Година тематичного спілкування "Психологічна підготовка учнів до ЗНО"

Про матеріал

Година тематичного спілкування "Психологічна підготовка до ЗНО "висвітлює одну з найактуальніших проблем 11-класників. Захід передбачає інтерактивну годину набуття практичних навичок роботи з навчальним матеріалом з опорою на знання сильних і слабких сторін власної особистості. Учні під керівництвом психолога самі виводять правила ефективного запам'ятовування та відтворення інформації. Розробка буде корисною в роботі психологам, класним керівникам старших класів.

Перегляд файлу

Чухілевич О.П., психолог-методист, 

заступник директора ЗОШІ-ІІІ ст.

с. Піддубці Луцького району Волдинської області

Конспект години тематичного спілкування

Психологічна підготовка особистості до ЗНО»

Мета :

  • відпрацювати практичні навички запам’ятовування інформації, її групування та узагальнення
  • знайти найбільш прийнятні способи психологічної підготовки до різних іспитів та випробувань
  • розвивати уяву, творче мислення

 

Обладнання: папір для записів, ноутбук, проектор, мультимедійна презентація за темою

Хід уроку

Вступ. У селянина поламався трактор. Довго він мучився з ним, однак полагодити трактор йому не вдалося. Тоді він звернувся до майстра: «Допоможи мені, і я тобі заплачу». Майстер прийшов, роздивився поломку, узяв молоток, прицілився і стукнув в одне місце. Трактор запрацював. «З тебе 50 монет», - сказав майстер. «Як? – обурився селянин. – Ти хочеш 50 монет за один удар молотком?». «Ні, відповів той. За удар молотком я беру з тебе 1 монету, а 49 – за знання, в яке саме місце поцілити, щоб трактор запрацював».

Тому я сподіваюся, що знання, отримані вами сьогодні, будуть не зайвими. На уроці ми будемо шукати рецепти доброго складання інтелектуальних іспитів і давати відповіді на питання: Як психологічно правильно підготуватися до нього?

   Тема нашого сьогоднішнього заняття – «Психологічна підготовка особистості до інтелектуальних випробувань». Отож ми спробуємо з`ясувати їх психологічні закономірності.

Основна частина

Різного роду інтелектуальних випробувань у вашому учнівському житті було вже чимало – контрольні, олімпіади,  конкурси-захисти наукових робіт, турніри, змагання…Попереду –ЗНО.  Що ж для вас означає «ЗНО»?

   Завдання. Закінчіть фразу ланцюжком «ЗНО  – це…»

   Як бачимо, відповіді трапилися різні, і позитивні, і негативні. Як ви вважаєте, яке налаштування на іспит все-таки краще – позитивне чи негативне? Чому? (відповіді учнів)

   Дійсно, для спішного подолання труднощів і випробувань вам знадобиться позитивне мислення, позитивне налаштування. Пригадайте: контрольна, екзамен, олімпіада – дехто перед ними хвилюється, труситься, говорить фрази на кшталт «У мене все вилетіло з голови», «Я вже нічого не пам’ятаю». Знайте, що здорова доза хвилювання навіть необхідна, вона мобілізує організм, допомагає зібратися. А щоб хвилювання вам не заважало, пропоную перевести його в позитивне русло.

   Закінчіть фразу: «Я вдало здам ЗНО…»

  •     тому що…
  •     навіть якщо…
  •     незважаючи на…
  •     так, що…
  •     завдяки…
  •     так само, як і…
  •     разом з…
  •     спираючись на…
  •     бо прагну…

Навіть пілоти міжнародних авіаліній, вилітаючи в далекі рейси, займаються подібним аутотренінгом: «Мої пасажири хороші… Мій настрій позитивний…» тощо. А як відомо, подібне притягує подібне.

   Для емоційного налаштування на стан перемоги, успіху, удачі психологи рекомендують пригадати ситуацію найбільшого успіху, емоційний стан, що його супроводжував, і закріпити його у свідомості. Що під час вашого навчання в школі було таким успіхом? Пригадали? Тоді поділіться з нами.

Вправа «Мій найбільший інтелектуальний успіх». 5 учнів виступають з випереджувальними завданнями. В кінці їм ставляться запитання – які емоції у них переважали. На дошці кожен учень, що відповідає, записує 2 складові інтелектуального успіху.

У кожного з вас був такий успіх, більший чи менший. Ідучи на такий екзамен, пригадайте емоції, що супроводжували вас при цьому. І на інтелектуальні змагання ідіть з позитивним настроєм.

А зараз давайте звернемося до нашої творчої групи дослідників, які мали випереджувальне завдання. Про що вони хочуть нам розповісти? (Учні брали інтерв’ю у випускників школи, що набрали 200 балів з різних предметів від часу запровадження ЗНО).

З точки зору психології інтелектуальний екзамен – це година чи більше, упродовж яких ви повинні згадати і застосувати знання з предмета. Добре відтворення інформації неможливе без доброї пам’яті. А пам'ять має свої закони. Зараз ми спробуємо з вами власними зусиллями їх вивести.

   Дослід 1.  Прослухайте 10 слів і запам’ятайте їх:

  1. журнал 2. малина 3. стовп 4. свічка 5. тачка 6. кіно 7. співчуття 8. корм 9. молодість 10. стіл.

 Перевіримо. Скільки слів ви запам’ятали? Підніміть руки. Огляньтесь по класу.

Перегляньте картинки на слайдах. Скільки зображень ви запам’ятали? Підніміть руки. Зверніть увагу, що найчастіше згаданих слів було 7. Отже,

ПРАВИЛО 1. Правило «сімки» - людина здатна запам’ятати і утримати в оперативній пам`яті не більше семи об’єктів, так званих «згустків» інформації за 1 раз (норма 7+-2).

Як ви застосуєте це правило при підготовці до ЗНО?

Дослід 2. Передивіться ще раз свої результати. Хто записав перше слово? Останнє? Отже,

ПРАВИЛО 2. Правило «крайніх об’єктів». В ряду більш-менш однотипних об’єктів краще запам’ятовується той, що знаходиться на початку чи в кінці ряду (по краях).

   Як ви використаєте це правило при підготовці до ЗНО?

Дослід 3. Ведучий виводить за двері 4-х учасників, а решті зачитує текст: «Сьогодні п’ятниця.  Погода кепська: хмарно, накрапає дрібний дощ. Настрій такий собі, та ще й треба готуватися до завтрашнього ЗНО, яке починається о 9 год. В 10 школі. А після обіду хлопці збираються в кінотеатр на новий фільм. А дівчата хочуть іти на виставку собак, що розмістилася за кіно палацом. Треба взяти 3 гривні і не спізнитися».

1-й учасник заходить, хтось із класу переповідає йому текст. Перший розповідає другому і так далі, а останній розповідає класу і залишається на місці. Порівняємо з оригіналом: яка частина тексту залишилася без суттєвих змін? Чому? (як правило, майже без змін залишається інформація про ЗНО як найбільш емоційно забарвлена, важлива).

   ПРАВИЛО 3. Правило «яскравої плями» - запам’ятовується найкраще та інформація, що емоційно забарвлена, пов’язана з вашими переживаннями зараз чи в минулому. В цьому випадку – інформація про ЗНО.

   Як застосуєте  почуте при підготовці до ЗНО?

   Дослід 4. А зараз дайте відповідь на запитання: «Скільки тварин взяв з собою Мойсей на свій ковчег?»

(Правильна відповідь – не Мойсей, а Ной, однак, як правило, діти її знаходять не одразу).

   ПРАВИЛО 4. Правило детального осмислення. Вдивляйтесь у запитання, ретельно вичитуйте його.

  Як застосуєте це правило при підготовці до ЗНО?

   Ви переконалися, що ці правила діють.

Історії відомі приклади феноменальної памяті.  Можна навести приклади: Юлій Цезар і Олександр Македонський знали в обличчя і на ім’я всіх своїх вояків, а це 30 тис. людей.

На ім’я і в обличчя знав кожного з 20 000 жителів столиці Греції знаменитий Фемістокл. А Сенека був здатен повторити 2000 не зв’язаних між собою слів, почутих лише раз. Та на жаль ми не можемо похвалитись такою феноменальною пам’яттю.

А для правильної підготовки до ЗНО розв’яжемо ще кілька психологічних задач.

Психологічні задачі

Задача 1. Дано: треба вивчити 120 питань за 4 дні. Як ви їх розподілите?

(правильна відповідь - у перші 2 дні вивчається 70% завдань, третього дня – решта, четвертий день залишається на повторення).

Задача 2. Дано: 6 годин, що ви їх плануєте присвятити підготовці. Як розподілити час на працю і відпочинок?

(правильна відповідь – 40-50 хвилин робота, 10-15 хв. Перерва, не більше, інакше знову втомитесь. Причому перерва має бути не навантажена іншими видами робіт).

Задача 3. Дано: до вас потелефонував друг і каже, що хоче займатися разом з вами. Ваші дії?

(правильна відповідь – вчити матеріал разом неефективно, а от повторювати разом можна і навіть треба).

   Отже, ми з вами прояснили багато аспектів інтелектуальної підготовки до екзамену. У великій справі, як відомо, дрібниць не буває.

Узагальнення. Висновки.

   Підсумок роботи ми підведемо у вигляді вправи «Суперучень». Складіть портрет «Суперучня», того, хто дуже добре здасть ЗНО, з осіб вашого класу. «Добре здасть ЗНО той, хто розумний, як Дмитро, наполегливий, як Марія, креативний, як Денис….тощо».

   Отже, повернімося до записаного вами на дошці. Які фактори інтелектуального успіху ви написали? Хто ще хоче додати? Обговорення.

Бесіда по питаннях:

Що корисного взяли ви для себе?

Що з почутого ви могли б порадити своїм друзям?

Над чим спонукає задуматись сьогоднішнє заняття?

Про що хотілося б почути більше?

Ви –надія школи, наші випускники. . Вами гордяться ваші батьки. Тому я впевнена, що ми усі, тут присутні, ще не раз почуємо про вас як про хороших студентів, що добре здали ЗНО, чудових професіоналів, відомих людей.

 

Якщо ви вірите в те, що програєте, - ви програєте.

Якщо ви хочете, але боїтесь, - ви не досягнете мети.

Справжній двобій відбувається у вашому розумі.

Якщо ви думаєте, що переможете, - ви переможете.

Успіх завжди з тим, хто його прагне.

Повірте в себе, аби виграти.

Перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого.

Але рано чи пізно приходить до тих, хто повірив у себе.

 

                                                                                              Вальтер Вінтл

 

Список використаної літератури:

  1. Битянова М.Р. Социальная психология. – М., 1994
  2. Коломинский Я.Л. Психология детского коллектива. – Минск, 1984
  3. Кричевский Р.Л., Дубовская Е.М. Психология малой группы. – М., 1991
  4. Психологическая профилактика  дезадаптации учащихся в начале обучения в средней школе // Под ред. Л.П.Пономаренко. М., 1999
  5. Сервачак О. Формула успіху на іспитах. // Психолог, №13-15, 2007
  6. Томан Іржі. Мистецтво говорити. К.: “Либідь”, 1998
  7. Фадєєв М.Ю., Голушко О.О. Не хвилюйтесь – у вас екзамени. / Практична психологія і соціальна робота, № 2-3, 2003 р., № 2, 2004 р., № 5-6, 2005
  8. Чухілевич О.П. Я – виступаю / Директор школи, №5, 2007 р
  9. Хочу бути успішним керівником. – Київ, Шкільний світ, 2008

 

Пам`ятка «Психологічна підготовка до ЗНО»

 

.Порада:__________________________________________ _________________________________________________

.Пам`ять слухова:_________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

.Зорова:_________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

Правило1.________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

Правило 2._______________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

Правило 3.________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

Правило 4.________________________________________

_________________________________________________


 


  1.  

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Руденко Юлія Анатоліївна
    Дякую за чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Руденко Юлія Анатоліївна
    Дякую за чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Руденко Юлія Анатоліївна
    Дякую за чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Руденко Юлія Анатоліївна
    Дякую за чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Руденко Юлія Анатоліївна
    Дякую за чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Руденко Юлія Анатоліївна
    Дякую за чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
28 вересня 2018
Переглядів
2414
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку