Учень 5. Нам, дітям, властиво придумувати кумедні прозивалки, або посміятись та дошкулити своїм товаришам, підмічаючи в них недоліки. Ці прозивалки добрі і незлобливі, такі, якими вони були за часів дитинства наших прабабусь та прадідусів.
Іван-барабан
Коники пасе,
А Антошка-барабошка
Йому їсти несе.
Юрко-бурко
Розлив молоко,
Його мати ложкою,
А він дрига ніжкою.
Федька-редька
Побив мухи
Побив мухи
На пампухи.
Учень 6 Часто після таких прозивалок діти сварилися , тоді інші діти їх мирять і співають:
Мир миром, пироги з сиром,
Вареники в маслі.
Ми дружечки красні –
Поцілуймося
.
«Мирилки» всіх помирять!
Посварені подумають, подумають, а далі поцілуються та вже й добрі друзі.
Організатор. Дякуємо вам, тож прикрасьте і ви своїми яблучками наше деревце. (діти чіпляють яблука)
- А що ж нам підготувала третя група. Їх тема – «Рухливі ігри». Давайте послухаємо.
Група 3.
Учень 1. Рухливі ігри завжди поєднувались з танком, піснею, розвивали уяву , тренували увагу, пам’ять. Пропонуємо до вашої уваги гру "Перстень"
Гра «Перстень».
Діти сідають рядком або колом. Беруть якусь маленьку річ, частіше перстень. Цей перстень кладуть у руки так, щоб відгадуючий не знав, у кого цей перстень. Діти наставляють руки, а той , що роздає перстень, кладе свої руки з перстнем в інші руки і, кому забажає, тому й опустить перстень. Це залишається таємницею, щоб відгадуючий не побачив перстня. Коли перстень розгадано, той, хто відгадує, підходить до сидячих і говорить:
Гадало, гадало
По полю гуляло,
Дай, Боже, вгадать
І перстеньок взять.
Він підходить до кого-небудь з дітей, які, на його думку, мають перстень. Коли відгадає – сідає на його місце, а той стає відгадуючим. Коли відгадуючий не вгадає, все повторюється знову, аж поки не вгадає.
Учень з. Пропонуємо до вашої уваги іншу гру - "У грушки"
Дівчата беруться за руки і утворюють коло, а всередині дівчинка чи хлопчик, та й співають:
Як послала мати
Грушки садити.
Моя грушка отака, отака,
Бийте , дівки гопака, гопака.
Як послала мати
Грушки поливати.
Моя грушка отака, отака,
Бийте , дівки гопака, гопака.
Як послала мати
Грушки наглядати.
Моя грушка отака, отака,
Бийте , дівки гопака, гопака.
Як послала мати
Грушки трусити.
Моя грушка отака, отака,
Бийте , дівки гопака, гопака.
Тоді піднімають вгору дитину й трусять. Як трусять, то інша стає в коло.
Організатор. - Дякуємо вам, поспішайте до яблуньки й прикрасьте її віти своїми яблучками.
- Зверніть увагу на нашу яблуньку, якою вона стала? ( Багатою на плоди, родючою ) Так, звичайно, і все це завдяки вашій роботі.
-Сьогодні ви познайомились з колисковими піснями, традиційними потішками, забавками, рухливими іграми. Та це лише невеличкий пласт українського дитячого фольклору. Саме традиційні , наближені до природи, а не надумані ігри, невимушено вводять вас, діток, у світ дорослих, у стихію непередбачуваних ситуацій, обрядів. І коли ви виростите, в вашій душі назавжди залишиться це зоряне віконце в Пам’ять, обернений у небо колодязь з чистою живильною водою. Бо саме народні ігри ріднять нас з нашими пращурами, рідною землею, ще раз нам нагадають, хто ми і якого роду, щоб не котилися яблучка від яблуньки.
Колективне підведення підсумків. Що ж, ми маємо результат. Кожен з вас повинен проаналізувати свою роботу і відповісти на питання: Що було добре? Що вдалось з наміченого? Завдяки чому? Що можна зробити краще?
Вітаємо переможців! Так тримати!
Найближча післядія КТС.
- Що ж, справа завершена, а що далі?
Де ми можемо застосувати наші знання? С ким ми зможемо ними поділитися? (Н-д: розповісти друзям, сусідам; пограти в ігри з молодшими школярами і т.д.)
- Діти, а вам сподобалась наша година спілкування? А чи хочете ви ще провести подібні години спілкування? Коли? Добре, якщо у вас є бажання, то справа буде доброю!
Роздатковий матеріал
Спробуй!
Скоромовки
Курличі курличуть
Курличаток кличуть.
Наша перепеличка,
Мала , невеличка
Під полукіпком
Розпідпадьомкалась
Ряба курка крупи клює.
Не клюй, курко, крупку,
Не кури, турку, люльку
Молодець!
Прислів'я та приказки про маму
та її колискову
1.Любо й ненці, коли дитина в славі.
2.Материнська любов і кінця не знає.
3. При сонечку тепло, при матері добре.
4.Як Батьківщина й сонечко над нами, отак і мама на землі одна.
5.Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.
6. Найдорожча пісня, з якою мати колисала.