Тетяна Великород
Заклад загальної середньої освіти
І – ІІІ ступенів № 3
Тростянецької міської ради
ТЕМА. Життєвий марафон культури поведінки
МЕТА. Формувати вміння аналізувати свої вчинки та вчинки інших; формувати адекватну самооцінку , основи культури спілкування та поведінки; вчити чітко висловлювати свою думку, вміти слухати інших; виховувати моральні основи культури поведінки в колективі і суспільстві, культуру мовлення
ОБЛАДНАННЯ: м᾽яка іграшка, тести
ХІД ЗАНЯТТЯ
На віку – як на довгій ниві
Народна творчість
ВСТУПНЕ СЛОВО
«На віку – як на довгій ниві», «Життя прожити - не поле перейти» - ці вислови мають дуже широкий зміст. Часто наше життя підносить нам несподіванки – ситуації, в яких треба зорієнтуватись і «тримати марку», бо іншого шансу вже не буде. Наше життя – це суцільний марафон, біганина, погоня за ідеями і ідеалами, цілями. Щоб досягти мети, нам недостатньо просто хотіти цього і йти до мети, незважаючи ні на що. Треба ще знати, як повести себе в тій чи іншій життєвій ситуації. Такі знання і вміння не даються нам при народженні, цього треба навчитися. Всі ці знання, правила, закони складають поняття «культура поведінки». Все наше життя – суцільний марафон культури поведінки. Будемо ми в ньому переможцями чи ні – цілком залежить від нас.
Культура поведінки – не просто слова. В поняття «культура поведінки» входять і вміння спілкуватися, тобто розмовляти з іншими людьми і слухати їх, давати корисні поради і користуватися порадами інших; це вміння поводити себе в інших місцях: театрі, музеї, кафе, ресторані, стадіоні, лікарні і, взагалі, в суспільстві; це вміння надати другові вчасно допомогу, вміння дружити, вміння одягатися відповідно до обставин. Це, врешті – решт, велике мистецтво бути Людиною з великої літери.
Давайте пригадаємо прислів`я і приказки, які стосуються нашої теми та пояснимо їх зміст.
2. ДИСТАНЦІЯ ДРУГА. ОБГОВОРЕННЯ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЙ
1.Донька їде на день народження до однокласника і хоче вдягти модну шикарну сукню. «Вдягнися простіше», - радить мама. Чому?
2. В електричці жінка розгорнула порцію морозива. Через хвилину обгортка упала на підлогу. «Невже і вдома робите так само?», запитала сусідка. «Електричка – не дім. Всі так роблять. Чи треба було викинути у вікно?» Чи правильно вчинила жінка?
3. Мене запросила на день народження подруга. Гостей було багато. Їй подарували багато подарунків – дорогі сувеніри, прикраси, косметика. Я подарувала книгу. І… залишилася без подруги. Вона відвернулась від мене. Як мені бути?
4. Як ви ставитеся до прізвиськ? Чи повинна культурна людина вживати їх у своїй мові?
5. Їхали в автобусі хлопці років 14. Сиділи і жваво обговорювали новий бойовик, захоплювалися подвигами героїв. А поруч стояв сивий чоловік з орденськими планками на піджаку. Стояв, бо вільних місць не було. Хлопці вдавали, що не помічають ветерана.
6. У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учнів пояснень. Один учень сказав: «Я знаю, хто це зробив, але не скажу, бо не хочу зрадити друга». Вчитель попросив цього учня вимити парту самому.
- Як треба було розв’язати ситуацію?
- Хто мав мити парту?
- Чи вчинив би так справжній друг?
ДИСТАНЦІЯ ТРЕТЯ. ПСИХОЛОГІЯ
Уявіть себе на місці психолога, тому що ми зараз розглянемо деякі ситуації і ви спробуєте дати корисні поради, як би це зробив справжній психолог.
ПОРАДИ ПСИХОЛОГА
ДИСТАНЦІЯ ЧЕТВЕРТА. ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
Часто запитують, звідки взагалі взялись різні правила поведінки? Ніхто цих правил спеціально не видумував. Вони створились в народі поступово і виникли зовсім не випадково.
Лицарі носили залізні обладунки, бо мандрувати в ті часи було небезпечно. При будь – якій суперечці легко було отримати удар мечем або кинджалом. Зустрічаючи знайомих, переступаючи поріг, мандруючий лицар знімає свій шолом і несе його у руці: «Я тебе не боюся», - говорить він цим жестом. «Моя голова відкрита, я тобі довіряю». Отже, знімаючи шапку, ти показуєш, що поважаєш господарів і цей дім.
ДИСТАНЦІЯ П`ЯТА. ЕТИКА І ЕСТЕТИКА
Правила етикету
В одному історичному романі описано, як після вдалого походу на сусідів бенкетували у своєму замку вікінги. Тоді, 1000 років тому, люди не знали ні мисок, ні виделок. Слуги виносили на великих дерев’яних блюдах засмажених кабанів і оленів. Вийнявши із ножен гострі мисливські ножі, гості відхоплювали від туші жирні куски м’яса і жадібно їх пожирали. Голосно чавкаючи і сопучи, вони з тріском розгризали і висмоктували мозкові кістки, випльовуючи осколки прямо на підлогу.
Вимащені жиром бороди вікінги витирали рукавами. Над столами залитими пивом, носились рої мух. Видовище було огидне.
А як треба вести себе за столом?
1.Не відкушуй великих шматків, відрізай м'ясо ножем і користуйся виделкою.
2.Не розмовляй з повним ротом.
3.Не сьорбай голосно, не роздмухуй з ложки гарячу страву. Їж беззвучно.
4.Страву, яка далеко від тебе, не діставай, а тихо попроси сусіда подати.
5.По закінченню обіду не облизуй ложки. За столом сиди рівно.
6.Не ліпи фігурки з хліба, не криши його.
А як вести себе на вулиці і в громадських містах?
1.Перед тим, як вийти на вулицю, подивися на себе в дзеркало – чи все в порядку в твоєму одязі?
2.Зустрічаючи знайомих, вітайся першим.
3.Вітаючись зі старшими або дівчиною, першим руки не протягуй. Почекай поки це зроблять вони.
4.Вітаючись, зніми рукавичку.
5.Сідаючи в автобус, тролейбус пропусти спочатку у двері свою супутницю. Якщо підійде старша жінка або жінка з дитиною – дай їм пройти вперед.
6.Пробираючись до входу – не розштовхуй тих, хто стоїть попереду і не відштовхуй їх у бік. Користуйся не руками, а голосом.
ДИСТАНЦІЯ ШОСТА. САМОАНАЛІЗ
Щоб краще знаходити спільну мову з людьми, необхідно, в першу чергу, краще розуміти себе, знати свої сильні і слабкі сторони, знати, наскільки ти вихований, що ще треба навчитися, щоб люди тебе цінували і вважали культурною і освіченою людиною.
ТЕСТИ
І. Ким ви хочете бути
ІІ, Ким ви є насправді
ІІІ. Таким вас бачать люди
2 Коло 1, 2, 3 – місця у вашому житті
3 Коло - улюблені герої казок ( хто ви є насправді в кожному з еп в кожному з епіцентрів)
4 За колами – крилаті вирази ( ваше
ставлення до всього, переліченого раніше)
ДИСТАНЦІЯ СЬОМА. ПІДСУМКИ
Отже, в одній ситуації треба бути уважним, в іншій – тактовним; деякі ситуації вимагають від нас уміння співчувати чи допомогти, або бути серйозним і вимогливим, вміти користуватися столовими приборами чи правильно вести себе в громадських місцях. Ми не повинні забувати, що правила хорошого тону, по суті, спираються на здоровий глузд, на закони простого людського такту для тих, хто вимогливий до себе і уважний до людей.
ЛАСКАВОНЬКА. Людині приємно, коли її поважають, належно оцінюють, говорять приємні, теплі слова. Ось цю іграшку звати Ласкавонька. Зараз ви будете передавати її з рук у руки один одному і при цьому говоритимете ласкаві слова, аж поки вона не повернеться до мене. Будьте уважними один до одного, поважайте один одного.