Розробка години спілкування для учнів початкових класів за принципами гуманної освіти. Метою заходу є формування моральних уявлень в почуття; розвиток духовно-морального мислення; сприяння вихованню бажання творити добро, співчуття до безпритульних тварин; здатність засуджувати жорстокість та байдужість.
Тема: У світі бракує на всіх доброти,
бо є безпритульні собаки й коти
Мета. Ознайомити дітей з поняттям добра і зла, ласки, байдужості, жорстокості; формувати моральні уявлення в почуття; розвивати духовно-моральне мислення; сприяти вихованню бажання творити добро, співчуття до безпритульних тварин; здатність засуджувати жорстокість, байдужі вчинки.
Обладнання: зображення сонця, дерева, стікери у вигляді сердечок, плакат із зображенням собаки до вправи «Шарик», аудіо записи пісень «Не дратуйте собак», «Пропала собака» , мультфільм «Жив-був пес»
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик улетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?». І мудрець, який й насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Правильно, але в цих мудрих словах є іще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла. (Учитель звертає увагу учнів на плакати із приказками та прислів'ями).
Сьогодні ми поведемо розмову про доброту — дуже важливу і потрібну для кожного з нас чесноту. Подумайте і скажіть, з чим ви порівняли доброту. (Відповіді дітей)
- І, дійсно, добро – це найголовніше, що є на Землі. Воно, як сонечко, зігріває нас, пестить своїми промінцями.
І от зараз у класі сяє, справжнє Сонечко Доброти, яке своїми добрими промінцями зігріло та виростило Дерево добрих (справ) вчинків.
- Візьміть ручку та напишіть на стікерах-сердечках, яку добру справу ви зробили цього тижня. Прочитайте прикріпіть своє добре сердечко-справу до цього дерева добрих справ.
- Молодці! Он стільки добрих справ зробили.
1-ша – бродячий кіт
2-га – хатній кіт
3-тя – бродяча собака
4-та – хатня собака
Учням у групах пропонується створити розповідь про себе від імені своєї тварини.
У собаки нашого сусіда дідуся Миколи - народилося цуценя.
Друзі Сашко, Дмитрик та Андрій давно мріяли про собаку. Дідусь кожного з них запитав: «Що ти будеш робити із цуценям?»
Дмитрик відповів; «Я зав’яжу цуценяті бантик!»
Сашко посміхнувся; «А я буду бігати з ним!»
Лише Андрійко сказав: «Я облаштую цуценяті теплу постільку в кошику, налию молочка у мисочку і доглядатиму його!»
Проблемне запитання: Відгадайте, кому дідусь подарував цуценятко?
Врятує світ краса –
Завжди так говорили
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла – людина вже не та…
Тож, люди на Землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла.
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
Ви – молодці, добрі, чуйні. Завжди лишайтеся такими.
Ось і завершилася наша подорож. А завершити її хочеться словами В.Сухомлинського:
Колись у дитинстві я зірвав квітку, і вона загинула,
Я спіймав метелика, і він помер у мене на долоні.
І тоді я зрозумів, що доторкнутися до краси можна тільки серцем.
Запам’ятайте! Краса завжди живе в серці людини. Майте чуйне, щедре, велике і добре серце, щоб знайшлося в ньому місце і маленькій комашці і травиці. Нехай вам світить сонце і посміхаються зорі.
А під час перерви послухайте чудові пісні про наших улюбленців. (Звучать записи пісень «Не дратуйте собак», «Пропала собака» тощо Або пропонується переглянути мультфільм «Жив-був пес…»)