Година спілкування "Скажемо булінгу – “НІ!”

Про матеріал

Матеріал представлений для педагогів-організаторів, класних керівників, батьків та учнів для проведення групової та індивідуальної роботи. Містить серію дидактичних ігор для розвитку вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації та навиків відповідальної та безпечної поведінки.

Перегляд файлу

Година спілкування

Скажемо  булінгу – “НІ!”

Мета:

  •                 навчальна: розширити уявлення дітей про поняття булінгу, ознайомити учнів з формами та структурою булінгу;
  •                 виховна: виховувати почуття власної гідності; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства;
  •                 розвивальна: розвивати навички протидії соціальному тискові; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

                    

Хід виховної години

 

І. Організаційний момент

Вчитель:

      Доброго  дня, діти, сьогодні ми з вами розпочнемо  годину спілкування з перегляду мультфільма «Гидке каченя» за мотивами казки  Ганса Крістіана Андерсена

 

https://www.youtube.com/watch?v=X6wpnHunB00

 

       Замислимось над казкою .

  • Кого автор має на увазі  під виглядом птахів?  (Людей)
  • Чому всі ображають гидке каченя?  (Тому що воно не схоже на інших)
  • Чому каченя стало прекрасним лебедем? (Воно таким народилось).
  • – Як ви гадаєте, каченя дійсно була таким гидким? (Ні, воно особливе, не таке як всі,відрізнялося від інших).
  • А як це буває в житті з людьми?
     

ІІ. Інтерактивна вправа  «Чим ми схожі?»

 

       Діти стоять у колі. Вчитель запрошує в коло одного з учнів на основі якої-небудь  схожої риси. Наприклад: «Вікторія , вийди, будь ласка, до мене, тому що у нас з тобою однакові зачіски». Вікторія виходить в коло і запрошує наступного учня,  називаючи його по імені. Гра продовжується до тих пір, поки всі не опиняться в колі.

 Вчитель:

Обговорення:

  • Всі учасники вправи по черзі опинилися в центрі кола. Які емоції ви відчували, коли зверталися саме до вас?
  • Чи хвилювалися ви, коли кожного наступного разу вас не обирали?
  • Чи важко було тому хто стояв у центрі кола знайти схожу рису в іншому?

 ІІІ. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"

Вчитель: Усі люди між собою різні. Одні мають чорний колір шкіри, інші – білий або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.

Мотивацією до булінгу, або цькування стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб.

Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути різними:

  • систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);
  • задирство;
  • фізичні і психічні приниження;
  • різного виду знущання;
  • бойкот та ігнорування;
  • псування особистих речей та ін.

Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються. Хулігани (булі) надзвичайно винахідливі. Новітній їхній "винахід" — кібербулінг, тобто знущання з використанням електронних засобів комунікації.

IV. Інтерактивна вправа на перевірку розуміння поняття булінгу

 

https://learningapps.org/display?v=par9aiwbn19

V. Завдання на розвиток вміння розпізнавати булінг, його форми.

https://learningapps.org/display?v=pdeypbysc19

 

Висновки: Кожна людина з’являється на світ не просто так, вона має своє призначення і для цього їй даються певні якості. Кожна людина незвичайна. Вона має улюблені речі, іграшки, заняття, по-різному сприймає навколишній світ. В кожного з нас є особлива риса, якою ми можемо гордитися.

 

VІ. Вправа «Все в твоїх руках»

Ця історія трапилась дуже давно у старовинно­му місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чо­ловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в до­лонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і на­справді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».

Обговорення:

  • Друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?  (Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре).

Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — доб­ра чи зла, як вона ставитиметься до інших добре чи погано.

Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне.

  • А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують ?

 

VІІ. Інформаційне повідомлення “Як впоратись самостійно, коли тебе цькують”.

Вчитель :  Діти, ви тримаєте буклети і ми з вами зачитаємо поради, які можуть допомогти нам впоратися з ситуаціями, коли ми зазнаємо тиску або цькування. Щоб у складних ситуаціях ви почували себе, запам’ятайте їх. Інформаційні буклети стануть вам у нагоді, коли ви будете розгублені чи через емоції забудете,  як правильно вчинити.

Як впоратися з ситуацією самостійно

  • Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
  • Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
  • Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
  • Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
  • Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

  VII. Вправа "Я зможу допомогти"   (Додаток ).

 Вчитель: Ви працюєте у групах. Кожна група отримає певну ситуацію, де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки. Допомогою вам можуть бути рекомендації, про які ми говорили у попередній вправі.

Обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то у чому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях?

3. Які б поради ви би радили застосувати героям?

(Наголосіть на необхідності звертатися до дорослих для того, щоб припинити насилля).

 

VIII. Підсумки  заняття:

Вчитель: Ви, напевно, знаєте дітей, яким подобається демонструвати

свою силу. Вони обирають когось слабшого і починають кривдити: дражнити, розпускати про нього плітки чи навіть штовхати, бити, псувати його речі.

Ви маєте знати, що все це — не забавки, а ганебні прояви насилля, яке є дуже небезпечним для всіх його учасників. Діти, які стають жертвами насилля, почуваються жахливо. Вони починають гірше вчитися, часто хворіють, відмовляються ходити до школи. Однак і ті, хто їх ображає (агресори),

даремно вважають себе героями. Насправді їх ніхто не любить. У них немає справжніх друзів, а є лише підлабузники, які бояться стати наступними жертвами. Ті, хто мовчки спостерігає і не втручається у конфлікт, звикають миритися з несправедливістю і коритися злу. Якщо ви стали жертвою або свідком насилля, ніколи не терпіть цього! Розкажіть про все дорослим, яким довіряєте: батькам, учителеві, шкільному психологові.

 

Підводячи підсумки, кажу вам, що:

Мораль цього запам’ятати варто:

Без добрих справ і вчинків  кожен з  нас

Повірте, не багато чого вартий.

 

Завжди пам’ятайте, що і зараз, і у майбутньому я хочу бачити вас людьми з красивою доброю душею, в якій немає місця підлості і заздрощам, лицемірству і злості. Живіть так, щоб людям було добре поряд із вами, щоб ваша душа співала лише добром.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

№1

Дівчина Тетяна з малозабезпеченої, багатодітної сім'ї. Зовнішність: невисокого зросту, повна, шкіра обличчя «нечиста». Одягається немодно, носить ті речі, які залишилися від старших сестер.

З першого дня навчання у школі дівчину почали ображати. Дівчата і юнаки відкрито сміялися над нею, обговорювали її одяг, зовнішність, ходу, знаходили найменший привід посміятися над нею. На сторінку в соціальній мережі ВК Тетяні стали приходити непристойні картинки, посилання і т.д.

Так тривало два роки, а потім…

 

№ 2

Єгор 10 років. Прийшов учитися в нову школу у  4 клас. Школу довелося змінити, тому що батьки Єгора розлучилися, і він з мамою переїхав жити в інший район міста. Зовнішність: невисокого зросту, худорлявий, не атлетичної статури. Навчається на низькому рівні, сором'язливий, мовчазний. З першого дня навчання клас Єгора не прийняв, його обзивали, били, забирали речі, одного разу в нього пропав телефон. Сидів за партою Єгор один. Дівчатка або не звертали на нього уваги, або сміялися разом з хлопцями. Друзів у Єгора не було.

Так тривало до березня, а потім ...

 

 3

Дівчинка Олеся, 15 років, прийшла вчитися до школи, тому що переїхала із зони військового конфлікту міста Брянки Луганської області. Дівчинка має привабливу зовнішність: струнка фігура, довге волосся, правильні риси обличчя і крім цього відмінно навчається. Дівчатам Олеся не сподобалася. Коли вона заходила у клас, з нею ніхто не вітався, демонстративно усі відверталися. Іноді в Олесі пропадали зошити, ручки та інші речі. Одного разу після уроків дівчата почали говорити непристойні слова про неї та штовхати.

Так тривало всю осінь, зиму, а потім ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані інтернет-рисурси

 

  1. https://www.schoollife.org.ua/1049-2018/
  2. https://vseosvita.ua/library/vihovna-godina-stop-buling-94783.html
  3. https://super.urok-ua.com/godina-spilkuvannya-na-temu-nasilstvo-v-dityachomu-kolektivi-aktualna-problema/
  4. https://www.youtube.com/watch?v=0aQScAabfvc
  5. https://www.youtube.com/watch?v=X6wpnHunB00
  6. https://learningapps.org/myapps.php

 

 

 

doc
Додано
27 січня 2021
Переглядів
1753
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку