Гра-подорож екологічною стежиною
«У чудовий світ природи»
(старший вік)
Підготувала: вихователь
Богомоленко О.П.
Завдання:
Поглибити знання дітей про ознаки і прикмети осені.
Навчати дітей через гру орієнтуватися в розмаїтті природного оточення, усвідомлювати значення природи в житті людини.
Прищеплювати бажання вивчати рослинний світ дитячого садка.
Ознайомити з елементами народної медицини.
Показати відображення теми в загадках, приказках, віршах.
Розвивати спостережливість, логічне мислення, творчість, фантазію, вміння робити висновки.
Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до всього оточуючого.
Активізувати словник дітей: білокора, вічнозелена, віти, хвоя, стрічки, ліхтарики, жовтогарячі, колючки.
Місце проведення – територія дитячого садка. (На території дитячого садка створена екологічна стежина, це своєрідний навчально-просвітницький кабінет у природних умовах, що поєднує в собі можливості навчання, виховання та відпочинку)
Зупинки гри-подорожі:
«Вічнозелена сосна»,
«Білокора берізка»,
«Жовтогаряча горобина»,
«Червона шипшинка»,
«Золотава тополя».
Завдання зупинок:
Хід гри-подорожі
Вихователь. Діти, я знаю, що ви любите подорожувати. Тому сьогодні я вас запрошую у подорож екологічною стежиною «У чудовий світ природи». Відгадайте загадку:
У садах, гаях блукає,
Жовтий одяг зодягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
- Яка зараз пора року?
- Давайте ми з вами поглянемо навкруги. Що нас оточує? (Дерева, кущі, трави). А що це таке? Назвіть одним словом. (Рослини)
- Помилуємося чудовою красою наших дерев та кущів, їхніми осінніми барвами, які подарувала їм чарівниця осінь.
Зупинка «Вічнозелена сосна»
- Відгадайте загадку:
І маленькі, і старенькі
Влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько
У зелені сукні всі. (Сосна)
- Діти, ви, напевно, здогадалися, чому наша зупинка має таку назву?
- Чи є листочки в сосни? (Є, але вони не такі, як у інших дерев)
- На що вони схожі? (На голочки)
- Діти, це хвоя. Візьміть і погладьте її віти. Які вони? (Колючі, гладенькі)
- А чому їй осінь не подарувала чарівне вбрання? (У неї голочки тоненькі, вкриті товстою шкіркою, яка мало випаровує води)
- Давайте нахилимось до неї і послухаємо, про що шепоче нам вона?
- Діти, хто що почув? (Розповіді дітей)
- А я ось, почувши її шепіт, зрозуміла, що їй сумно. Як ви вважаєте, чому їй сумно? (Відповіді дітей)
- Послухайте її розповідь: «Я, красуня лісу, завжди зелена. Мої віти тягнуться до світла, до чистого неба. Я ввібрала в себе стільки добра і тепла від сонця. Та як тільки настає золота осінь, мені сумно, що незабаром вже зима. Взимку таке радісне свято (Новий рік) – прийдуть люди, зрубають мене та заберуть у свою оселю. А мені хочеться рости, вбирати в себе ще більше тепла і добра від сонця та приносити людям користь».
- Діти, як ми можемо допомогти сосні? (Попросити батьків купити штучну ялинку, зробити декоративну ялинку власноруч)
- А чим корисна ялинка? (У сосновому лісі легко дихається, а також з молодих гілок варять варення від застуди).
- Тож рости, сосна, висока, вбирай від сонця тепло і пишайся собою, а ми з тобою прощаємось.
- Яка наступна станція? Ви здогадаєтесь самі, відгадавши загадку:
Маю плаття золотеньке,
Гнучкі, ніжні віти,
Кору білу, стан тоненький.
Як я звуся, діти?
Зупинка «Білокора берізка»
- Давайте ми з вами поглянемо на цю красуню і помилуємося її красою. Яка берізка? (Струнка, білокора)
- Які віти в берізки? (Тоненькі, ніжні, тендітні)
- Яке листячко в неї? (Жовте, маленьке)
- Якого кольору стовбур? (Білого)
- Діти, подивіться, що не так із найнижчими гілочками. (На дереві крім листочків висять літери)
- Це берізка з нами хоче пограти в гру «Склади дерево з частин». Назвіть літеру, яку ви бачите, а після цього ту частину дерева, яка на цей звук починається (к – корінь, с – стовбур, г – гілка, л – листок).
- За те, що ми впорались із завданням, берізка нам приготувала сюрприз – чарівний кошик. Давайте подивимося, що в ньому? (Стрічки)
- Для чого ці стрічки? (Дівчаткам заплітати коси, вплітати у віночки)
- Якого вони кольору? (Золотистого)
- А чи хтось із вас чув про такі стрічки? (В оповіданні В.О. Сухомлинського «Золоті стрічки»)
- Що ж це за золоті стрічки? (Це жовті листочки, які з’явилися на берізці)
- Діти, погляньте: берізка хитає своїми золотими косами, закликає прислухатися до неї. Притуліть вушка до стовбура. Що шепоче нам берізка? А мені вона шепоче, що хоче ще погратися з нами в гру «Хто перший мене обійме і скаже лагідне слово».
- Берізка нас приваблює до себе не тільки своєю красою, але й своїми добрими справами:
Перша справа – світ освічувати.
Друга справа – шум вгамовувати.
Третя справа – людей лікувати.
Четверта справа – дотримуватись чистоти.
- Берізка може навіть лікувати цілим живим деревом. Для цього необхідно підійти до дерева, обійняти його, подумати про щось приємне. І ваш організм наповниться сонячним теплом, силою землі та чистим повітрям. Ви відчуєте легкість у всьому тілі. Якщо ви щойно кричали, вередували, плакали, то одразу заспокоїтесь.
- Відходячи від берізки, давайте подякуємо їй за ніжність, доброту, ласку.
- А ми з вами вирушаємо далі. Чи хочеться вам дізнатися про те, хто ж зараз буде нас зустрічати на наступній зупинці? Тож послухайте вірш:
Хто в хустині червоненькій
Став у лісі між дубів?
Може, дівчинка маленька
Назбирать прийшла грибів?
Ні, не дівчинка тут стала,
Горобина виростала.
Тут хустину гаптувала
Щедра осінь золота.
- Про кого говориться в цьому віршику? (Про горобину)
Зупинка «Жовтогаряча горобина»
Вихователь. Ось подивіться, як осінь причепурила нашу горобину. Якого кольору листочки в горобини? (Червоно-багряного, жовтогарячого)
- А які вони за формою? (Вони довгі, великі, складаються з багатьох листочків, які тримаються на одному черешку). Порахуйте, зі скількох маленьких листочків складається великий. У кого більше? Менше? Однакова кількість?
- Що росте ще на дереві? (Ягідки)
- Якого вони кольору? (Червоного, оранжевого)
- Ягідки у що зібрані? (в кетяги)
- А хто їх любить куштувати? (Горобчики, синички)
- Діти, подивіться на горобину, як вона тягнеться до нас своїми кетягами ягідок, нахиляє їх до землі. Ягідки посміхаються нам, вони щось теж хочуть нам сказати. Ви почули, що говорять ягідки? А я почула. Вони говорять: «Як тільки вдарять перші морози, візьміть нас і покуштуйте, ми смачні і корисні. У нас стільки вітамінів, що ми навіть не поступимось лимону, який вважає себе королем вітаміну «С». Ось скоро настане зима, і ми ваш організм захистимо від застуди, а пташок ми теж пригощаємо своїми ласощами, тож вони і прилітають до нас щодня».
- Що можна приготувати з цих ягідок? (Компот, варення, чай)
- А зараз я пропоную пограти в гру «Дерево – це ...». Треба назвати, для кого чим слугує дерево. Я буду починати речення і кидати вам м’яч, а ви маєте його зловити та закінчити речення.
Зупинка «Червона шипшинка»
- Діти, нам сьогодні Даринка хоче розповісти вірша:
Вона кричить: – Людино, підожди!
О, підожди, Людино, будь ласкава,
Не всі, не всі, хоч ягідку залиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто – осінь щоб була красива.
- Як ви думаєте, про яку рослину цей вірш? (Шипшина)
- Діти, скажіть мені, будь ласка, шипшина – це дерево? (Це кущ)
- А чому це так? (У шипшини немає товстого стовбура, і він не один, а їх багато)
- Чим вкритий кущ шипшини? (Колючками)
- Навіщо йому ці колючки? (Щоб захищати свої ягідки)
- Давайте розглянемо ягідки. На що вони схожі? (На ліхтарики)
- Ці ягідки як ліхтарики, вони незвичайні, чарівні, цілющі. Ягідки шипшини допомагають при захворюванні очей, печінки, нирок, шлунка, кишок, а чай шипшини оздоровлює організм. Шипшина добра, щедра, вона нас привітливо зустріла і дарує нам свої цілющі ягідки-ліхтарики, щоб ми приготували чай, випили його та оздоровили свій організм. Вона хоче, щоб ми були справжніми друзями, і просить нас… Про що? Ви чуєте?
Дерево, кущик та птиця
Не завжди вміють захиститься.
Якщо будеш, друже, знищувати нас –
На планеті будеш ти один весь час.
- Тож любіть і бережіть природу рідного краю! Вона вам за це віддячить. Вирушаємо до наступної зупинки.
Зупинка «Золотава тополя»
- Погляньте на цю золоту красуню, яку чудову сукню подарувала їй осінь.
Осінь часу не марнує, листя у дерев фарбує,
На березі – жовте листя, на тополі – золоте.
Горобину червоним розмалює, наче мак вона цвіте,
Тільки сосни та ялини у вбранні своїм без зміни.
Проводиться ігрова імітаційна вправа.
- Уявимо, що я дерево, а ви крихітне насіння. Я дерево-матуся, а ви мої дітки. Гойдала я вас в колисці на гілці, але час настав, вам треба відлітати та великими деревами ставати. Ось подув вітерець, і полетіли, закружляли, мої дітки - насінинки, впали на землю й заснули під теплою пухнастою ковдрою, очікуючи приходу весни. Пригріло сонечко, розтанув сніжок, пішов теплий дощик. І з насіння стали проростати спочатку корінці, а потім з'явилася тоненька стеблинка з малими листочками. Маленькі деревця, руками-гілочками тягнучись до сонця, виростають. Багато часу пройде, перш ніж ви станете справжніми деревами...
- Ось ми і уявили себе деревами. Сподобалося вам бути деревами? Чиє насіння полетіло? Пригадайте, з якого дерева влітку летів пух? (Це тополя відправляла своїх діточок)
- А тепер поміркуйте, що відбувається з крихітним насінням. Розповідати буде той, кого торкнеться чарівний листочок. (Із насіння проростають спочатку корінці, потім з'являється паросток, із паростка виросте саджанець, а з нього виросте справжнє дерево). А наша золотава тополя ціле літо тріпотіла своїми листочками, даючи нам прохолоду.
- Ось і підійшла до кінця наша подорож. Давайте ще раз глянемо навкруги і помилуємося фарбами осені.
Осінь фарби готувала,
У відерце наливала.
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Придивіться, все довкола
Стало різнокольорове.
Природу любити треба
Не лише за тінь та росу.
І не тому, що для тебе
Дарує свою красу.
Природа – це сила людини,
Природа – це наш рідний дім,
Її берегти ми повинні,
Примножувати всі, як один.