Щороку, у першу неділю жовтня, в усіх школах радісно вітають учителів із професійним святом — Днем вчителя. Це прекрасна нагода подякувати їм за невтомну працю і безмежне терпіння. До цього потрібно підготуватися заздалегідь. З готовим сценарієм до Дня вчителя це буде легко.
1
Сценарій
До Дня Вчителя
«Низько вклоняюсь перед іменем твоїм...»
(перша неділя жовтня)
Підготувала Надія Кабак
В1: Під небом, синім і високим,
Стежина в'ється чарівна.
Через простори, через роки
Веде до істини вона.
Туди, де сонце світить ясно,
До мрій, натхнення, сподівань...
Велика праця і прекрасна —
Вести дітей в Країну знань.
(Звучить аудіозапис щебетання пташок. Виходять вчитель і діти.)
Вчитель: Це наш перший урок і я хочу, щоб ви його запам'ятали. Кожного дня ви бігали цією польовою стежкою і звертали очі до неба. Правда ж?
Діти: Так, правда.
Вчитель: Скажіть мені, яке воно? Я хочу, щоб кожен знайшов своє слово про небо.
Діти:
Дівчинка (раптово запитує): Вчителю, а що таке любов?
(Усі щільним колом оточують вчителя.)
Діти: Розкажіть, розкажіть!
Учитель: Дав Бог людині молодість, безсмертя, і сказав: «Живи, працюй, будь володарем Землі». Минув час. Прийшов Бог поглянути, як живе людина. Дивиться: над ставочком хатка чепурна, садочком вишневим обсаджена, за нею на ниві хліб золотий колоситься. Чоловік у полі працює, а дружина йому обід несе. І побачив Бог в очах у чоловіка дивне світло.
Обурився Бог.
— Коли так,— каже,— то будеш ти мені віддавати свою молодість і старітимеш з кожним днем.
Через деякий час повернувся вдруге. Бачить: сидять чоловік з дружиною біля хати і колиска коло них. І дивляться вони то на колиску, то у вічі одне одному. А в погляді — те саме незбагненне сяйво, тільки ще сильніше, ще яскравіше.
— Он як! Тоді заберу я в тебе найцінніше — безсмертя, і нехай кожна мить по краплині гасить твоє життя.
Втретє прийшов Бог до людини. Дивиться, сидить самотній згорблений дідусь, а в очах його світло таке ж непереможне і м'яке, і водночас нове.
(Вчитель і діти виходять.)
В2: Під небом, чистим і бездонним
Живе людина на землі,
Яка долає шлях невтомно.
Ім'я цим людям — вчителі.
В1: Щомиті мудрий скульптор вчитель
З граніту душу дістає,
І вчить дітей життя любити,
Бо скарб безцінний в нього є.
В2: То скарб великої любові,
То ключ до кожного з сердець,
То сила думки, сила слова,
Знання прекрасного вінець.
В1: Вчителі... Добрі і строгі, вимогливі і справедливі, молоді та з багаторічним стажем... Щодня летять на роботу, забуваючи про власну родину, віддають свою любов нам, не сподіваючись на подяку. Бо найкращою подякою для них стане колись почуте: «Така хороша людина! А це ж ваш випускник!».
В2: В цей світлий осінній день вони святкують своє професійне свято. Тож приймайте вітання, наші любі, рідні вчителі!
(Виступ Бабусі-Ягусі)
Не дивіться, що Яга,
Бо ходила в школу й я,
Не кривіться гірко:
Вчилась на «дванадцять!»,
Вчили вчителі й мене,
Знаю букви «бе» і «не».
Це ж у школі свято!
Треба привітати!
Ви пробачте нам, що ми,
Як були колись дітьми,
Навіть на перервах
Вам псували нерви!
Приспів: Розтягни міхи, гармошка,
Балалайка, дужче грай!
Нумо, нумо, Ягусенько,
Пісню вчителям співай!
А директор в школі в нас
Всім покаже вищий клас!
Лагідна і люба,
Дуже її любим!
Завуч в школу як зайде,
Скрізь порядок наведе,
Розклад ідеальний,
В школі все нормально
Педагогів колектив:
Що не візьмеш — то актив,
Трудяться, як бджоли,
Вже й живуть у школі!
Приспів: Щоб жилося вам чудово,
Ми бажаєм щастя вам.
Нумо, нумо, в день святковий
Затанцюєм вчителям!
В2: На вулиці знову осінь,
Вже перша неділя її,
На небі з'явилась просинь,
Святкують день свій вчителі!
(Виходить хлопчик — Свято.)
Свято: Добрий день, я — ваше Свято,
Раде я вітати вас.
Хоч роботи і багато,
Та люблю святковий час!
З Днем учителя вітаю педагогів в школі цій,
Вам вітання якнайкращі подарує увесь світ,
І сама чарівна Осінь принесла вам свій привіт.
(Виходить Осінь.)
Осінь: Вітаю вас із цим чудовим святом,
Воно і ніжністю, і радістю дзвенить.
Учитель! У слові цім багато
Добра, любові, щедрості звучить!
У мене свят багато, це знають тут усі,
Та два шкільних є свята в усій моїй красі,
Коли навколо квіти, дзвінкий дитячий сміх,
Коли вітають діти учителів своїх!
(Піснею «Вчителі» Н. Май учні вітають своїх педагогів., або осінній вальс)
В1: У прекрасну пору року приходить до нас учительське свято. Це час, коли шелестить падолистом осінь, снує в лузі мереживо бабиного літа, а червоні жоржини пломеніють над землею, немов дарують весь свій жар палкої любові директору нашої школи. Вітаємо вас, шановна ___________ зі святом і запрошуємо до слова. (Виступ директора).
В2: Учителю вклонімося доземно!
Перед великим іменем твоїм
Вже проростають ті маленькі зерна,
Під поглядом, як сонце, золотим!
В1: Є дні врочисті, дні святкові,
Коли йде радість сонцем по землі.
Сьогодні щире наше слово
Для вас, молоді вчителі!
В2: Молодий учитель у школі — радісна подія. І хоча за нею стоїть багато проблем, а в нашій школі особливо, можна сказати з упевненістю, що адаптуються успішно лише ті, чиї серця відкриті для любові до дітей. За останні __ роки в нашу школу прийшло працювати багато молодих, перспективних педагогів. Сьогодні ми приймаємо в нашу учительську сім'ю молодих ___________, які пройшли перше випробування на доброту, витримку, щирість. Це______________________________________________
_________________________________________________________________________________________
В1: Набравшись в університетах знань, наснаги,
В учительські ряди бадьорими прийшли,
Щоб сіяти розумне, добре, вічне,
Щасти вам, молоді учителі!
В2: Ми вас сьогодні щиро вітаємо від душі, й «Посвідчення молодого вчителя» вручаємо!
(Вручення «Посвідчень...» молодим учителям.)
В1: Бажаємо вам, молодим педагогам:
Не лінуйтесь, будьте жваві.
Впроваджуйте в роботі інновації,
Щоб не засмучували вас катавасії,
Щоб слово ваше віще в зерна проростало,
І слід у душах дитячих залишало.
Прийміть від учнів це музичне вітання — __________________________________.
В2: Давно те було, коли вчитель, молодий, повний сил та енергії, зайшов уперше в клас.
Пролетіли роки... І настав час іти на заслужений відпочинок. Але скажіть, хіба вчитель може відпочити від школи, від дитячого сміху, дитячих пустощів? Ніколи! Бо малиновий передзвін прожитих років звучить не лише в пам'яті, а й у серці все життя...
В1: Сьогодні в учительську нашу родину
Прийшли й посивілі ветерани праці на хвилину,
До вас завітали колеги старші,
Вони працювали у школі нашій.
Шановні ____________________________________________________________!
Цей музичний дарунок від вашої колеги та учнів школи для вас. (Пісня «____________________».)
В2: У них для вас є що сьогодні сказати,
Бо й їхнє професійне нині свято.
У них накопичились гори зібрань,
Тож даймо їм слово для їхніх зізнань.
Бліц-інтерв’ю (кожен учитель-ветеран вибирає собі квітку, з прикріпленим до неї запитанням.)
Запитання:
В1: Вчителі, вчителі...
Кожна зморшка обличчя — то втома,
Але посмішка знов через мить осяває чоло...
В2: Педагоги наші — люди прекрасні,
А наша школа — ніби весна,
Живе тут і пісня, і танець, і казка,
Кращої школи у світі нема.
Для всіх присутніх звучить пісня ________________
В1: Якось Цицерон розмірковував: маючи поганих кравців – не матимеш гарного одягу, якщо погані пекарі – їстимеш несмачний хліб. Але… якщо матимеш поганих учителів – то не матимеш майбутнього.
В1: Вадиме, вчителям мабуть, уже надокучило слухати з усіх боків, які вони славні.
В2: Мудрі…
В1: Добрі і так далі…
В2: Отож шановні педагоги пропонуємо Вам разом з нами посміятися на тему вчителів!
В1: Гадаю, наші вчителі анітрохи не образяться на наш щирий гумор, а посміються разом з нами!
В2: А чого ж їм ображатися? Адже й вони страшенно стомлюються від нас – таких різних і не завжди, будемо відвертими, слухняних і старанних!
В1: І їм хочеться від нас трошечки відпочити…
В2: А найкращий відпочинок, як відомо, - це сміх!
В1: Отож – посміємося разом!..
Виступи дітей
Учень: Чесно?
Учитель: Чесно-пречесно!
Учень: Ну, якщо чесно, то не знаю, бо я вчора дуже рано заснув…
2. Сценка в коридорі Учитель зупиняє Учня.
Учитель: Чому це ти, Петрику, з учителями не вітаєшся?
Учень: А я вже вітався!
Учитель: Щось я не чув...
Учень: А я зранку, тільки-но встану, відразу кажу: «Доброго ранку, вчителі всього світу!»
Учень туди-сюди походжає сценою. Його хапає за плече учитель.
Учитель: Ти чого це коридором ходиш?
Учень: Я не ходжу!
Учитель: Це ж як – не ходжу? Але зараз ти ж мусиш бути на уроці, а я тебе впіймала на коридорі!
Учень: Так я ж і кажу, що не ходжу, а (підкреслено) іду!
Учитель: (в'їдливо) І куди ж це ви, пане, йдете, дозвольте поцікавитись?
Учень: (гордовито-пихато). До директора — давати інтерв'ю! От!
Учитель: (здивовано). І про що ж він у тебе питатиме?
Учень: Та про те, як я умудрився за одну перерву розбити аж дві шибки!..
3. Учитель: (грізно, знервовано). Все, Коваленко! Мій терпець, нарешті, увірвався! Завтра без батьків до школи можеш не з'являтися! Зрозумів?!
Учень: Все зрозумів, пане вчителю! Дякую вам!
Учитель: І за що ж це ти мені дякуєш?!
Учень: Та за те, що ви мені дозволяєте завтра не приходити до школи!
В2: Як бачите, є поміж нас різні хитруни.
В1: І, звичайно, дехто з вас упізнав у цих сценках себе чи своїх однокласників.
В2: Сподіваюся, вчителі наші теж пізнають своїх вихованців, тож посміємося далі!
4. Учитель: Так, Миколаєнко…Бачу, ти знову вчора прогуляв уроки..
Учень: (щиро дивується). Так ви ж, пане вчителю, самі вчора сказали: хто не зробить уроків, до школи завтра може не приходити!..
Учитель: А ти, Чупринський, чому вчора був відсутній?
У ч е н ь: А в мене зуб страшенно болів!
Учитель: (іронічно). А сьогодні перестав?
Учень: Так, пане вчителю: я його вчора в лікаря залишив!
В1: Переконаний, що вам такі пояснення відсутності в школі добре знайомі. Та, мабуть, поміж вас є ще й кращі вигадники, аби виправдати свою відсутність у школі.
В2: Мабуть, є, і про це чудово-пречудово знають вчителі. До речі, так само, як і про різні хитромудрі пояснення учнівських запізнень.
В1: От давайте про кількох таких «мудрагелів» і подивимося сценки із добре всім вам знайомого шкільного життя...
5. Учитель: І знову ти, Василашко, спізнився аж на цілих двадцять хвилин! Що ти вигадаєш на цей раз?
Учень: А мені нічого, пане вчителю, й вигадувати не треба — просто я живу за народною мудрістю, а ще — за порадою свого дідуся.
Учитель: І що ж це за такі мудрі поради?
Учень: Народ говорить: «Поспішиш — людей насмішиш», а народ у нас — мудрець із мудреців!
Учитель: Добре, припустимо — я не заперечу.. А що ж мудрого ти почув од діда?
Учень: А дідусь мені говорить постійно: не поспішай, онучку, — у тебе ще все життя попереду!..
6. Цю сценку грають п'ятеро учнів, у одного з яких — роль учителя.
Учитель: (до четвірки учнів, що стоять перед ним). Савченко, ти чому спізнився на уроки?
Учень1: Річ у тім, що вже перед самим порогом школи я згадав, що забув вимкнути на плиті чайник, от і довелося повертатися.
Учитель: Павлюк, а ти чому спізнився?
Учень2:Та в мене несподівано захворіла бабуся, тож довелося бігати в аптеку по ліки...
Учитель: Та-а-ак… Добре, а ти що скажеш, Мірошниченко?
Учень3: А що казати? Тільки правду! Я відводив до дитячого садка сестричку.
Учитель: Але ж у тебе нема сестрички!
Учень3: У мене-то нема, але я відводив сестричку сусідів, бо вони… гм... ну, теє... у відрядженні!
(У цей час четвертий «спізнювальник» починає рюмсати).
Учитель: (здивовано). А чого це ти, Грищенко, носом зашморгав?
Учень4: (продовжує рюмсати). Та я_. я.. Я просто не знаю, що мені говорити! Адже вони… вони вже все сказали (У підтвердження ще голосніше шморгає носом).
В1: Отакі серед нас мудрагелі-спізнювальники.
В2: Мабуть, і не таке ще вигадують.
В1: Ото цікаво було б, коли б учителі брали та занотовували всі наші, вигадки-виправдання!
В2: Напевне, цікава-прецікава вийшла б книга!
В1: І не тільки про тих, хто любить спізнюватись на уроки, а й взагалі — про шкільне життя. Ось подивимося!..
7. Учитель: Ти знову не взяв ні зошита, ні ручки?! Знаєш, як називається солдат, який не носить зброї?!
Учень: Знаю, пане вчителю! Генералом!
8. Учитель: (похитує головою). Ні, Ярославе, я навіть двійки тобі поставити не можу...
Учень: (гірко). А чому-у?..
Учитель: Бо вчителі не мають права завищувати оцінки!
В1: Тоді давай краще покажемо сценки, як то кажуть, із родинного життя, де йдеться про вчителів!
В2: А давай!
9. Учень вдома старанно тре чоло мочалкою, що досі з ним не траплялося. Мама вкрай здивована.
Мама: Синку! Чого це ти раптом так старанно миєш лоба?!
Син: Та вчителька сказала вчора, що у мене на лобі написано, коли я не вивчив уроків…
10. Тато: Сину, вчора телефонував мені Віталій Ярославович і скаржився, що ти завжди дуже довго сперечаєшся з ним!
С и н: А що ж тут поганого? Це чудово!
Тато: (здивовано). Чому?!
Син: Але ж народ наш каже: двоє розумних людей завжди знайдуть, про що їм поговорити...
11. Син: Тату! Пам'ятаєш, ти обіцяв мені 100 гривень, якщо я напишу контрольну з математики на «дванадцять»?
Тато: Звичайно, пам'ятаю! Ось… (робить спробу залізти за грошима до кишені, син перехоплює його руку).
Син: Не спіши, таточку, — Леся Василівна наказала тобі передати, що я зекономив твої грошики!..
В1: Вадиме Я згадую, як одна бабуся казала — а вона чимало десятків літ відпрацювала в школі, — що вчителем бути — це прекрасно, це найкраща професія!
В2: А чому вона так вважала?
В1: Бабуся казала, що всі вчителі неодмінно, зрештою, потрапляють до Раю, бо після роботи у школі будь-яке пекло їм за Рай правитиме...
В2: Весела бабуся!.. А я пригадую розмову на зупинці двох дідусів. Саме поряд працював бульдозер, і майже нічого не було чути. От один дідусь кричить другому: «І вас не дратує цей жахливий шум?!» А другий йому на те: «Та ні, добродію, для моєї професії це звично». «І що ж у вас за така була професія була?» «Та я все свідоме життя пропрацював учителем молодших класів!..»
В1: Таки справді, — ніякого бульдозера не злякатися!..
В2: Одне слово, друзі, привітаймо наших любих і рідних вчителів! З їхнім славним святом — Днем учителя!
В1: Спасибі вам, учителі, задушу відкриту,
За ласку, турботу, любов, доброту.
Живіть довго-довго, милуйтесь цим світом.
Хай завжди для вас ніжні квіти цвітуть,
Хай щастям і сміхом наповниться дім.
За ваші турботи — низький вам уклін.
В2: Від будня до будня, від свята до свята
Пісню і слово ви нам дарували.
Ви — наші долі, ви — наші злети.
Ви нас лише доброму вперто навчали,
А чим же віддячим?
1. Тим, що ми є.
2. Тим, що ми значимо.
3. Тим, шо ми будемо.
4. Тим що ми створимо.
5. Тим, що збудуємо.
6. І тим, що засіємо.
7. Нивою тою, яку ми розоремо.
8. Тим, що в житті ми своєму зуміємо.
В1: Шановні вчителі! Багато почесних звань і відзнак у освітян: «Народний учитель», «Заслужений учитель», «Відмінник народної освіти» і все-таки, мабуть, найвище звання — «Улюблений учитель».
В2: Тож бажаємо, щоб ви всі були удостоєні цього звання.
В1: Зі святом вас, дорогі вчителі!
- Щастя вам!
- Здоров'я міцного.
- Чистих світанків.
- Сонячних ранків.
- Щастя без ліку,
- І довгого віку.
(Пісня Н.Май «А я бажаю вам добра»)