Година спілкування "Усі ми різні, але всі ми рівні "

Про матеріал

Мета: Зосередити увагу учасників на основних аспектах толерантності, виявити основні риси толерантності, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки; формувати толерантне ставлення однокласників між собою, розвивати терпимість до відмінностей між людьми; виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння.

Перегляд файлу

Тема:  «Усі ми різні, але всі ми рівні»

  Мета: Зосередити увагу учасників на основних аспектах толерантності, виявити основні риси толерантності, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки;  формувати толерантне ставлення однокласників між собою, розвивати терпимість до відмінностей між людьми; виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння.

Обладнання:  вислови відомих людей, емблеми толерантності, терези, відео та аудіофайли, ручки, папір, вирізані з паперу зірочки, мультимедійна презентація.

                                                          Епіграф:  Тепер, коли ми навчилися літати в повітрі,

                                                                             як птахи, плавати під водою, як риби,                              

                                                                             нам не вистачає тільки одного:

                                                                             навчитися жити на землі, як люди.  

                                                                                                                    Б. Шоу                                                            

Плакати з висловлюваннями: Не краса врятує світ, а толерантність.

«Людина, яка ненавидить інший народ, не любить і свій власний» ( М Добролюбов)

«Своїм терпінням ми можемо досягти більшого, ніж силою» ( С.Брек)

«Нетерпимість є ознакою неуцтва» (китайське прислівя)

«Уміння миритися з недосконалістю інших є ознакою справжньої гідності» (Г.Вінклер)

 

                                                   Хід заходу

  1. Організаційний момент

       Добрий день, усім присутнім!       

Рада бачити вас у гарному настрої, сподіваюся, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам у житті.             

        Наша зустріч присвячена тому, щоб учитися жити разом, приймаючи один одного такими, які ми є, вчитися розуміти один одного.

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», – сказав один учений. Навіть на самоті ми подумки звертаємося до інших людей. Наприклад, коли приміряємо новий одяг або робимо зачіску, думаємо, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися знаходити спільну мову з різними людьми, поважати культурні цінності як свого народу, так і представників іншої культури.

 

       Сьогодні ми почнемо нашу годину спілкування зі старовинної легенди, яка допоможе нам сформулювати мету нашої зустрічі.

         Зустрілися раз білий і чорношкірий чоловіки.

 Стали розмовляти:

  • Який ти потворний, негре. Неначе увесь сажею вимазаний, - сказав білий.

       Чорний зневажливо зіщулився і сказав:

  • Який ти потворний, білий! Неначе тебе всього обернули папером.

      Сперечалися вони, сперечалися, ніяк не могли прийти до згоди і вирішили піти до мудреця. Вислухав їх мудрець і сказав білому:

  • Подивися, який красивий твій чорний брат. Він чорний, як південна ніч, і в ній, подібно до зірок, сяють його очі…

  Потім мудрець звернувся до чорношкірого:

  • А ти друже, подивися, який красивий твій білий брат. Він красивий, як виблискуючий білий сніг, що лежить на вершинах гір, а волосся його – кольори сонця.

             Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.

 А мудрець подумав « Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»

Класний керівник   - «Про що ця легенда, чого вчить?».

Тема години спілкування «Усі ми різні, усі ми рівні». Сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо такому поняттю як толерантність. Ви зустрічалися з ним на уроках етики й основ здоровя. Наше завдання сьогодні  виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки;  виявляти толерантне ставлення між собою, розвивати терпимість до відмінностей між людьми; виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, а також  визначити рівень власної толерантності кожного за допомогою тесту.

Епіграф, вислови на дошці.

       Раз у нас сьогодні така тема, то будемо толерантними один до одного й дотримуватимемося правил спілкування.

Правила нашого спілкування:

  • бери активну участь;
  • поважай мову;
  • говори так, щоб усі тебе почули;
  • слухай так, щоб зрозуміти, про що йдеться;
  • створюй умови для того, щоб ситуація навколо процесу спілкування сприяла комунікації;
  • висловлюй свої почуття, не принижуючи іншу людину.

 

Асоціативний тест «Під небом блакитним або прихований талант»

Чи відомо вам, що вчені достемен­но знають: на світі з безлічі сніжинок немає жодної пари абсолютно однакових. То що вже казати про людей? Кожен із нас неповторний. Іноді хочеться бути на когось схожим. Але пам’ятайте: людина, яка сліпо наслідує ін­ших, нецікава навіть самій собі. В інших лю­дях нас приваблює саме несхожість.

Щоб переконатися, які ми всі неоднакові, пропоную вам невеличкий тренінг.

         Уявіть чисте блакитне небо без єдиної хмарки. Це заспокоює, чи не так? Тепер подумки окиньте поглядом навколишню місцевість.

  •                  Яка з названих нижче картин подобається вам найбільше?
  •                   Засніжена біла рівнина;
  •                   блакитний морський простір;
  •                   гори, укриті зеленими лісами;
  •                   поле, усіяне жовтими квітами.

Ключ до тесту.

Блакитний колір неба заспокоює і відкриває вихід глибокій підсвідомості, у якій кожен колір має сенс і значення. Картина, яку ви уявно намалювали, розкриває ваш прихований талант, що є в глибинах спокійної свідомості.

Біла засніжена рівнина. Ви наділені особливим сприйняттям, що дає змогу миттєво оцінити ситуацію і розв’язати складні проблеми. Ви рішучі, проникливі та володієте даром передбачення. Довіряйте своїй інтуїції, вона завжди веде вас у правильному напрямку. (запитати, чи є ті, кому це подобається)

Блакитний морський простір. У вас природний талант до спілкування. Люди цінують вашу комунікабельність. Одна ваша присутність допомагає загасити конфлікт, створити комфортні, дружні обставини. Ваша похвала правдива, а на слова можна покластися. (запитати, чи є ті, кому це подобається)

Гори, укриті зеленими лісами. Схоже, ви завжди можете дібрати потрібні слова, щоб висловити те, що думаєте. Оточуючі починають усвідомлювати, що відчувають те саме. Кажуть, розділена радість примножуються, розділений смуток зменшується. Ви завжди готові прийти на допомогу, оскільки володієте даром експресивного спілкування. (запитати, чи є ті, кому це подобається)

Поле, усіяне жовтими квітами. Ви — джерело знань і генератор ідей, натура творча та енергійна. Залишайтесь у гармонії з оточуючими і працюйте над утіленням своїх ідей. Тоді для вас не буде нічого неможливого. (запитати, чи є ті, кому це подобається)

Висновок. Отже, навіть поміж присутніх були обрані чотири різних варіанти. А ви помітили, що ключ до тесту дав усім вам хоч і різні, але позитивні характеристики? Зробімо висновок: ми — не кращі та не гірші, МИ — ІНШІ.

Учитель: Скажіть, будь ласка, добре чи погано, що ми всі різні? А що було б, якби всі люди були схожі один на одного й нічим не відрізнялися? Чи цікаво жити в такому світі клонів?

(Відповіді учнів).

Висновок. Люди своїми відмінними рисами доповнюють один одного.

Учитель: Як бачимо, це добре, що ми всі різні. І як нам, таким різним, жити в суспільстві, у якому, на жаль, існує дух нетерпимості, ворожості до інших культур, переконань і звичок? З розвитком суспільства до людей прийшло розуміння, що Земля не є надто великою, вона – наш спільний дім, де всі люди –  сусіди. А з сусідами треба знаходити спільну мову. У безмежному просторі різноманітних культур, релігій, думок, ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу з’явилася толерантність.

Що значить це слово? Як навчитися жити в мирі та злагоді? Як залишатися на землі Людиною? Чи можуть відмінності між людьми стати причиною конфліктів, насилля, ворожнечі, а інколи й війни?

       - Щоб розібратися в цьому питанні нам допоможуть такі відділи: юридичний, літературний, відділ всезнайок, відділ науковців. Кожен відділ буде виконувати свої функції, вносити свої міркування і пропозиції.

      - Юристи будуть звертатися до основних документів:  Конституції України, Декларації прав дитини. 

     - Літератори розкриють це питання  через твори різних письменників і народну творчість.

    - Всезнайки пояснять походження терміна толерантність і ознайомлять із визначенням за словниками.

    - Науковці розкажуть про події, викликані нетолерантною поведінкою людства.

 Учитель. Набирає обертів третє тисячоліття. Прогрес невблаганно рухається вперед. Техніка прийшла на службу людині. Здавалося б, життя має стати спокійнішм. Але ми все частіше чуємо слова: біженець, жертва насильства ... У сьогоднішньому суспільстві відбувається активний ріст екстремізму, агресивності, розширення зон конфліктів. Сьогодні ми нерідко чуємо з телеекранів слово "толерантність".

А що воно означає, знаєте? (вислухати думку учнів).

 

     Учитель: Поняття толерантності вперше зустрічається у 18 столітті. Ще у своєму «Трактаті про віротерпимість» відомий французький філософ Вольтер писав, що «безумством є переконання, що всі люди повинні однаково думати про певні предмети». Саме він був найвизначнішим представником толерантності. Йому присвоюють вислів: «Я не згоден із тим, що ви говорите, але віддам своє життя, захищаючи ваше право висловити свою думку». У цьому афоризмі —класична теорія толерантності.

   Сучасне поняття толерант­ності багато в чому пов'язане з діяльністю філософів XVIXVII сторіч, які повстали проти жорстких релігійних зіткнень. Англійський філософ Джон Локк уперше поставив питання про необхідність виховання толерантності в «Нарисах о терпимості 1667 року» й у «Листах про терпимість» 1685 року.

   Найважливішим результатом роздумів філософів того часу було визнання толерант­ності загальною цінністю й компонентом миру й розуміння між релігіями, народами й різними соціальними групами.

Останнім часом поняття «толерантність» стало міжнародним терміном.

Учитель. Інтерес до толерантності як однієї зі сторін людської психіки й соціального життя з’явився порівняно недавно.

    У житті людина спілкується з представниками різних національностей, культур, конфесій, соціальних верств, тому важливо навчитися знаходити точки дотику. Люди, які не володіють толерантністю, виявляються нездатними до змін, яких вимагає від нас життя. У кожного народу значення цього слова дещо відрізняються.

Послухаємо відділ Усезнайок.

У Франції толерантність –  це відносини, при яких допускається, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам. Французи розуміють толерантність як певну свободу іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів.

А в Англії - це готовність бути терпимим, поблажливим. Англійці вважають, що толерантність це готовність і здатність без протесту сприймати особистість.

Для росіян толерантність – це здатність терпіти щось або когось, бути витривалим, стійким, рахуватись з думкою інших, вміти миритися з існуванням чогось, когось, бути поблажливим.

А ось китайською мовою бути толерантним означає проявляти великодушність стосовно інших.

В арабському світі толерантність – це прощення, терпимість, співчуття до іншого, а в персидському – ще й готовність до примирення.

А іспанці розуміють толерантність як здатність визнавати відмінні від своїх власних ідеї або думки.

Подібна характеристика поняття збереглася і в сучасних словниках. У «Великому тлумачному словнику сучасної української мови» під редакцією Бусел написано, зокрема: «Толерантність – здатність індивіда сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також особливості поведінки та способу життя інших».

У «Толковом словаре руського языка» під редакцією Ушакова категорія» толерантність» повністю ототожнюється з категорією «терпимість».

У «Словаре иностранных слов и выражений» це поняття також визначається як «терпимость к чужому мнени., верованиям, поведению».

Характеристика визначення толерантності в Преамбулі Статуту ООН виглядає так: «Виявляти терпимість і жити разом, у мирі один з одним, як добрі сусіди».

Учитель: Яке з визначень вам імпонує найбільше? (Відповіді).

-Чому, на ваш погляд, в різних країнах визначення різні? (Відповіді).

(Розуміння толерантності неоднакове в різних культурах, тому що зале­жить від історичного досвіду народів).

 -А що ж об'єднує ці визначення? (Відповіді).

    Отже, толерантність— особистісна риса людини, терпиме ставлення до чужої думки, релігії, поведінки, повага до гідності й прав інших людей; здатність поставити себе на місце іншої людини. Це повага, прийняття й пра­вильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовиражен­ня й способів прояву людської індивіду­альності.

     Давайте подумаємо, які можуть існувати типи толерантності.

Типи толерантності:


 

  • вікова толерантність — неупередженість до апріорних «недоліків» людини, пов’язаних з її віком. Вікова толе­рантність цілком може поєднуватися із прийнятою у бага­тьох культурах повагою до осіб похилого віку;
  • освітня толерантність. Очевидно, що даний тип толерант­ності має відношення до побутової сфери і не пов’язаний з обговорюваним питанням, де рівень освіти суб’єктів права є вирішальним чинником;
  • міжнаціональна толерантність — ставлення до представ­ників різних націй, неприпустимість перенесення недоліків і негативних вчинків окремих представників національнос­ті на інших людей, ставитися до будь-якої людини з позиції «презумпції національної невинності»;
  • расова толерантність — відсутність упереджень до пред­ставників іншої раси;
  • релігійна толерантність — ставлення до догматів різних конфесій, до релігійності з боку представників різних кон­фесійних груп;

географічна толерантність — неупередженість до жите­лів невеликих або провінційних міст, сіл та інших регіонів з боку столичних жителів, і навпаки;

  • міжкласова толерантність — терпиме ставлення до пред­ставників різних майнових шарів — багатих до бідних, бід­них до багатих;
  • фізіологічна толерантність — ставлення до хворих, ін­валідів, фізично неповноцінних, осіб із зовнішніми недолі­ками тощо;
  • політична толерантність — ставлення до діяльності різ­них партій і об’єднань, висловлювань їх членів.

 

    Учитель. Толерантності не вистачало з початку існування людства. В історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки. Чому виникають сварки, бійки,війни? Допоможе нам відділ науковців.

 Відділ науковців. Війни виникають тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі:

         Стародавній світ – троянська війна – після викрадення Єлени алейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.   

         Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи забрали життя сотень тисяч людей.

  Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.

Учитель: Зараз толерантність розуміють як повагу і визнання рівності, відмову від домінування та насилля, визнання за іншими права на власні думки та погляди. Отже, толерантність передусім має на меті приймати інших таки­ми, якими вони є, і взаємодіяти з ними на основі згоди.

   Здатність поводитися толерантно може забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не зви­нувачують у своїх бідах інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не розфарбовує світ двома кольорами — чорним і білим. Вона не акцентує увагу на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати та зрозуміти думки інших.

Чи можна вас вважати володарем терпимості? Чи вам ще належить набратися досвіду, щоб її придбати? На ці питання нам допоможе відповісти тест «Наскільки ви толерантні?».

 

                                       Тест «Наскільки ви толерантні?»

 

  1. Чи неприємна вам ситуація, в якій доводиться відмовлятися від придуманого вами плану, тому що точно такий же план вже запропонували ваші друзі?
    а) так;
    б) ні.


2. Ви зустрічаєтеся з друзями, і хтось пропонує почати гру. Чому ви віддаєте перевагу?
а) щоб брали участь тільки ті, хто добре грає;
б) щоб грали і ті, хто ще не знає правил.


3. Ви спокійно сприймаєте неприємні для вас новини?
а) так;
б) ні.


4. Чи викликають у вас неприязнь люди, які в громадських місцях з'являються в нетверезому вигляді?
а) якщо вони не переступають допустимих меж, вас це взагалі не цікавить;
б) вам завжди були неприємні люди, які не вміють себе контролювати.


5. Чи можете ви легко знайти контакт з людьми, у яких інші звичаї, інше становище?
а) вам дуже важко буде  це зробити;
б) ви не звертаєте уваги на такі речі.


6. Як ви реагуєте на жарт, об'єктом якого стаєте?
а) вам не подобаються ні самі жарти, ні жартівники;
б) якщо навіть жарт і буде вам неприємна, то ви постараєтеся відповісти в такий же жартівливій манері.


7. Чи згодні ви з думкою, що багато людей сидять не на своєму місці, роблять не свою справу?
а) так;
б) ні.


8. Ви приводите в компанію друга (подругу), який (а) стає об'єктом загальної уваги. Як ви на це реагуєте?
а) вам неприємно, що таким чином увага відвернута від вас;
б) ви лише радієте за неї (нього).


9. У гостях ви зустрічаєте літню людину, яка критикує сучасне молоде покоління, звеличує минулі часи. Як реагуєте ви?
а) йдете раніше під пристойним приводом;
б) вступаєте в суперечку.

Підрахунок балів.

Запишить по 2 бали за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4а, 5б, 6б, 7б, 8б, 9а.

                                               Ключ до тесту

0-4 бали:

Ви непохитні і, вибачте, вперті. Де б ви не знаходилися, може виникнути таке враження, що ви прагнете нав'язати свою думку іншим. Щоб досягти своєї мети, часто підвищуєте голос. Маючи такий, як у вас, характер, важко підтримувати нормальні стосунки з людьми, які думають інакше, ніж ви, не погоджуються з тим, що ви говорите і робите.

 

6-12 балів:

Ви здатні твердо відстоювати свої переконання. У той же час ви можете вести діалог і, якщо вважаєте за потрібне, змінювати свої переконання. Але деколи ви буваєте надмірно різкі, проявляєте неповагу до співрозмовника. І в такий момент ви дійсно можете виграти суперечку з людиною, у якої більш слабкий характер. Але чи варто «брати горлом», якщо можна перемогти і більш гідно?

 

14-18 балів:

Твердість ваших переконань відмінно поєднується з великою гнучкістю вашого розуму. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до парадоксального на перший погляд вчинку, навіть якщо ви їх не поділяєте. Ви досить критично ставитеся до своєї думки і здатні з повагою і тактом по відношенню до співрозмовника відмовитися від поглядів, які, як з'ясувалося, були помилковими.

 

 Учитель: Отже, бути толерантною людиною, значить поважати людей; проявляти толерантність - це означає розуміти один одного, ставитися один до одного терпимо. Адже всі ми рівні й однаково можемо використовувати свої права. Які це права розкажуть нам юристи.

  Юристи.   Добрий день, я представник юристів, мені б хотілося розпочати наш виступ з таких слів: право однієї людини закінчується там, де починається право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їхні права. (Карапуд)

 Одна з основних статей - стаття 21: усі люди рівні і вільні у своїх правах. Права і свободи людини є непорушними. (Чикаленко)

    У 23 статті говориться, що кожна людина має право на вільний розвиток самої себе, якщо не порушуються права і свободи інших людей. (Устинов)

У статті 24 пишеться, що громадяни мають рівні права і свободи та є рівними перед законом. (Чигир)

  Однією з найважливіших подій стало прийняття Конвенції про права дитини ООН у 1989 р. Україна приєдналася до Конвенції у 1991 р. (Коголь)

   16 листопада у всьому світі відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано в 1986 році за рішенням ООН. (Трач)

Хочу додати, що в Декларації принципів толерантності, прийнятою ЮНЕСКО написано, що толерантність - це те, що робить можливим досягнення миру і веде від культури війни до культури миру. (Тімофеєв)

Учитель: Із давніх-давен людство цікавило питання мирного співіснування. Як воно висвітлювалось в літературі і народній творчості? Нас із цим ознайомить літературний відділ.

Шестак : Про «Тіні забутих предків» + Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках, переказах та в художній літературі. Це такі твори, як «Хатинка Дядька Тома», «Пригоди Чиполіно» та інші твори.

Дунай і Мехед: Кожен народ складав прислів’я  про порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», « У чужий монастир  зі своїм уставом не ходять». Також цікавими є прислів*я :

Ввічливість з раба зробила князя, поганий норов з князя зробив раба.

Себе не возвеличуй, не принижуй інших

На товариша сподіваєшся – сам його виручай.

Не засуджуй нікого, поки не станеш на його місце.

Толеранстність – це коли хочеться , але терпиш.

Яке призначення людини? Бути нею.

Будьте строгими до себе,та м’якими до інших.Так ви рятуєте себе від людської неприязні

Жук: У Біблії є 10 заповідей, які люди повинні знати і їх дотримуватись. У посланні від Матвія є звернення «не судіть ближніх своїх, не судіть, щоб і вас не судили». До виявлення толерантності закликають всі світові релігії та конфесії.

- Буддизм: людина висловлює своє ставлення до рідних і друзів п’ятьма способами; великодушністю, почтивістю, доброзичливістю, ставленням до них, як до себе і вірністю своєму слову.

- Іслам: ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого.

- Християнство: стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе.

Душина і Здор: Багато відомих людей, висловлювали своє розуміння толерантності:

Щаслива людина та, яка дарує щастя багатьом людям. (Дені Дідро, французький математик)

Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе. (Леонардо да Вінчі, італійський художник епохи Відродження)

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини. (Сааді, перський поет)

Підняти слабкого — цього замало: треба ще його потім і підтримати. (Вільям Шекспір, англійський драматург)

Справжня ознака, за якою можна впізнати справжнього мудреця,— толерантість. (Генрік Ібсен, норвезький драматург)

Усі люди мають недоліки - хто більші , хто менші . Ось чому і дружба , і допомога , і спілкування були б неможливими , якби не існувало між нами взаємної терпимості " Г.Гвіччардіні ( італійський історик , філософ-гуманіст )

Ніхто не може судити про інших , поки не навчиться судити про себе самого ( Й.Гете)

Хто дуже довго думає про те , щоб робити добро , в того немає часу бути добрим (Р.Тагор)

Душина: А завершити нашу доповідь ми хочемо такими рядками…

Тевкун: Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Здор: Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Шестак: Будь завжди нестерпним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантним Всесвіт побудуй.

 

Учитель: Що ж таке  толерантність і яку людину можна назвати толерантною?

Відповіді:

  Отже, « толерантний» - здатний витримувати іншого, не такого,як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.

  Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.

 Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.

 «…Толерантність означає повагу, прийняття і правильне розуміння багатьох різноманітних культур нашого світу, наших форм самовираження і способів проявів людської індивідуальності. Толерантність - це обов'язок сприяти утвердженню прав людини, .. демократії та правопорядку ... »

Толерантність-це прояв терпимості до представників інших культур,вірувань,країн і народів:вони не краще і не гірше,вони просто інші

Толерантність-це здатність і прагнення до діалогу

Толерантність-це взааємодія,заснована на терпимості та повазі до інших

Толерантність-це те,що робить можливим досягненням миру і веде від культури війни до культури миру. 

  А зараз спробуємо толерантно розіграти ситуацію. Для цього на дошці зображена цифра. Для участі потрібно 2 учні. Один учень бачить у цій цифрі 6, а інший 9. Спробуйте відстояти свою точку зору. Давайте проаналізуємо поведінку учасників. Який висновок можна зробити? Чи могла б ця ситуація закінчитися інакше? За якої умови?

 Учитель: Чому так актуальна толерантність в даний час? (Відповіді).

(Далі учасники узагальнюють все сказане, роблять висновок, що толерантність - не пасивне, неприродне підкорення думці, поглядам і діям інших, не покірне терпіння, а активна моральна позиція і психологічна готовність до терпимості в ім'я позитивної взаємодії між етносами, соціальними групами, в ім'я позитивної взаємодії з людьми іншого культурного, національного, релігійного або соціального середовища).

Учитель: Кожен із нас має свій характер. Якихось рис у ньому більше, якихось менше. Пропоную відвідати чарівну крамницю, щоб «купити» якості, яких вам не вистачає, аби бути толерантною людиною.

Вправа "Чарівна крамниця"

     Уявіть, що існує лавка, в якій є вельми незвичайні "речі": терпіння, поблажливість, прихильність до інших, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм, вміння володіти собою, доброзичливість, гуманізм, уміння слухати, допитливість, здатність до співпереживання.

     Я виступлю в ролі продавця, який обмінює одні якості на інші. Беруть участь усі бажаючі. Викликається учасник. Він може обрати одну або декілька "речей", яких у нього немає. (Це ті якості, які, слабко виражені у даного учасника). Наприклад, покупець просить у продавця терпіння. Продавець з'ясовує, скільки і навіщо йому потрібно, і в яких випадках він хоче бути терплячим. В якості плати продавець просить щось взамін, наприклад, той може розплатитися почуттям гумору, якого у нього в надлишку.

Вправа «Учимося креативно мислити»

Учитель: Які б сюрпризи не підносила нам доля, слід пам’ятати, що завжди є вихід. Іноді він може бути зовсім несподіваним. Слід виробля­ти вміння шукати нестандартні рішення. По­тренуємо свою креативність, спробувавши ді­брати закінчення до висловів відомих людей, які ви бачите на дошці. Як ви вже здогада­лися, вони мають бути зовсім не банальними.

Цитати видатних людей

  •                  Визнання проблеми – половина успіху в її... (розв’язанні). Зигмунд Фрейд
  •                  Найголовніша формула успіху — вміння (спілкуватися з людьми).                          Т. Рузвельт
  •                  Якщо бажаєш щоб світ змінився, стань... (цією зміною). Махатма Ганді
  •                  Виживає не сильніший і не розумніший; а той, хто найкраще реагує на... (зміни)  Г. Драйден
  •                  Світ – це дзеркало, і воно повертає кожному його (власне зображення).

(У. Теккерей)

  •                  Ми легше визнаємо свої помилки в поведінці, ніж у мисленні. Ніхто не може оцінювати іншого, поки не навчиться (оцінювати самого себе). (К. Роджерс)

Учитель: Погодьтеся, деякі авторські продовження були зовсім несподіваними для вас, але не менш слушними. Трапляється,  що із зовсім, здавалося б, безвиході є зовсім нестандартний вихід, необхідно лише його розгледіти.

 Творча робота «Толерантний мир»

Учитель: У всіх людей одна спільна мета – жити в добрі та злагоді, зробити життя на Землі кращим. Якщо ти успішний - допоможи іншому, якщо ти щасливий - зроби щасливим когось поруч. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Додому кожній групі було завдання скласти емблему толерантності з точки зору певного відділу. Тож презентуйте нам їх.

                                      (Кожна група  представляє та захищає свою емблему).

Учитель: У цивілізованому суспільстві люди повинні бути терпимими. Чи погоджуєтеся ви з думкою, що кожний із вас право на повагу й терпимість з боку оточуючих?

(Відповіді учнів)

Творча робота «Формула терпимості».

Я хочу вивести формулу терпимості і прошу вашої допомоги.

На дошці вчитель малює терези, над однією шалькою записує тезу «Я маю право на повагу та терпимість з боку оточуючих» і просить учнів записати над іншою шалькою таку тезу, щоб була рівновага.             

(Над іншою шалькою треба записати тезу «Оточуючі мають право на повагу й терпимість з мого боку».)

Учитель: Ми всі різні. Але потрібно бути терпимими одне до одного.

Але чи означає толерантність терпимість до всього? Хіба можна терпіти, якщо хтось затіває бійку, ображає інших? Саме тут і існує межа. Ми маємо багато прав, але не маємо права порушувати права інших. Американський філософ Ф. Емерсон сказав: «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого сусіда».

                                             Бесіда «Діалог із майбутнім»

Учитель. А тепер перенесімося на декілька років у май­бутнє. Уявіть, що ви закінчили школу і стали висококваліфі­кованими фахівцями, маєте свою сім’ю. Як ви поясните сво­їм дітям — школярам, якою має бути толерантна людина?

Варіанти відповідей:

Бути готовими до того, що всі люди різні — не кращі й не гірші, а просто різні.

Навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається.

Цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збі­гаються вони з нашими.

Зберігати своє обличчя, знайти себе і за будь-яких об­ставин залишатися собою.

 

Учитель:  Що зазвичай бажають люди одне одному, вітаючи зі святами?         

(Щастя, благополуччя, добра, миру).

Висновок: Так, про це мріє кожен. Але щоб зберегти мир на нашій планеті, примножити добро і домогтися добробуту для всіх, потрібно навчитися розуміти один одного, приймати один одного такими, якими ми є, поважати культуру і внутрішній світ інших, бути терпимим до несхожості інших на нас. У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру й демократії. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства. Ми вчимося толерантності, щоб урятувати світ.

Очікування «Святковий салют» (5 хв)

 Перед кожним із вас є стікер у вигляді зірочок. Якщо вам сподобалася година спілкування, ваші очікування здійснилися, якщо ви задумалися над цією проблемою, то прикріпіть їх до дошки, і ми побачимо гарний святковий салют на честь дружби, взаєморозуміння й миру.

Учитель: Завершуючи наше спілкування, послухайте ще одну притчу.

   Китайська притча «Дружна родина»

     Жила колись на світі родина. Було в ній більше 100 людей. Родина була дуже дружна.

     Чутка про цю родину дійшла до володаря країни. І він вирішив перевіри­ти, чи правду кажуть люди. Прибув він до родини, і душа його зраділа: навкруги чисто­та, краса, достаток і мир. Добре дітям, спокій­но старим. Зачудувався володар. Вирішив довідатися, як сім’я досягла такого ладу, прийшов до глави родини: «Розка­жи, чому така згода і лад у твоїй родині?». Той узяв аркуш паперу й почав щось писати. Писав довго — видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш володарю. Три слова були на папері: «Любов, прощен­ня, терпіння». І наприкінці аркуша: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав володар, почухав по­тилицю і запитав: І все?

—Так, — відповів старий, — це і є основа життя всякої гарної родини.  І подумавши, додав: — І світу теж.

ІІІ Заключна частина

Учитель: Дякую всім за активну участь. Я сподіваюсь, що наша година спілкування залишить глибокий слід у душі кожного, допоможе нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ.

       Ми не зможемо відразу зробити толерантними ні свою поведінку, ні поведінку інших людей. Однак маленький крок у цьому напрямку ми зробили сьогодні.

       І пам’ятайте, основою будь-якої хорошої справи є добро. Тож я бажаю вам добра!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравчук Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
21755
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку