Година спілкування з елементами бесіди "Що таке патріотизм?"

Про матеріал
Сприяти усвідомленню здобувачами освіти сутності поняття «патріотизм» та розвивати вміння характеризувати його складові; виховувати любов до України.
Перегляд файлу

 

Година спілкування з елементами бесіди

«Що таке патріотизм?»

Для ліцеїстів І-ІІ курсів

  Ольга Федюк, вихователь

Мета: сприяти усвідомленню здобувачами освіти сутності поняття «патріотизм» та розвивати вміння характеризувати його складові; виховувати любов до України.

Наочне оформлення: мультимедійний супровід, стінні газети.

Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, проектор.

 

                                                 Хід години спілкування

 

 І.Організаційна частина.

 

Класний керівник. Що є внутрішньою цінністю і основою культури особистості? Так, моральність, вона спрямовує людську активність на утвердження самоцінності особистості, усвідомлення обов’язків людини перед іншими людьми, перед суспільством, Батьківщиною.

 На сучасному етапі патріотизм є нагальною потребою і держави, якій         необхідно, щоб усі діти стали національно свідомими громадянами і  патріотами, здатними забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі, і особистості, яка своєю діяльнісною любов’ю до Батьківщини прагне досягти   умов для вільного саморозвитку. 

На чому базується патріотизм?

Патріотизм базується на любові людини до Батьківщини, усвідомлення нею свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей, утвердження якостей громадянина-патріота України.

 Що, на Вашу думку, є змістом поняття «патріотизм»? (відповіді ліцеїстів).

Ліцеїст 1.  Патріотизм – це любов до Батьківщини, свого народу, турбота про його благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею. На особистісному рівні патріотизм є пріоритетною стійкою характеристикою людини, яка проявляється в її свідомості, моральних ідеалах та цінностях, в реальній поведінці та вчинках. Це звичайний моральний стан життя людини. Він виявляється не лише в незвичайних ситуаціях, а в повсякденному виконанні особистістю своєї роботи, яка приносить користь і людині, і суспільству. Отже, суб’єктом  – носієм патріотизму є сама людина. Завдяки її творчій праці, любові, відданості розвивається почуття патріотизму.

Ліцеїст 2.  Бути патріотом – усвідомити в Батьківщині безумовну цінність, яка дійсно і об’єктивно їй притаманна, приєднатись до неї розумом і почуттями. В той же час – патріотизм передбачає відкриття в самому собі беззавітної відданості Батьківщині, спроможність безкорисно радіти її успіхам, вдосконалення її, служіння їй, поєднання свої долі з її долею, а не любов до України здалека.

 ІІ. Основна частина.

Класний керівник. Критеріями патріотизму є любов, вірність і служіння Батьківщині, турбота про забезпечення цілісності і суверенітету України, піклування про її постійний розвиток на шляху демократичного національного становлення, сприяння гармонізації державних, суспільних та особистісних інтересів у повсякденному житті.

У випадку загрози національній безпеці патріотизм проявляється у готовності служити Україні, встати на її захист, визнанні пріоритету суспільних і державних інтересів над особистими.

Патріотизм проявляється також у ціннісному ставленні до свого народу, його способу життя, національних здобутків і достоїнств, культури, традицій, героїчного історичного минулого і сьогоднішньої розбудови держави як єдиної нації, до безмежних просторів Батьківщини, її природних багатств. Патріотизм передбачає знання особливостей своєї «малої Батьківщини», любов до неї.

Ліцеїст 3. Визначальною рисою українського патріотизму в усі часи має бути його дієвість. Саме вона спроможна перетворювати почуття в конкретні справи і вчинки на користь Батьківщини і держави. Адже патріот це не той, хто говорить красиві слова про Україну, прикрашає дійсність, а той, хто бачить труднощі, помилки, невирішені проблеми, розуміє соціально-політичну ситуацію в країні і світі, проте не панікує, не носиться зі своїми егоїстичними претензіями, не збирається тікати туди, де краще, а готовий долати перешкоди, зв’язати свою долю з долею Вітчизни. Патріот це той, хто в сьогоднішніх умовах неправового поля сприяє розбудові демократичної соціальної держави правовими методами. Він не ототожнює Україну, державу з владою, а усвідомлює, що влада має бути лише механізмом, засобом здійснення волі народу.

Ліцеїст 4. Любов до Батьківщини в українського патріота поєднується з вірою в неї, в її  покликання,  прекрасне майбутнє, що обов'язково відбудеться. Справжній патріот, керуючись живим досвідом і  героїчним минулим народу, вірить, що він справиться зі своїми історичними випробовуваннями і  вийде з них міцнішим і духовнішим. Втім, свідомий патріот бачить не лише духовну красу свого народу, а й його слабкості, помилки і недосконалості, розуміє, що в історії Вітчизни є й темні, важкі сторінки. Любити свій народ не означає улещати його чи приховувати від нього слабкі сторони, а чесно і мужньо викривати їх і боротися з ними.   

Дослідники феномену патріотизму зазначають, що свідомий патріотизм нерозривний з відповідальністю. Чи погоджуєтеся Ви з цим? Аргументуйте свої міркування. (відповіді ліцеїстів).

Класний керівник. Процес національного відродження України потребує від громадян не лише віри і любові до свого народу, а й усвідомлення своєї відповідальності перед суспільством, народом, нацією. Малосвідомий  громадянин або не думає про свою відповідальність, або ж боїться її. Для нього доля країни – стороння справа, а його власні дії визначаються суто особистими потребами й інтересами. Відповідальність же передбачає, з одного боку, усвідомлення необхідного, а з іншого – можливість вибору шляхів його реалізації. Особиста відповідальність – вільна реалізація вірно усвідомленого обов’язку.

Як, на Вашу думку, має проявлятися патріотизм в умовах поліетнічної держави, якою є Україна? (відповіді ліцеїстів).

Ліцеїст 5. Народ України – це понад двісті різних народностей, які мають свою етнічну самосвідомість, яка базується на етнічній ідентифікації, що вбирає в себе любов до свого народу, віру в його духовні сили її майбутнє, готовність до праці на користь народу; знання та уміння осмислювати його моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди, символіку; передбачає систему вчинків, які мотивуються любов’ю, вірою, звичками, знаннями, відповідальністю перед своїм народом.

Ліцеїст 6.Проте етнічна самосвідомість різних народів не заперечує готовності свідомо служити інтересам їх Батьківщини України. На більш високому рівні етнічна самосвідомість переростає в національну самосвідомість. Остання передбачає ідентифікацію особистості з усім народом України, незалежно від свого етнічного походження, політично об’єднаного єдиним інститутом громадянства, територією, економікою, історичною долею та перспективами майбутнього. Свідомі патріоти України – це і українці, і росіяни, і  євреї, і татари, і молдавани, й інші народності, які живуть на території однієї держави, що утворилась внаслідок політичної інтеграції етнічних спільнот, збагачують її своєю культурою і сприяють її розквіту. Чим більше Українська держава дбатиме про розвиток етнічної самосвідомості своїх етнічних меншин, тим більше буде мати патріотів України.

Класний керівник. Чи обов’язково громадянин-патріот повинен досконало володіти державною українською мовою? (відповіді ліцеїстів)

Досконале володіння державною українською мовою – ознака свідомого громадянина – патріота України. Разом з тим молода українська держава, розвиваючи етнічну самосвідомість народу України, має реально допомогти національним меншинам у розвитку їх культури, освіти, мови. Для цього має бути надана і економічна допомога, і правове забезпечення цього процесу. Відчуваючи реальну зацікавленість і турботу про розвиток своєї рідної мови з боку держави, представники етнічних меншин охоче сприйматимуть українську мову як державну і вважатимуть обов’язком її вивчення. Адже без мови немає народу, без народу немає держави. Тому національне відродження, розбудова поліетнічної Української держави, як єдиної політичної нації, та виховання патріотизму нерозривно пов’язані з оволодінням кожним учнем як своєю рідною, так і державною українською мовами. Справжній патріот гуманно ставиться до інших народів. Його культура проявляється в повазі інтересів, прав, самобутності людей інших національностей, підтримці їх у боротьбі за свободу і незалежність, терпимості, толерантності, готовності й умінні йти на компроміс з різними етнічними, релігійними групами заради миру в  своїй державі й у світі.

Чи повинен, на Вашу думку, патріот знати і вміти заспівати Гімн України, з повагою ставитися до державних символів? (відповіді ліцеїстів).

Важливою ознакою патріотизму є законослухняність, виконання конституційних норм, дотримання чинних законів, знання не лише своїх прав, а й обов’язків. Патріот той, хто своє право вимірює своїм обов’язком. Місія свідомого громадянина-патріота – не руйнувати правопорядок, а берегти, правильно й терпляче вдосконалювати його зміст.

Свідомий патріотизм несумісний з шовінізмом, расизмом, які проявляються у неповазі й ненависті до інших народів і націй, їх культури і прав. Сепаратизм також чужий українському патріоту, бо він завжди дбає про єдність України.

Робота в групах.

Ліцеїсти об’єднуються в три групи і на плакатах, пригадуючи зміст бесіди, схематично створюють модель громадянина-патріота України, готуються презентувати результати спільної роботи. 

Презентація моделей.      

ІІІ. Заключна частина.   

- Які нові риси громадянина-патріота Ви відкрили для себе на сьогоднішньому занятті?

- Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


   .


 

 

docx
Додано
31 жовтня 2022
Переглядів
2757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку