Дубівський ЗСО
Соціальний педагог: Івченко О.М
Година спілкування з елементами тренінгу «Життя без насильства»
Форми роботи: групове заняття, з елементами тренінгу з використанням інноваційних технологій.
Мета: ознайомити дітей з актуальністю насильства в шкільному середовищі, навчити їх розрізняти види насильства та розробити відповідну стратегію поведінки у ситуаціях ризику, аргументувати свої дії з попередження насильства на основі власної відповідальності, виховувати вміння попереджувати жорстоке поводження з людьми.
Хід заняття
Вступне слово вчителя. Сьогодні, ми з вами відправимось в подорож по безкрайніх просторах світового океану прав і обов’язків, навчимося долати насильство в учнівському середовищі, шанувати закони України. Збагатимо свої знання з правової свідомості, будемо вчитися захищати себе від жорстокого, агресивного ставлення інших, поважати один одного, допомагати долати труднощі.
Мета – розширити знання учнів щодо поняття «насильство», сформувати увагу дітей на актуальній проблемі людства.
Завдання. Дітям пропонується написати, що таке насильство, його прояви на основі власних знань. Діти зачитують власні визначення і прикріплюють їх на дошці.
Вчитель пропонує власний варіант визначення насильства.
Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права ї свободи особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку людини.
Нвсильство є демонстрацією сили і бажання здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною.
Слова, які характеризують насильство – жорстокість, агресія,погроза,ґвалт, силування примус.
Мета – розширити систему знань дітей щодо проявів насильства в учнівському середовищі.
Завдання. Дітям пропонується послухати факти і міфи про насильство та виявити. що являється правдою, а що ні.
Для цього їм надаються карточки з позначками «так», «ні».
Мета – навчити дітей розрізняти види насильства, давати їх характеристику, виховувати людську гідність.
Завдання. Дітям демонструють різні види карток, що стосуються насильства, їм необхідно детально їх вивчити та виявити, який саме вид насильства проявляється, та підняти відповідну картку з надписом.
Обладнання: набори карток з видами насильства – фізичне, психологічне, сексуальне, економічне.
Міні – лекція «Види насилля»
Можна виділити чотири види жорстокого поводження з дітьми.
1.Фізичне насилля - невипадкове завдання тілесних ушкоджень.
2. Сексуальне насилля – використання людини для отримання сексуального задоволення.
3. Економічне насилля – нездатність батьків або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.
4. Психологічне насилля – відсутність у родині доброзичливої, здорової атмосфери.
Може виявитися у:
Види насильства та їх характеристика
Слово вчителя.
«Одна вчителька вирішила пояснити дітям, чому не можна ображати інших. Ось що вона розповіла:
"Одного разу перед початком уроків я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром.
На початку класної години я запитала в дітей: "Чим відрізняються ці яблука?" Вони лише знизали плечима, адже суттєвої відмінності між ними не було. Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: "Ти таке погане, огидне яблуко!" — і кинула його на підлогу. Учні
подивилися на мене як на божевільну. Я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: "Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це ї теж
кинь його на підлогу". Учень слухняно виконав прохання. Я запропонувала зробити те саме іншим дітям. Учні легко знаходили в яблуці якісь недоліки: "Мені не подобається твій хвостик! У тебе противна шкірка!" — казали вони і щоразу кидали яблуко на підлогу. Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що увесь цей час лежало на столі. Вони знову не знали, що відповісти, адже попри те, що добряче "познущалися" над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було. Тоді я розрізала обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге – коричневим, вкритим «синцями» від
ударів об підлогу. Я сказала: "Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!" У класі запала мертва тиша. Я продовжила: "Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо
, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»
Запитання для обговорення:
Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)
Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття)
Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і безсердечними.)
Чому деякі люди ображають інших? (Хочуть ствердитися за рахунок іншого; можливо, їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони роблять це за компанію з друзями.)
Діти стають у коло беруться за руки. Потиском по колу передають «імпульс», на знак єдності та прощання.
Вчитель. Отже, я надіюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. І що ви ніколи не будете його застосовувати по відношенню до інших людей. Бо це ганебно і жорстоко. Люби ближнього як самого себе і тоді все у твоєму житті буде добре.