Гра-подорож екологічною стежиною «У чудовий світ природи» (старший вік)

Про матеріал
Поглибити знання дітей про ознаки і прикмети осені. Навчати дітей через гру орієнтуватися в розмаїтті природного оточення, усвідомлювати значення природи в житті людини. Прищеплювати бажання вивчати рослинний світ дитячого садка. Ознайомити з елементами народної медицини. Показати відображення теми в загадках, приказках, віршах. Розвивати спостережливість, логічне мислення, творчість, фантазію, вміння робити висновки. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до всього оточуючого.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра-подорож екологічною стежиною

«У чудовий світ природи»

(старший вік)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: вихователь

Богомоленко О.П.

 

 

 

 

Завдання:

Поглибити знання дітей про ознаки і прикмети осені.

Навчати дітей через гру орієнтуватися в розмаїтті природного оточення, усвідомлювати значення природи в житті людини.

Прищеплювати бажання вивчати рослинний світ дитячого садка.

Ознайомити з елементами народної медицини.

Показати відображення теми в загадках, приказках, віршах.

Розвивати спостережливість, логічне мислення, творчість, фантазію, вміння робити висновки.

Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до всього оточуючого.

Активізувати словник дітей: білокора, вічнозелена, віти, хвоя, стрічки, ліхтарики, жовтогарячі, колючки.

Місце проведення – територія дитячого садка. (На території дитячого садка створена екологічна стежина, це своєрідний навчально-просвітницький кабінет у природних умовах, що поєднує в собі можливості навчання, виховання та відпочинку)

Зупинки гри-подорожі:

     «Вічнозелена сосна»,

     «Білокора берізка»,

     «Жовтогаряча горобина»,

     «Червона шипшинка»,

     «Золотава тополя».

Завдання зупинок:

  1. Відгадати загадку.
  2. За загадкою знайти дерево, про яке йдеться. Дібрати пестливі слова, пригадати знайомі вірші.
  3. Вирішити екологічну ситуацію.
  4. Розповісти про цілющі властивості рослини.

Хід гри-подорожі

Вихователь. Діти, я знаю, що ви любите подорожувати. Тому сьогодні я вас запрошую у подорож екологічною стежиною «У чудовий світ природи». Відгадайте загадку:

У садах, гаях блукає,

Жовтий одяг зодягає,

Золотисту стелить постіль –

Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

-         Яка зараз пора року?

-         Давайте ми з вами поглянемо навкруги. Що нас оточує? (Дерева, кущі, трави). А що це таке? Назвіть одним словом. (Рослини)

-         Помилуємося чудовою красою наших дерев та кущів, їхніми осінніми барвами, які подарувала їм чарівниця осінь.

Зупинка «Вічнозелена сосна»

-         Відгадайте загадку:

І маленькі, і старенькі

Влітку, взимку, навесні

Всюди вдягнені гарненько

У зелені сукні всі. (Сосна)

-         Діти, ви, напевно, здогадалися, чому наша зупинка має таку назву?

-         Чи є листочки в сосни? (Є, але вони не такі, як у інших дерев)

-         На що вони схожі? (На голочки)

- Діти, це хвоя. Візьміть і погладьте її віти. Які вони? (Колючі, гладенькі)

- А чому їй осінь не подарувала чарівне вбрання? (У неї голочки тоненькі, вкриті товстою шкіркою, яка мало випаровує води)

- Давайте нахилимось до неї і послухаємо, про що шепоче нам вона?

- Діти, хто що почув? (Розповіді дітей)

- А я ось, почувши її шепіт, зрозуміла, що їй сумно. Як ви вважаєте, чому їй сумно? (Відповіді дітей)

- Послухайте її розповідь: «Я, красуня лісу, завжди зелена. Мої віти тягнуться до світла, до чистого неба. Я ввібрала в себе стільки добра і тепла від сонця. Та як тільки настає золота осінь, мені сумно, що незабаром вже зима. Взимку таке радісне свято (Новий рік) – прийдуть люди, зрубають мене та заберуть у свою оселю. А мені хочеться рости, вбирати в себе ще більше тепла і добра від сонця та приносити людям користь».

- Діти, як ми можемо допомогти сосні? (Попросити батьків купити штучну ялинку, зробити декоративну ялинку власноруч)

- А чим корисна ялинка? (У сосновому лісі легко дихається, а також з молодих гілок варять варення від застуди).

- Тож рости, сосна, висока, вбирай від сонця тепло і пишайся собою, а ми з тобою прощаємось.

- Яка наступна станція? Ви здогадаєтесь самі, відгадавши загадку:

Маю плаття золотеньке,

Гнучкі, ніжні віти,

Кору білу, стан тоненький.

Як я звуся, діти?

Зупинка «Білокора берізка»

-         Давайте ми з вами поглянемо на цю красуню і помилуємося її красою. Яка берізка? (Струнка, білокора)

-         Які віти в берізки? (Тоненькі, ніжні, тендітні)

-         Яке листячко в неї? (Жовте, маленьке)

-         Якого кольору стовбур? (Білого)

-         Діти, подивіться, що не так із найнижчими гілочками. (На дереві крім листочків висять літери)

-         Це берізка з нами хоче пограти в гру «Склади дерево з частин». Назвіть літеру, яку ви бачите, а після цього ту частину дерева, яка на цей звук починається (к – корінь, с – стовбур,  г – гілка, л – листок).

-         За те, що ми впорались із завданням, берізка нам приготувала сюрприз – чарівний кошик. Давайте подивимося, що в ньому? (Стрічки)

-         Для чого ці стрічки? (Дівчаткам заплітати коси, вплітати у віночки)

-         Якого вони кольору? (Золотистого)

-         А чи хтось із вас чув про такі стрічки? (В оповіданні В.О. Сухомлинського «Золоті стрічки»)

-         Що ж це за золоті стрічки? (Це жовті листочки, які з’явилися на берізці)

-         Діти, погляньте: берізка хитає своїми золотими косами, закликає прислухатися до неї. Притуліть вушка до стовбура. Що шепоче нам берізка? А мені вона шепоче, що хоче ще погратися з нами в гру «Хто перший мене обійме і скаже лагідне слово».

-         Берізка нас приваблює до себе не тільки своєю красою, але й своїми добрими справами:

Перша справа – світ освічувати.

Друга справа – шум вгамовувати.

Третя справа – людей лікувати.

Четверта справа – дотримуватись чистоти.

-         Берізка може навіть лікувати цілим живим деревом. Для цього необхідно підійти до дерева, обійняти його, подумати про щось приємне. І ваш організм наповниться сонячним теплом, силою землі та чистим повітрям. Ви відчуєте легкість у всьому тілі. Якщо ви щойно кричали, вередували, плакали, то одразу заспокоїтесь.

-         Відходячи від берізки, давайте подякуємо їй за ніжність, доброту, ласку.

-         А ми з вами вирушаємо далі. Чи хочеться вам дізнатися про те, хто ж зараз буде нас зустрічати на наступній зупинці? Тож послухайте вірш:


Хто в хустині червоненькій

Став у лісі між дубів?

Може, дівчинка маленька

Назбирать прийшла грибів?

Ні, не дівчинка тут стала,

Горобина виростала.

Тут хустину гаптувала

Щедра осінь золота.


-         Про кого говориться в цьому віршику? (Про горобину)

Зупинка «Жовтогаряча горобина»

Вихователь. Ось подивіться, як осінь причепурила нашу горобину. Якого кольору листочки в горобини? (Червоно-багряного, жовтогарячого)

-         А які вони за формою? (Вони довгі, великі, складаються з багатьох листочків, які тримаються на одному черешку). Порахуйте, зі скількох маленьких листочків складається великий. У кого більше? Менше? Однакова кількість?

-         Що росте ще на дереві? (Ягідки)

-         Якого вони кольору? (Червоного, оранжевого)

-         Ягідки у що зібрані? (в кетяги)

-         А хто їх любить куштувати? (Горобчики, синички)

-         Діти, подивіться на горобину, як вона тягнеться до нас своїми кетягами ягідок, нахиляє їх до землі. Ягідки посміхаються нам, вони щось теж хочуть нам сказати. Ви почули, що говорять ягідки? А я почула. Вони говорять: «Як тільки вдарять перші морози, візьміть нас і покуштуйте, ми смачні і корисні. У нас стільки вітамінів, що ми навіть не поступимось лимону, який вважає себе королем вітаміну «С». Ось скоро настане зима, і ми ваш організм захистимо від застуди, а пташок ми теж пригощаємо своїми ласощами, тож вони і прилітають до нас щодня».

-         Що можна приготувати з цих ягідок? (Компот, варення, чай)

-         А зараз я пропоную пограти в гру «Дерево – це ...». Треба назвати, для кого чим слугує дерево. Я буду починати речення і кидати вам м’яч, а ви маєте його зловити та закінчити речення.

  1.     Для пташки дерево – це … (гніздо, їжа).
  2.     Для дятла дерево – це … (пацієнт).
  3.     Для  метелика дерево – це … (схованка).
  4.     Для жука дерево – це … (їжа).
  5.     Для бджоли дерево – це … (нектар).
  6.     Для зайця дерево – це … (тінь, їжа).
  7.     Для білки дерево – це … (дупло).
  8.     Для ведмедя дерево – це … (барліг).
  9.     Для городянина дерево – це … (чисте повітря).
  10. Для туриста дерево – це … (тінь).
  11. Для мебляра дерево – це … (матеріал).
  12. Для художника дерево – це… (натхнення для написання картини).

Зупинка «Червона шипшинка»

- Діти, нам сьогодні Даринка хоче розповісти вірша:

Вона кричить: – Людино, підожди!

О, підожди, Людино, будь ласкава,

Не всі, не всі, хоч ягідку залиш!

Одна пташина так мене просила!

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.

І просто – осінь  щоб була красива.

-         Як ви думаєте, про яку рослину цей вірш? (Шипшина)

-         Діти, скажіть мені, будь ласка, шипшина – це дерево? (Це кущ)

-         А чому це так? (У шипшини немає товстого стовбура, і він не один, а їх багато)

-         Чим вкритий кущ шипшини? (Колючками)

-         Навіщо йому ці колючки? (Щоб захищати свої  ягідки)

-         Давайте розглянемо ягідки. На що вони схожі? (На ліхтарики)

-         Ці ягідки як ліхтарики, вони незвичайні, чарівні, цілющі. Ягідки шипшини допомагають при захворюванні очей, печінки, нирок, шлунка, кишок, а чай шипшини оздоровлює організм. Шипшина добра, щедра, вона нас привітливо зустріла і дарує нам свої цілющі ягідки-ліхтарики, щоб ми приготували чай, випили його та оздоровили свій організм. Вона хоче, щоб ми були справжніми друзями, і просить нас… Про що? Ви чуєте?

Дерево, кущик та птиця

Не завжди вміють захиститься.

Якщо будеш, друже, знищувати нас –

На планеті будеш ти один весь час.

-         Тож любіть і бережіть природу рідного краю! Вона вам за це віддячить. Вирушаємо до наступної зупинки.

Зупинка «Золотава тополя»

-         Погляньте на цю золоту красуню, яку чудову сукню подарувала їй осінь.

Осінь часу не марнує, листя у дерев фарбує,

На березі – жовте листя, на тополі – золоте.

Горобину червоним розмалює, наче мак вона цвіте,

Тільки сосни та ялини у вбранні своїм без зміни.

Проводиться ігрова імітаційна вправа.

-         Уявимо, що я дерево, а ви крихітне насіння. Я дерево-матуся, а ви мої дітки. Гойдала я вас в колисці на гілці, але час настав, вам треба відлітати та великими деревами ставати. Ось подув вітерець, і полетіли, закружляли, мої дітки - насінинки, впали на землю й заснули під теплою пухнастою ковдрою, очікуючи приходу весни. Пригріло сонечко, розтанув сніжок, пішов теплий дощик. І з насіння стали проростати спочатку корінці, а потім з'явилася тоненька стеблинка з малими листочками. Маленькі деревця, руками-гілочками тягнучись до сонця, виростають. Багато часу пройде, перш ніж ви станете справжніми деревами...

-         Ось ми і уявили себе деревами. Сподобалося вам бути деревами? Чиє насіння полетіло? Пригадайте, з якого дерева влітку летів пух? (Це тополя відправляла своїх діточок)

-         А тепер поміркуйте, що відбувається з крихітним насінням. Розповідати буде той, кого торкнеться чарівний листочок. (Із насіння проростають спочатку корінці, потім з'являється паросток, із паростка виросте саджанець, а з нього виросте справжнє дерево). А наша золотава тополя ціле літо тріпотіла своїми листочками, даючи нам прохолоду.

-         Ось і підійшла до кінця наша подорож. Давайте ще раз глянемо навкруги і помилуємося фарбами осені.

      


Осінь фарби готувала,

У відерце наливала.

Змішувала, чаклувала,

Потім все розфарбувала.

Придивіться, все довкола

Стало різнокольорове.

Природу любити треба

 

Не лише за тінь та росу.

І не тому, що для тебе

Дарує свою красу.

Природа – це сила людини,

Природа – це наш рідний дім,

Її берегти ми повинні,

Примножувати всі, як один.

 

docx
Додано
23 вересня 2023
Переглядів
358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку