Матеріал містить цікаві завдання про різноманітність та особливості життєдіяльності птахів, який можна використати на уроках біології, природознавства, при підготовці позакласних заходів.
Гра-конкурс
«Усе про друзів наших- птахів»
Мета:Сприяти духовному збагаченню учнів; показати різноманітність пташиного світу, привернути увагу учнів до необхідності дбайливого ставлення до всього живого, зокрема
птахів.Формувати вміння командної гри.
У грі беруть участь дві команди- збірні учнів 7-9 класів.
Конкурс « Бліцтурнір»
Кожна команда швидко відповідає на 10 запитань, за кожну правильну відповідь одержує по
одному балу.
Перша команда.
Друга команда.
2. Роговий чохол, що покриває кістки щелеп. (Дзьоб)
3. Покриви тіла птахів. (Пір’я)
4 .Функціонуючий орган розмноження самки. (Лівий яєчник)
5. Де міститься запас поживних речовин у яйці? (У жовтку)
6. Розширення великих бронхів за межами легень у птахів. (Повітряні мішки)
7. Судини, що несуть кров від серця. (Артерії)
8 Різновид пухових пер.(Пух)
9. Високий гребінь грудини, що збільшує площу прикріплення грудних м’язів. (Кіль)
10. Що з’явилося раніше курка чи яйце? (Яйце, оскільки в процесі еволюції воно виникло в плазунів).
«Упізнай за описом» -так називається наступний конкурс.Кожній команді зачитується словесний «портрет» птаха. Ваше завдання – упізнати та назвати його.
«Портрет» №1
Цей птах належить до водоплавних.Він має довгу шию й укорочені ноги.На ногах по три паль-
ці, з’єднані плавальними перетинками. Дзьоб має широкий і сплюснений. Цей птах найбіль -
ший серед представників ряду Гусеподібні. Маса тіла сягає 10 кг, а розмах крил -2,5 м. Свої
гнізда будують у глухих місцинах. Харчуються підводними частинами рослин. Пари утворю-
ють на все життя. Про їхню відданість складають пісні, легенди. Промисел цих птахів в Україні
заборонений.
«Портрет» №2
Ці птахи чудово плавають і пірнають.У воді вони можуть розвивати швидкість до 40 км/год, а під водою перебувати до 2,5 хвилин і більше. Пірнають на глибину 130м. Розміри птахів великі:від 27 см до 120 см у довжину з масою тіла 15-40 кг. Зустрічаються в Австралії, на півдні Африки, на островах Південної Америки, в Антарктиді.На суші пересуваються повільно на задніх кінцівках.До польоту не здатні, але кіль добре розвинений.Харчуються рибою. Від-
Кладають одне-два яйця і висиджують, тримаючи їх ногами та прикриваючи складкою шкіри.
(Відповіді команд, підбиття підсумків)
Конкурс «Зоряна година орнітолога»
Конкурс «Скільки птахів?»
Команди отримують списки видів птахів, серед яких трапляються синоніми. Потрібно вказати правильну кількість птахів.
5 (Австралійський страус і ему; чорногуз, білий лелека і бусол; ягнятник і бородач; щурка і бджолоїдка; оляпка і пронурок
5 (Американський страус і нанду; крижень і дика качка; чорний дятел і жовна; ворон і крук; зимняк, мохноногий канюк і мишоїд).
Конкурс «Скарбничка народної мудрості»
Упродовж двох хвилин кожна команда має пригадати найбільше народних прислів’їв та прика-
зок про птахів.
Конкурс «Вірю - не вірю»
Кожній команді будуть поставлені 5 запитань. Члени команд по черзі відповідають , «вірю», якщо згідні з твердженням і - «не вірю», якщо твердження хибне.
Конкурс «Третій зайвий»
Кожна команда отримує по три групи слів. Ваше завдання – знайти в кожній групі «зайве» слово та пояснити, чому ви так вважаєте.
Слово надається голові журі для оголошення остаточних підсумків і нагородження команди-переможниці та найактивнішого гравця в кожній команді.
Учитель. Природа створила птахів розумно, пристосувавши їх до життя. Слід замислитися, що все в природі для чогось існує. Варто оберігати природу, адже ми не царі природи, а лише її частина.
Я бажаю, щоб у вашому житті виростали крила, душа співала, як пташка, щоб ви вмі-
ли літати, не зважаючи на те, що у вас не має пристосувань до польоту, щоб ви були
добрими, на вашій дорозі зустрічалися лише хороші люди.