Гра «Щасливий випадок».
(Курс «Біологія людини)
Мета:розширити знання учнів про основні закони біології,
сприяти розвитку пізнавальних інтересів школярів,
розвивати їхні творчі здібності, логічне мислення,
вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами і фактами,
аргументовано висловлювати свої думки ;сприяти формуванню навичок
застосування теоретичних знань на практиці;працювати з додатковою
літературою, виховувати в учнів уміння працювати в колективі.
Умови гри:
Клас поділити на дві команди. Обрати капітанів. Придумати назви команд.
І гейм Розминка «Най, най …».
Кожна команда отримує по 10 запитань. Кожна вірна відповідь оцінюється в 2 бали.
Запитання першій команді:
1До якого підтипу належить людина?(хребетні).
2Скільки % в організмі людини становлять органічні сполуки?(20-30%).
3Органічні природні сполуки,що входять до складу структурних клітин і є основним джерелом енергії (вуглеводи).
4Чим ззовні вкрита кожна клітина?(цитоплазматична мембрана)
5Простий чи складний білок, який прискорює певну хімічну реакцію?(фермент)
6Тканина,яка складається з різноманітних клітин і міжклітинної речовини(сполучна)
7Як називаються особливі скоротливі волокна м'язової тканини(міофібрили).
8Частина тіла,яка має певну форму і будову,виконує специфічні функції?(орган)
9Система,яка здійснює функцію опори і руху тіла?(опорно-рухова).
10Що лежить в основі будь-якого рефлексу?(рефлекторна дуга).
Запитання другій команді:
1До якої родини належить людина? (гомініди).
2Скільки видів амінокислот міститься у природних білках (20)
3Речовини,які містять нерозчинні у воді гліцерин і жирні кислоти?(жири).
4Найменші органели у вигляді зерен, що містять білок і РНК?(рибосоми)
5Здатність клітин реагувати на дію зовнішніх і внутрішніх подразників?(подразливість).
6Тканина,яка вкриває все тіло ззовні?(епітеліальна).
7 Як називаються нервові клітини?(нейрони)
8Як називаються органи, що містяться в порожнинах тіла, називають?(внутрішніми)
9Система,яка виконує функцію виведення з організму продуктів обміну речовин? (видільна)
10За допомогою чого передається збудження в синапсі ? (медіаторів)
ІІ Гейм «Заморочки з бочки»
Команди по черзі з «умовної» бочки витягують номери запитань. На обдумування дається 1 хвилина. Правильна відповідь оцінюється 5 балами.
1На обличчя людини ,що спить сів комар. Не прокидаючись вона відігнала його. Чому і як відбулася така реакція?
2Чому довгастий мозок називають «великою дорогою»?
3Про що свідчить склад хімічних елементів, що входять до організму людини?
4Чи можна з однієї клітини виростити цілий організм?
5Як запобігти захворюванням залоз внутрішньої секреції?
6Чому частини кисті дістали назву зап'ясток,п'ясток?
7Чому,коли людині холодно,вона починає тремтіти?
8У людей якої професії найрозвиненіші мімічні м'язи?
9Чому людей,які надмірно розвивають м'язи,називають культуристами?
10Чому м'язи артистів балету можуть витримувати великі навантаження упродовж спектаклю?Чому артисти балету йдуть рано на пенсію(переважно у 35 років)?
ІІІ гейм «Темна конячка»
Вчитель читає пояснення терміна. Завдання учасників-назвати його.За правильну відповідь 3 бали.
1Стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини? (здоров'я).
2Порушення нормальної життєдіяльності організму, через що знижуються його пристосувальні можливості?(хвороба).
3Сукупність та єдність процесів розпаду й утвореня речовин в організмі(обмін речовин).
4Ушкодження м'яких тканин, що часто супроводжується крововиливами під шкіру (удар).
5Вихід суглобової головки із суглобової западини?(вивих).
Ⅳ гейм «Вибери зайве в тріаді»
Учням потрібно вибрати зайве в трійці і пояснити свій вибір.
За правильну відповідь -5балів.
1команда
1Руховий,чутливий і вставний нейрони.
2Перикард,епікард,міокард.
2 команда
1Ендокринна ,травна, нервова системи.
2Надниркова залоза, гіпофіз, підшлункова залоза.
Ⅴ гейм « Ти – мені ,- я тобі» (Конкурс капітанів).
Капітани команди обмінюються запитаннями. Правильна відповідь оцінюється 5 балами.
Ⅵгейм « Хто більше»
За хвилину командам потрібно дати якнайбільшу кількість відповідей. Між командами діє правило «піднятої руки».Кожна відповідь-2бали.
1Що відносять до системи органів опори і руху?(скелет та м'язи)
2З якої тканини побудований скелет людини?(хрящова, кісткова).
3Яке навантаження може витримувати стегнова кістка(1,5 тонн).
4Основна органічна речовини кістки(колаген або осеїн).
5За рахунок чого живиться хрящ?(охрястя).
6Чим зверху вкриті кістки?(окістя)
7Рухомі з'єднання кісток?(суглоби).
8Чим з'єднані кістки?(швом).
9З кількох кісток складається лицьовий череп?(15)
10З скількох хребців складається хребет?(33-34).
11 Скільки шийних хребців?(7).
12Скільки в людини пар ребер?(12).
13Велика трикутна кістка нижньої вільної кінцівки(надколінок).
14Скоротливі білки м'язових волокон?( актин і міозин).
15Стан постійного незначного напруження м'язів?(тонус)
16Надмірний вигин хребта вперед у поперековому відділі?(лордоз)
17Зниження склепіння стопи(плоскостопість).
18Знижена рухова активність(гіподинамія)
Підведення підсумків гри.
Гра «Щасливий випадок».
(Курс «Біологія людини)
Мета:розширити знання учнів про основні закони біології,
сприяти розвитку пізнавальних інтересів школярів,
розвивати їхні творчі здібності, логічне мислення,
вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами і фактами,
аргументовано висловлювати свої думки ;сприяти формуванню навичок
застосування теоретичних знань на практиці;працювати з додатковою
літературою, виховувати в учнів уміння працювати в колективі.
Умови гри:
Клас поділити на дві команди. Обрати капітанів. Придумати назви команд.
І гейм Розминка «Най, най …».
Кожна команда отримує по 10 запитань. Кожна вірна відповідь оцінюється в 2 бали.
Запитання першій команді:
1До якого підтипу належить людина?(хребетні).
2Скільки % в організмі людини становлять органічні сполуки?(20-30%).
3Органічні природні сполуки,що входять до складу структурних клітин і є основним джерелом енергії (вуглеводи).
4Чим ззовні вкрита кожна клітина?(цитоплазматична мембрана)
5Простий чи складний білок, який прискорює певну хімічну реакцію?(фермент)
6Тканина,яка складається з різноманітних клітин і міжклітинної речовини(сполучна)
7Як називаються особливі скоротливі волокна м’язової тканини(міофібрили).
8Частина тіла,яка має певну форму і будову,виконує специфічні функції?(орган)
9Система,яка здійснює функцію опори і руху тіла?(опорно-рухова).
10Що лежить в основі будь-якого рефлексу?(рефлекторна дуга).
Запитання другій команді:
1До якої родини належить людина? (гомініди).
2Скільки видів амінокислот міститься у природних білках (20)
3Речовини,які містять нерозчинні у воді гліцерин і жирні кислоти?(жири).
4Найменші органели у вигляді зерен, що містять білок і РНК?(рибосоми)
5Здатність клітин реагувати на дію зовнішніх і внутрішніх подразників?(подразливість).
6Тканина,яка вкриває все тіло ззовні?(епітеліальна).
7 Як називаються нервові клітини?(нейрони)
8Як називаються органи, що містяться в порожнинах тіла, називають?(внутрішніми)
9Система,яка виконує функцію виведення з організму продуктів обміну речовин? (видільна)
10За допомогою чого передається збудження в синапсі ? (медіаторів)
ІІ Гейм «Заморочки з бочки»
Команди по черзі з «умовної» бочки витягують номери запитань. На обдумування дається 1 хвилина. Правильна відповідь оцінюється 5 балами.
1На обличчя людини ,що спить сів комар. Не прокидаючись вона відігнала його. Чому і як відбулася така реакція?
2Чому довгастий мозок називають «великою дорогою»?
3Про що свідчить склад хімічних елементів, що входять до організму людини?
4Чи можна з однієї клітини виростити цілий організм?
5Як запобігти захворюванням залоз внутрішньої секреції?
6Чому частини кисті дістали назву зап’ясток,п’ясток?
7Чому,коли людині холодно,вона починає тремтіти?
8У людей якої професії найрозвиненіші мімічні м’язи?
9Чому людей,які надмірно розвивають м’язи,називають культуристами?
10Чому м’язи артистів балету можуть витримувати великі навантаження упродовж спектаклю?Чому артисти балету йдуть рано на пенсію(переважно у 35 років)?
ІІІ гейм «Темна конячка»
Вчитель читає пояснення терміна. Завдання учасників-назвати його. За правильну відповідь 3 бали.
1Стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини? (здоров’я).
2Порушення нормальної життєдіяльності організму, через що знижуються його пристосувальні можливості?(хвороба).
3Сукупність та єдність процесів розпаду й утвореня речовин в організмі(обмін речовин).
4Ушкодження м’яких тканин, що часто супроводжується крововиливами під шкіру (удар).
5Вихід суглобової головки із суглобової западини?(вивих).
Ⅳ гейм «Вибери зайве в тріаді»
Учням потрібно вибрати зайве в трійці і пояснити свій вибір.
За правильну відповідь -5балів.
1команда
1Руховий,чутливий і вставний нейрони.
2Перикард,епікард,міокард.
2 команда
1Ендокринна ,травна, нервова системи.
2Надниркова залоза, гіпофіз, підшлункова залоза.
Ⅴ гейм « Ти – мені ,- я тобі» (Конкурс капітанів).
Капітани команди обмінюються запитаннями. Правильна відповідь оцінюється 5 балами.
Ⅵ гейм « Хто більше»
За хвилину командам потрібно дати якнайбільшу кількість відповідей. Між командами діє правило «піднятої руки».Кожна відповідь-2бали.
1Що відносять до системи органів опори і руху?(скелет та м’язи)
2З якої тканини побудований скелет людини?(хрящова, кісткова).
3Яке навантаження може витримувати стегнова кістка(1,5 тонн).
4Основна органічна речовини кістки(колаген або осеїн).
5За рахунок чого живиться хрящ?(охрястя).
6Чим зверху вкриті кістки?(окістя)
7Рухомі з’єднання кісток?(суглоби).
8Чим з’єднані кістки?(швом).
9З кількох кісток складається лицьовий череп?(15)
10З скількох хребців складається хребет?(33-34).
11 Скільки шийних хребців?(7).
12Скільки в людини пар ребер?(12).
13Велика трикутна кістка нижньої вільної кінцівки(надколінок).
14Скоротливі білки м’язових волокон?( актин і міозин).
15Стан постійного незначного напруження м’язів?(тонус)
16Надмірний вигин хребта вперед у поперековому відділі?(лордоз)
17Зниження склепіння стопи(плоскостопість).
18Знижена рухова активність(гіподинамія)
Підведення підсумків гри.