Вікторина «Усвіті живої природи»
Мета: формувати в учнів пізнавальний інтерес;поглибити, розширити
знання дітей про природу, про вплив поведінки людини на природу; виховувати любов до природи.
Обладнання: Плакат-галявина, кольорові квіточки, назви зупинок, надруковані слова назви тварин у конвертах, торбинка із бочечками, сигнальні картки 2-х кольорів.
Хід заняття.
Вихователь:
Сьогодні ми зібралися тут на вікторину. Це буде подорож до «Царства живої природи». А щоб не заблукати,ми будемо подорожувати за окремим маршрутом. А що це за зупинки,ви дізнаєтеся у ході подорожі.
(На дошці закріплені назви зупинок: Кмітливих, Винахідливих, Звіробіка. Заморочки із бочки.)
Усі діти групи об’єднані у команди за кольорами: червоний, синій.
Відповідати на запитання буде кожна команда по черзі, але інші команди теж обдумують завдання і, якщо знають відповідь, піднімають сигнальну картку. Хто першим підніме картку, той матиме першочергове право відповісти і отримати бал, у тому разі, якщо команда, якій адресувалося питання відповіла невірно. Кожен бал – це квіточка відповідного кольору, яку я “садитиму” на галявину.
У команді діти обирають капітана, сигнальника
1.Зупинка “Кмітливих “.
Вихователь:
Відгадайте загадки:
Золотисте ситечко
Покотилось в літечко.
Загляда в віконечко,
Наче справжнє сонечко. (Соняшник.)
Хто хвіст залишає,
А від ворога втікає. (Ящірка.)
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в них він не зимує. (Ластівка.)
Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька,
Не звірятко - просто диво,
Невгамовне, пустотливе
Вгору-вниз, на гілку, з гілки.
Хто це буде, діти? (Білка.)
На городі молода
Пишні коси розплела,
І зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза.)
З-під снігу цвіт з’явився,
Прокинувся від сну.
І запросив усіх він
Зустрінути весну. (Підсніжник.)
Хати не будую,
На гілці ночую,
Людям роки рахую. (Зозуля.)
Повзун повзе, на базар голки везе. (Їжак)
( кріплення квіточок на “галявину“.)
2. Зупинка “Винахідливих”.
Оберіть у своїй команді самого артистичного і винахідливого представника. Його завданням буде показати за одну хвилину 4 тварини своїй команді за допомогою пантоміми. Одна вгадана тварина -1 бал (одна квіточка на “галявині”).
(Діти обирають конверти із назвами тварин.)
1. Чапля, заєць, пінгвін, мавпа,
2. Їжак, жаба, кенгуру, собака,
Додатковий бал отримує команда, що впоралася швидше ніж за хвилину.
( кріплення квіточок на “галявину“.)
Зупинка “Звіробіка”.
Фізкультхвилинка з музичним супроводом.
5. Зупинка “Заморочки із бочки”.
Вихователь:
-Діти, ви довели, що багато чого можете, але ваші знання про природу ми ще перевіримо.
Ця торбинка незвичайна
Зовні вона дуже гарна
У ній є маленькі бочки,
А в тих бочках - заморочки.
По одному представнику від кожної команди дістають із торбинки по дві бочечки із завданнями: дати відповідь на питання, або продовжити речення. Про готовність відповідати команди сигналізують картками.
Чому не можна шуміти у лісі навесні?
Ви побачили гніздо пташки. Як його зберегти?
Птахи дуже корисні,бо вони…
Коли я піду до лісу,то не буду…
6. Зупинка ”Всезнайки”.
На столах кожної команди по 2 чистих аркуші. Треба записати на них відповіді до наступних завдань і показати запис по команді. Бали отримають усі команди, які напишуть правильні відповіді.
1. Це могутній хижий птах. Розмах його крил становить 2 м. В Україні зустрічається лише в Карпатах. Живиться дрібними тваринами і птахами, на яких спритно полює. (Орел-беркут.)
2. Птах досить великий, маса деяких особин досягає 15кг. Його називають провісником весни за приємний голос, що він подає, повертаючись із теплих країв. Відлітають ці птахи – ключем. (Журавель, лелека.)
3. Це комаха. Тіло товсте, вкрите міцним панцером та ще й має роги? (Жук-олень.)
4. Це комаха. Живе на луках. Пересувається стрибками, її називають музикантом. (Цвіркун)
Вихователь:
А ви знаєте, що цвіркуни не завжди жили на нашій землі.
Ось послухайте легенду.
Ріс собі на світі хлопчик, якого дуже любили люди, бо вмів він співати, як ніхто на світі. Вечорами, після денної роботи, коли можна було трохи відпочити, сходилися старі й малі послухати пісню. Кожен, хто чув хоч раз той спів, ніби набирав у груди сили й снаги, ніби пив живу воду з цілющого джерела. Співав хлопець про сонце, про квіти, трави, про землю. І кожна його пісня славила рідний край. Ті пісні складав хлопчина сам. А коли в нього питали, як це йому вдається, відповідав, що все те - від квітів, дерев, води, птахів та звірів. Якось прийшло в цей край лихо. Про співучого хлопчика почули злі вороги й вирішили викрасти його. Темної ночі, коли він слухав пісню місячного сяйва, щоби потім переспівати її людям, схопили вони його і понесли у свої землі. Володар тієї країни хотів мати співучого раба. Та хлопець йому не співав. Просили його - мовчав, били - мовчав. Тільки одного разу, змучений украй, завів тужливу пісню. Від тої пісні німіли люди, а каміння плакало. Була вона про розлуку з рідною стороною. Злий володар наказав повернути хлопця додому, і якщо він там співатиме, убити. Тільки-но ступив хлопчик на рідну землю, одразу в нього вирвалася пісня. Котрийсь із ворогів замахнувся шаблюкою, щоб виконати наказ володаря, але хлопця враз не стало. Лише в зелену траву стрибнув маленький жвавий цвіркун.
Відтоді й повелися на нашій землі веселі цвіркуни, їхні пісні славлять рідну землю. А хто понад усе любить Батьківщину, той чує в піснях маленького цвіркуна славу про красу нашої землі.
Але треба не тільки любити Батьківщину, а й берегти рідні землі, ліси, поля, гори, тваринний рослинний світ своєї країни.
Після демонстрації написів на дошку вивішуються фото тварин.
Вихователь:
-Діти, що вам відомо про цих тварин?(Відповіді дітей.)
Які з цих тварин і комах рідкісні? Де записані назви тварин, які зникають? (їх занесено до Червоної книги).
- Чому ця книга так називається і яка її основна функція? (До цієї книги заносять види тварин, рослин, комах, чисельність яких дедалі більше скорочується) (Демонстрація книги.)
Це книга незвичайна. Вона ніби звертається до людей зі словами: “Зупиніться! Подумайте, що виробите і до чого це призведе! “ Вона ніби попереджає кожного, хто візьме її до рук, що необхідно звернути увагу на ті види, які занесені до неї. Вони не можуть зберегтися і вижити без захисту з боку людини.
Отож, закінчився останній конкурс. Журі оголошує за нього бали. (На “галявину” чіпляється відповідна кількість квіточок.)
Підраховуємо загальну кількість балів за вікторину.
Підсумок вікторини.
Вихователь:
Яка гарна і заквітчана наша “галявина”! Ви довели, що знаєте і любите природу. Природа чарує нас своєю красою. Вона викликає радість, здивування, а іноді смуток. Природа дарує нам продукти харчування, допомагає зміцнити здоров’я. Людина - частина природи. Природа потребує нашого піклування. Берегти природу – значить берегти життя.
Все на землі нам треба берегти
І птаха, й звіра, і оту тваринку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти лише її частинка.
Садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави.
Я скажу їй: «Зеленій, живи!»
Коли лісом буду я іти.
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб віки жили у мирі й щасті.
С. Жупанин