Година спілкування "Здоров’я і життєві навички в сучасному світі"

Про матеріал

"Здоров'я і життєві навички в сучасному світі"

Щоб зрозуміти, що таке «життєві навички, сприятливі для здоров'я», наведемо визначення Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ).

Життєві навички — це здатність людини до позитивної поведінки подолання труднощів повсякденного життя.

Перегляд файлу

Година спілкування

Здоров’я і життєві навички в сучасному світі

Щоб зрозуміти, що таке «життєві навички, сприятливі для здоров’я», наведемо визначення Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ).

Життєві навички — це здатність людини до позитивної поведінки подолання труднощів повсякденного життя.

Здоров’я — це стан фізичного, психічного і соціального благополуччя.

Отже, благополуччя — це задоволення від насиченого подіями життя. Тобі це подобається? Звісно, кожному б хотілося мати цікаве життя, вірних друзів, кожен прагне займатися улюбленою справою і досягти в ній успіху.

Проаналізувавши досвід багатьох благополучних, успішних і щасливих людей, учені зробили висновок: щоб бути благополучним, успішним, щасливим, треба вчитися цього так само, як математики, хімії чи історії.

Але як цього навчати? Таке вдавалося лише небагатьом видатним педагогам, наприклад Сухомлинському, який створив свою «Школу радості».

Власне, досвід найуспішніших педагогів і став предметом вивчення для фахівців. Було поставлено за мету проаналізувати і систематизувати цей досвід, створити на його основі педагогічний метод, який можна широко застосовувати. Так було розроблено методику навчання на основі життєвих навичок.

Вона вчить дітей розуміти й задовольняти власні потреби — фізіологічні (у повноцінному харчуванні, руховій активності, відпочинку, чистому повітрі, воді, достатньому рівні безпеки і комфорту), соціальні (у спілкуванні, належності до групи, дружбі й любові), інтелектуальні й емоційні (у самореалізації, повазі і визнанні).

Жодною з цих потреб не можна нехтувати, адже благополуччя стосується всіх аспектів нашого життя.

Методика виявилася досить ефективною у профілактиці ризикованої поведінки, зокрема шкідливих звичок.

Ти також навчався життєвих навичок. Пригадай, як це було. У 5—6-му класах ти вчився планувати свій час, раціонально харчуватися, доглядати за своїм тілом, тренуватись і загартовуватися. Сподіваємося, що ці вміння стали невід’ємною частиною твого способу життя.

У 6—8-му класах ти дізнався, що таке психологічна рівновага, набував умінь, які сприяють твоєму психологічному і соціальному благополуччю, допомагають будувати рівноправні стосунки, протистояти негативному впливу оточення, приймати відповідальні рішення і втілювати їх у життя.

Ці навички зведено до таблиці. Не хвилюйся, якщо деякими з них ти володієш не досить добре. Май на увазі, що вони (як і решта важливих умінь) потребують наполегливого тренування.

Згадай, як довго вчаться читати або писати. Так і з життєвими навичками. На уроках ти отримав лише уявлення про них, а розвивати і вдосконалювати їх доведеться в реальному житті.

Можливо, там, де ти живеш, центри соціальної роботи з молоддю проводять тренінги життєвих навичок. Обов’язково скористайся цією можливістю, тільки пильнуй, щоб не потрапити до якоїсь секти, що прикривається модною назвою.

Завдання:

1. Розділіться на три групи.

  1. За допомогою таблиці назвіть навички, які сприяють фізичному, психологічному й соціальному благополуччю.
  2. Як ви думаєте, у чому полягає умовність цього поділу? Наведіть приклади, як навички, що сприяють фізичному благополуччю, впливають на психологічне і соціальне благополуччя людини і навпаки.

Життєві навички, сприятливі для здоров’я

Навички, що сприяють соціальному благополуччю

Навички, що сприяють психологічному благополуччю

Навички, що сприяють фізичному благополуччю

Інтелектуальні навички

Емоційно-вольові навички

1. Навички ефективного

спілкування:

— активне слухання;

— уміння чітко висловити свою думку;

— уміння відкрито

висловлювати свої почуття без тривоги і звинувачень;

— володіння «мовою

жестів»;

— реакція на критику;

— прохання про послугу, допомогу.

2. Навички

співпереживання:

— здатність розуміти

почуття, потреби і проблеми інших людей;

— уміння висловити це розуміння;

— уміння надати підтримку і допомогу.

3. Навички розв’язання конфліктів:

— здатність розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів;

— уміння розв’язувати

конфлікти поглядів на

основі толерантності;

— уміння розв’язувати

конфлікти інтересів

шляхом конструктивних переговорів.

4. Навички поведінки

в умовах тиску, погроз, дискримінації:

— навички упевненої

поведінки;

— уміння відстоювати

власну позицію і відмовлятися від небезпечних пропозицій;

— протидія дискримінації

1. Самоусвідомлення й самооцінка:

— здатність усвідомити власну унікальність;

— позитивне ставлення до

себе, інших людей і життєвих перспектив;

— адекватна самооцінка:

здатність реально оцінювати власні здібності й можливості, адекватно сприймати оцінки інших людей;

— усвідомлення своїх прав, потреб, цінностей і пріоритетів;

— постановка життєвої мети.

2. Аналіз проблем і прийняття рішень:

— уміння визначити суть

проблеми і причини її виникнення;

— здатність сформулювати щонайменше три варіанти

вирішення проблеми;

— уміння передбачити наслідки кожного варіанта для себе та інших людей;

— уміння оцінити реалістичність кожного варіанта, враховуючи власні можливості та життєві обставини;

— здатність обрати оптимальне рішення

1. Навички самоконтролю:

— контроль проявів

гніву;

— уміння справлятися з тривогою;

— уміння переживати невдачі.

2. Управління стресами:

— планування часу;

— позитивне мислення;

— методи релаксації;

— уміння справлятися з горем, втратою, травмою, насиллям.

3. Мотивація успіху та гартування волі:

— віра в те, що ти є

господарем власного

життя;

— настроєність на успіх;

— здатність концентруватися на

досягненні мети;

— розвиток наполегливості і працелюбності

1. Навички раціонального харчування:

— дотримання режиму

харчування;

— уміння складати харчовий раціон, виходячи з реальних

можливостей і корисності для здоров’я;

— уміння визначати

і зберігати високу якість

харчових продуктів.

2. Навички рухової активності, загартування:

— навички виконання

ранкової зарядки і процедур загартування (водних процедур, повітряних

і сонячних ванн тощо);

— регулярні заняття

фізкультурою, спортом,

рухливими іграми, танцями, фізичною працею.

3. Санітарно-гігієнічні навички:

— навички особистої гігієни;

— уміння виконувати гігієнічні процедури (доглядати за шкірою, волоссям, ротовою порожниною тощо);

— гігієна одягу, житла.

4. Режим праці й відпочинку:

— здатність раціонально витрачати час і визначати пріоритети;

— уміння чергувати розумову і фізичну активність, виділяти достатньо часу для регулярного харчування й повноцінного відпочинку

Обговоріть:

За допомогою таблиці пригадайте, які життєві навички знадобляться цим персонажам, щоб вирішити свої проблеми:

  1. Мирослава надміру хвилюється перед іспитами і тому часто отримує гірші оцінки, ніж заслуговує.
  2. Володя і Раміль — найкращі друзі, але вони часто сваряться через те, що уболівають за різні футбольні команди.
  3. Наталка і Марина — сестри. У них часто виникають конфлікти з приводу речей, якими вони спільно користуються.
  4. У школі, де вчиться Юрко, дізналися, що одна з учениць ВІЛ-інфікована. Дехто почав її цькувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, 10 клас, Сценарії
Додано
29 березня 2018
Переглядів
3812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку